Charles Leclerc heeft de Grand Prix van de Verenigde Staten op zijn naam geschreven. Carlos Sainz maakte er een dubbelzege voor Ferrari van, terwijl Max Verstappen rivaal Lando Norris op een hoogst merkwaardige manier aftroefde en derde werd.
De vier weken durende pauze tussen de races in Singapore en Amerika kwamen als geroepen voor Red Bull, dat slecht uit de zomerstop was gekomen en er met name in Italië en Azerbeidzjan niet goed uitzag. In Singapore waren er al tekenen van herstel te zien en in Amerika is het team helemaal op de weg terug. Beter gezegd: Verstappen is terug. De Nederlander voelt zich weer senang in zijn paarse bolide en eist de pole voor de sprintrace op.
De meeste tegenstand krijgt hij opmerkelijk genoeg van Mercedes. Russell kwalificeert zich naast hem als tweede, terwijl Hamilton op weg lijkt naar de pole totdat hij zijn snelle ronde vanwege een gele vlag moet afbreken. Hij moet daardoor genoegen nemen met de zevende plaats, tussen de Haasjes van Hülkenberg en Magnussen, die voor eigen publiek als een speer gaan. De Ferrari’s van Leclerc en Sainz zijn derde en vijfde op Circuit of the Americas, met Norris tussen hen in. McLaren-teamgenoot Piastri verknoeit zijn kwalificatie en is slechts zestiende, terwijl Pérez ook niet bepaald reclame voor zichzelf maakt met een elfde tijd.
Bij de start behoudt Verstappen de leiding, terwijl Norris handig naar de tweede plek oprukt. Aanvankelijk kan Russell nog bijblijven, maar al gauw zakt hij weg en valt hij ten prooi aan de Ferrari’s, die elkaar bevechten alsof hun leven ervan afhangt. Na veel pogingen gaat Sainz eindelijk langs Leclerc, waarna ze zich langs Russell knokken. In de laatste ronde zitten ze pal achter Norris, die zich prompt in de eerste bocht verremt. Sainz neemt de tweede plaats dankbaar in ontvangst. Leclerc probeert de Brit nog van het podium te rijden, maar rijdt tegen het eind van de laatste ronde bijna nog bij de McLaren naar binnen en moet genoegen nemen met de vierde plaats. Op enige afstand volgen de Mercedes van Russell en Hamilton en daarna volgen de Haasjes van Magnussen en Hülkenberg, die de laatste punten pakken. Pérez komt niet verder dan de negende plaats, voor Piastri.
In de kwalificatie voor de hoofdrace is Norris de snelste. Ditmaal moet Verstappen zijn laatste snelle ronde afbreken vanwege gele vlaggen. Hij is er laconiek onder, omdat hij alsnog als tweede van start mag, voor de Ferrari’s van Sainz en Leclerc. Russell, de met een flinke crash de aanstichter van de gelevlagsituatie was, is zesde achter Piastri, maar moet vanwege de herstelwerkzaamheden vanuit de pits starten. Nauwelijks beter vergaat het teamgenoot Hamilton, bij wie de snelheid er helemaal uit is. De zevenvoudig wereldkampioen komt niet verder dan de negentiende tijd, al schuift hij door het wegvallen van Russell en de motorwissel van Liam Lawson, de vervanger van Daniel Ricciardo bij de Racing Bulls, nog wel op naar de zeventiende plek.
Als de lichten doven, komen de koplopers allemaal goed van hun plek. Norris ligt nog altijd ruim een wagenlengte voor op Verstappen als ze op de eerste bocht afstormen. Hij verdedigt de binnenkant nogal halfbakken en remt dan ook nog eens te vroeg. Zoals verwacht perst Verstappen zijn Red Bull ertussen en zoals verwacht halen ze de bocht niet. Leclerc profiteert en gaat van de vierde plaats naar de leiding, terwijl Norris het omgekeerde traject bewandelt.
In de achterhoede beukt Albon Ocon achterstevoren. Hamilton profiteert van de consternatie en maakt meteen vijf plekken goed. De twaalfde plek heeft hij nog geen twee ronden in handen, want dan spint hij in dezelfde bocht waar Russell crashte. De Mercedes blijft in de grindbak vastzitten en dus is het voor Hamilton einde oefening. Tevens moet de safetycar voor het eerst in negen races weer uitrukken.
De neutralisatie komt als geroepen voor Verstappen, die Leclerc met geen mogelijkheid kan bijhouden en zwaar onder druk staat van Sainz. De Madrileen had zijn Ferrari er aan het eind van het lange rechte stuk al een keer langs gegooid, waarna ze allebei de bocht niet haalden en Verstappen zijn plekje weer had ingenomen.
Na de herstart komt de race in rustiger vaarwater en kan Verstappen Sainz redelijk eenvoudig achter zich houden. Wel kampt hij met enorm veel onderstuur en ziet hij Leclerc met grote passen bij hem weglopen. De echte gevechten vinden plaats in de middenmoot, waar de als zevende gestarte Alonso de ene na de andere plaats verliest.
Russell komt na een voorzichtig begin opzetten. Hij krijgt een plekje in de schoot geworpen als Zhou in de eerste bocht spint, waarna hij diens teamgenoot Bottas inrekent. Prompt krijgt hij een volkomen belachelijke tijdstraf omdat hij zijn voorganger van de baan zou hebben gedrukt. Een ronde later gaat de enig overgebleven Mercedes-coureur eenvoudig voorbij Colapinto en dan gaat het hard. Alonso en Lawson gaan ook voor de bijl en door de vroege pitstops van Magnussen, Gasly en Tsunoda ligt Russell alweer in de punten.
Door die pitstops rukt de verder machteloze Pérez naar de zesde plaats op. Hij is de koplopers dan echter al volledig uit het zicht verloren, wat wordt geïllustreerd als Sainz na zijn pitstop pal voor hem terug op de baan komt. De vroege bandenwissel helpt Sainz voorbij Verstappen, die even later zijn banden laat verwisselen en tevens zijn voorvleugel laat verstellen. Ferrari haalt koploper Leclerc meteen daarna naar de pits, waardoor de McLarens aan kop komen te liggen. Heel lang duurt dat niet, want kort nadat Leclerc Piastri naar de derde plek terugverwijst, laten de oranje bolides hun banden vervangen.
Na de pitstops ligt Verstappen op de derde plek, achter de twee Ferrari’s, maar voor de twee McLarens. Ook na zijn bandenwissel kan hij geen vuist maken. De Red Bull is op de harde banden allesbehalve snel en dus ziet Verstappen zijn achterstand op Sainz alleen maar groeien. In de achtergrond komt Norris bovendien opzetten. Ruim tien ronden voor het einde heeft hij het gat dichtgereden. De spanning is om te snijden. In de bochtige eerste sector kan Verstappen steeds een gaatje slaan, waarna Norris met behulp van DRS het gat op het lange rechte stuk dichtrijdt. Rondenlang blijft het precaire evenwicht bewaard, ondanks dat Verstappen het zichzelf lastiger maakt dan nodig door in de eerste bocht steeds lucht te gaan verdedigen.
Vijf ronden voor tijd zit Norris bij het opkomen van het lange rechte stuk bijna in de kofferbak van Verstappen. Met behulp van DRS gaat hij de Red Bull aan het eind van het rechte stuk voorbij. Verstappen wil van geen wijken weten en probeert Norris meteen weer uit te remmen. Hij haalt de bocht niet en dwingt Norris de uitloopstrook op. Norris geeft een dot gas en blijft Verstappen voor. Even lijkt het erop dat Norris zijn plek weer teruggeeft als Verstappen op start/finish weer pal achter de McLaren zit, maar op advies van het team besluit Norris door te rijden.
Tot zijn grote frustratie krijgt hij vlak voor de finish toch nog een tijdstraf voor het buiten de baan inhalen. Hoewel Norris in de slotfase gestaag bij Verstappen weg weet te rijden, is het niet genoeg en dus gaat Verstappen toch nog naar het podium achter de twee Ferrari’s. Leclerc wint onbedreigd voor Sainz, die hem in het tweede deel van de race goed bij kon benen. Norris wordt als vierde geklasseerd en mag nog van geluk spreken dat hij niet ook nog zijn plek verliest aan Piastri, die niet eens zo ver achter Verstappen als vijfde over de streep komt.
Russell krijgt Pérez in de slotfase nog te pakken en finisht op bijna een minuut achterstand achterstand als zesde. Ze eindigen niet eens heel ver voor Hülkenberg, die net als in de sprintrace achtste wordt. Lawson wordt bij zijn rentree meteen negende, voor Colapinto, die voor de tweede keer in zijn nog korte carrière in de punten eindigt. Buiten de punten eindigt Magnussen, wiens 2-stopstrategie volkomen flopte. Wel eindigt hij nog voor Gasly, die in de openingsfase nog trots op de zesde plaats rondreed. Na een verprutste pitstop zat hij de rest van de middag in het verkeer en werd hij in de slotfase om de oren gereden door degenen die later dan hem nieuwe banden hadden gehaald.
Op een ronde achterstand eindigt Alonso roemloos als dertiende. Het had gemakkelijk nog een plekje lager kunnen zijn als Tsunoda, die weer eens op de verkeerde strategie onderweg was, niet een hoop tijd had verloren met een spin. Vijftiende wordt Stroll in de andere Aston Martin, gevolgd door Albon. Tussen de Saubers van Bottas en Zhou eindigt Ocon, na een late bandenwissel om Colapinto het bonuspunt voor de snelste ronde af te pakken.
Door zijn zege in de sprintrace en de derde plek in de hoofdrace vergroot Verstappen op Norris naar 57 punten, die op zijn beurt zijn voorsprong op Leclerc zag teruglopen tot 22 punten. Over een week krijgt hij in Mexico de kans om het momentum te heroveren en punten goed te maken.