Brawn beeft en trilt

Geboren pechvogel wint eerste race
Hoewel het zomer is, is daar weinig van te merken in Europa. Na de koele race in Silverstone op midsummerday, was het ook nu erg koel. Het was bewolkt en volgens Olav Mol kwam de temperatuur zelfs niet boven de twaalf graden (Celsius) uit. Dat was in het voordeel van de Red Bulls, die beter bestand waren tegen lage temperaturen. De Brawns hebben veel meer moeite met lage temperaturen, maar ik heb werkelijk geen idee waar dat aan ligt. In het begin van het seizoen had Brawn weinig te klagen over het weer: de Australische herfst, de Spaanse lente en de races in gebieden rondom de evenaar; het was keer op keer bloedheet.

Zaterdag
Toch was de kwalificatie veelbelovend. Het regende zo nu en dan, waardoor het belangrijk was om op het juiste moment op de baan te zijn. Een leuk moment was bij de tweede kwalificatie, toen iedereen voor de bui een ronde wilde rijden. Dat lukte niet, want toen de wagens het circuit op waren, begon het te spetteren en meteen vloog iedereen van de baan. Tijd om over te stappen naar de intermediates. Toen het weer begon op te drogen, vlogen de tijden omlaag. Een verrassende naam in de top tien was dan ook Adrian Subtiel. Hij reed de kwalificatie van zijn leven en dat bracht hem op de zevende plaats (!), nog voor de Ferrari’s.

Wie ook opeens goed bezig waren, waren de McLarens. Luis vocht dapper mee om de poleposition, maar die ging net aan zijn neus voor bij. De titelfavorieten waren hem mooi te snel af. Mowk Webbah was uiteindelijk de snelste, maar Barrichello (2) en Button (3) stonden er goed bij. Vettel was “slechts” vierde, dus in dat opzicht had Brawn de zaken redelijk onder controle.

McLaren deed het goed met een vijfde en zesde startplaats, Subtiel reed met een zware auto een sublieme zevende tijd, voor de Ferrari’s en voor Piquet (!), die Alonso aftroefde. Williams maakte een teleurstellende kwalificatie mee, met slechts een dertiende (Nakajima) en vijftiende (Rosberg) startplaats. Ook bij Toyota en BMW wil het niet zo vlotten en wat te denken van Toro Rosso? Bourdais reed weer eens de slechtste tijd en zit op de schopstoel.

Zondag
Nadat de GP 2-race op een natte baan was begonnen, droogde het langzaam op. De Porsches van de Porsche Supercup reden de baan droog. Hoewel het nog steeds bewolkt was, bleef het merkwaardig genoeg droog. Het werd dan ook een “gewone” race en geen loterij.

Voordat het spektakel begon, reed Co Valainen nog enkele rondjes. Blijkbaar moest hij wat brandstof opmaken, een andere verklaring kan ik ook niet geven. Wat het nut van de actie was, weet ik ook niet. Bij de opwarmronde was het aan Alonso de taak om op te vallen. Hij spinde bij de chicane, maar kon zijn weg op tijd vervolgen. Een merkwaardige actie.

Met een smile van hier tot Sydney zat Mowk Webbah van zijn eerste poleposition te genieten. Eindelijk mocht HIJ eens van dat plekje starten en niet iemand anders. Zeker Fattle niet. Nu moest HIJ eens laten zien wat hij in huis had. HIJ wilde zijn eerste race winnen. De stoplichten sprongen op rood en de spanning steeg. Zou HIJ zijn eerste poleposition kunnen verzilveren?

Bij de start spuiten de McLarens uit de startblokken, evenals de Ferrari’s, profiterend van hun KERS. Barrichello heeft ook een behoorlijke start en hij ligt al naast Webbah, als Luis de twee buitenom passeert. Ook voor hem is het een belangrijke race, want wanneer stond een McLaren zo hoog in de kwalificatie? Een gouden kans, derhalve.
Mowk Webbah schrikt in ieder geval van de grijze bolide en geeft een ruk aan het stuur. De Red Bull gaat naar rechts, maar daar reed Barrichello al. Een ferme tik is het gevolg, maar niemand loopt schade op. Dat doet Luis wel. Hij snijdt Webbah een beetje. De voorvleugel van de Red Bull prikt de rechter achterband aan flarden. Luis vliegt rechtdoor en merkt meteen dat hij geen grip meer heeft. Als eerste duikt hij de eerste bocht nog wel in, maar na een lange ronde met een kreupele bolide, is hij afgetekend laatste. Het zal hem een keer niet overkomen…

Vooraan rijden Barrichello en Webbah keihard weg bij Co Valainen. De Fin houdt een heel groepje op, waaronder Button en Vettel. De twee titelkandidaten hebben geen geweldige start achter de rug en zijn ver achteropgeraakt. De langzame McLaren voor hen drukt het tempo, want de koplopers lopen zo’n anderhalve seconde per ronde weg.

Niet veel later komt echter de spanning terug. Webbah krijgt namelijk straf voor de botsing bij de start. Een beetje flauw om daar weer voor te straffen. Gelukkig voor HEM krijgt HIJ de straf pas vrij laat te horen en glipt HIJ tegenlijk met Barrichello de pits in. HIJ neemt daardoor tijdelijk de leiding over, omdat HIJ alleen door de pitstraat moet rijden, maar wat belangrijker is: HIJ blijft ook voor Co Valainen.

Na de pitstops wordt het veld wat gehusseld, maar heel veel lijkt het niet uit te maken. Barrichello rijdt nog steeds op kop en Webbah volgt nu op zo’n tien seconden. De Ferrari’s stoppen vrij laat, maar hun tempo is niet indrukwekkend. Ook met weinig benzine aan boord verliezen de rode bolides veel tijd. Subtiel, die zelfs nog oprukt tot de tweede plaats, is in staat de rode bolides partij te bieden. Het noodlot slaat toe na de pitstops: bij zijn eerste pitstop valt Subtiel terug tot tussen, of zelfs naast de Ferrari’s. Subtiel zit aan de binnenkant, Räikkönen zit al op racesnelheid en gaat er buitenom voorbij. Daarbij vernielt hij een deel van Subtiels voorvleugel. Het was niet de eerste keer dat de ijskoude Fin een goede race van Subtiel verprutste.

Subtiel ging direct weer naar de pits en was gezien. Mijns inziens had hij beter gewoon door kunnen rijden met zijn beschadigde voorvleugel. Hoewel het incident achteraf zou worden onderzocht, had dat weinig zin. Räikkönen viel niet lang na het ongeluk uit met een opgeblazen motor. Dat zie je tegenwoordig ook niet vaak. Daarmee was Räikkönen de enige uitvaller naast Bourdais, die geruisloos afscheid nam van de Formule 1.

Vooraan had Barrichello moeite om het tempo erin te houden. Webbah snoepte steeds weer wat van ZIJN achterstand af en bij Barri’s tweede pitstop halverwege de race nam HIJ de leiding weer over. Barrichello’s pitstop duurde erg lang, wat deed vermoeden dat hij de race zonder verdere pitstop zou kunnen uitrijden, maar dat was niet zo: er was een probleem bij het tanken en de Braziliaan moest nog een keer binnenkomen.

Gedurende de race krijgen de Brawns steeds meer problemen met de banden. Button is ondertussen aan de staart gekomen van zijn teamgenoot. Anders dan Barrichello, slingert hij constant over de rechte stukken, in de hoop wat warmte in de banden te houden. Dat lijkt aardig te lukken, want Button lijkt de snellere van de twee.

De Red Bulls zijn ondertussen boven komen drijven. Fattle is ondertussen opgeklommen naar de tweede plek. De Brawns vallen bij hun derde en laatste pitstop terug naar de vijfde en zesde plaats. Voor Barrichello wordt zijn pijnlijke race nog pijnlijker, als Button hem bij de laatste pitstop ook nog inhaalt. Na afloop is hij dan ook woedend.

Nee, of het nou aan de strategie lag, of aan de banden, Brawn maakt opnieuw geen beste beurt. Ze zijn met hun hoofd heel erg bij volgend jaar, maar ze moeten NU proberen Red Bull voor te blijven. Want waar Barrichello zijn tweede plaats in het kampioenschap kwijtraakte, verloor Button weer vier punten op Fattle en zes op Webbah. In dat opzicht kan het kampioenschap nog best eens op deze race lijken: na het begin ziet het er prima uit voor Brawn, maar uiteindelijk krijgen ze dik klop. Het is voor hun te hopen dat het de komende races warmer wordt. Over twee weken doet het Formule 1-circus Hongarije aan, dus dat zal wel goedkomen.

De laatste podiumplaats is voor Massa, die net als in Silverstone beloond wordt voor zijn late pitstops. Vierde wordt Rosberg, het kwalificatiewonder. In deze race liet hij echter zien dat hij ook erg goed kan racen als de kwalificatie een keer wat minder gaat: hij begon immers van de vijftiende plek.
Achter de Brawns finisht Alonso. Ook hij rijdt een goede race. In de slotfase maakt hij het de toch al zure Barrichello het leven zuur. Het laatste puntje gaat naar Co Valainen. Hij was er maar al te blij mee.

Uiteindelijk finishte Luis als laatste. Na zijn akkefietje bij de start liep hij een ronde achterstand op. De bolide werd volgetankt, waardoor ook nog eens iedereen hem om de oren kwam rijden. Hoewel de McLaren af en toe best snel is, wordt er niet van geprofiteerd. Denk maar aan de derde plaats in Australië die om zeep werd geholpen door een leugen, of hoe Luis zijn kansen in Monaco al in de kwalificatie verprutste. Nee, dat doet Ferrari beter. Die weten nog wel eens een goed resultaat neer te zetten. Felipe Massa en Kimi Räikkönen zie je ook nooit achteraan het veld harken. Dat komt omdat Ferrari net even wat slimmer is dan McLaren.

Opmerkelijk is dat Ferrari en McLaren tegenwoordig weer een beetje voorin te vinden zijn. Het seizoen voor BMW is echt een ramp. In geen enkele race hebben Robert Kubica en Nick Hidefeld een acceptabel tempo kunnen rijden, wat resulteert in een schandalige achtste plaats in het constructeurskampioenschap. Terwijl het kampioenschap het doel was in het vierjarenplan. En Toyota dan? Die zakken de laatste races steeds verder weg. En hoe is te verklaren dat die stakkers van Force India nog een snellere bolide kunnen ontwerpen?

De rangorde ligt dit jaar nog steeds niet vast. De prestaties van de bolides wisselen nog enorm. Het lijkt erop dat factoren als het weer een grote invloed hebben. Hoe de kaarten in Hongarije liggen, is net zo lastig te bepalen als het voorspellen van het weer. Hoewel Button de afgelopen races een deel van zijn voorsprong is kwijtgeraakt, heeft hij nog steeds 21 punten voorsprong op Fattle en 22½ op Webbah. Dat betekent dat Red Bull nog zes dubbelzeges moet behalen om de leiding in het WK over te nemen. Jenson Button hoeft zich dus nog niet heel veel zorgen te maken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *