Residential parking permits and parking supply (2014)
(met Jos van Ommeren en Giuliano Mingardo in Regional Science and Urban Economics)
In dit paper hebben we onderzocht wat de maatschappelijke kosten zijn van parkeervergunningen voor bewoners die in de buurt van winkelcentra wonen. Doordat de parkeervergunningen doorgaans goedkoper zijn dan de parkeertarieven bij de winkelcentra, parkeren er meer auto’s bij de winkelcentra, waardoor er weer meer parkeerruimte moet worden aangeboden. We tonen aan dat de kosten om extra parkeerruimte aan te bieden sterk oplopen met de aangeboden hoeveelheid parkeerruimte, wat impliceert dat de parkeervergunningen gepaard gaan met hoge maatschappelijke kosten (ongeveer 500 euro per vergunning per jaar).
Link naar Tinbergen Institute Discussion Paper.
Car ownership and residential parking subsidies: Evidence from Amsterdam (2016)
(met Jos van Ommeren en Hans Koster in Economics of Transportation)
Parkeerruimte in een drukke stad als Amsterdam is schaars en daarom duur. Waar bezoekers meteen de volle mep betalen, komen bewoners doorgaans in aanmerking voor een parkeervergunning, waardoor ze tegen een betrekkelijk laag tarief mogen parkeren. Zorgt deze parkeersubsidie ervoor dat bewoners vaker een auto voor de deur hebben? Dat blijkt inderdaad zo te zijn. In gebieden waar een wachtlijst voor parkeervergunningen is, blijkt het autobezit inderdaad lager te liggen. Het autobezit neemt af met ongeveer 2 procentpunt voor ieder jaar dat de bewoners op de parkeervergunning moeten wachten. Op basis van deze gegevens zijn de maatschappelijke kosten van te veel auto’s (en dus te veel parkeerruimte die aangeboden moet worden) in Amsterdam berekend. De maatschappelijke kosten van parkeervergunningen blijken ongeveer 270 euro per jaar te bedragen. Over de hele binnenstad van Amsterdam komt dit neer op ongeveer 3,5 miljoen euro per jaar.
Link naar Tinbergen Institute Discussion Paper.
Ondernemersperspectief en mobiliteitsmanagement 2.0 (2014)
(Appendix 3, met Jos van Ommeren en Giuliano Mingardo)
Appendix over spitsmijden van Rotterdamse werknemers.
Link naar het hele rapport.