Testweek
Over drie weken begint het nieuwe Formule 1-seizoen weer en daarom schrijf ik weer een wedstrijdje Formule 1-Manager uit. Stel een zo goed mogelijk team samen en win!
Voorspellen is altijd moeilijk en daarom zal ik hier de actuele stand van zaken geven. Vanwege de ingrijpende reglementsveranderingen kan de pikorde er komend seizoen heel anders uitzien en daarom heb ik afgelopen week de wintertests vrij intensief gevolgd. Dit viel mij op:
De auto’s zien er veel beter uit
De Formule 1-wagens zien er weer echt uit als raceauto’s. Ze zijn breder, hebben bredere banden en ook een bredere, lagere achtervleugel, waardoor ze er een stuk sneller uitzien dan de auto’s van de afgelopen jaren (ze lijken vooral minder hoog). Goed dat de dramatische reglementswijzigingen van 1998 nu eindelijk helemaal ongedaan zijn gemaakt. Het enige jammere is wel dat de meeste teams zo’n lelijke “haaienvin” op de motorkap hebben.
De rondetijden vallen tegen
Meer neerwaartse kracht en meer grip: de rondetijden zouden stukken sneller worden. Inderdaad waren de toptijden in de eerste testweek al ruim twee tellen sneller dan de poletijd van vorig jaar, maar persoonlijk had ik er meer van verwacht. Misschien komt het nog. Wat misschien meespeelt is dat Pirelli voor aankomend jaar geen banden meer hoeft te leveren die keihard slijten. Helaas heeft Pirelli dat klaarblijkelijk gedaan door de banden harder te maken, zodat ze minder grip geven en minder snel opwarmen (wat tijdens een wintertest natuurlijk echt een nadeel is).
De regenbanden blijven tegenvallen
Om bij de banden te blijven: al jaren klagen de coureurs over de matige kwaliteit van de regenbanden en al jaren klaagt Pirelli dat ze weinig mogelijkheden hebben om hun regenbanden te testen. Met de bredere banden is de kans op aquaplaning alleen nog maar toegenomen. Daarom werd gisteren het circuit tot tweemaal toe onder water gezet (misschien een idee om volgend jaar op bijvoorbeeld Zandvoort te testen?) en wat denk je? Er kwam amper iemand de baan op toen ‘ie nat was. En reken maar dat de teams bij de eerste de beste regenrace weer over de banden gaan zeuren. Zucht…
De positieve en negatieve uitschieters
Hoewel de tests enorm misleidend kunnen zijn, kunnen ze wel een indicatie geven van wie goed en wie slecht op dreef zijn. In die eerste categorie valt ontegenzeggelijk Ferrari. De rode bolide is betrouwbaar, gaat snel in de rondte en volgens de kenners ligt ‘ie als een plank op de weg.
Zelfs Mercedes heeft de grootste moeite om in de buurt van de Ferrari’s te komen. Nieuwkomer Bottas reed dan wel de snelste rondetijd in de tests, maar dat deed de Fin op een setje ultrazachte banden (die in het raceweekend helemaal niet gebruikt gaan worden). De grijze bolide oogt minder stabiel en kampte op de laatste testdag met problemen.
Red Bull is nogal onopvallend. De betrouwbaarheid is redelijk, maar de snelheid is er nog niet. Misschien komt dat nog in de tweede testweek, want voor Max en Ricciardo valt te hopen dat het team nog iets achter de hand heeft.
De middenmoters laten een gemengd beeld zien. Force India is onzichtbaar, terwijl Williams een best lekker wagentje lijkt te hebben. Jammer voor het team is dat ze weer niet de coureurs hebben om er eventueel van te profiteren: naast oudgediende Massa hebben ze debutant Lance Stroll. De 18-jarige Canadees kan het team nog wel terug doen verlangen naar Pastor Maldonado. Op het circuit waar de Venozolaan nog geen vijf jaar terug verrassend won, zette Stroll tot drie keer toe zijn auto in de grindbak of tegen de muur. Omdat het team geen reserveonderdelen had meegenomen, kon hun hele testschema daardoor in de prullenbak geknikkerd worden.
Het team van Haas lijkt er redelijk bij te zitten, terwijl Renault vooralsnog ook hoge ogen gooit. Zelfs Sauber zet met die oude Ferrari-motor opmerkelijk goede rondetijden neer.
Minder goed heeft Toro Rosso het voor elkaar. Het tweede team van Red Bull is weer teruggegaan naar Renault-motoren en heeft de nodige kinderziekten te overwinnen. Over McLaren kan misschien maar beter helemaal niks gezegd worden. Problemen, problemen en nog meer problemen. Voor het derde achtereenvolgende jaar lijkt Honda een wanprestatie te leveren, al lijkt er met het chassis ook genoeg mis.
Teams en rijders
Dan hier een kort overzicht van de teams (chassis en motor zoals gebruikt in het spel, zie hieronder) en rijders van komend seizoen:
Mercedes-Mercedes
44 Lewis Hamilton
77 Valtteri Bottas
Red Bull-Renault
3 Daniel Ricciardo
33 Max Verstappen
Ferrari-Ferrari
5 Sebastian Vettel
7 Kimi Räikkönen
Force India-Mercedes
11 Sergio Pérez
31 Esteban Ocon
Williams-Mercedes
18 Lance Stroll
19 Felipe Massa
McLaren-Honda
2 Stoffel Vandoorne
14 Fernando Alonso
Toro Rosso-Renault
26 Daniïl Kwjat
55 Carlos Sainz
Haas-Ferrari
8 Romain Grosjean
20 Kevin Magnussen
Renault-Renault
27 Nico Hülkenberg
30 Jolyon Palmer
Sauber-Ferrari (2016)
9 Marcus Ericsson
94 Pascal Wehrlein
Formule 1-Manager
De uiteindelijke krachtsverhoudingen zullen wel volledig anders zijn dan wat uit de tests blijkt, dus brengt het (zo vroeg) uitschrijven van een kies-je-team-wedstrijd de nodige risico’s met zich mee, maar ik ga het toch doen.
Het doel van het spel is natuurlijk om binnen het budget een team samen te stellen dat zo veel mogelijk punten pakt. Een team moet bestaan uit twee rijders, een chassis en een motor. Hieronder zal ik vertellen hoe je punten kan scoren. Het is een hele lijst, dus hou je vast!
Rijders
Allereerst tellen de door de coureur gescoorde WK-punten mee. Verder krijgt de coureur 3 punten als hij boven zijn teamgenoot finisht in de race en 2 punten als hij zijn teamgenoot verslaat in de kwalificatie. Een poleposition levert ook 2 punten op en de snelste raceronde 1.
Daarnaast zijn er nog punten te verdienen voor de coureurs die in de race de meeste posities goedmaken. Degene die in de race de meeste posities wint ten opzichte van zijn startpositie krijgt 5 punten. De nummer 2 krijgt 3 punten en de nummer 3 krijgt één punt.*
Hetzelfde geldt voor degene die de meeste coureurs op de baan inhaalt. Die data haal ik kort na de race van Clip the Apex op (misschien moet ik weer een donatie doen om op het forum te komen). Degene met de meeste inhaalacties krijgt 5 punten, de nummer 2 krijgt er 3 en de nummer 3 krijgt er één.*
Ook de coureurs die het goed doen in de verkiezing van de Driver of the Weekend op F1 Fanatic kunnen punten verdienen.** In het verleden was het zo dat er naast een winnaar ook een nummer 2 en 3 werden opgenoemd en ik verwacht dat dat komend seizoen weer zo zal zijn. De score is weer 5-3-1 voor de top 3.
Tot slot krijgen de coureurs 2 punten als ze de race finishen. Vallen ze uit, maar worden ze nog geklasseerd (als ze meer dan 90% van de raceafstand hebben afgelegd), dan krijgen ze geen punten. Een coureur krijgt één strafpunt als hij door een mechanische oorzaak uitvalt en 5 strafpunten als hij door een rijdersfout (botsing of crash) uitvalt.*** Diskwalificatie of niet gestart levert 10 strafpunten op.
Chassis
Het chassis scoort het aantal gescoorde WK-punten van de hoogstgeëindigde rijder met dat chassis. Voor een poleposition krijgt het chassis 2 punten en voor een snelste raceronde 1.
Verder zijn er nog punten te verdienen als beide rijders:
– worden geklasseerd: 3 punten
– finishen: 5 punten
– in de punten eindigen: 10 punten****
Motoren
De motor ontvangt, net als het chassis, het aantal gescoorde WK-punten van de hoogstgeëindigde rijder met die motor. Voor een poleposition krijgt de motor 2 punten en voor een snelste raceronde 1.
Net als bij het chassis zijn er punten te verdienen als alle rijders:
– worden geklasseerd: 5 punten
– finishen: 10 punten
– in de punten eindigen: 20 punten****
Dan nu de prijslijst! De budgetlimiet is 100. Minder uitgeven mag wel, meer niet.
Rijders:
Hamilton 55
Bottas 40
Ricciardo 40
Verstappen 40
Vettel 40
Räikkönen 35
Pérez 20
Alonso 20
Ocon 15
Massa 15
Vandoorne 15
Sainz 15
Grosjean 15
Hülkenberg 15
Kwjat 10
Magnussen 10
Wehrlein 10
Stroll 5
Palmer 5
Ericsson 5
Chassis:
Mercedes 65
Red Bull 45
Ferrari 45
Force India 25
Williams 25
McLaren 15
Haas 15
Toro Rosso 10
Renault 10
Sauber 5
Motor:
Mercedes 65
Renault 40
Ferrari 40
Honda 15
Iedereen veel puzzelplezier!
* Bij gelijk eindigen wint degene die het hoogst is geëindigd.
** Ik vind deze verkiezing objectiever dan die peiling na afloop van de race.
*** Omdat het niet altijd duidelijk is of een coureur door eigen toedoen of door een verborgen mechanisch effect uitvalt, gebruik ik hiervoor de officiële uitvalreden.
**** Alleen het maximum telt. Immers: als beide (alle) coureurs in de punten eindigen zijn ze in 99 van de 100 keer ook allebei (allemaal) gefinisht, dus krijgen ze alleen de 10 (20) punten voor in de punten eindigen.
Ik neem Hamilton met een Williams-chassis en een Hondamotor.
Ik word meest laat denk ik.
Je weet dat je twee coureurs moet selecteren?
Je hebt trouwens nog geld over voor Stroll, Palmer of Ericsson, dus een van hen kun je als tweede rijder nemen.
Oja, vergeten! Ik neem Palmer, want Stroll lijkt me een enorme n00b en Eriksson lijkt me ook niet bijster bijzonder.
Okeej! Ik wilde je trouwens geen keuze opdringen. 😉