Spielberg regisseert saaie race

Een verraderlijk circuit, een regendreiging en een sterk Ferrari: alle ingrediënten voor een spannende Oostenrijkse Grand Prix leken aanwezig. Maar het werd geen soep: de Mercedes domineerden en de enige verrassing was dat Rosberg won voor Luis en Massa.

Het was koud en nat in Oostenrijk. Op een opdrogende baan regende het uitglijders. De ene na de andere coureur vloog van de baan. Uiteindelijk waren de Mercedes het snelst, maar helemaal van een leien dakje ging het niet: Luis stond aan het eind van de kwalificatie in de uitloopstrook van de eerste bocht en teamgenoot Rosberg stond met zijn neus in de grindbak in de laatste bocht. In tegenstelling tot vorig jaar hadden ze de eerste startrij toen al lang en breed veiliggesteld: Fattle kwam er nauwelijks aan te pas en moest vier tienden toegeven op Luis’ poletijd.

Het andere rode gevaar had zichzelf toen al buitenspel gezet: door een treurig staaltje miscommunicatie en een tempo dat om te janken was, lag Räikkönen er al in de eerste kwalificatiesessie uit. Zijn race verliep nog slechter toen hij in de eerste ronde alle kanten op zwabberde en Alonso tegenkwam.

Gelukkig konden beide heren heelhuids uitstappen. De klapper bespaarde Alonso, die net als teamgenoot Button 25 startplaatsen moest inleveren op de grid en ook in de race een straf moest inlossen vanwege een motorwissel, een verblijf in de achterhoede. Räikkönen boorde zichzelf een heel wat enerverendere middag door de neus.

Stevens is de derde uitvaller als hij tijdens de safetycarfase stilvalt en even later maakt Button het rampweekend voor McLaren compleet door ook uit te vallen. Naar verluidt is Ron Dennis met een traumahelikopter van het circuit afgevoerd. Voor Rosberg moest de enerverende middag toen nog zo’n beetje beginnen. Als de safetycar de race na zeven ronden vrijgeeft, slaat de Finse Duitser meteen een gat naar Luis, die op zijn beurt Fattle en Massa langzaam maar zeker op achterstand rijdt.

Achter het leidende kwartet liggen de posities nog niet vast. Zo vallen Max en Le Mans-winnaar Hülkenberg uiteindelijk ten prooi aan Bottas. Achter hen duwt Science zich na de herstart brutaal langs Grosjean, die ook nog ten prooi valt aan Pérez. De Loti komen de Force India maar niet voorbij, dus hopen ze het via de pitstops te doen. Grosjean is de eerste coureur die de pits in duikt. Niet lang na zijn stop spint hij echter, waarna hij er de brui aan geeft. Ook Science moet weer eens opgeven, terwijl Ericsson op het rechte stuk van start/finish ineens stilvalt, om even later weer op gang te komen. Het betekent dat de Zweed Mehri in het vervolg van de race gezelschap kon houden in de strijd om de rode lantaarn.

Vooraan volgen de pitstops elkaar in hoog tempo op. Rosberg duikt als eerste de pits in, dan Massa, vervolgens Luis en als laatste gaat Fattle. Een klemmend achterwiel kost de viervoudig wereldkampioen echter veel tijd, waardoor hij zich op de baan achter Massa terugvindt. Leek het er in het begin van het seizoen op dat Ferrari mede dankzij een perfecte organisatie een bedreiging voor Mercedes kon worden, dan hebben de laatste races anders uitgewezen: de Italianen moeten steeds meer op gaan passen voor Williams.

In ieder geval belooft de slotfase een interessant gevecht om de laatste podiumplaats op te leveren. De strijd om de leiding ontbrandt niet echt, want bijna de hele race heeft Rosberg een voorsprong van zo’n vijf seconden op Luis. De vijfde plek is dan stevig in handen gekomen van Bottas, terwijl Hülkenberg het gat naar Max controleert. Max heeft het in de slotfase wel zwaar: achter hem komt Pastoor na een late stop aanzetten. De Venezolaan rijdt het gat snel dicht, maar inhalen is een ander verhaal. Twee keer schiet de Lotus met startnummer 13 bijna de muur in, maar in beide keren weet Pastoor zijn bolide in bedwang te houden. Pas in de één-na-laatste ronde gaat hij de Toro Rosso voorbij, waarna Max klaagt dat zijn banden helemaal naar de knoppen zijn.

De vechtersbazen krijgen gezelschap van Rosberg, die ze in de laatste ronde op een ronde zet en de race wint. Luis wordt tweede, terwijl Massa Fattle de hele race achter zich houdt en voor het eerst dit jaar de gang naar het podium mag maken. Achter Fattle werd Bottas vijfde met een auto die veel remstof uitbraakte. Hülkenberg werd netjes zesde, voor Pastoor, Max, Pérez en Ricciardo, die Nasr in de slotfase het laatste puntje afhandig had gemaakt.

Door zijn overwinning verkleinde Rosberg zijn achterstand naar Luis tot tien punten, maar belangrijker nog: hij liet voor het eerst zien dat hij een race ook echt kon domineren, anders dan vorig jaar, toen hij handen en voeten nodig had om Luis in de races achter zich te houden. Hoewel het de spanning in het kampioenschap ten goede komt, is het voor de spanning in de races wel jammer. Want zelfs in Spielberg viel er weinig te genieten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *