Max Verstappen heeft ook de tweede race van het seizoen gewonnen. In Saoedi-Arabië boekte hij zijn 56e Grand Prix-zege, voor teamgenoot Sergio Pérez en Charles Leclerc. De meeste aandacht ging echter uit naar diens teamgenoot Oliver Bearman, die op het laatste moment moest invallen en bij zijn debuut zevende werd.
Het zijn zware tijden voor Carlos Sainz, die een maand geleden zijn zitje bij Ferrari voor 2025 aan Lewis Hamilton verloor. In Saoedi-Arabië voelde de Spanjaard zich hondsbelabberd en na twee trainingen te hebben afgewerkt, werd er een ontsteking geconstateerd aan zijn darm die niet kan zien, waarna hij gauw onder het mes ging. Het betekende dat Ferrari een invaller nodig had en die werd gevonden in de pas 18-jarige Oliver Bearman, de reservecoureur bij Haas. Ideaal was het niet voor de jonge Brit, die maar één trainingssessie overhad om aan de auto te wennen. Tevens moest hij de Formule 2-race, waarvoor hij zich op pole had gekwalificeerd, laten schieten.
In de kwalificatie voor de Formule 1-race mist Bearman de top 10 op een haar. De pole gaat wederom naar Max Verstappen, die drie tienden sneller is dan Charles Leclerc en teamgenoot Sergio Pérez. Nog altijd staat Red Bull op eenzame hoogte. De dreiging komt vooral van binnenuit, waar Jos Verstappen in een interview hard uithaalde naar teambaas Christian Horner. De reden voor deze fittie was dat ze allebei een oogje hadden op dezelfde dame, die gelijk op non-actief werd gesteld. Opmerkelijk genoeg waren het niet de ruziënde vijftigers, maar de 80-jarige Helmut Marko die het kind van de rekening leek te worden, omdat hij pikante Whatsapp-screenshots naar de pers zou hebben gelekt. Verstappen jr. was het daar niet mee eens en stelde niet bij het team te willen blijven als Marko moest vertrekken. Bij Mercedes kwam immers nog een plekje vrij.
Vergeleken Red Bull is het Brits-Duitse team een oase van rust. De gelatenheid straalt er na twee races alweer van af, nu de nieuwe auto de torenhoge verwachtingen opnieuw niet kan waarmaken. Opnieuw dreigt een verloren jaar voor George Russell en Lewis Hamilton, die zich op het Jeddah Corniche Circuit slechts op de vierde rij kwalificeren, nog achter Fernando Alonso en de McLarens van Oscar Piastri en Lando Norris.
Zo turbulent als de ontwikkelingen naast de baan zijn, zo mat zijn ze op de baan. Verstappen behoudt bij de start de leiding, terwijl Pérez Leclerc voor de eerste bocht lijkt te verschalken. De Monegask geeft niet op en knokt zich in de volgende bocht weer langs de Mexicaan. Pérez blijft de Ferrari als een schaduw volgen en blaast hem na een paar rondjes finaal voorbij op het rechte stuk.
Bearman is vol in gevecht met Joeki Tsoenoda, die hem steeds met kunst- en vliegwerk voor weet te blijven, als Lance Stroll voor hen plotseling met een noodgang de muur in stuift. De Canadees raakt bij het insturen de muur in de binnenbocht, waarna de linker voorwielophanging afbreekt en de Aston Martin stuurloos in de muur verdwijnt. Na Pierre Gasly, die er vanwege een nukkige versnellingsbak al heel snel uit lag, is Stroll de tweede uitvaller van de middag.
Meteen wordt de race geneutraliseerd en is het spitsuur in de pitstraat. In de consternatie wordt Pérez voor de neus Alonso op pad gestuurd, wat de Mexicaan een tijdstraf oplevert. Alleen Norris, die van geluk mag spreken dat hij geen tijdstraf voor een valse start krijgt, Hamilton, Nico Hülkenberg en de van achteren gestarte Guanyu Zhou besluiten de mogelijkheid om de nagenoeg onverwoestbare harde band om te laten leggen aan zich voorbij te laten gaan.
Het brengt de koppositie in handen van Norris. Bij de herstart spuit hij ervandoor. Verstappen kan de McLaren aanvankelijk amper bijbenen, maar als zijn harde banden eindelijk op temperatuur zijn, herovert hij de koppositie. Op hetzelfde moment gaat Pérez voorbij Hamilton. Leclerc volgt even later, terwijl Piastri zich vanwege zijn lage topsnelheid helemaal klemrijdt op de Mercedes met startnummer 44.
Even verderop gaat Bearman met wat moeite voorbij Hülkenberg, die nog steeds op zijn oude banden onderweg is. Achter hen houdt teamgenoot Kevin Magnussen het halve veld op. De Deen heeft vanwege akkefietjes met Alexander Albon en Tsoenoda al twee forse tijdstraffen te pakken en rijdt opzettelijk zo langzaam mogelijk om Hülkenberg een gat te laten trekken. Tsoenoda probeert de Haas keer op keer in te halen, maar wordt steeds weer teruggepakt, waarna Esteban Ocon hem inhaalt. Even later glipt Albon ook nog langs de temperamentvolle Japanner.
De strategie van Haas werkt perfect, want als Hülkenberg op twee derde van de race eindelijk zijn verplichte bandenwissel maakt, komt hij pal voor de neus van Magnussen terug op de baan. Hij krijgt zijn tiende plaats terug als Zhou tegen het eind van de race zijn verplichte bandenwissel maakt. Net als bij Valtteri Bottas een week eerder loopt die stop op een klein drama uit vanwege een onwillige wielmoer, waardoor de Chinees terugvalt naar de laatste plaats, achter de achteruitrijdende Bottas.
Tot opluchting van Piastri heeft Hamilton ondertussen zijn mediums voor een set zachte banden in laten wisselen. Norris doet een ronde later hetzelfde. Hij heeft een matige stop en blijft Hamilton maar net voor. In de slotfase staat hij zwaar onder druk van de zevenvoudig wereldkampioen. Voor hevig slingeren krijgt hij een waarschuwing, maar daar blijft het bij.
De twee Britten zijn door hun pitstop tot achter Bearman teruggevallen. De debutant is tot zijn verbazing naar de zevende plek opgerukt, maar moet zich het licht uit de ogen rijden om het vechtende duo voor te blijven. Dat lijkt te lukken, want het gat wordt niet kleiner dan enkele seconden.
Afgezien van een Seb-spin van Daniel Ricciardo in de slotfase gebeurt er weinig meer. Verstappen wint afgetekend, terwijl Pérez er een dubbelzege voor Red Bull van maakt. Ondanks zijn tijdstraf blijft hij Leclerc voor. Het slotakkoord is nog wel voor de Monegask, die in de slotronde de snelste ronde van de race laat noteren en dus een extra puntje meepakt.
Naast het podium eindigt Piastri, met Alonso en Russell niet heel ver daarachter. Bearman komt als zevende over de streep, voor Norris en Hamilton, die overduidelijk verkeerd hadden gegokt door niet tijdens de neutralisatie te stoppen. Met dezelfde strategie pakt Hülkenberg het laatste puntje, een puntje dat goud waard kan zijn voor Haas. Magnussen komt als elfde over de streep en verliest alleen zijn plek aan Albon door zijn tijdstraffen, omdat de coureurs daarachter allemaal op een ronde zijn gezet.
Ocon wordt dertiende voor het geplaagde Alpine, voor Tsoenoda, Logan Sargeant en Ricciardo, die niet bepaald reclame voor zichzelf maakte. Als laatsten komen de Saubers van Bottas en Zhou over de finish.
Na afloop krijgt Verstappen de mooiste beker (Richard Verschoor was niet onder de indruk van de beker die hij won in de Formule 2-race, wellicht zal dat de pijn van zijn latere diskwalificatie wat verzacht hebben), maar wordt er vooral nagepraat over het debuut van Bearman. Sainz weet inmiddels dat hij er een ijzersterke concurrent bij heeft gekregen.