Wie houdt Rosberg nog tegen?

Het wil dit seizoen nog niet echt lukken voor Luis. Nadat hij in Australië en Bahrein twee keer al na de eerste bocht achter de feiten aanliep, ging er in China helemaal niks naar wens voor hem. Rosberg profiteerde en won de derde race van het seizoen, waardoor hij ruimschoots aan de leiding gaat in het kampioenschap.

Het hele weekend in China stond in het teken van de banden. Door het nieuwe bandenreglement waren nu ook de superzachte banden in de kwalificatie en race beschikbaar en dat zorgde bij de teams voor hoofdbrekens, want het loopvlak van de rode banden zou in de lange bochten al snel aan stukken gescheurd worden. Het probleem werd nog verergerd doordat Pirelli enorm hoge bandendrukken had voorgeschreven, waardoor veel coureurs klaagden dat hun banden binnen de kortste keren oververhit raakten. De teams van Renault en Haas, dat zo goed aan het seizoen was begonnen, kregen daardoor hun afstelling maar niet voor elkaar, zodat ze de Saubers en Manors het hele weekend in de achterhoede gezelschap konden houden.

Goed nieuws was er overigens voor de kwalificatie: die krakkemikkige opzet van de eerste races was eindelijk door de teams afgeschoten, zodat de kwalificatie in China weer op de gebruikelijke manier verliep. Maar zou de kwalificatie veel interessanter verlopen dan de vorige twee? De kans bestond namelijk dat het voor de coureurs in de subtop voordelig was om niet tot de laatste kwalificatiesessie door te dringen, omdat ze de race dan op nieuwe banden konden starten. Doordat de sessie tegen alle verwachtingen in droog verliep, speelde de bandenstrategie voor de race een grote rol. De kwalificatie begon nog wel op een gedeeltelijk natte baan en werd tweemaal stilgelegd: eerst toen Wehrlein op een natte plek op het rechte stuk de controle over zijn wagen verloor en daarna toen er een wiel van Hülkenbergs wagen rolde. De onderbreking betekende dat de Toro Rosso’s zich opnieuw in de top 10 kwalificeerden, maar dat was slechts een pyrrusoverwinning.

In de laatste kwalificatiesessie gaat het tussen Rosberg en de Ferrari’s. Luis, die al wist dat hij vijf plekken op de startopstelling moest inleveren vanwege een versnellingsbakwissel, kwam vanwege motorproblemen niet eens in actie en moest dus als laatste starten. Heel anders ging het er bij Rosberg aan toe. De Finse Duitser had zich op de gele zachte banden voor de laatste sessie geplaatst, wat betekende dat hij een bandenvoordeel in de race had. In de laatste sessie rijdt hij rustig de snelste tijd, waarna de Ferrari’s onderling mogen uitmaken wie er tweede wordt. Ze worden het allebei niet, want in de slotseconden van de sessie duwt Ricciardo ze van de eerste rij af. Räikkönen moet genoegen nemen met een derde plek, Fattle is slechts vierde.

Toch zal Fiat-baas Sergio Marchionne de race met vertrouwen tegemoet gezien hebben, want met Luis achteraan lijkt een dubbele podiumklassering een reële mogelijkheid. Hij krijgt echter de schrik van zijn leven als de Ferrari’s elkaar in de eerste bocht van de baan beuken. Fattle schrikt van Kwjat, die hem binnendoor brutaal voorbijsteekt en geeft een ruk aan het stuur. Net op dat moment stuurt Räikkönen naar zijn teammaat toe, waardoor de twee elkaar raken. Räikkönen verliest zijn voorvleugel, Fattle een hoop plaatsen. Achter hen raakt ook Luis buiten zijn schuld zijn voorvleugel kwijt, zodat hij met Grosjean en Räikkönen naar de pits strompelt.

Door de ongelukken ligt de baan bezaaid met brokstukken. Toch wordt de race niet even geneutraliseerd om de rommel op te ruimen en dat wordt Ricciardo, die bij de start de leiding had gepakt, bijna fataal. Precies op het moment dat Rosberg de aanval inzet, explodeert Ricciardo’s linker achterband. De Australiër strompelt naar de pits om de band te vervangen en valt ver terug. Het wordt nog leuker voor hem als de safetycar een ronde later wel de baan opkomt, zodat de koplopers massaal de pits induiken en de lachende Australiër voorblijven.

De safetycar blijft het veld een hele tijd aanvoeren en dat geeft het team van Mercedes de tijd om wat te gaan rotzooien met Luis’ strategie. Hij duikt twee ronden achter elkaar de pits in. In de tussentijd heeft hij precies één ronde op de superzachte band gereden, zodat hij aan de krankzinnige bandenregel had voldaan en de race verder alleen op de superieure zachte banden kon uitrijden. Dat zou hem bij zijn inhaalrace moeten helpen.

Bij de herstart neemt Rosberg kordaat het voortouw. Achter hem liggen Massa, Alonso, Wehrlein en Gutiérrez. Kwjat is de eerste coureur op nieuwe banden en hij maakt daar meteen flink gebruik van. Al binnen een ronde is hij naar de derde plek opgerukt en even later neemt hij ook Massa te grazen. Rosberg is dan echter al aan de horizon verdwenen.

In het middenveld proberen de Ferrari’s, Luis en Ricciardo door het veld heen te klieven. De Hazen, Manors, Force India’s en McLarens lijken slechts als figuranten te dienen in het inhaalspektakel. Waar Fattle iedere bocht een positie lijkt op te schuiven, vliegt Luis met rokende banden langs Räikkönen. Heel veel progressie maakt hij daarna niet meer en na de pitstops is de volgorde weer omgedraaid.

Voor de McLarens is het mooiste er dan wel weer vanaf. Alonso deed een tijd leuk vooraan mee, maar werd toen aan alle kanten ingehaald en kwam er na zijn stop amper meer aan te pas. Betere zaken lijkt Button te doen, maar ook hij valt gedurende de race ver terug. Force India heeft het dit seizoen totaal niet voor elkaar. Na de blunder in de kwalificatie werd het team in de race tweemaal op de vingers getikt. Zo kreeg Hülkenberg een tijdstraf omdat hij tijdens de safetycarfase de pitstraat te langzaam was binnengereden. Fattle was hem en Science bij het binnenrijden van de pits brutaal voorbijgestoken, waar hij overigens weinig aan had omdat zijn beschadigde voorvleugel werd vervangen. Pérez hing een straf boven het hoofd vanwege een unsafe release tijdens diezelfde safetycarfase.

Waar Fattle halverwege de race alweer naar het podium is opgerukt, zitten Luis en Räikkönen nog achter Science te tobben. Luis pusht zo hard als hij kan, maar ziet de twee desondanks bij hem vandaan rijden, zodat hij opnieuw naar de pits gaat. Ditmaal krijgt hij de hardste banden mee, waarmee Mercedes aantoonde dat hun gegoochel met banden weinig resultaat had gehad, want na Luis’ vijfde pitbezoek zat hij met de Haas van Gutiérrez om de elfde plaats te strijden

Ondertussen had Fattle zich aan de staart gemeld van degene met wie hij nog een appeltje had te schillen. Red Bull reageert echter adequaat en haalt Kwjat tegelijk met Fattle naar de pits. Ze komen in dezelfde volgorde de pits uit, met tussen hen in Räikkönen. Ditmaal gaat alles goed in de eerste bocht, waarna Fattle zijn teammaat passeert en meteen jacht maakt op de Rus. Die is bij zijn stop overgestapt naar de hardere banden en valt meteen ten prooi aan de geagiteerde Duitser.

Achter hen is Max stilletjes naar een vierde plaats opgerukt. Nadat hij bij de start en de eerste pitstop veel terrein had verloren, werkte hij zich in de race geleidelijk op. Wel heeft hij de Williams’ van Massa en Bottas in zijn kofferbak, die op hun beurt Luis in hun kofferbak hebben. In de achtergrond komt Ricciardo opzetten. Max’ banden hadden hun beste tijd echt wel gehad en nadat Massa hem eindelijk de oren had gewassen, duikt hij de pits in voor zijn laatste setje banden.

Met Massa als nieuwe locomotief gaan de gevechten in het treintje gewoon door. Luis kwakt zijn auto in een scherpe bocht langs die van Bottas, waarna Ricciardo de Fin op het rechte stuk ook te grazen neemt. Vervolgens probeert Luis op dezelfde manier ook Massa in te halen, maar dat mislukt, waardoor Ricciardo de regerend wereldkampioen voorbijgaat. Ricciardo vliegt ook meteen langs Massa en is vierde.

Luis is nog niet uitgespeeld en hij grijpt zijn titelrivaal van acht jaar geleden nog eens aan. Achter hen is Räikkönen na een late stop eveneens op oorlogspad. Nadat hij Bottas was gepasseerd, kwam hij met grote stappen dichterbij aan de vechtersbazen. In de haarspeldbocht gaat ook hij de wereldkampioen voorbij, waarna hij Massa inrekent en vijfde wordt.

Luis kwam de Braziliaan maar niet voorbij. Achteraf bleek hij opnieuw bij de start schade te hebben opgelopen, waardoor zijn bolide de banden in een hoog tempo opvrat. In de slotfase moet Luis zelfs nog oppassen voor Max, die op nieuwe banden een prima tempo te pakken heeft. Ditmaal mag hij zijn teammaat voorbij, waarna hij Bottas de oren wast en tot aan de staart van Luis oprukt. Hij komt net een ronde tekort voor de zevende plaats, maar met de achtste plaats mag hij ook dik tevreden zijn. Science, die het hele weekend sneller was dan Max, behalve in de race, gaat Bottas nog in de laatste ronde voorbij en wordt negende. Bottas pakt het laatste punt.

Winnaar werd Rosberg, die sinds Mexico vorig jaar ongeslagen is. De Finse Duitser kende een buitengewoon saaie race en won met meer dan een halve minuut voorsprong. Tweede werd Fattle, die zijn ongenoegen over wat er bij de start gebeurde niet onder stoelen of banken stak. Opnieuw presteerde Ferrari niet naar haar mogelijkheden, al was het positief dat beide wagens ditmaal heel bleven. Dat was overigens niet zo’n prestatie, want uiteindelijk kwam iedereen aan de finish, wat gezien de chaos bij de start als een wonder gezien mag worden. Grosjean was de enige coureur die met de gedachte speelde op te geven, zo slecht bestuurbaar vond hij de auto. De Zwitserse Fransoos eindigde als negentiende, vijf plekken achter zijn teamgenoot. Na de twee puntenfinishes werd Haas in China met beide konijnenpoten op de grond gezet. Palmer had overigens de twijfelachtige eer om als 22e en laatste over de streep te hobbelen.

Door zijn overwinningen heeft Rosberg na drie races al bijna het dubbele aantal punten van Luis, die de verbazingwekkend constante Ricciardo en Fattle in zijn nek heeft hijgen. Het seizoen is nog lang, maar in deze vorm is Rosberg moeilijk te stoppen. Wie houdt hem nog tegen?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *