Twee McLarens vechten om een been, Leclerc gaat ermee heen

Charles Leclerc heeft de Grand Prix van Italië verrassend op zijn naam geschreven. De Ferrari-coureur troefde de McLarens van Oscar Piastri en Lando Norris met een kloeke strategie af, terwijl teamgenoot Carlos Sainz vierde werd. Red Bull kwam er totaal niet aan te pas op Monza met een zesde plaats voor Max Verstappen en een achtste voor Sergio Pérez.

Een crash te veel. Logan Sargeants klapper in de training op Zandvoort was de druppel die de emmer deed overlopen. In Italië is de Amerikaan er niet meer bij. Zijn plek wordt ingenomen door Franco Colapinto, die, net als Nyck de Vries twee jaar geleden zijn debuut op het hogesnelheidscircuit van Monza maakt.

Ondertussen laat Mercedes het veelbelovende talent Kimi Antonelli in de vrije trainingen voor het eerst in actie komen. Hij is snel onderweg, totdat hij hetzelfde doet als Bernd Mayländer, die een dag eerder de safetycar tijdens een verkenningsrondje in de Parabolica in de muur had gesmeten. George Russell moet met lede ogen toezien hoe zijn bolide van de vangrail geschraapt wordt.

Dat de bolide op zaterdag weer helemaal is opgelapt, bewijst Russell door in de kwalificatie de derde tijd te rijden, achter de McLarens van Lando Norris en Oscar Piastri, maar voor de Ferrari’s van Charles Leclerc en Carlos Sainz. Na een teleurgestelde Lewis Hamilton, die zesde is op nog geen twee tienden, is er een groot gat naar de Red Bulls. In de beslissende sessie doet de auto niet wat hij moet doen en dus rest Max Verstappen slechts de zevende plaats op zeven tienden van de pole. Sergio Pérez is achtste, terwijl Alexander Albon en Nico Hülkenberg de top 10 completeren.

Met Verstappen weggestopt op de vierde startrij heeft Norris een gouden kans om heel veel punten goed te maken op de Nederlander. Als de lichten doven, komt hij goed weg. Als koploper gaat hij de eerste bocht in, voor Piastri. Russell remt te laat en moet rechtdoor om niet boven op Piastri te klappen, waardoor hij naar de zevende plek terugvalt. Tevens heeft hij bij het zigzaggen om de piepschuimen borden zijn voorvleugel beschadigd.

Ondertussen heeft Piastri maling aan Norris’ titelkansen. Hij zet gelijk de aanval in en gaat zijn teammaat brutaal buitenom voorbij in de tweede chicane. Norris staat op het verkeerde been en komt de bocht zo traag uit dat Leclerc hem ook nog de tweede plek afpakt.

Niet minder wild gaat het eraan toe in de middenmoot, waar Daniel Ricciardo Nico Hülkenberg het zand in duwt in Ascari. Als vergelding geeft de Duitser even later Yuki Tsunoda in de andere Racing Bull een hijs, waarna hij naar de pits moet voor een nieuwe voorvleugel. Voor Tsunoda is het kort daarna helemaal einde oefening. Voor hun aandeel in de botsingen krijgt zowel Ricciardo als Hülkenberg een tijdstraf.

In de kopgroep troggelt Pérez Russell de zevende plaats af, waarna de Brit zijn monteurs opzoekt voor nieuwe banden en een nieuwe voorvleugel. Koploper Piastri is in de tussentijd wat weggelopen bij Leclerc, die steeds meer onder druk komt te staan van Norris. Op het moment dat hij in de kofferbak van de Ferrari zit, stuift hij met rokende banden de pits binnen.

Ferrari reageert door Leclerc een ronde later naar de pits te halen. Tot zijn ontzetting valt hij terug tot achter Norris. Piastri wisselt een ronde later zijn mediums voor een set harde banden in en blijft de twee voor. Sainz blijft nog wat langer doorrijden, maar na zijn stop liggen de Red Bulls aan kop.

De paarse bolides waren op de harde banden aan de race begonnen, maar echt veel verder komen ze niet op de wit gemarkeerde banden. Verstappen heeft bovendien een trage stop omdat het rechter achterwiel er niet meteen af wil. Desondanks blijft hij Pérez, die een ronde later stopt, voor.

De McLarens liggen na de pitstops weer aan kop, met Leclerc daar niet heel ver achter. Norris probeert Piastri binnen te hengelen, maar de Australiër reageert door een reeks snelle ronden te rijden. Al gauw hebben Norris’ banden er genoeg van en als hij ook nog eens rechtdoor gaat in de tweede chicane, zit Leclerc ineens op zijn staart. McLaren reageert door hem voor de tweede keer binnen te roepen voor een nieuw setje banden.

In de subtop heeft Russell Pérez weer bijgehaald. Nadat ze allebei een nieuw setje banden hebben gehaald, prikt hij zijn Mercedes er in de eerste bocht langs. Verstappen heeft op zijn beurt Norris op zijn staart. Met alle plezier houdt hij zijn rivaal een tijd op, maar uiteindelijk glipt Norris er toch langs, waarna Verstappen zijn verplichte overstap naar de mediums maakt en terugvalt naar de zesde plaats.

In navolging van Norris heeft Piastri ook nog een nieuwe set harde banden om laten leggen, waardoor de Ferrari’s ineens aan kop liggen. De rode bolides besluiten geen nieuwe banden meer te halen, waardoor het voor McLaren ineens een race tegen de klok wordt.

Als eerste stuiten ze op Sainz, die sinds de pitstops zo’n tien seconden achter Leclerc ligt en niet dichterbij komt. Gesteund door het publiek probeert zijn huid zo duur mogelijk te verkopen, maar uiteindelijk moet hij de McLarens toch laten gaan.

De McLarens gaan vervolgens op jacht naar Leclerc. Het gat slinkt, maar niet snel genoeg. Aan de finish houdt de Monegask een kleine drie seconden over, waardoor hij zijn tweede Grand Prix-zege van het seizoen boekt. En wat voor een! Net als een week eerder pakt Norris in de slotronde als troostprijs het bonuspunt voor de snelste ronde mee.

Sainz eindigt als vierde, terwijl Hamilton met een 2-stopper vijfde wordt. Verstappen moet in de slotfase bijna nog oppassen voor Russell en sluit een rampweekend met de zesde plaats af. Dat Norris hem het bonuspunt voor de snelste raceronde bij het sluiten van de markt door de neus boort, past helemaal in het plaatje.

Pérez wordt achtste, niet ver voor Kevin Magnussen. De Deen heeft echter een tijdstraf gekregen voor een lompe inhaalactie op de trage Pierre Gasly eerder in de race, waardoor hij achter Albon als tiende wordt geklasseerd. Wel blijft hij Fernando Alonso net voor. Vervelender voor Magnussen is dat hij tevens twee strafpunten op zijn superlicentie krijgt, waardoor hij voor de volgende race, in Bakoe over twee weken, geschorst is.

Ricciardo krijgt naderhand nog twee straffen omdat hij zijn tijdstraf bij zijn eerste en enige pitstop niet goed uit had gezeten. In een vlaag van verstandsverbijstering had een monteur nog voordat Ricciardo zijn bolide had stilgezet met zijn fikken aan de auto gezeten. Die blunder kost Ricciardo uiteindelijk alleen zijn plaats aan Colapinto, die een prima debuutrace kent en knap twaalfde wordt.

Op een ronde achterstand eindigen de Alpines van Esteban Ocon en Gasly. Hülkenberg eindigt tussen de Saubers van Valtteri Bottas en Guanyu Zhou, terwijl Lance Stroll, na nog een vergeefse poging de snelste ronde van de race te rijden, negentiende en laatste wordt.

De onverwachte winnaar is echter Leclerc, die weer heel voorzichtig een woordje mee kan spreken in de titelstrijd. Inmiddels produceren de alarmbellen bij Red Bull zoveel geluid dat Christian Horner en de zijnen er slapeloze nachten van krijgen. Hun enige geluk is dat ze in een barslecht weekend maar 8 punten verliezen op Norris. Nog 62 te gaan…

2 gedachten aan “Twee McLarens vechten om een been, Leclerc gaat ermee heen”

    1. Red Bull is de weg helemaal kwijtgeraakt. De afgelopen races waren al niet heel geweldig, maar dit sloeg alles. In de kwalificatie liep dat ding opeens voor geen meter en in de race ging het geen haar beter. Het erge is dat niemand lijkt te weten waar het aan ligt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *