Het was geen sprankelende race, maar met Ricciardo kreeg de Grand Prix van Monaco wel de terechte winnaar. Ondanks een motorprobleem wist de Australiër in het vorstendom te winnen.
Lewis Hamilton (3e)
Klaagde na afloop om het hardst dat de race eigenlijk geen race was omdat iedereen constant banden aan het sparen was. Dat was misschien wel zo, maar dat hij een manke Red Bull niet eens bij kon benen, was veelzeggend. Mocht van geluk spreken dat Vettel maar drie punten op hem inliep.
6
Valtteri Bottas (5e)
Trok in de kwalificatie net aan het kortste eind en reed in de race achter de feiten aan. Rookte zijn eerste set banden in hoog tempo op en wisselde daarom maar naar de hardste banden, waarop hij een beter tempo reed. Beter dan een vijfde plek werd het niet.
5
Mercedes
De volkomen afgeragde banden deden vermoeden dat de kampioenen met de afstelling volledig de mist in waren gegaan. In de kwalificatie was de snelheid er al niet en in de race vraten de grijze bolides banden. Stratencircuits blijven een zwakke plek.
5
Sebastian Vettel (2e)
Zal zich halverwege de race wel rijk hebben gerekend, maar kon Ricciardo nooit echt bedreigen, zodat hij uiteindelijk nauwelijks punten op Hamilton goedmaakte. Stond wel voor het eerst in tijden weer op het podium.
7
Kimi Räikkönen (4e)
Kwalificeerde zich wat teleurstellend tussen de Mercedes-coureurs in en zat de hele race Hamilton op te jagen nadat een overcut niet werkte. Bewees zichzelf en zijn team daar geen dienst mee.
6
Ferrari
Met een tweede en vierde plek was Ferrari topscorer in Monaco, maar echt heel blij zullen de mannen uit Maranello daar niet mee geweest zijn. Na de oorwassing van twee weken geleden zou in Monaco terrein op Mercedes goedgemaakt moeten worden en dat lukte maar mondjesmaat.
8
Daniel Ricciardo (1e)
Domineerde iedere sessie en won ondanks dat hij gedurende een groot deel van de race op half vermogen reed. Zonder twijfel zijn mooiste zege uit zijn carrière en misschien wel een van de beste prestaties van een rijder ooit.
10
Max Verstappen (9e)
Die crash in de vrije training was even onnodig als dom en ruïneerde zijn hele weekend. Gezien de snelheid van de Red Bull had hij goede kansen om de jongste polesitter ooit te worden, maar in plaats daarvan startte hij achteraan. Poetste zijn geschonden blazoen, voor zover dat kon, in de race op.
5
Red Bull
Het was veelzeggend dat de wagen op een circuit waar motorvermogen nauwelijks telt de snelste van allemaal was, maar door Verstappens crash en Ricciardo’s motorprobleem mag het team zijn handen dichtknijpen met de 29 gescoorde punten.
9
Sergio Pérez (12e)
Kwalificeerde zich net in de top 10 en vond zich na een mislukte pitstop ineens vijf plekken lager terug. Was waarschijnlijk ook met een normale stop in het treintje achter Hartley terechtgekomen, wat suggereert dat de timing van de stop was gewoon niet goed was.
6
Esteban Ocon (6e)
Best of the rest op een circuit dat de auto niet zou moeten liggen: dat is heel indrukwekkend. Had het op zijn eerste bandenset lastig, maar reed na zijn stop, toen hij eindelijk vrij baan had, zo naar de kopgroep toe. Een indrukwekkend optreden.
9
Force India
Ineens zaten de roze bolides er weer helemaal bij, nota bene op een circuit waar de Mercedes-krachtbron niet zo’n voordeel is. Dat biedt hoop voor de toekomst. Het enige minpuntje van het weekend was de volledig geflopte tactiek van Pérez.
8
Lance Stroll (17e)
Werd in de kwalificatie overvleugeld door Sirotkin en kreeg in de race twee keer een lekke band, zodat hij op grote achterstand als laatste eindigde. Mag zich met recht de pechvogel van de race noemen.
5
Sergey Sirotkin (16e)
Had al heel snel een stop-and-go-penalty te pakken omdat zijn team op de startopstelling te lang met zijn wagen stond te klungelen. Herstelde in de race nooit meer van die klap en finishte op grote achterstand van het peloton. Zijn dertiende startplaats had een beter lot verdiend.
7
Williams
Waar was Williams nou in hemelsnaam mee bezig? In een race die nog het meest aan een wielrenwedstrijd deed denken, reden de witte bolides keer op keer de pits in alsof het een showroom was, zodat ze op een gigantische achterstand gezet werden. Zo scoor je zeker geen punten.
4
Nico Hülkenberg (8e)
De kwalificatie verliep niet zo denderend, maar profiteerde in de race van de vrije bandenkeus. Hield zijn banden knap in leven en won twee plekken door een extreem late bandenwissel. Kreeg door Alonso’s uitvalbeurt de achtste plek in de schoot geworpen.
8
Carlos Sainz (10e)
Viel zijn team na de race af, hoewel dat niet helemaal terecht was. Was gewoon op de verkeerde momenten snel en viste zodoende nog bijna helemaal achter het net, wat zonde was na zijn achtste startplaats.
7
Renault
Twee auto’s in de punten, dat is fijn, maar van tevoren hadden de Fransen waarschijnlijk op meer gerekend. Het gat naar de andere fabrieksteams was nog onverminderd groot en Red Bull liet zien waar een echt goed chassis toe in staat is.
7
Pierre Gasly (7e)
Het heeft even geduurd, maar in Monaco reed hij weer een superrace. Was van iedereen die op de hyperzachte banden moest starten de laatste die banden hoefde te wisselen en zijn rondetijden voor zijn stop waren surrealistisch goed, zodat hij nog drie plekken won. Petje af.
9
Brendon Hartley (uitgevallen)
Komt nog altijd niet uit de verf. Faalde in de kwalificatie, waardoor hij slechts als vijftiende mocht starten. Hield na een vroege stop het halve veld op. Hoewel het erop leek dat hij echt niet harder kon, had Leclerc het idee dat er een staaltje teamtactiek achter zat, om Gasly te helpen.
6
Toro Rosso
Door een puik optreden van Gasly staat Toro Rosso weer op de gebruikelijke zevende plaats in het kampioenschap. Geen slechte prestatie met de Honda-motoren en twee onervaren rijders. In Monaco zaten de blauwe bolides er goed bij en pakten de pitstopstrategieën erg goed uit.
8
Romain Grosjean (15e)
Werd vanwege zijn gestuntel in Spanje drie plekken teruggezet, maar mocht toch nog voor teammaat Magnussen starten. Bij de start was hij dat voordeel al meteen weer kwijt en lag hij laatste. Kon het tempo van de staartgroep niet bijbenen en wist alleen de Williams’ te kloppen.
5
Kevin Magnussen (13e)
Blameerde zich in de kwalificatie, maar herstelde zich enigszins in de race door niet alleen Grosjean, maar ook nog Vandoorne te kloppen. Kreeg met een dertiende plek eerder nog te veel dan te weinig.
5
Haas
Het is hollen of stilstaan bij het Amerikaanse team. Waar de zwart-wit-rode bolides in het begin van het seizoen hun naam nog eer aan deden, lijken ze nu meer op bange konijnen in de koplampen. Breekbare bargeboards waren volgens het team de reden van de uiterst povere prestaties.
4
Fernando Alonso (uitgevallen)
Moest toch wel slikken om het gat naar Red Bull. Kon de koplopers in de race geen moment volgen, maar leek desondanks op weg naar een zevende plaats totdat de versnellingsbak de geest gaf, waardoor hij voor het eerst dit jaar puntloos bleef. Beweerde liever aan de Indy 500 te hebben meegedaan.
8
Stoffel Vandoorne (14e)
Was tot aan de kwalificatie snel onderweg, maar zakte daarna behoorlijk door het ijs. Verloor, zoals gebruikelijk, een plekje bij de start, waarna hij in een duel met Verstappen een heleboel tijd verloor, zodat hij na de pitstops bijna helemaal achteraan reed.
5
McLaren
Het is nu wel duidelijk dat McLaren niet het topchassis heeft waar men in de Honda-jaren altijd zo over zat op te scheppen. Uitgerekend in Monaco kwam de puntenreeks ten einde door een kapotte versnellingsbak van Alonso. Op dat moment was Vandoornes race al tactisch om zeep geholpen.
6
Marcus Ericsson (11e)
Speelde in de kwalificatie weinig klaar, maar finishte uiteindelijk ongemerkt toch nog bijna in de punten dankzij een goede strategie en die klapper van zijn teamgenoot.
7
Charles Leclerc (uitgevallen)
Kende een goede zaterdag een frustrerende zondagmiddag nadat Hartley hem via een undercut voorbijging en hem daarna flink ophield. De botsing in de slotfase leek op een vergelding, maar werd veroorzaakt door een remdefect.
8
Sauber
Opnieuw een solide weekend van het Zwitserse team, dat in Monaco weer in de staart van de middenmoot meevocht. Minpuntje was wel de kapotte rem bij Leclerc, die aan een groot ongeluk ontsnapte.
7
De tussenstand is als volgt:
1. Alonso 8,3
2. Vettel 8,0
3. Leclerc, 7,7
4. Hamilton 7,5
5-6. Ricciardo, Hülkenberg, Magnussen 7,3
8-10. Bottas, Pérez, Sainz 7,0
11-12. Räikkönen, Ocon 6,8
13-14. Gasly, Ericsson 6,7
15. Stroll 6,5
16. Vandoorne 6,2
17. Sirotkin 5,5
18. Verstappen 5,3
19. Hartley 4,8
20. Grosjean 4,7
En bij de teams:
1. Ferrari 7,5
2. Renault 7,3
3. Sauber 7,2
4-6. Mercedes, Red Bull, Haas 7,0
7. McLaren 6,8
8. Force India 6,5
9. Toro Rosso 6,3
10. Williams 4,2