Webber wint mistroostige Britse Grand Prix
De zomervakantie is in grote delen van het land begonnen en dat betekent dat het weer tijd is voor de Tour de France. Aan de andere kant van de Noordzee was een ander slaapverwekkend evenement aan de gang, gelukkig zonder bloederige valpartijen en dopingmisbruik. Het was de Formule 1-race op Silverstone.
Het weer zat niet mee in Groot-Brittannië. Het is weer zomer, dus gaan de hemelsluizen wijd open in het noordwesten van Europa. Ook het militaire vliegveld in het midden van Engeland ontsprong de dans niet: het raceweekend begon in ieder geval drijfnat. Het slechte weer verraste zelfs de organisatie. Best wel vreemd om je door het gebruikelijke weertype te laten verrassen, maar goed. Voor de fans was het raceweekend in ieder geval een beproeving, maar dat zou het voor de coureurs ook worden. De kans op een spectaculaire race met een verrassende winnaar was dus ook groter. Het was dus niet alleen kommer en kwel.
Drijfnatte kwalificatie
Hoewel de zaterdag droog begon, was het circuit tijdens de kwalificatie gewoon nat. Omdat de verwachting is dat de baan steeds natter zou worden, gaat iedereen meteen van start. De verwachte regen valt echter pas aan het eind van de sessie, net op het moment dat Button zich op nieuwe banden probeert veilig te rijden. Door een plaatselijk buitje verliest hij in de laatste sector zeeën van tijd en blijft hij steken op zijn inmiddels gebruikelijk geworden achttiende startplaats.
De regen zet door en in de tweede sessie heeft iedereen moeite met de overvloedige neerslag. Regenmeester Shoeface vliegt keer op keer van de baan en ook klassementsleider Alonso maakt hachelijke momenten mee. Als de sessie halverwege wordt stilgelegd, heeft Pérez de voorlopig snelste tijd gereden.
Het betekent dat het publiek nog anderhalf uur langer in de regen zit, want pas als de baan voldoende is opgedroogd, mogen de coureurs weer hun rondjes rijden. Luis heeft het in de tweede sessie nog wel naar zijn zin, hij is dan namelijk de snelste man op de baan. Minder succes heeft Pérez, die de verkeerde banden kiest en afzakt tot de zeventiende plaats. Au! En wat te denken van Grosjean, die zijn wagen in het grind zet en in de derde sessie niet meer in actie kan komen?
In de derde sessie zijn de Ferrari’s ineens heel snel. Slechts Webber kan Alonso nog bedreigen voor de pole. Shoeface is ineens ook weer terug met een derde startplaats, voor Fattle en Massa. Luis is nergens. Hij moet genoegen nemen met een teleurstellende achtste plek voor eigen publiek.
Droge race
Tegen alle verwachtingen in is het op de racedag gewoon droog. In tegenstelling tot wat de meteorologen voorspelden zou het de hele race droog blijven. Dat was ook gelijk het enige positieve nieuws voor de Britten, die bij de start nog een tegenvaller krijgen te verwerken: de Schot Paul di Resta loopt in het gedrang een lekke band op, vliegt van de baan en kan spoedig opgeven. Daarmee was hij de eerste uitvaller van de race: Petjerov haalde de start niet eens.
Vooraan heeft Alonso het bij de start even moeilijk met Webber, maar al snel rijdt hij bij de Red Bull vandaan. Opmerkelijk, want de Spanjaard is, in tegenstelling tot de meeste coureurs, op de hardere (dus tragere) band gestart. Webber loopt op zijn beurt weg bij Shoeface, die de locomotief wordt van een steeds langer wordende trein. Massa dringt aan, maar pas in de elfde ronde kan hij de Duitser voorbij.
Pitstops
Op dat moment zijn de pitstops al in volle gang en dat levert ook nu weer de nodige winnaars en verliezers op. Zo vinden Pastoor en Pérez elkaar na hun pitstop. Pérez probeert buitenom in te halen, waarna Pastoor wegglijdt en de aanrijding onvermijdelijk is. De laaiende Pérez valt uit, terwijl Pastoor ver terugvalt.
Meer succes heeft Fattle met zijn vroege pitstop, waarmee hij Massa en Shoeface verschalkt. Ook Grosjean is weer terug in de subtop na een erg vroege pitstop waarbij ook zijn voorvleugel werd vervangen. Koploper is Luis, die eveneens op de harde band was gestart en nog naar de pits moest. Alonso neemt de leiding al snel weer over, al gaat dat niet zonder slag of stoot. Luis stopt even later en laat de zachte banden omleggen. De pitstop verloopt nu zonder problemen en hij valt terug naar een veelbelovende zevende plek. De verwachting was dat hij op nieuwe banden weer tijd zou kunnen terugwinnen. Misschien was het podium nog mogelijk.
De laatste hoop op Brits succes vervliegt echter al snel, want Luis kan op zijn zachte banden amper een vuist maken. Hij zit vast achter Shoeface en Räikkönen, en hij kan de Fin maar niet passeren. Als ze de hinderlijk trage Shoeface eindelijk hebben ingehaald, rijdt Räikkönen fluitend weg bij de McLaren. Luis komt daarom snel binnen voor zijn tweede en laatste pitstop en hij schakelt terug naar de hardere band. Het werpt hem ver terug in de stand, zelfs nog achter teamgenoot Button. Die probeert zijn teammaat nog tevergeefs achter zich te houden, maar als Luis hem voorbij is, glipt Grosjean er ook meteen langs.
Spanning
Het spektakel op de baan valt tegen. Slechts Co Biaggi zorgt naast het circuit voor hartkloppingen bij het publiek door zijn pitcrew omver te rijden. Verder gebeurt er weinig in de mistroostige Britse Grand Prix. Alonso heeft een veilige marge op de Red Bulls en lijkt de race in zijn zak te hebben. Na de laatste serie pitstops is alles anders. Ook Alonso heeft moeite met de zachte band en in de slotfase komt Webber steeds dichterbij. De strijd aan kop wordt zowaar nog spannend! Maar misschien ook niet, want Alonso kan niet veel meer uitrichten. Met nog een paar ronden te gaan zet Webber zijn wagen ernaast en neemt de leiding over. Niets kan hem meer van zijn tweede overwinning van het seizoen afhouden.
Alonso consolideert zijn tweede plaats, voor Fattle en de verrassend sterk opererende Massa. Red Bull is weer het te kloppen team, maar Ferrari doet daar weinig voor onder. En wat te denken van de Lotus-Renaults? Räikkönens slotoffensief brengt hem tot aan de staart bij Massa, terwijl Grosjean ondanks alles nog zesde wordt. Dit in schril contrast tot McLaren en Mercedes. Shoeface wordt nog zevende, maar na de kwalificatie had hij ongetwijfeld op meer gehoopt. Luis valt in de slotfase terug en komt niet verder dan een achtste plaats. Teamgenootje Button haalt met hangen en wurgen het laatste WK-puntje binnen, nog achter Senna. Daarmee kregen de McLaren-coureurs de handen van het publiek niet op elkaar. De pitstops zijn tegenwoordig de enige dingen die wel goed gaan bij het team en dat geeft stof tot nadenken.
Feest
Ondertussen vierde Red Bull feest op hun thuiscircuit. Webber was de gevierde man en Alonso tilde niet zo zwaar aan het verlies van de overwinning. Hij telde zijn zegeningen. En Fattle? Die kon ook wel leven met zijn derde plaats. De gehuldigden hadden ongetwijfeld een beter humeur dan de vele Engelse racefans, die weinig hadden gezien om trots op te zijn. De regen was dan wel opgehouden op de racedag, maar de zon wil ook maar niet echt doorbreken voor ze. Voor Luis en Button dreigt opnieuw een verloren seizoen.