Met het nodige fortuin heeft Lewis Hamilton de knotsknettergekke Grand Prix van Azerbeidzjan gewonnen, voor Räikkönen en Pérez. De Red Bulls eisten weer een negatieve hoofdrol op.
Het stratencircuit in Bakoe is een soort verbeterde versie van Monaco. De snelheden liggen er dankzij het gigantisch lange rechte stuk veel hoger en een foutje is zo gemaakt. Tel daarbij een paar windvlagen en een stel opgefokte coureurs bij op en je hebt een chaotische race.
Hoe moeilijk het was om de auto in het juiste spoor te houden, bewees Rijkunnen wel in de kwalificatie. Keer op keer parkeerde de Fin zijn Ferrari in de uitloopstrook. Toch leek hij er bij het sluiten van de markt met de pole vandoor te gaan, om in de allerlaatste bocht een enorme stuurfout te maken, die alle voorgaande arbeid teniet deed, zodat hem slechts een zesde plaats restte. Dus pakte teamgenoot Fattle maar de pole, voor de Mercedes van Luis en Bottas. De Red Bulls zaten er met een vierde (Ricciardo) en vijfde (Max) plaats ook goed bij en begonnen met niet al te bescheiden verwachtingen aan de race.
Als de lichten doven, komen de koplopers goed van hun plek. Max steekt Ricciardo in de tweede bocht op een riskante manier voorbij, waardoor de Australiër ook nog een plek aan Science verliest. Achter hen probeert Ocon Rijkunnen buitenom voorbij te gaan. Hij laat echter niet genoeg ruimte en eindigt in de muur. De tweede bocht is ook het eindpunt voor Sirotkin, die even verderop door Hülkenberg en Alonso wordt gemangeld en met een beschadigde ophanging kan uitstappen. Door het ongeluk komt de safetycar op de baan, waardoor Rijkunnen (kapotte neus) en Alonso (twee lekke rechterbanden) hun beschadigde bolides zonder al te veel tijdverlies kunnen laten repareren.
Bij de herstart spuit de kopgroep van drie met een noodgang weg bij Max, die zijn rode banden niet op temperatuur krijgt en wordt ingerekend door Science, die op de ultrazachte band was gestart. Achter hen gaat Hülkenberg, die door een versnellingsbakwissel achterop was geraakt, Ricciardo voorbij. Even later gaat hij Max ook voorbij, om vervolgens al zijn goede werk teniet te doen als hij zijn Renault voor het tweede jaar op rij in de muur beert.
Even later is de rol van de Renaults vooraan uitgespeeld als Science’ paarse bandjes grip beginnen te verliezen, waardoor hij zijn banden moet laten verwisselen en ver terugvalt. De Red Bulls hebben dan eindelijk een goed tempo te pakken, maar kijken dan al tegen een gigantische achterstand aan.
Vooraan heeft Fattle een voorsprong van een handvol seconden opgebouwd op Luis, die op zijn beurt een handvol seconden voor Bottas ligt. De Brit begint echter langzaam maar zeker wat van zijn achterstand af te knabbelen. Hij doet zijn werk weer teniet als hij door een windvlaag in de eerste bocht rechtdoor schiet en een hoop tijd verliest. Hij duikt meteen de pits in voor nieuwe banden, waardoor hij net voor de Red Bulls op de baan komt.
De paarse bolides zijn op dat moment net uitgespeeld. Nadat de wagens elkaar bij een inhaalpoging van Ricciardo zelfs even geraakt hadden, had Max eindelijk weer een beetje lucht. Door Luis, die zijn zachte banden niet direct op temperatuur krijgt, wordt hij weer in de klauwen van Ricciardo gedreven. De strijdbijl wordt weer opgegraven en in de 35e ronde gaat Ricciardo Max dan eindelijk voorbij.
De paarse bolides hebben dan echter nog altijd geen nieuwe bandjes gehaald, dus haalt Red Bull beide rijders kort nadat ze van positie zijn gewisseld naar de pits. Ricciardo gaat eerst. Hij zet voor de pitingang nog een Toro Rosso op een ronde, waarna hij zijn rode banden door paarse banden laat vervangen. Tot zijn ontsteltenis blijft Max hem na zijn pitstop gewoon voor.
Opgehitst door zijn team probeert Ricciardo voor de tweede maal orde op zaken te stellen. Max krijgt zijn nieuwe banden ook niet meteen aan de praat, waardoor Ricciardo al gauw weer in DRS-bereik komt. Op het megalange rechte stuk is het snelheidsverschil gigantisch. Ricciardo zoekt naar een gaatje. Wanneer Max de rechterkant afblokt, probeert hij er aan de linkerkant voorbij te komen. Dat blijkt iets te optimistisch. Max stuurt iets naar links, waardoor er niet meer genoeg ruimte is en Ricciardo boven op zijn teamgenoot knalt. Met rokende banden komen de Red Bulls in de uitloopstrook tot stilstand.
Door het ongeluk rukt de safetycar opnieuw uit. Dat is in het voordeel van Bottas, die als enige nog niet gestopt was. Doordat Fattle zijn pas gewisselde zachte bandjes inwisselt voor superzachte banden, blijft de Fin zelfs aan de leiding. Achter Luis is Rijkunnen naar de vierde plek opgerukt, voor Pérez en Grosjean. De Zwitserse Fransoos maakt zich weer eens belachelijk door zijn wagen tijdens de neutralisatie tegen de muur te plakken.
Bij de herstart spuit Bottas ervandoor. Fattle weet desondanks nog in zijn slipstream te komen, waarna hij zijn wagen er bij het aanremmen voor de eerste bocht naast zet. Met rokende banden schiet hij echter zijn doel voorbij, waardoor hij achter teamgenoot Rijkunnen mag aansluiten.
Bottas lijkt onbedreigd naar de overwinning te razen, totdat hij zijn band op een brokstuk lekrijdt. Het brengt de leiding in handen van Luis, die de overwinning ook niet meer uit handen geeft. Achter hem wordt Rijkunnen tweede, terwijl Fattle op zijn vierkante banden zelfs nog ten prooi valt aan Pérez. De Mexicaan had het geluk dat hij een tijdstraf tijdens de safetycarfase mocht inlossen, zodat hij zijn jaarlijkse podiumpje weer te pakken had.
Science scoorde een keurige vijfde plaats, voor de subliem rijdende Leclerc. Alonso was Stroll nog net te snel af, terwijl Vandoorne en Hartley de laatste punten pakten.
Door zijn onverwachte en nauwelijks verdiende overwinning neemt Luis de leiding in het kampioenschap over van Fattle. De Duitser was opmerkelijk laconiek na zijn flater die hem achteraf gezien de overwinning kostte. Feest was er ondertussen bij Sauber, dat voor de tweede keer dit jaar in de punten reed, en bij Williams, dat ook van de nul af is. McLaren scoorde voor de derde keer dit seizoen een dubbele puntenfinish en staat ondanks een chronisch gebrek aan snelheid vierde in het kampioenschap. Aan de andere kant likten de teams van Red Bull en Haas hun wonden. Over twee weken hopen zij in Spanje aan eerherstel te kunnen doen.