Vettel: met de vingers in de neus

Alonso’s pech geeft Fattle vrije doortocht in Bahrein
Het is niet het interessantste circuit op de Formule 1-kalender, het Bahrein International Circuit. Voor een hoop oliedollars komen de 22 Formule 1-wagens braaf hun rondjes rijden in het oliestaatje – behalve twee jaar geleden, toen de rellen in het Midden-Oosten als een te grote bedreiging werden gezien. Ook dit jaar was de sfeer grimmig, maar werd er wel geracet in de woestijn.
In de kwalificatie laat Nico Rosberg eindelijk van zich zien: nadat hij in Maleisië duidelijk door het team en in China door zijn teamgenootje op zijn nummer werd gezet, pakte hij nu maar mooi de poleposition. Het was dus alweer de tweede pole op rij voor Mercedes, dat een snelle wagen had gebouwd over één ronde. Teamgenootje Luis was slechts vierde en moest bovendien door een versnellingsbakwissel (vanwege schade die hij had opgelopen door een klapband) als negende starten. De kanshebbers voor de zege waren Fattle (2) en Alonso (3). Räikkönen, een andere kanshebber, startte slechts als achtste. Opmerkelijk waren de prestaties van de Force India’s. De wit-groen-oranje bolides doen het verrassend goed in de zware omstandigheden. Misschien niet zo gek voor een team dat “Sahara” als titelsponsor heeft, maar met een vijfde (DRS’ta) en zesde (Subtiel) startplaats stonden ze keurig tussen de toppers in.

Dat Rosberg zijn poleposition niet zou kunnen omzetten in een overwinning, was nog wel te verwachten, maar dat hij binnen een paar rondjes al door iedereen om de oren werd gereden, was wel heel teleurstellend. Fattle, die bij de start even zijn plek verliest aan Alonso, wurmt zich in de derde ronde langs de Mercedes, waarna Alonso al gauw zijn voorbeeld volgt. Het was niet de eerste keer dat een Mercedes in de race alsmaar terugzakte, maar het geeft wel te denken. Kennelijk ligt de focus bij het team nog steeds op de kwalificatie.

Terwijl Rosberg ook nog door DRS’ta wordt ingehaald, rijdt Fattle soeverein aan de leiding. Alonso ligt tweede, maar al gauw komt men erachter dat hij een levensgroot probleem heeft: zijn achtervleugel blijft geopend. De Spanjaard wordt naar de pits gehaald, waar de brievenbus dicht wordt gedaan. Een ronde later komt hij echter weer binnen, weer met een geopende achtervleugel. Opnieuw wordt de vleugel onder handen genomen. Het euvel kan echter niet worden verholpen, dus rijdt Alonso de rest van de race zonder DRS. In de achterhoede.

Alonso’s pitstop luidt ook de pitstops van de overige teams in. Het betekent dat DRS’ta, die maar twee pitstops zou maken, aan de leiding rijdt. Daarmee houdt hij de eer van Force India hoog, nadat Subtiel bij de start schade had opgelopen en ver was teruggevallen. Na DRS’ta’s pitstop gaat Fattle meteen langs Räikkönen en herovert de leiding. Hij zou hem ook niet meer afstaan, dus vond de strijd achter hem plaats.

Na de pitstops ligt Webber fraai tweede. Hij betaalt echter al spoedig de prijs voor zijn vroege stop: zijn banden zijn in slechte staat en dus valt de Australiër ook geleidelijk aan terug in de race. Bij Ferrari heerste helemaal een crisissfeer nadat Massa tweemaal met een lekke band naar de pits kwam sukkelen. Zodoende waren beide rode bolides naar de achterhoede verbannen.

In de subtop barstte het van de gevechten. Zo probeerde Rosberg de twee McLaren-coureurs achter zich te houden; geen gemakkelijke opgave met die twee DRS-zones. Hoewel er nauwelijks sprake was van inhaalacties die meteen weer ongedaan werden gemaakt, leek het artificiële inhaalsysteem er vooral voor te zorgen dat een tragere auto in het kielzog van een snellere wagen kon blijven. In ieder geval is Pérez, die voor het eerst dit jaar zijn tanden liet zien, niet zomaar van Rosberg af. Pas na veel moeite is hij erlangs. Vervolgens doet Button hetzelfde en maakt hij jacht op zijn teamgenootje. Met gevaar voor eigen leven lukt het hem om Chicko te passeren, maar die geeft niet op. Even later gaat het bijna mis als Pérez bij een tegenaanval bijna op Button klapt. Het Engelse publiek vond het allemaal geweldig, de wereldkampioen van 2009 was na afloop minder enthousiast. Hij had ook wel een punt, want het team had gewoon moeten zeggen: “Stop fighting, idiots!” Toch zal de meeste frustratie wel liggen in het feit dat hij na de laatste serie pitstops het snot voor de ogen werd gereden door zijn Mexicaanse teamgenootje: Pérez finishte nog als zesde, terwijl Button met hangen en wurgen tiende werd.

Als de race tegen zijn einde loopt, komen de Loti ook weer bovendrijven. Räikkönen rukt dankzij een tweestopstrategie op naar de tweede plaats en komt zelfs nog enigszins in de buurt van Fattle. Teamgenootje Grosjean verslaat met zijn driestopstrategie in de slotfase pas DRS’ta, die net tekort komt voor zijn eerste podium. Achter hen vechten Luis en Webber voor de vijfde plaats. De Brit is in de race langzaam opgerukt en in de slotfase geeft hij Webber de nodige kopzorgen. Een eerste inhaalactie wordt nog ongedaan gemaakt, maar in de laatste ronde is Webber kansloos. Tot overmaat van ramp verliest hij ook nog de zesde plaats aan Pérez.

Alonso rijdt in de slotfase ook nog met het mes tussen de tanden. Ondanks het gemis van DRS is hij tot aan het groepje met Webber opgerukt. In de laatste ronden zijn zijn banden te ver heen en moet hij genoegen nemen met een achtste plaats, pal achter Webber. Desondanks een prestatie van formaat. Polesitter Rosberg kwam uiteindelijk hijgend en puffend als negende aan, weer in de schaduw van zijn teamgenoot, wat in de verzengende hitte misschien nog niet eens zo heel erg was. Button pakte het laatste puntje, ver voor Pastoor, Hülkenberg en de ongelukkige Subtiel.

Voor Giedo van der Guard was het weer een race om snel te vergeten: waar teamgenootje Pic door een hele lading nieuwe onderdelen met Ricciardo kon vechten en naast de Maroussia’s Sauber-coureur Gutiérrez voor wist te blijven, had de Nederlander de pech dat hij Vergne bij de start niet kon ontwijken, waardoor hij de nodige schade opliep. Tel daarbij nog een lekke band op en een auto die niet vooruit te branden was en je begrijpt dat hij kansloos laatste werd. Maar het goede nieuws is dat de updates echt lijken te werken en dat die binnenkort op Giedo’s auto geschroefd gaan worden. Voor Caterham begint het seizoen dus pas over drie weken in Spanje.

Tot die tijd kan Fattle, die zijn voorsprong op Räikkönen in het kampioenschap vergrootte tot tien punten, nagenieten van zijn dominante optreden. Want waar de concurrentie ploeterde, won hij met drie vingers in de Nase.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *