Wie houdt Webber nog tegen?

Spectaculaire optocht in Monaco
Het is een treurige conclusie: anno 2010 gebeurt er weinig in de Formule 1-races als de weergoden niet meewerken. En dus wint Webber. Na zijn dominante zege in Spanje van vorige week, won de Australiër opnieuw, ditmaal in Monaco.

Het weer was de afgelopen weken niet best in West-Europa. Zelfs in Spanje deed niets denken aan de naderende zomer. In Monaco zou het best een regenachtig weekendje kunnen worden. Dat was de enige manier waarop de race in het vorstendom een beetje spannend kon worden. Hoewel het stratencircuit aan geen enkele veiligheidseis voldoet en inhalen er schier onmogelijk is, reist het Formule 1-circus er toch ieder jaar weer braaf heen. Weer of geen weer.

Iedereen kent het gezegde wel dat een kwalificatie heel belangrijk is in Monaco. Een poleposition betekent dat je de race al bijna gewonnen hebt. Je kunt je weekend echter ook verpesten in de kwalificatie. Vorig jaar overkwam Luis het, die zijn bolide in zijn eerste snelle ronde tegen de vangrail plakte en de rest van de kwalificatie kon toekijken. Ook Michael Schumacher overkwam het eens, toen hij dacht zijn concurrent Alonso een hak te zetten door zijn wagen op de baan stil te zetten. Als straf mocht hij als laatste starten. Nodeloos te zeggen dat hij in de race weinig potten meer kon laten breken. Ditmaal was het Alonso zelf die zijn weekend al op een vrije training verknolde door hard te crashen en daarbij zijn monteurs een maand liet overwerken. De kwalificatiesessie moest hij knarsetandend aan zich voorbij laten gaan.

In de droge kwalificatiesessie is Kubica heel snel. Slechts Mowk Webbah weet hem voor te blijven. Fattle moet genoegen nemen met een derde startplaats, wat wel een teleurstelling moet zijn voor hem. Door het wegvallen van Alonso is Massa de snelste Ferrari, voor Luis en Rosberg, die met de “korte” Mercedes zijn bejaarde teammaat weer eens te snel af is. Button is slechts achtste, voor een verrassend snelle Barrichello.

Race
Ook de race wordt onder droge omstandigheden verreden. Bij de start gaan de Red Bulls er als een haas vandoor. Kubica, die zijn auto bijna overdwars op de grid heeft staan, komt slecht weg en ziet naast Fattle zelfs bijna Massa passeren. Alonso vertrekt vanuit de pits en mag in de openingsfase de rodeneuzenteams voor zich uit jagen. Het is echter Nico Hülkenberg die in het achterveld alle aandacht opeist. Na een dramatische start vliegt hij in de tunnel opeens rechtdoor de muur in. Williams kennende kan een gebroken stuurstang daar best mee te maken hebben gehad, een stuurfout lijkt waarschijnlijker. De safetycar komt in ieder geval de baan op, zodat het wrak kan worden opgeruimd. Alonso is slim: hij gaat naar de pits en wisselt zijn zachte (!) banden om voor harde, waarmee hij aan de krankzinnige bandenregel heeft voldaan en zonder verdere pitstops de race kan finishen.

Tijdens de safetycarfase kunnen de coureurs het even rustig aan doen. Hetzelfde geldt voor de bolides. Des te opmerkelijker is het dan ook dat Button opeens uitvalt met een opgeblazen motor. Vreemde lui daar bij McLaren. Om in het dure Monaco te pronken, werden de coureurs voorzien van een met diamanten ingelegd stuur. Het racen kwam op een tweede plaats. Dat zal wel de verklaring zijn van een enorme onoplettendheid met een koeldeksel, waardoor Buttons motor oververhit raakte. De leider in het WK lag er na twee rondjes alweer uit.

Na de safetycarfase neemt Alonso de inhaalacties voor zijn rekening. Veel moeite heeft hij met Di Grassi, maar als hij de Virgin eindelijk voorbij is, kan hij de rest van de loserbrigade gamakkelijk inhalen. Jarno Trulli gaat zelfs beleefd van het gas voor zijn ex-teamgenootje.
De pitstops beginnen in ronde 17. Luis stopt en komt vlak voor Alonso weer op de baan. Of je je nou als vijfde of vierentwintigste kwalificeert, in de race blijkt het weinig uit te maken. Door de pitstops rijdt Alonso al gauw weer in de punten.

Problematischer is de pitstop van Felipe Massa, die bij het uitrijden over de gele lijn rijdt. Vreemd genoeg krijgt hij er geen straf voor. Voor Pedro de la Rosa begint het seizoen op een nachtmerrie te lijken. De sympathieke Spanjaard heeft weer eens een koppelingsprobleem en kiest voor een permanente pitstop. Webbah heeft nergens last van. Hij blijft ook na zijn stop aan de leiding, vlak voor Rosberg, die nog moet stoppen, maar wel snel is.

De Virgins vallen kort achter elkaar uit. Glock beschadigt zijn ophanging en probeert in krabbengang nog een eindje te rijden. Di Grassi valt eveneens uit in de pits. Bij Lotus lopen de pitstops niet erg lekker. Terwijl de monteurs proberen het rechter achterwiel op de groene bolide te zetten, heeft Trulli er weer een pluk grijze haren bij. Hetzelfde overkomt zijn ongelukkige teamgenootje Co Valainen. Rosbergs late stop brengt hem nergens: hij komt nog achter Shoeface op de baan.

Domste-actie-van-de-race-award
Net als iedereen nieuwe banden heeft gehaald, crasht Barrichello hard. Een aantal mensen baalt vreselijk van Barrichello’s timing. De Braziliaan is ook woedend en nijdig smijt hij zijn stuur weg, zo de baan op. Er zaten immers toch geen diamanten in. Chandhok is de ongelukkige die op dat moment passeert en hij rijdt over het stuur heen. Voor straf moest Barrichello de rest van de race zijn stuurwiel zoeken.

Na de safetycarperiode kabbelt de race weer rustig voort. Vooraan liggen de posities vast: Webbah rijdt weg bij Fattle, die Kubica de hele race in zijn spiegels heeft. Massa ligt voor Luis, Alonso en de Mercedes. Hoewel de onderlinge verschillen klein zijn, wordt het nooit spannend. Het is slechts de boordradio van Luis die voor wat spanning zorgt. Luis wordt opgedragen het rustig aan te doen met zijn remmen, zodat hem niet hetzelfde overkomt als Fattle de afgelopen race. Luis is niet gediend van het commentaar en laat dat zijn team weten ook.

Er gebeurt een tijd niks, dus besluit de wedstrijdleiding eigenhandig de zaken wat spannender te maken door uit het niets een derde safetycarperiode in het leven te roepen. De aanleiding was ditmaal geen ongeluk, maar een “losse putdeksel”. Tijdens de safetycarperiode wordt echter geen flikker gedaan, waarna Mowk Webbah voor de derde keer kan proberen een gaatje te slaan met zijn achtervolgers.

Voor Alonso begint de race te lijken op die in 2005, toen bandenwissels verboden waren en hij de laatste ronden bijna op het canvas reed en veel terrein verloor. Ook nu begint hij de tol te betalen voor zijn vroege pitstop, al is het nu veel minder spectaculair.

In de slotfase gebeurt vooraan niet veel meer. In de achterhoede parkeren Co Valainen en de neef van Senna hun bolides in de pits na een zoveelste technische mankement. Voor spektakel moet je echt alleen achterin zijn, waar Chandhok en Trulli voor de veertiende plaats strijden alsof hun leven ervan afhangt. Trulli denkt een gat te zien en doet een do-or-die-aanval op een punt waar je onmogelijk kunt inhalen. Het gevolg: Trulli’s wagen klimt over die van Chandhok heen, die daardoor bijna wordt onthoofd. Webbah ziet het vlak voor zijn neus gebeuren en hij is blij dat hij er nog net langs kan rijden.

De wrakken staan vervelend in de weg, dus is het tijd voor de vierde (!) safetycarsituatie. En dat terwijl de sleepdiensten in Monaco prima verzorgd zijn, maar tegen zoveel onkunde kunnen ook zij niet op. Eén bocht voor de finish verlaat de safetycar het circuit en jakkeren Webbah en Fattle naar de finish. In de laatste bocht steekt Schumacher vreemd genoeg Alonso voorbij. Ferrari was woest, Ross Brawn meende dat de actie volkomen legaal was.

Zodoende werd Schumacher zesde en Alonso zevende. Eigenlijk zou Mercedes zich moeten schamen dat Alonso tot de één-na-laatste bocht voor de zilveren bolides reed. Voor Rosberg was het helemaal zuur: twee weken geleden stond hij nog tweede in het kampioenschap en zag de wereld er prachtig uit voor hem, inmiddels is hij afgezakt tot een treurige achtste plek in de WK-stand. De Force India’s reden allebei in de punten. Echt heel snel waren ze niet, maar ze bleven tenminste rijden, waardoor ze op de negende (Subtiel) en tiende (Liuzzi) plaats finishten.

Door zijn overtuigende zege staat Webbah inmiddels alweer eerste in het kampioenschap, samen met Fattle. De Australiër is de laatste races echter beduidend beter in vorm dan zijn jonge teamgenootje, dus wie houdt Webbah tegen?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *