Max Verstappen heeft in Mexico eigen record verbroken door zijn zestiende seizoenszege binnen te halen. Lewis Hamilton werd op gepaste afstand tweede, voor Charles Leclerc. Thuisrijder Sergio Pérez lag er daarentegen al heel snel uit.
Het op 2 kilometer hoogte liggende Autódromo Hermanos Rodríguez is Red Bull doorgaans goedgezind. Groot is de schok dan ook dat de Ferrari’s, die vorig jaar niet vooruit te branden waren, in de kwalificatie de eerste startrij voor zich opeisen. Net als een week eerder vertrekt Leclerc van pole. Max is derde, voor de verrassend sterke Ricciardo, die vijf jaar na zijn pole op hetzelfde circuit liet zien dat hij het spelletje nog niet was verleerd. Pérez moet voor eigen publiek genoegen nemen met de vijfde tijd, voor de Mercedes van Luis en Russle, met Piastri er nog tussen. Van de andere McLaren ontbreekt ieder spoor. Norris verprutst zijn kwalificatie volkomen en is de traagste van allemaal. Doordat Sergeant geen tijd rijdt, Tsoenoda de hele aandrijflijn van zijn AlphaTauri laat vervangen en Stroll weer eens vanuit de pits start, mag hij nog als zeventiende aan de race beginnen.
De Red Bulls hebben op zondag wat recht te zetten. Bij de start vat Max de stier gelijk bij de hoorns. Hij wurmt zich tussen de twee Ferrari’s door naar de leiding. Achter hem heeft Pérez een nog betere start. Hij pakt de slipstream van Leclerc mee en duikt voor de eerste bocht naast de Monegask op. De hoop op Mexicaans succes vervliegt meteen als Pérez te vroeg instuurt en Leclerc afknijpt. Via het linker voorwiel wordt de Red Bull met startnummer 11 gelanceerd. Pérez weet met zijn gebutste bolide de pits nog wel te bereiken, maar de schade blijkt te groot om verder te rijden.
Leclerc heeft op zijn beurt wat schade aan zijn voorvleugel. Na een paar ronden breekt de beschadigde wing-endplate af, waarna de wedstrijdleiding de virtuele safetycar inzet, zodat de baan schoongemaakt kan worden. Als de race hervat wordt, loopt Max langzaam weg bij Leclerc, die op zijn beurt bij Science wegloopt.
Ricciardo kan het tempo vooraan aardig bijbenen, hoewel hij geen antwoord op het tempo van Luis heeft. Met enige moeite perst de zevenvoudig wereldkampioen zijn Mercedes erlangs, waarna hij op jacht gaat naar Science. Inhalen blijkt een ander verhaal, dus laat Mercedes de pitcrew demonstratief uitlopen. Ferrari hapt niet en laat Science de pitstraat voorbijrijden. In plaats daarvan trapt Max vooraan af voor de eerste serie pitstops. Hij hervat de race als zevende, achter Russle.
Op zijn nieuwe banden gaat Max de Mercedes-coureur even later eenvoudig voorbij. Piastri moet er even later ook aan geloven. De twee duiken kort daarna de pits in. Piastri komt midden in het verkeer terug op de baan. Om de een of andere reden haalt Mercedes Russle een ronde later ook naar de pits, waarna de Brit weer achter Piastri terugkeert op de baan en eveneens midden in het verkeer zit, waar hij terecht niet blij mee is.
Beter vergaat het Luis, die Science via de pitstops inhaalt en zelfs in de buurt van Leclerc komt. Door de pitstops van de mannen vooraan ligt Max weer aan kop, maar hij weet dat hij nog een tweede pitstop moet maken. Als Magnussen opeens haaks linksaf de vangrail in verdwijnt en de safetycar uitrukt, bedenkt Red Bull zich geen moment en haalt het de Nederlander voor de tweede keer naar de pits. Doordat iedereen in een slakkengang over het circuit circuleert, blijft hij aan de leiding. Kort daarna wordt de race vanwege de schade aan de vangrail afgebroken, waardoor iedereen zijn banden mag laten verwisselen. Ferrari maakt van de gelegenheid gebruik door Leclerc tevens gauw van een nieuwe voorvleugel te voorzien.
Mercedes maakt van de gelegenheid gebruik door beide coureurs op de mediums aan de tweede helft van de race te laten beginnen. Op de harde band komt Max goed van zijn plek, terwijl Leclerc op diezelfde witte bandjes Luis voorblijft. Luis blijft aandringen en gaat de Ferrari even later alsnog voorbij. Ook niet bijster snel is de andere Ferrari. De op de vierde plaats rijdende Science heeft Russle en de voorbeeldig rijdende Ricciardo nog steeds in zijn kofferbak zitten.
De grote winnaar van de hervatting is Tsoenoda, die vroeg in de race zijn banden had laten verwisselen en opeens achtste ligt. De Japanner heeft bovendien een prima tempo te pakken, wat hij bewijst door Piastri constant aan te vallen. Een tikje in de tweede bocht blijft zonder gevolgen, maar als Tsoenoda het even later het aan het eind van start/finish probeert, overspeelt hij schromelijk zijn hand. Als een Pérez knijpt hij Piastri af, waarna hij in de rondte gaat en zijn achtste plek voor een zestiende verruilt.
Succesvoller is Norris, die zich op zijn mediums van een poepstart herstelt en de ene na de andere coureur geduldig terugverwijst. Nadat hij het hele middenveld heeft ingehaald, meldt hij zich aan de staart van Piastri, die hem er zonder morren langs laat. Norris wurmt zich even later ook langs Ricciardo en krijgt zelfs Russle nog te pakken.
Vooraan is de spanning ver te zoeken. Max rijdt de hele race langzaam weg bij Luis en wint met bijna vijftien tellen voorsprong. Het slotakkoord is nog wel voor de Brit, die in de laatste ronde de snelste raceronde rijdt en nog een extra puntje meepakt. Leclerc komt niet meer in de buurt van Luis en eindigt vrij eenzaam als derde, voor teamgenoot Science. Norris beëindigt zijn inhaalrace op de vijfde plaats, terwijl Russle Ricciardo nog net achter zich houdt en zesde wordt. Toch kan het team van AlphaTauri aan de taart, want door Ricciardo’s zes punten gaat het team niet alleen Haas voorbij, maar ook Alfa Romeo.
Piastri wordt achtste, terwijl Albon op eigen kracht negende wordt en weer twee belangrijke punten voor Williams scoort. Ocon legt beslag op het laatste punt, voor teamgenoot Gasly, die zodoende achter het net vist. Tsoenoda wordt nog twaalfde, voor Hülkenberg, die aan het eind van de race uit de punten gereden werd. Bottas komt als veertiende over de streep, maar krijgt na afloop een volkomen lachwekkende tijdstraf voor een botsing met Stroll, die hem op een lompe manier had afgeknepen en zelf in de muur eindigde. Het kost hem zijn plek aan teamgenoot Joe. Sergeant geeft een ronde voor het eind op, maar wordt nog wel als zestiende geklasseerd. Stroll wordt als zeventiende geklasseerd in een werkelijk waar onthutsend slecht weekend voor Aston Martin, dat Alonso vanwege een pijnlijk gebrek aan snelheid maar uit de race haalde.
Voor Verstappen is zijn vijfde overwinning in Mexico tevens zijn zestiende van het seizoen, waarmee hij zijn onbreekbaar geachte record van vijftien zeges in 2022 al heeft verbroken. Tevens komt hij op gelijke hoogte met Alain Prost, die tussen 1981 en 1993 51 keer wist te winnen en daarmee tot 2001 recordhouder was, totdat Michael Schumacher het record scherper stelde. Om de Duitser te evenaren, het Max nog een paar seizoenen als het huidige nodig. Dan komt het onbreekbaar geachte record van 103 Grand Prix-zeges van Luis ook in zicht.
Over een week gaat het Formule 1-seizoen verder in Brazilië, waar het laatste sprintweekend van het seizoen gehouden zal worden.