BMW gelukkigst op slecht Canadees asfalt

Polen – Duitsland 1-0
De Grand Prix van Canada van 2008 zal vooral worden herinnerd vanwege het slechte asfalt. Tijdens de kwalificatie werd er al steen en been over geklaagd. Het statencircuit wordt namelijk alleen tijdens een Grand Prix-weekend gebruikt en is daardoor spekglad. Dit jaar kwam er nog bij dat het asfalt in zeer slechte staat was. Vooral in de haarspeldbocht achterop het circuit was het asfalt niet om aan te zien.

Kwalificatie
Hamilton kon het beste overweg met het circuit en pakte de pole met overmacht. Tweede werd Kubica, terwijl Räikkönen (3e) en Massa (6e) tegenvielen. Alonso reed een keurige vierde tijd. Zou het lek dan eindelijk boven zijn bij Renault? Piquets 15e plek suggereerde echter van niet. Voor Button en Vettel was de kwalificatie te hoog gegrepen, waardoor beide heren vanuit de pitstraat de race aanvingen.

Tussen de kwalificatie en de race werd het asfalt aangepast. De beruchte haarspeldbocht bestond opeens uit een strook wit asfalt, wat er merkwaardig uitzag. Zou het asfalt het houden?

Race
Als de lichten uitgaan komt Hamilton het beste weg. Kubica heeft meer problemen, maar doordat hij later remt dan Räikkönen behoudt hij zijn plaats. In de top zes weet alleen Rosberg een plaatsje te stijgen ten koste van Alonso. Er vinden voor de verandering geen ongelukken plaats in de eerste bocht, zodat twintig auto’s de eerste ronde voltooien.

In de openingsfase wordt het veld al gauw uit elkaar getrokken. De snelheidsverschillen zijn erg groot. Hamilton rijdt iets weg bij Kubica, die op zijn beurt wegloopt bij Räikkönen. Na de tiende ronde is het beeld echter omgedraaid en loopt Räikkönen in.

Räikkönens jacht op de tweede plaats wordt gestopt als Subtiel uitvalt. De Germaan ligt op dat moment vlak achter de Toyota’s. Dat die bolides uiteindelijk vierde en zesde worden weet hij dan nog niet… Het wrak kan niet op tijd worden weggesleept door de onhandige baanposten en de safetycar komt de baan op.

Hamilton let niet op
Als de auto’s langzaam achter de Mercedes rijden, besluit de kopgroep naar binnen te komen. De stops van Räikkönen en Kubica zijn sneller dan die van Hamilton en zij aan zij rijden ze naar het einde van de pitstraat. Het licht aan het einde van de pitstraat staat echter op rood en de twee stoppen netjes. Hamilton heeft dat niet in de gaten en wordt compleet verrast door de twee wagens voor zich. Hij kan de botsing onmogelijk vermijden en kiest ervoor om op de auto van Räikkönen te botsen. Beide wagens zijn uit de strijd. Rosberg kan op zijn beurt de wagens voor zich niet ontwijken en rijdt zijn voorvleugel aan gort op Hamiltons wagen. Kubica rijdt schouderophalend weg. Vorig jaar was hij ook in zo’n situatie gekomen. Toen wachtte hij rustig op het rode licht, maar crashte hij hevig na de herstart. Hamilton en Räikkönen zijn rustig na het incident. Räikkönen wijst Hamilton nog even fijntjes op het rode licht in de pitstraat.

Na de pitstops rijdt Heidfeld opeens aan de leiding. Achter hem liggen Barrichello en Nakajima, niet meteen degenen die je zou verwachten op die posities. Als de race wordt vrijgegeven, rijdt Heidfeld meteen weg bij zijn achtervolgers. Massa besluit juist dan om de pits in te rijden en verliest zeeën met tijd. Vooraan probeert Heidfeld een enorm gat te trekken naar Barrichello, die beduidend trager is. Het is de vraag hoelang Heidfeld nog kan doorrijden. Zou hij voldoende lang kunnen doorrijden, dan had hij na zijn pitstop alsnog de leiding in handen.

Ondertussen rijden de Renaults in de middenmoot achter elkaar. Het tempo wordt behoorlijk gedrukt door de trage Toyota’s en Piquet kan aardig meekomen. Tot de 28e ronde, als hij knullig van de baan vliegt. Bij het wegrijden ramt hij bijna nog Massa uit de race. In de veertigste ronde komt er definitief een einde aan Piquets race.

Heidfeld stopt in de 29e ronde en valt ver terug. De wagen wordt volledig afgetankt, zodat hij de race zonder verdere pitstops kan uitrijden. Hij komt vlak voor teamgenootje Kubica op de baan, maar hij laat de Pool even later eenvoudig voorbij. Alonso mag er niet zomaar langs. Het is op dat moment wachten op de pitstops.

Pitstops
In de kopgroep rijden op dat moment alleen maar mensen die nog niet naar de pits zijn geweest. In de 33e ronde komt Nakajima (2) als eerste binnen, nadat hij een foutje had gemaakt. Barrichello (36), Coulthard (37) en Trulli (39) stoppen allemaal na elkaar en rijden zodoende eventjes aan de leiding. Timo Glock leidt de race tot de 42e ronde, daarna neemt Kubica de leiding over. Hij heeft op dat moment eindelijk vrij baan en rijdt hard weg bij Heidfeld en Alonso. Alonso moet op dat moment nog een keer naar de pits en wil de Duitser graag voorbij. In de 46e ronde gaat hij te vroeg op het gas en crasht als een beginneling. De wagen raakt de muur licht en de ophanging van het rechter voorwiel is verbogen. Alonso exit.

Ook Nakajima haalt het einde niet. Hij raakt Button in de haarspeldbocht en beschadigt daarmee zijn voorvleugel. Het ding komt los te hangen en schuift bij de pitingang onder de auto terecht. De Williams vliegt traag maar stuurloos in de muur.

Ondertussen rijdt Kubica zo’n vier (!) seconden per ronde sneller dan Heidfeld en behoudt hij de leiding als hij in de 49e ronde naar de pits gaat. Op dat moment is de volgorde vooraan wel bepaald. Achterin is meer te beleven. Zo proberen Kovalainen en Massa Barrichello in te halen. Na een moeizame race ruiken de titelkandidaten toch weer een kans op punten. Kovalainens actie heeft maar matig succes: hij passeert Barrichello, maar omdat hij zover is doorgeschoten, glipt Massa langs beide bolides.

In de 53e ronde valt ook de tweede Force India uit. De ervaren Fisichella spint op hetzelfde punt als waar Piquet ervanaf ging. Eerder liep een touché met de muur nog goed af, nu niet meer. De bolide stond in ieder geval niet belabberd genoeg om een tweede safetycar-periode te veroorzaken.

Op dat moment duiken Massa, Kovalainen en Button de pits in voor een laatste pitstop en kunnen ze weer opnieuw beginnen aan een inhaalrace. Kovalainen is na wat moeite voorbij Rosberg, terwijl Massa Barrichello passeert. De Braziliaan zal zich wel voor zijn kop hebben geslagen dat hij een paar rondjes eerder van de baan vloog, waardoor Trulli hem al was gepasseerd.

In de slotfase houdt Red Bull de vingers gekruist. Coulthard ligt namelijk op een derde plek. Achter hem rijden de Toyota’s en Massa. Massa weet Trulli in te halen als Glock een foutje maakt en de Italiaan moet uitwijken. Massa is erg scherp en gooit zijn bolide in het gat. Verder dan een vijfde plaats komt hij echter niet. Toch heeft hij een puike race gereden. Voor Toyota is het een hele opsteker dat ze in een slecht weekend ondanks remproblemen goed scoorden.

Op BMW stond vandaag geen maat. Kubica wint, Heidfeld wordt tweede. Coulthard pakt zijn eerste punten met een derde plaats. Daarachter finishen Glock, Massa en Trulli. Barrichello en Vettel blijven Kovalainen net voor en scoren de laatste punten. Ondertussen staat Kubica eerste in het rijderskampioenschap, voor Massa en Hamilton.

Grand Prix van Canada 2008

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *