Red Bull faalt hopeloos in Korea
Als Fattle in de eerste races van het seizoen niet zoveel pech had gehad, of als Red Bull wat intelligentere teamorders had gehad, was de jonge Duitser al lang kampioen. Maar als bestaat niet en dus is noch Fattle, noch Webber, noch Red Bull kampioen. Sterker nog: de kans dat het alsnog gebeurt, is er vandaag niet bepaald groter op geworden.
Plaats van handeling was dit weekend Zuid-Korea, waar een nieuw circuit was aangelegd. Het circuit was zelfs zo nieuw, dat men er lange tijd niet zeker van was dat het op tijd af zou zijn. De laatste asfaltlaag werd negen dagen voor het Grand Prix-weekend aangelegd, waardoor allerlei oliën en sappen niet goed konden intrekken en de baan erg glad kon zijn. Kortom: een spanningsverhogend effect in de twee-na-laatste race van het seizoen. Desondanks waren de coureurs te spreken over het circuit, afgezien van de één-na-laatste bocht, die blind was en waar de pitsstraatingang was. Dat kon gevaarlijke situaties opleveren voor de race.
Voor aanvang dichtten de kenners Red Bull en McLaren goede kansen toe. De McLarens zouden op het eerste gedeelte, dat bestond uit een aantal kaarsrechte stukken die door een paar scherpe bochten aan elkaar waren geplakt, de dienst uitmaken, terwijl de Red Bulls in de bochtigere sectoren sneller zouden zijn. Bleek iedereen zich verkeken te hebben op Alonso. De Ferrari bleek dusdanig stabiel te zijn bij het remmen, dat juist de Ferrari’s snel waren in de eerste sector. Alonso legt de Red Bulls dan ook het vuur aan de schenen in de allesbepalende laatste kwalificatie. Terwijl de Red Bulls hun tanden stukbijten op Alonso’s snelste tijd, duikt de Spanjaard vrolijk onder zijn eigen tijd door. Helaas voor hem wordt hij na deze poging meteen afgevlagd en moet hij toezien hoe Fattle en Webber hem door twee uiterste krachtsinspanningen alsnog van de eerste rij afduwen. En de McLarens dan? Luis staat vierde op bijna een halve seconde, Button is slechts zevende op ruim een seconde achterstand.
Voor Red Bull zag het er dus goed uit na de kwalificatie. Wel waren er kopzorgen voor Webber: hij zou naast de ideale lijn moeten starten, op het gedeelte van de baan dat heel glad was. Dat kon hem duur komen te staan bij de start. Ook de regendreiging maakte het er niet makkelijker op. Het zou in de nacht voor de race flink gaan regenen, waardoor de baan nog nat kon zijn tijdens de race.
Als de race van start gaat, blijkt dat de meteorologen er weer eens naast zitten: om drie uur ’s middags (plaatselijke tijd) regent het nog steeds en is de baan kletsnat. Er wordt maar besloten om de gewoonlijke startprocedure te laten varen; de race wordt eerst uitgesteld en daarna achter de safetycar gestart. Achter de safetycar blijkt pas hoe glad het asfalt is onder deze weersomstandigheden. Daarnaast is er door de spray amper iets te zien. Een aantal coureurs klaagt steen en been over de omstandigheden, waardoor de “race” na vier ronden wordt stilgelegd.
De bolides staan weer in de startopstelling en een aantal coureurs gebruikt het oponthoud voor een sanitaire stop. Even na vieren plaatselijke tijd begint de race definitief. Traag beweegt de sliert auto’s achter de safetycar aan. Grappig is te zien hoe de verschillende coureurs de zaken benaderen. Waar de Red Bull-rijders en Alonso aan het jammeren zijn, vindt Luis dat de race nu echt moet beginnen. Kwam hier de ware aard van de coureurs naar boven, of dacht Luis dat de verraderlijke omstandigheden in zijn voordeel konden werken? Natuurlijk mag ik als kijker Luis’ statement wel. Niets is saaier dan achter de safetycar rijden, zeker omdat in regenraces het spektakel voor het oprapen ligt.
Helaas verliet de safetycar de baan pas toen de omstandigheden wat waren verbeterd. Fattle, Webber en Alonso behouden gemakkelijk hun posities, daarachter is het uitgerekend Luis die wordt ingehaald door Rosberg. De Mercedessen zijn erg snel in de natte omstandigheden, want ook Rosbergs teammaat Shoeface wint bij de herstart een plekje ten koste van Kubica.
Fattle slaat vooraan een gat naar zijn teamgenoot, die de grootste moeite heeft om zijn wagen in het juiste spoor te houden. In de derde ronde van de “echte” race gebeurt het dan: Webber komt te wijd uit de bocht, raakt op de kerbstone en wanneer hij er voorzichtig de baan op probeert te sturen, breekt de achterkant uit en verliest hij alle controle. De Red Bull klapt tegen de muur aan de overkant van de baan, ketst af en glijdt weer de baan over. Nico Rosberg kan hem niet meer ontwijken, waardoor de twee uit de wedstrijd liggen voordat-ie goed en wel begonnen is.
De safetycar komt maar weer de baan op. In de achterhoede maakt een aantal coureurs de riskante overstap naar intermediates. Vooraan nemen de rijders liever geen risico en rijden vrolijk door met hun regenbanden op de nog steeds doorweekte baan. Meer risico nemen de mannen achteraan. Vooral Subtiel is de smaakmaker van de race door vooral zichzelf constant uit te remmen.*
Voor Jenson Button verloopt de race niet bepaald naar wens. Achter hem zijn de meeste mensen sneller dan hij en dus besluit hij, net als in Australië, te gokken op een vroege overstap op intermediates. Het was immers geen toeval dat RTL tijdens het wachten op de herstart een interview uitzond van de regerend wereldkampioen. De pitstop is echter slecht getimed: Button komt vlak achter een grote groep vechtersbazen terecht na zijn pitstop, waardoor hij alleen nog maar verder achterop raakt.
Nog erger wordt het voor hem als Bümi zijn auto bij een uitremactie op Glock niet meer onder controle heeft en vol in de flank van de hoerensloep beukt. Bümi kan met een beschadigde voorwielophanging opgeven, Glock moet niet lang daarna ook opgeven. Het incident zorgt ervoor dat de safetycar opnieuw op de baan komt. Ditmaal besluit iedereen die nog niet naar intermediates is overgestapt dat nu maar te doen. Dat loopt voor Kubica nog bijna verkeerd af als hij te vroeg wordt weggestuurd terwijl een Force India zijn monteurs opzoekt. Een herhaling van Hongarije dit jaar wordt door een oplettende lollipopman nog net voorkomen.
Fattle en Alonso komen een ronde later dan de rest naar de pits. Alonso’s pitstop loopt vertraging op door een nukkige wielmoer, waardoor hij een plaats verliest aan Luis. Button is door zijn vroege stop alleen nog maar verder achteropgeraakt.
De baan begint ondertussen al aardig op te drogen. Tijdens de safetycarfase is Luis dan ook bezig zijn banden te koelen door over de natte stukken te rijden. Als de safetycar echter de pits opzoekt, blijft Luis over de natte stukken rijden, met als gevolg dat hij uit de eerste bocht vliegt. Alonso neemt de tweede plaats dankbaar in ontvangst. Luis heeft nog geluk dat hij zijn auto onder controle houdt en voor Massa als derde de wedstrijd kan hervatten.
Vooraan gebeurt er niet veel. Hoewel de onderlinge verschillen klein zijn, zijn de coureurs meer bezig met hun banden sparen en hun posities consolideren, dan dat ze aan inhaalacties denken. Achteraan moet Button proberen door het veld heen te klieven, maar dat gaat hem zeer matig af. Bij de meeste gevechten komt hij niet als winnaar uit de bus, waardoor hij alleen nog meer verder terugzakt. Kortom: een waardeloze race van de wereldkampioen.
Het wachten is op een crash en die komt er van Petjerov. De Rus verliest zijn wagen op hoge snelheid in de laatste bocht en crasht hard. Even is er de vrees dat er iets ergs is gebeurd, maar al gauw beweegt Petjerov zich en klimt hij, bij gebrek aan medisch personeel, zelf maar uit zijn wagen. Met zijn crash lokte hij geen safetycarfase uit, blijkbaar vond Bernd Mayländer het wel weer mooi geweest voor vandaag.
Vooraan begint Fattle te zeuren over een gebrek aan daglicht. De zonsondergang nadert snel, maar niet zo snel als Alonso. Het was te verwachten, want waar Alonso zijn banden geregeld koelt, doet Fattle dat niet. Zijn banden zullen dus wel tot aan het canvas versleten zijn. Met zijn geklaag hoopte Fattle de wedstrijdleiding ertoe te bewegen dat de race eerder zou worden afgevlagd. En dat terwijl de race voor Luis niet lang genoeg had kunnen duren. Of het nou de spray van de voorgangers was, of een gebrek aan daglicht: racen met een beperkt zicht is geen probleem voor hem.
Tien ronden voor het eind gebeurt het dan: Alonso passeert Fattle aan het eind van het rechte stuk van start/finish. Meteen is duidelijk dat er iets goed mis is met de Red Bull. Luis passeert Fattle meteen ook en de stilvallende bolide blaast een flinke rookwolk uit. Dat spektakel hadden we ook al een tijd niet meer gezien. Voor Fattle was het een buitengewoon dure opgave: als hij had gewonnen, was hij de nieuwe WK-leider, nu lag de weg vrij voor Alonso om de leiding in het WK te pakken. Desondanks leek de Duitser er niet zo mee te zitten; hij zag er bijna blij uit toen hij terugwandelde naar de pits.
Ook voor een andere Duitser komt er een einde aan de race. Subtiel verremt zich weer eens en klapt op Co Biaggi. Ditmaal is de Force India flink beschadigd en kan Subtiel uitstappen. Vooraan is de strijd wel beslist. In de slotfase proberen de koplopers de boel heel te houden. Alonso breidt zijn voorsprong op Luis nog flink uit. Aan de finish is het verschil op een duizendste na vijftien seconden. Massa finisht op een halve minuut achterstand. Bij Mercedes reed Shoeface eindelijk weer een goede race, terwijl Kubica een vrij onzichtbaar optreden beloonde met een vijfde plaats. Liuzzi werd met een zesde plaats beloond voor een verstandig gereden race. Een sterk en koelbloedig optreden, wetende dat zijn plaats op de tocht staat. De Williamsrijders hadden enorme bandenproblemen in de slotfase, maar sandwichten met een zevende (Barrichello) en tiende plaats (Hülkenberg, na late pitstop) de Saubercoureurs. Opnieuw finishte Co Biaggi een plekje boven herintreder Hidefeld.
Kampioenschap
In de strijd om het kampioenschap deed Alonso natuurlijk goede zaken. Met 231 punten heeft hij er elf meer dan Webber en 21 meer dan Luis. Fattle staat precies een overwinning achter Alonso en Button heeft een achterstand van 48 punten na zijn zwakke optreden van vandaag. Geen wonder dat hij de titel heeft opgegeven. Wie weet gaat hij nu in dienst rijden voor Luis. Oh nee, dat deed ‘ie natuurlijk al.
Verder strijden Kubica en Rosberg om de zevende plaats in het kampioenschap, terwijl bij de teams Force India en Williams strijden voor de zesde plek in het kampioenschap.
Zodoende hoeft Alonso de komende twee races niks meer te forceren en kan hij na nog twee podiumplaatsen zijn derde wereldtitel (waarschijnlijk) bijschrijven. Aan de andere kant zal Webber de komende nachten niet al te best slapen, terwijl Fattle ongewild bewees dat het grootste probleem van Red Bull de betrouwbaarheid is. Een eerste startrij na de kwalificatie werd omgezet in nul punten in de race. Kortom: Red Bull faalde, zoals meestal, hopeloos.
* Subtiel schijnt remproblemen te hebben gehad