Fortuinlijke Verstappen boekt zestigste zege in Canadese chaos

Max Verstappen heeft de regenachtige Grand Prix van Canada op zijn naam geschreven. Op Circuit Gilles Villeneuve was hij met wat geluk te sterk voor Lando Norris en polesitter George Russell.

De Formule 1 is saai en Ferrari is de grootste bedreiging voor Red Bull, dat sinds het vertrek van Adrian Newey de weg kwijt is. Dat waren de conclusies na de Grand Prix van Monaco. Twee weken later ziet de wereld er weer heel anders uit in Canada, waar George Russell verrassend de pole pakt. Max Verstappen rijdt exact dezelfde tijd (precies 72 seconden, hoe krijgen ze dat voor elkaar?) en mag naast de Brit op de eerste rij van start. Lando Norris is derde op 21 duizendsten en Oscar Piastri volgt op iets meer dan een tiende.

De grote afwezigen vooraan zijn de Ferrari’s van Charles Leclerc en Carlos Sainz, die het laatste deel van de kwalificatie niet halen en de zesde startrij delen. Daarmee doen ze het nog altijd beter dan Sergio Pérez, die weer helemaal niets laat zien. Net als vorig jaar en het jaar ervoor blijft hij in het rechterrijtje steken. Een zestiende plek is zijn deel.

Het enige goede nieuws voor de Mexicaan is dat zijn contract, zoals verwacht, is verlengd. Dat betekent ook dat de doorgroeimogelijkheden voor Daniel Ricciardo en Yuki Tsunoda beperkt zijn. Het lijkt ze niet te deren. De Australiër laat eindelijk weer een teken van leven zien door zich als vijfde te kwalificeren, terwijl de Japanner achter Fernando Alonso en Lewis Hamilton achtste is. Lance Stroll en Alexander Albon completeren de top 10.

Een dag later valt de verwachte regen dan toch en is het Circuit Gilles Villeneuve net zo nat als de St. Lawrence River die eromheen stroomt. Alle coureurs vangen de 70 ronden tellende race op intermediates aan. Alleen de Hazen van Kevin Magnussen en Nico Hülkenberg besluiten op regenbanden te starten. Die bandengok pakt aanvankelijk fantastisch uit, vooral voor Magnussen, die vanuit de achterhoede als een mes door de boter gaat en binnen vier ronden vierde ligt. Hülkenberg komt niet verder dan de achtste plaats als het zonnetje doorbreekt en de baan in rap tempo opdroogt. Magnussen duikt meteen de pits in en verrast daar ogenschijnlijk zijn team mee, dat geen nieuwe banden heeft klaarstaan. Na een trage stop hervat hij zijn weg weer als veertiende. Hülkenberg duikt even later de pits in en blijft alleen Logan Sargeant, die eerder in de race van de baan was geschoten, voor.

Vooraan is de volgorde nog hetzelfde als in de kwalificatie. Verstappen jaagt Russell op, terwijl Norris dat tempo in de openingsfase niet bij kan benen. Net als in Miami en Imola komt de Brit pas op stoom als de banden beginnen te slijten. Plotseling loopt hij hard in op de koplopers. Verstappen moet Russell in de trage bochten bijna vooruitduwen, maar kan op de rechte stukken geen vuist maken. Wanneer hij in de eerste bocht rechtdoor gaat, zit Norris opeens in zijn kofferbak.

Vrijwel meteen daarna besluit de wedstrijdleiding DRS vrij te geven. Norris gebruikt het inhaalhulpmiddel om Verstappen voor de laatste chicane de tweede plaats te ontfutselen. Een ronde later gaat hij op hetzelfde punt langs Russell, die prompt de chicane afsnijdt en ook nog zijn tweede plek aan Verstappen verliest. In het vervolg rijdt Norris met grote passen weg bij Verstappen, die op zijn beurt niet bij Russell en Piastri weg kan rijden.

De snelheidsverschillen zijn enorm en dus beginnen de koplopers de staart van het veld al op een ronde te zetten. Een van die achterblijvers is Logan Sargeant, die pal voor de neus van Verstappen spint. Ditmaal is het wel einde oefening voor de Amerikaan. De wedstrijdleiding is nogal traag en besluit de safetycar pas in te zetten als Norris de pitingang al voorbij is gereden. Net als in China moet de McLaren-coureur toezien hoe de coureurs achter hem allemaal een nieuw setje banden laten omleggen. Norris verliest tijd als hij op de safetycar stuit, waardoor hij de race pas weer als derde hervat als ook hij een ronde later nieuwe set intermediates heeft gehaald.

Meer geluk heeft Hamilton, die de trage Alonso in een rechtstreeks pitstopduel klopt. In de middenmoot zijn de Ferrari’s nog geen steek verder gekomen. De over motorproblemen klagende Leclerc besluit daarom maar een set slicks om te laten leggen en zijn motor opnieuw op te starten. Hij verliest daarmee dusdanig veel tijd dat hij de staart van het veld nog niet heeft bijgehaald als de race weer wordt hervat. Tot overmaat van ramp begint het te regenen en verliest hij zeeën met tijd. Als een verzopen kat meldt hij zich even later weer bij zijn team, maar dan weer voor een set intermediates.

De move van het weekend wordt verzorgd door Alexander Albon, die in één beweging langs de alsmaar terugvallende Ricciardo en de niet gestopte Esteban Ocon gaat. Pas net voordat Pierre Gasly droogweerbanden laat omleggen, wordt DRS vanwege de verbeterde weersomstandigheden wederom vrijgegeven. Op de profielloze banden glibbert de Fransman vrijwel direct van de baan, maar al gauw verbeteren zijn rondetijden en duiken meer coureurs de pits in voor slicks.

Vooraan probeert Russell het gat naar Verstappen dicht te rijden. Net nadat hij de snelste raceronde heeft verbeterd, krijgt hij de schrik van zijn leven als Norris in de eerste bocht rechtdoor gaat. Bij terugkomst op de baan dwingt hij Russell het natte gedeelte op, wat de Mercedes-coureur dure seconden kost.

Hamilton is vooraan de eerste coureur die droogweerbanden laat omleggen. Hij verdwijnt uit de kofferbak van Piastri, die een ronde later eveneens slicks laat monteren en de zevenvoudig wereldkampioen voorblijft. Verstappen en Russell gaan vervolgens naar de pits, waarna Norris de leiding overneemt. Hij pusht als een malle en komt na zijn pitstop naast Verstappen terug op de baan. Op de nog natte stukken heeft hij geen tractie en dus herovert de Nederlander zonder problemen de koppositie.

Tot overmaat van ramp verliest Norris ook nog zijn tweede plaats aan Russell als hij zich verremt. De Mercedes-coureur geeft hem zijn plek kort daarna terug als hij in de snelle chicane, die hem vorig jaar ook al de kop kostte, wijd gaat.

Het regent plotseling uitglijders op de alsmaar opdrogende baan. Eerst tettert de volkomen onzichtbare Pérez van de baan. Met een geknakte achtervleugel kan de Mexicaan alleen nog terug naar de pits rijden, wat hem op een gridstraf voor de volgende race en het team op een boete komt te staan. Een ronde later is het weer raak als Sainz op hetzelfde punt zijn als een rallyauto rijdende Ferrari niet meer in het rechte spoor kan houden. Hij spint en neemt de ongelukkige Albon mee. Voor Sainz is het kort daarna ook einde oefening. Ferrari kan daardoor (net als Williams) meteen inpakken; Leclerc had eerder al de pijp aan Maarten gegeven.

Door het ongeval verschijnt de safetycar wederom op de baan. De Mercedes-coureurs besluiten nogmaals hun banden te vervangen. Russell raakt daardoor zijn derde plaats aan Piastri kwijt, terwijl Hamilton vijfde blijft.

Als Verstappen weer bij de rest van het veld wegspuit, maken de Mercedes zich op voor hun slotoffensief. Aanvankelijk heeft Piastri DRS op Norris, waardoor hij Russell voor kan blijven. Op het moment dat hij DRS kwijt is, duiken ze naast elkaar de laatste chicane in. Russell moet rechtdoor en verliest zijn plek aan Hamilton, die even later wel langs Piastri gaat. Russell lukt het dan ook, waarna hij zijn teamgenoot kort voor tijd nog van het podium rijdt.

Minder enerverend zijn de slotronden voor Verstappen, die uiteindelijk nog vrij eenvoudig zijn 60e overwinning boekt. Norris wordt tweede, voor Russell en Hamilton, die in de slotronde nog wel het bonuspunt voor de snelste raceronde pakt. Piastri wordt vijfde en dan is er een gat naar Alonso. Stroll wordt voor eigen publiek zevende, terwijl Ricciardo achtste wordt na een uitglijder van Tsunoda in de slotfase. De laatste punten gaan naar de Alpines van Gasly en Ocon, die kort voor tijd nog van volgorde veranderen, tot frustratie van laatstgenoemde, wiens dagen bij het Franse team geteld zijn na zijn capriolen in Monaco.

Door zijn overwinning vergroot Verstappen zijn voorsprong op Leclerc tot 56 punten. Over twee weken is het Formule 1-circus te gast in Spanje, op Circuit de Barcelona-Catalunya. Wie gaat Verstappen daar uitdagen? Het altijd constante McLaren? Mercedes dat de weg omhoog lijkt te hebben gevonden? Of bewijst Ferrari dat hun vormdip in Canada eenmalig was?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *