Verstappen met de hakken over de sloot

Max Verstappen heeft de Grand Prix van Emilia-Romagna op zijn naam geschreven. Lando Norris werd vlak achter de Nederlander tweede en Charles Leclerc kwam als derde over de streep.

Op het circuit waar Ayrton Senna 30 jaar geleden het leven liet, kan Max Verstappen diens record van acht opeenvolgende polepositions evenaren. Aanvankelijk ziet het er niet naar uit. In de vrije trainingen glijdt de Red Bull alle kanten op en dus heeft de Nederlander er een hard hoofd in dat hij zijn ongeslagen reeks in de kwalificatie in stand kan houden. Als het er op zaterdag dan echt om gaat, verrast hij iedereen, inclusief hemzelf, door toch weer de pole te pakken. Met dank aan Nico Hülkenberg, die hem een slipstream geeft, weet hij de McLarens net voor te blijven.

Oscar Piastri is tweede, maar wordt vanwege het hinderen van Kevin Magnussen drie plekken teruggezet, waardoor teamgenoot Lando Norris naar de tweede plaats doorschuift. De Ferrari’s van Charles Leclerc en Carlos Sainz nemen de tweede startrij in. Mercedes komt er nauwelijks aan te pas. George Russell is zesde, terwijl Lewis Hamilton tussen de Racing Bulls van Yuki Tsunoda en Daniel Ricciardo achtste is. Nog minder vergaat het Sergio Pérez, die Q3 niet haalt en op een beschamende elfde plek blijft steken. Helemaal slecht voor de dag komen de Aston Martins. Lance Stroll is dertiende, terwijl de grindbakken verkennende Fernando Alonso laatste is en vanuit de pits start om de auto op te kunnen lappen.

Als de lichten een dag later doven, behouden de koplopers op het krappe Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari allemaal hun positie. Inhalen is er niet bij, dus is de openingsfase het aanzien nauwelijks waard. Achterin is Alonso nog geen meter opgeschoten, dus laat hij als eerste coureur zijn banden verwisselen in de hoop uit de file te komen. Zijn voorbeeld wordt gauw gevolgd door Alexander Albon, Pierre Gasly en Valtteri Bottas. Bij de Britse Thai wordt een wiel niet goed gemonteerd, waardoor hij zich na een hele langzame ronde opnieuw bij zijn team komt melden om zijn banden weer goed te laten vastzetten, waarna hij in het restant van de race voor spek en bonen meerijdt.

De bij de start tot achter Hülkenberg teruggevallen Racing Bulls van Tsunoda en Ricciardo verdwijnen even later ook de pits in. Hülkenberg doet even later hetzelfde en komt pal achter Tsunoda weer op de baan. Door de pitstops van de mannen voor hem heeft de op de harde banden gestarte Pérez opeens vrij baan. Prompt schiet hij in de laatste bocht de grindbak in en verliest hij nog meer tijd.

Beter vergaat het teamgenoot Verstappen, die langzaam wegloopt bij Norris, die langzaam wegloopt bij Leclerc. Samen rijden ze weer wat weg bij Sainz, die Piastri op zijn staart heeft. Er komt wat leven in de brouwerij als de koplopers hun banden komen inwisselen. Russell bijt vooraan het spits af en daarna is het de beurt aan Norris. Hij keert pal achter Pérez terug op de baan, maar hij gaat de Mexicaan eenvoudig weer voorbij. Verstappen laat even later zijn mediums voor een set harde banden vervangen en blijft Norris voor.

De pitstops zijn dan in volle gang. Leclerc en Piastri moeten zich na hun bandenwissel eveneens langs Pérez knokken, terwijl Hamilton net voor zijn stop ook van de baan schiet. De koppositie is dan in handen van Sainz, maar veel heeft hij er niet aan. Als hij zijn banden heeft laten verwisselen, moet ook hij zich langs Pérez knokken en kan hij op jacht naar Piastri, die hem via de pitstops voorbij was gegaan.

Nadat hij ook is ingehaald door Hamilton, wisselt Pérez zijn harde banden in voor een set mediums. Die stop werpt hem terug tot de middenmoot. Op zijn nieuwe banden gaat hij Hülkenberg en Tsunoda vrij eenvoudig voorbij, waarna hij achtste ligt. Wel ligt hij dan een halve minuut achter Hamilton.

In de slotfase heeft Leclerc zijn zinnen gezet op de tweede plek van Norris. De Brit is niet te spreken over de snelheid van zijn McLaren en ziet de Ferrari steeds groter worden in zijn spiegels. Ineens is het gevaar geweken als de Monegask in de Variante Alta rechtdoor gaat en zijn aanval opgeeft.

In plaats daarvan krijgt Norris vleugels. Eerst langzaam, maar daarna steeds sneller knabbelt hij wat van zijn achterstand op Verstappen af. De Nederlander heeft al drie waarschuwingen gekregen voor track-limits en moet in de slotfase heel precies rijden om niet nog een vierde plus de bijbehorende tijdstraf aan de broek te krijgen.

Het gat van ruim zes seconden slinkt gauw naar twee, maar daarna gaat het moeizamer, ook omdat Norris een paar keer te wijd over de kerbstones gaat. Pas in de slotronde zit hij binnen een seconde van Verstappen. Het is niet genoeg, want na 63 ronden komt Verstappen voor de 59e keer in zijn carrière als winnaar over de streep.

Leclerc wordt derde, voor Piastri en Sainz. Op gepaste afstand komt Hamilton als zesde over de streep, nadat teamgenoot Russell er in de slotfase nog een tweede bandenwissel tegenaan had gegooid om het bonuspunt voor de snelste raceronde te pakken. Pérez komt op grote achterstand als achtste over de streep. De negende plaats is een prooi voor Stroll, die op hetzelfde moment als Pérez was gestopt en er een sterke eindsprint uit had geperst. Het laatste puntje gaat naar Tsunoda, voor de Hazen van Hülkenberg en Magnussen, en teamgenoot Ricciardo.

Door zijn derde plek neemt Leclerc de tweede plek in het kampioenschap over van Pérez, op 48 punten van Verstappen. Over een week gaat het kampioenschap verder in Monaco. Gaat het daar weer tussen Verstappen en Norris, of mengt Leclerc zich daar voor eigen publiek in de strijd?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *