Meer van dit graag!

George Russell heeft de Grand Prix van Canada gewonnen, voor Max Verstappen en teamgenoot Kimi Antonelli, die voor het eerst naar het podium mocht. Klassementsleider Oscar Piastri overleefde een botsing met teamgenoot Lando Norris en werd vierde.

Na het hele jaar gedomineerd te hebben, heeft McLaren het in Canada minder goed voor elkaar. Na een paar belabberde weekenden gaan de Mercedes ditmaal als de brandweer. Net als vorig jaar eist George Russell op Circuit Gilles Villeneuve de pole op en net als vorig jaar staat Max Verstappen naast hem op de eerste startrij. Oscar Piastri is derde voor Kimi Antonelli in de andere Mercedes.

Ferrari stelt teleur met een vijfde plek voor Lewis Hamilton en slechts een achtste voor Charles Leclerc, al doen de rode bolides het daarmee alsnog beter dan vorig jaar, toen ze de top 10 niet eens haalden. Best of the rest is Fernando Alonso met de zesde tijd, nog voor Lando Norris, die zich te veel foutjes permitteert als het er echt op aankomt.

Na een race afwezigheid is Lance Stroll weer terug. Voor eigen publiek bakt hij er met een achttiende tijd niet veel van. Doordat de achter hem gekwalificeerde Liam Lawson en Pierre Gasly vanuit de pits besluiten te starten, begint hij vanaf de laatste startrij. Alleen doordat Yuki Tsunoda nogal pietluttig 10 plekken achteruit was gezet omdat hij Piastri’s kapotte McLaren in de vrije training voorbij was gereden, gaat hij niet als laatste van start.

Bij het doven van de lichten komt iedereen goed van zijn plaats. Russell behoudt de koppositie voor Verstappen, terwijl Antonelli zich in de eerste bochten langs Piastri knokt. Halverwege de eerste ronde vliegt de als negende gestarte Alexander Albon in een duel met Franco Colapinto van de baan. De als elfde gestarte Nico Hülkenberg profiteert en gaat de twee in een beweging voorbij.

In het vervolg ziet hij de acht koplopers langzaam aan de horizon verdwijnen. In de gezapige openingsfase gebeurt niet veel, behalve dat Hamilton een overstekende marmot platrijdt en Alonso plotseling ernstige bandenproblemen krijgt, waardoor hij Norris en Leclerc moet laten gaan.

Verstappen kan Russell dan niet meer bijbenen en komt onder druk te staan van Antonelli, dus wisselt hij vroeg in de race zijn mediums in voor een set harde banden. De Mercedes-coureurs, Piastri, Hamilton en Alonso doen even later hetzelfde, waarna ze zich in de middenmoot terugvinden. Hamilton en Alonso verliezen dusdanig veel tijd in het verkeer dat ze de kopgroep uit het oog verliezen.

Vooraan rijden dan de op de harde banden gestarte Norris en Leclerc. Nadat Russell hem de tweede plaats ontfutselt, duikt Leclerc de pits in. Tot zijn stomme verbazing krijgt hij wederom een set harde banden gemonteerd, in plaats van de door hem gewenste mediums. Norris laat even later wel een set mediums omleggen.

Het mooiste is dan ook wel weer van Verstappens banden af. Op het moment dat Antonelli hem heeft bijgehaald, duikt hij voor de tweede keer de pits in. De Mercedes duiken even later ook de pits in en daarna is het de beurt aan de McLarens. Wanneer Leclerc tegen het eind van de race eindelijk is overgestapt naar de mediums, zit de kopgroep van vijf heel dicht op elkaar.

Piastri probeert Antonelli onder druk te zetten, maar achter hem is Norris nog sneller. Er zijn nog vier ronden te gaan als Norris zijn wagen in de haarspeldbocht brutaal langs die van zijn teamgenoot gooit. Piastri countert, waarna ze zij aan zij op het rechte stuk rijden. Piastri herovert zijn plek door later te remmen voor de laatste chicane, waarna Norris op start/ finish wederom de aanval inzet.

Het eindigt in tranen als Piastri steeds verder naar links stuurt en Norris zijn teamgenoot per se via de linkerkant wil inhalen. Er is geen ruimte, dus knalt Norris boven op de McLaren van zijn Australische teamgenoot. De voorvleugel breekt af, waarna Norris stuurloos tegen de pitmuur klapt. De linker voorwielophanging overleeft de klap niet en dus is het einde verhaal voor Norris.

Door Norris’ zelfvernietiging eindigt de race achter de safetycar, maar niet voordat Russell op zijn rem staat en Verstappen hem inhaalt, waarna beide coureurs vinden dat de ander een straf moet krijgen. Het loopt gelukkig met een sisser af en dus wint Russell, voor Verstappen en Antonelli. Piastri, die na het ongeval uit voorzorg zijn banden had laten verwisselen, eindigt als vierde, voor de Ferrari’s van Leclerc en Hamilton.

Alonso en Hülkenberg zijn de laatste coureurs in de lead lap en scoren voor de tweede keer op rij punten. De vanuit de achterhoede gestarte Esteban Ocon en Carlos Sainz pakken de laatste punten dankzij een kloeke strategie. Oliver Bearman eindigt net buiten de punten, maar houdt de wederom totaal onzichtbare Tsunoda wel achter zich. Gabriel Bortoleto finisht tussen de Alpines van Colapinto en Gasly als veertiende, terwijl Isack Hadjar pas als zestiende over de streep komt en alleen Stroll achter zich houdt. Naast Norris zagen namelijk Liam Lawson en Albon de finishvlag niet.

Zo eindigde de Grand Prix van Canada dus met een zege voor Russell en een botsing voor Norris, een uitkomst die deed denken aan de Grand Prix van Oostenrijk van vorig jaar. Over twee weken is het Formule 1-circus weer te gast op de Red Bull Ring. Kan Norris zich daar revancheren voor zijn mispeer, of loopt Piastri dan verder uit? Het gat tussen de twee McLaren-coureurs is inmiddels 22 punten. Met een achterstand van 21 punten op Norris is Verstappen ook niet ver weg. Mocht Red Bull het lek boven hebben, dan kan er dus nog heel wat gebeuren in het kampioenschap. Meer van dit soort races graag!

2 gedachten aan “Meer van dit graag!”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *