Lando Norris heeft de Grand Prix van Oostenrijk op zijn naam geschreven na een intens gevecht met teamgenoot Oscar Piastri, die tweede werd. Op grote achterstand eindigde Charles Leclerc als derde, terwijl het voor Max Verstappen al snel einde oefening was.
In Oostenrijk hoopt Max Verstappen het in Canada veroverde momentum te kunnen behouden. Op de overigens maar matig gevulde Red Bull Ring is het echter Lando Norris die het hele weekend de toon aangeeft. De Brit had wat goed te maken na zijn onhandige botsing met teamgenoot Oscar Piastri van twee weken eerder en eist met een enorm machtsvertoon de pole op.
Tweede is Charles Leclerc op meer dan een halve seconde, terwijl Piastri zijn laatste snelle ronde verpest ziet worden door een spinnende Pierre Gasly, waardoor hij met de derde tijd genoegen moet nemen. Om dezelfde reden moet Verstappen zijn laatste snelle ronde afbreken, waardoor hij slechts zevende is, nog achter Liam Lawson in de Racing Bull. Hoewel een betere startplaats zeker tot de mogelijkheden had gehoord, is de Nederlander totaal niet te spreken over het weggedrag van zijn bolide in de kwalificatie.
Dat het nog heel veel slechter kan gaan, bewijst teamgenoot Yuki Tsunoda wel. De Japanner komt niet verder dan de achttiende tijd en houdt alleen Carlos Sainz en Nico Hülkenberg achter zich. Vooral de prestatie van de Duitser doet de nodige wenkbrauwen fronzen, omdat teamgenoot Gabriel Bortoleto de gifgroene bolide knap als achtste kwalificeert. Daarmee staat hij nog voor Kimi Antonelli. Dat Mercedes een beduidend minder weekend afwerkt dan in Canada, bewijst teamgenoot Russell wel met een magere vijfde tijd. Daarmee staat hij nog achter oud-teamgenoot Lewis Hamilton, die nog wel een bermbrand veroorzaakt als hij even door het droge gras rijdt.
Op zondag is er geen sprake van een bermbrand, maar van een rembrand. Als het veld aan de opwarmronde begint, blijft Sainz op de startopstelling achter. Pas wanneer polesitter Norris zijn opwarmronde bijna heeft voltooid, zit er weer leven in de Williams met startnummer 55. Sainz stuurt het ding aan het eind van zijn opwarmronde de pitstraat in, waarna zijn achterremmen in de fik vliegen en de Spanjaard gedesillusioneerd kan opgeven.
Door het incident gaat de met één ronde ingekorte race een kwartier later dan gepland alsnog van start. Ondanks een matige start duikt Norris als koploper de eerste bocht in, terwijl Leclerc even van zijn gas moet en buitenom door Piastri wordt ingerekend. Verstappen is ondertussen voorbij Lawson gegaan en duikt naast Hamilton en pal achter Russell de derde bocht in. Hij komt er echter niet meer uit, omdat Antonelli bij het remmen de controle over zijn Mercedes verliest en boven op de Red Bull met startnummer 1 klapt.
Beide coureurs kunnen gelijk uitstappen, waarna de safetycar even op de baan verschijnt. Bij de herstart spuit Norris er meteen vandoor, maar al gauw zit Piastri weer vlak achter hem. Met behulp van DRS, dat op niet minder dan drie rechte stukken is toegestaan, probeert de Australiër zijn teamgenoot ronde na ronde de koppositie te ontfutselen. Heel even heeft hij de koppositie in handen als hij Norris voor bocht 3 weet in te halen, maar op het daaropvolgende rechte stuk pakt de Brit de plek met behulp van DRS weer terug.
Als Piastri in de twintigste ronde bijna op Norris kleunt, haalt McLaren de Brit naar de pits voor de eerste van twee bandenwissels. Piastri rijdt vier ronden langer door en komt ruim achter Norris terug op de baan. Door de pitstops rijden de Ferrari’s even aan de leiding. Na hun bandenwissel moeten de rode bolides zich langs Fernando Alonso en Liam Lawson knokken, die stug op hun oude banden zijn blijven doorrijden.
Nog voordat de twee hun banden laten verwisselen, is er drama in de achterhoede, waar Tsunoda Franco Colapinto achterstevoren ramt. De Argentijn kan na een 360 zonder al te grote tijdsverliezen door, terwijl de Japanner zijn neus laat verwisselen. Niet veel later krijgt hij ook nog een tijdstraf van 10 seconden voor het vergrijp.
Vooraan heeft Piastri nog weinig van zijn achterstand op Norris af kunnen knabbelen, zijn bandenvoordeel ten spijt. Zonder de auto van zijn teamgenoot in zijn spiegels blijkt Norris behoorlijk snel te zijn. Wat Piastri ook niet helpt, is dat Hülkenberg na zijn tweede pitstop van de middag precies tussen hem en Norris terug op de baan komt. Op nieuwe banden is de Duitser dusdanig snel dat hij pas na enkele ronden blauwe vlaggen krijgt en op moet krassen.
Nadat zowel Hamilton als Piastri op versleten banden even van de baan is gegaan, laten de koplopers voor de tweede en laatste keer hun banden verwisselen. Eerst de Ferrari’s, die helemaal in niemandsland rijden, en daarna de McLarens. Norris wisselt als eerste zijn harde banden in voor zijn tweede setje mediums, Piastri doet een ronde later hetzelfde.
Piastri valt terug tot pal achter Colapinto en Tsunoda, die elkaar weer gevonden hebben. Colapinto is zo bezig met het gevecht om de veertiende plaats dat hij Piastri vol het gras in drukt. Het komt hem op een tijdstraf van 5 seconden te staan. Wel gaat hij uiteindelijk voorbij Tsunoda, die niet lang daarna nog een keer naar de pits gaat om zijn eerdere tijdstraf uit te zitten en nieuwe banden te halen.
In de slotfase beginnen de koplopers de kluit in de middenmoot te dubbelen. Door de achterblijvers kan Piastri het gat naar Norris dichtrijden, totdat hij zelf op achterblijvers stuit. Vlak voor tijd stuiten de McLarens op het groepje achter Lawson, dat om de zesde plaats strijdt. Alonso verliest op het laatst de aansluiting met de Nieuw-Zeelander en krijgt Bortoleto op zijn dak. Alonso haalt elke denkbare truc uit om de Sauber-coureur voor te blijven. In de slotronde laat hij Norris er net voor het DRS-detectiepunt langs, waardoor hij zelf DRS heeft en de aanval op zijn zevende plaats afslaat.
Norris komt even later na 70 korte, maar intense rondjes als eerste over de finish. Piastri wordt tweede en dan is er een gat van bijna 20 seconden naar Leclerc. Hamilton komt op bijna een halve minuut achterstand als vierde over de streep. Russell, de winnaar van twee weken geleden, wordt op meer dan een minuut achterstand vijfde. Hij finisht maar vijf tellen voor Lawson, de laatste coureur in de lead lap.
Waar Lawson zijn puntentotaal verdrievoudigd, scoort Alonso voor de derde opeenvolgende race punten, waardoor hij op gelijke hoogte met zijn volkomen onzichtbare teamgenoot Lance Stroll komt. Bortoleto scoort zijn eerste punten, terwijl Hülkenberg de feestvreugde bij Sauber vergroot door voor de derde race op rij punten te pakken. Het laatste punt gaat naar Esteban Ocon in de Haas.
Voor de tweede keer op rij eindigt teamgenoot Oliver Bearman net buiten de punten, terwijl Isack Hadjar in de slotfase naar de twaalfde plek afzakt. Gasly, die bij de start nog trots zesde was, komt slechts als dertiende over de streep, maar net voor Stroll en teamgenoot Colapinto. Tsunoda eindigt afgetekend als laatste in een race waarin ook Alexander Albon in de tweede Williams door een technisch probleem de finishvlag niet zag. Door de dubbele nul van Red Bull scoort het team, uitgerekend voor eigen publiek, voor het eerst sinds de openingsrace in 2022 geen WK-punten. Door zijn ongelukkige uitvalbeurt is de titel voor Verstappen helemaal uit het zicht geraakt.
Heel anders is de stemming bij McLaren, dat voor de vierde keer in 2025 een dubbelzege kon begroeten. Door zijn overwinning verkleinde Norris zijn achterstand op Piastri naar 15 punten en revancheerde hij zich voor zijn knullige botsing in Canada. Volgende week hoopt hij voor eigen publiek in Engeland weer wat punten goed te maken, maar of Piastri daaraan gaat meewerken… Spanning verzekerd!