Lando Norris heeft de Grand Prix van Monaco op zijn naam geschreven, voor Charles Leclerc en teamgenoot Oscar Piastri. Max Verstappen eindigde als vierde in de merkwaardige optocht, na lange tijd aan de leiding te hebben gereden.
De Grand Prix van Monaco wordt op zaterdag vaak beslist. Inhalen is zo goed als onmogelijk, dus is het zaak om vooraan te beginnen. Al vroeg in de kwalificatie kunnen de Mercedes van het lijstje kanshebbers worden geschrapt. Kimi Antonelli neemt een vangrail mee en kan gelijk gaan douchen, terwijl George Russell zijn motor opblaast, waardoor de twee als veertiende en vijftiende van start mogen.
Heel wat beter vergaat het de McLarens en de Ferrari’s, die net als vorig jaar de dienst uitmaken. Ditmaal is Lando Norris de snelste, voor Charles Leclerc en klassementsleider Oscar Piastri. Lewis Hamilton is vierde, maar wordt drie plekken teruggezet omdat hij Max Verstappen had gehinderd. De Nederlander mag zodoende als vierde van start, voor de verrassend sterke Isack Hadjar en oudgediende Fernando Alonso, die aantoonde dat Aston Martin echt op de weg terug lijkt. Esteban Ocon, Liam Lawson en Alexander Albon completeren de top 10, terwijl Carlos Sainz elfde is voor Yuki Tsunoda en Nico Hülkenberg.
Als de lichten op zondagmiddag doven, stuift Norris met blokkerende wielen de eerste bocht in. Achter hem komen Verstappen en Hadjar beter weg dan Piastri, maar ze kunnen de Australiër niet voorbij. Gabriel Bortoleto gaat in de haarspeldbocht brutaal buitenom langs Antonelli. De Italiaan laat zich niet uit het veld slaan en zet zijn Mercedes er in Portier meteen naast als de Braziliaan daar de deur open laat staan.
Bortoleto komt meteen tegen de muur tot stilstand, maar kan zijn weg, minus voorvleugel, vervolgen. Vanwege de rommel op de baan rukt de virtuele safetycar uit, maar niet voordat Tsunoda, Pierre Gasly en Oliver Bearman nieuwe banden hebben gehaald. Om de race op te leuken, was er namelijk besloten dat de coureurs niet één, maar twee keer hun banden moesten laten verwisselen. Uit tactisch oogpunt besluiten de drie alvast één verplichte bandenwissel weg te werken.
Voor Gasly blijft het ook bij die ene bandenwissel, omdat hij kort na de herstart boven op Tsunoda klapt. De linker voorwielophanging van de Alpine overleeft de klap niet en dus rest de Fransman niets anders dan zijn terminaal beschadigde bolide bij zijn team af te leveren. Het ding staat op een ongelukkige plek in de pitstraat, dus sluit de wedstrijdleiding de pitstraat maar even.
Het veld begint al gauw in twee groepen uiteen te vallen, omdat de op de negende plek rondrijdende Lawson bewust het tempo drukt. Hij creëert daarmee een gat voor teamgenoot Hadjar, die de race pal voor de Nieuw-Zeelander hervat als hij vroeg in de race voor het eerst zijn banden laat verwisselen. Alonso en Ocon halen kort daarna eveneens nieuwe banden en blijven Lawson voor.
De koplopers besluiten even later ook nieuwe banden te halen, wat de koppositie in handen brengt van Verstappen. Hadjar rijdt welgeteld vijf ronden op zijn zachte banden en wisselt dan naar de harde banden waar hij de rest van de race op moet blijven rijden. Opnieuw komt hij pal voor teamgenoot Lawson de baan op, die daarmee aan zijn opdracht voldaan heeft en ineens ook tempo begint te maken.
In de middenmoot neemt Sainz de rol van Lawson als rijdende chicane over, om teamgenoot Albon twee gratis pitstops toe te spelen. Op het moment dat de kopgroep de staartgroep begint te dubbelen, duikt Verstappen de pits in. Hij valt weer terug naar de vierde plaats voor Hamilton.
In de subtop is het uitgerekend Lawson die van Sainz’ vertragingstactieken profiteert. Tot tweemaal toe komen hij en Albon pal voor de neus van de Spanjaard de baan op als ze halverwege de race hun twee verplichte pitstops maken. Tussendoor blaast Alonso zijn motor op, waardoor Sainz ook nog punten kan pakken. Albon laat zijn teamgenoot kort na zijn laatste bandenwissel passeren, om daarna de staartgroep op te houden.
Voor de Mercedes-coureurs is de race ondertussen op een regelrechte ramp uitgedraaid. Als enigen zijn ze niet gestopt, terwijl ze nog steeds in de staartgroep zitten. Wanhopig geworden besluit Russell Albon in te halen door de chicane af te snijden, waarna hij zich op de net gestopte Sainz klemrijdt. Hij krijgt prompt een drivethroughpenalty voor het vergrijp, wat betekent dat hij nog drie keer moet stoppen.
Wanneer Sainz zijn tweede pitstop van de middag maakt, zit Russell zijn drivethroughpenalty uit. Ze blijven Albon allebei voor. De Britse Thai heeft zijn werk voor de middag gedaan en voert het tempo op, waarna Antonelli de staartgroep begint op te houden. De Italiaan drukt het tempo dusdanig dat Russell alleen zijn tiende plek aan Albon verliest als hij zijn twee verplichte pitstops maakt. Sainz heeft op zijn beurt Albon er weer langs gelaten.
Verstappen heeft door de pitstops van de McLarens en Ferrari’s de koppositie weer overgenomen. Aangezien de op de vijfde plek liggende Hamilton niet echt opschiet, laat Red Bull de Nederlander heel lang op zijn volledig versleten mediums rondrijden, in de hoop dat hij van een eventuele rode vlag kan profiteren.
De rode vlag komt er niet, dus duikt Verstappen in de voorlaatste ronde de pits in voor zijn tweede bandenwissel. Norris wint zodoende de optocht, voor Leclerc en Piastri. Verstappen wordt vierde en daarna is er een flink gat naar Hamilton.
Op meer dan een ronde achterstand wordt Hadjar zesde op zijn volkomen versleten banden, voor Ocon en teamgenoot Lawson. De laatste punten gaan naar het Williams-duo Albon en Sainz, op twee ronden achterstand. Russell valt net buiten de boot met een elfde plaats, voor de als laatste gestarte Bearman.
Colapinto, Bortoleto, Lance Stroll en Hülkenberg eindigen na een frustrerende race ruim buiten de punten. Ze doen het nog wel beter dan Tsunoda, die in de slotfase nog zijn tweede verplichte pitstop moet maken en roemloos zeventiende wordt. Antonelli wordt door zijn twee bandenwissels in de slotfase afgetekend laatste.
Door zijn overwinning verkleint Norris de achterstand op Piastri naar drie punten. Herovert hij over een week de koppositie in Spanje, of revancheert de Australiër zich daar voor zijn wat matige optreden in het Prinsendom?