Een regenachtig weekend, een getergde Luis die niet foutloos was en de dreiging van de safetycar: de Grand Prix van Canada was er een om naar uit te kijken. In de race werden de hoge verwachtingen niet ingelost en dus won Luis voor Rosberg.
Na de Grand Prix van Monaco ging het nog maar over twee dingen: die overbodige pitstop die Luis de overwinning had gekost en de botsing van Max en Grosjean. Waar het team van Mercedes diep door het stof ging en tot in detail uitlegde hoe het had kunnen gebeuren en dat er geen opzet in het spel was, deed Max dat niet, tot groot ongenoegen van niet alleen Grosjean, maar ook Massa en Button. Max bleef volhouden dat hij niets anders had gedaan dan anders en datzelfde beweerde Grosjean, dus had het ongeluk nooit kunnen gebeuren. Hoe dan ook, de wedstrijdleiding oordeelde dat Max fout zat, waardoor hij alvast vijf plaatsen op de startopstelling kon inleveren. En daar zou het niet bij blijven…
Niet dat de Toro Rosso’s veel te zoeken hadden op de lange rechte stukken van Circuit Gilles Villeneuve. De Mercedes-aangedreven teams waren daar sterk in het voordeel. Toch hadden de Mercedes ook zo hun problemen. Luis was snel, maar zeker niet foutloos. Dat bewees hij wel toen hij in de vrije training tijdens een zinloze expeditie in de regen van de baan schoot en de voorkant van zijn bolide in de prak reed.
In de kwalificatie was het echter droog en dat beloofde een spannend gevecht te worden tussen de Mercedes-coureurs. De hele tijd zijn Luis en Rosberg aan elkaar gewaagd, maar in de beslissende sessie is Luis aanzienlijk sneller. Veel mocht er ook van de Ferrari’s en de Williams’ verwacht worden. De witte bolides kwamen in de straten van Monaco totaal niet uit de verf, maar dat had alles met de unieke circuiteigenschappen te maken. Toch waren de Mercedes ook nu weer dominant, terwijl zowel Fattle als Massa een levensgroot probleem hadden en veel snelheid tekort kwamen. Ze kwalificeerden zich nog met hangen en wurgen voor de Manors en konden al na één sessie douches. Voor Fattle werd het nog leuker toen hij nog vijf plekken op de startopstelling werd teruggezet omdat hij in de training een Manor onder rood inhaalde. Totaal zinloos en erg dom van de viervoudig wereldkampioen, die in Canada met een bokkenpruik op liep.
Doordat Button, die in de kwalificatie vanwege een zoveelste probleem zelfs niet in actie kwam, motoronderdelen liet wisselen, behoorde Max tot een select groepje coureurs dat naar de staart van de startopstelling was verbannen. Vervolgens moest hij door het inzetten van alweer de vijfde motor nog tien plekken inleveren. Het leverde hem een tijdstraf in de race op.
Vooraan zijn de kaarten al snel geschud: Luis behoudt net de leiding en Rosberg behoudt zijn tweede plaats, waarna Luis al gauw een voorsprong van een paar seconden pakt, zodat hij de race redelijk onder controle heeft. In dat opzicht was het ook jammer dat het voorstel om in de race weer bij te tanken door de teams krachtig werd afgeschoten, want alleen dan had het duel om de koppositie eventueel kunnen ontbranden.
Achter de dominante Mercedes gebeurt meer. In de achterhoede werken Massa en Fattle zich langzaam maar zeker langs de tragere deelnemers heen. Fattle rijdt zich opmerkelijk snel klem en haalt al heel vroeg nieuwe banden om uit het verkeer te komen. Dat doet Massa niet. Zonder problemen zeilt hij op de rechte stukken dankzij DRS en zijn Mercedes-motor langs zijn tegenstrevers. Max heeft die luxe niet en dus werkt hij zich maar langzaam op in de staart van de middenmoot.
Vooraan houdt Kimi in de enig overgebleven Ferrari de Mercedes redelijk bij. Hij duikt als eerste coureur vooraan de pits in. Het doel is om de Mercedes te verontrusten door op nieuwe banden puike rondetijden te rijden, maar dat plan flopt al vrijwel meteen als Kimi in de haarspeldbocht spint. De vraag is wie er harder zou hebben gevloekt: Maurizio Arrivabene of de coureur zelf. Bottas profiteert in ieder geval van de uitglijder, want hij blijft zijn landgenoot na zijn pitstop gewoon voor.
Vooraan gaan de Mercedes een ronde achter elkaar naar de pits. Eerst Luis, daarna Rosberg, die zich in de haarspeldbocht verremt. Na de pitstop begint de Finse Duitser de tweevoudig wereldkampioen flink op te jagen, maar al snel stabiliseert het gat tussen de Mercedes-rijders.
De ronden tikken weg en behalve wat inhaalacties in de middenmoot gebeurt er weinig. Opmerkelijk genoeg zijn alle twintig auto’s nog in competitie. Wie zal de eerste uitvaller worden? Die bever die over het circuit loopt? Gelukkig niet, want het beest neemt net op tijd de benen. Of is het Hülkenberg, die in een poging een aanvaring met Fattle te vermijden van de baan spint? Gelukkig niet, want de Duitser zonder podiumklasseringen weet zijn wagen uit de muur te houden en kan zijn weg vervolgen. Wel heeft hij naast Fattle ook Massa voor moeten laten. De eerste uitvaller is, hoe kan het ook anders, Alonso. De McLaren-coureur, die tijdens de race al naar de achterhoede was afgezakt, kon zijn bolide bij zijn team afleveren. Even later was het voor Button eveneens einde oefening en kon de Britse renstal met het schaamrood op de kaken haar deuren sluiten.
Uiteindelijk zou er nog één uitvaller aan het lijstje worden toegevoegd. Het was niet Romain “First Lap Nutcase” Grosjean, die de Manor van Stevens afsneed. De Lotus-coureur reed zijn band lek en kon na een trage stop zijn weg weer vervolgen, enkele plekken lager en met een tijdstraf van vijf seconden op zak. Stevens moest zijn voorvleugel laten vervangen, maar kon ook nog door, in tegenstelling tot teamgenoot Merhi, die een hinkende bolide kon afleveren. Al met al kreeg Manor in Canada meer airtime dan in alle eerdere races bij elkaar.
Aan kop rijden de Mercedes nog op iets meer dan een seconde van elkaar. Rosberg probeert zich het DRS-voordeel toe te eigenen, maar hij moet ook steeds de temperatuur van zijn remmen in de gaten houden en dus komt er van een slotoffensief weinig terecht. Luis wint onbedreigd en revancheert zich voor zijn nederlaag in Monaco. Bottas finisht op veertig seconden achterstand als derde, terwijl Kimi na nog een tweede bandenwissel weinig meer laat zien en teleurstellend vierde wordt, slechts één plekje voor zijn teamgenoot. Massa pakt een keurige zesde plaats, voor Pastoor, die zijn eerste punten van het seizoen pakt. Met de tiende plek van Grosjean heeft Lotus zowaar twee auto’s in de punten, maar na de vijfde en zesde startplaats hadden ze vast op meer gerekend. Hülkenberg wist ondanks alles nog een achtste plaats veilig te stellen, voor Kwjat, die Ricciardo opnieuw de baas was. Max werd uiteindelijk vijftiende tussen de beide Saubers, nadat hij rondenlang tevergeefs had geprobeerd Ericsson in te halen. Qua snelheid waren de Toro Rosso’s niet zo slecht (dat bewees Science wel met een twaalfde plek), maar doordat niemand vooraan uitviel, leverde het helemaal niets op.
Zo eindigde een weinig spectaculaire Canadese Grand Prix met een vertrouwde winnaar. Door zijn overwinning reist Luis over twee weken met een voorsprong van 17 punten op Rosberg en alweer 43 op Fattle naar de Oostenrijkse Red Bull Ring af.