Bredere, snellere auto’s en brede, betere banden: op papier zag het Formule 1-seizoen er veelbelovend uit, maar al gauw werd de grootste vrees bewaarheid: het was bijna onmogelijk geworden om in te halen. De duurzamere banden verergerden dit probleem alleen maar, waardoor de races veelal in optochten uitmondden.
Was het dan alleen maar ellende? Gelukkig niet! De reglementswijzigingen leverden een aantal winnaars en verliezers op. De grootste winnaar was Ferrari. Nadat de Italianen in 2016 geen enkele race wonnen en zelfs door Red Bull werden afgetroefd, doen ze nu volop mee voor de overwinningen. Vettel gaat zelfs aan kop in het WK. Mercedes heeft het zwaarder. Na drie jaar gedomineerd te hebben, gaat het dit jaar met Bottas als vervanger voor de halsoverkop vertrokken Rosberg heel wat stroever. Het betekent dat de titelstrijd dit jaar tussen twee teams gaat en dat is het grote pluspunt van dit seizoen.
Een fikse tegenvaller voor de Nederlandse racefans was dat Red Bull zich niet in de titelstrijd wist te mengen. Het Oostenrijkse team liep al vanaf de eerste test achter de feiten aan en zakte in de hiërarchie af naar de derde plaats, ver achter de topteams. Daarmee werd Red Bull de grootste verliezer van de reglementswijzigingen. Tijd voor een terugblik op de eerste seizoenshelft!
Australië
Hamilton vertrekt van pole en voert het veld in de openingsfase van de race aan, maar Vettel is nooit ver weg. Hamilton verliest de race bij de pitstops als hij achter Verstappen klem komt te zitten, zodat Vettel wint. Bottas finisht bij zijn debuut voor Mercedes kort achter Hamilton als derde, voor Räikkönen en Verstappen.
Stand: Vettel-Hamilton-Bottas-Räikkönen-Verstappen: 25-18-15-12-10.
China
Op een natte, maar opdrogende baan is Vettel de eerste coureur in de kopgroep die droogweerbanden laat omleggen. Door een neutralisatie als gevolg van Giovinazzi’s crash kan hij er niet van profiteren en ligt hij vijfde als de race wordt vrijgegeven. Na veel moeite wordt hij nog tweede achter Hamilton. Verstappen mag het podium beklimmen nadat hij op de natte baan van de zestiende naar de tweede plaats was gereden. Ricciardo werd vierde, voor Räikkönen en Bottas, die tijdens de safetycarfase was gespind.
Stand: Vettel-Hamilton-Verstappen-Bottas-Räikkönen: 43-43-25-23-22.
Bahrein
Al in zijn derde race voor Mercedes staat Bottas op pole. In de race kan hij er niet echt van genieten, want met zijn te hard opgepompte banden houdt hij iedereen in de kopgroep op. Ferrari besluit Vettel vroeg naar de pits te halen en die tactiek levert hem de zege op. Verstappen probeert in Vettels spoor mee te gaan, maar valt een halve ronde na zijn stop uit als de remmen het begeven. Hamilton moet in het restant van de race nog twee keer langs Bottas op weg naar de tweede plaats. Bottas wordt derde, voor Räikkönen. Ricciardo wordt vijfde.
Stand: Vettel-Hamilton-Bottas-Räikkönen-Verstappen: 68-61-38-34-25.
Rusland
De Ferrari’s domineren op zaterdag, maar worden bij de start afgetroefd door Bottas, die daarna soeverein aan de leiding gaat. In de slotfase is het nog wel even billenknijpen als Vettel heel dichtbij komt, maar uiteindelijk boekt de Fin zijn eerste zege uit zijn carrière. Räikkönen wordt derde, Hamilton op grote achterstand vierde. Verstappen wordt vijfde.
Stand: Vettel-Hamilton-Bottas-Räikkönen-Verstappen: 86-73-63-49-35.
Spanje
Hamilton pakt de pole, maar bij de start neemt Vettel de leiding over. Achter hen gaat het mis als Bottas, Räikkönen en Verstappen met z’n drieën naast elkaar de eerste bocht ingaan. Dat gaat niet goed. Laatstgenoemden liggen er meteen uit. Bottas kan verder en hij speelt een cruciale rol in de strijd tussen Vettel en Hamilton door de Ferrari-coureur na diens pitstop een tijd op te houden. Dat tijdsverlies wordt Vettel uiteindelijk fataal, want in de slotfase weet Hamilton hem op betere banden voorbij te rijden. Door het uitvallen van Bottas mag Ricciardo naar het podium.
Stand: Vettel-Hamilton-Bottas-Räikkönen: 104-98-63-49.
Monaco
In Monaco domineert Ferrari. Räikkönen klopt Vettel verrassend genoeg op zaterdag, zodat hij voor het eerst in negen jaar weer van pole vertrekt. In de race worden de rollen bij de pitstops weer omgedraaid. Door een latere stop weet Vettel zijn teammaat te kloppen, waardoor hij wint. Op dezelfde manier weet Ricciardo Bottas en Verstappen voorbij te gaan, zodat hij zijn tweede podium op rij pakt. Hamilton finisht na een verprutste kwalificatie nog als zevende, achter Sainz.
Stand: Vettel-Hamilton-Bottas-Räikkönen-Ricciardo: 129-104-75-67-52.
Canada
In Canada is Mercedes weer oppermachtig. Met zijn 65e pole evenaart Hamilton Senna. In de race voert hij het veld van start tot finish aan en rijdt hij de snelste ronde. Vettel, die naast hem van de eerste startrij vertrok, heeft een lastigere race. Bij de start komt hij in het gedrang, waardoor hij zijn voorvleugel beschadigt en ver terugzakt. Een inhaalrace levert hem nog een vierde plek pal achter Ricciardo op. Bottas door het uitvallen van Verstappen tweede. Räikkönen valt door een remprobleem terug naar de zevende plaats.
Stand: Vettel-Hamilton-Bottas-Räikkönen-Ricciardo: 141-129-93-73-67.
Azerbeidzjan
Op het snelle stratencircuit in Azerbeidzjan domineert Mercedes op zaterdag. Bij de start komen Bottas en Räikkönen elkaar tegen, waardoor Bottas ver terugvalt en Vettel oprukt naar de tweede plaats. De ongelukken volgen elkaar in hoog tempo op, waardoor de race drie keer wordt geneutraliseerd en zelfs een keer volledig wordt stilgelegd. Tijdens een neutralisatie rijdt Vettel tegen de achterkant van Hamilton op, waarna hij de Brit op een schouderduw trakteert. Het levert hem een stop-and-go-penalty op. Hamilton krijgt na de hervatting last van een loszittende hoofdsteun, zodat ook hij nog een keer extra moet stoppen en precies achter Vettel terugvalt. Dat brengt de leiding in handen van Ricciardo, die de race wint. Stroll wordt vlak voor de finish geklopt door Bottas en wordt derde, voor Vettel en Hamilton. Räikkönen en Verstappen halen de finish niet.
Stand: Vettel-Hamilton-Bottas-Ricciardo-Räikkönen: 153-139-111-92-73.
Oostenrijk
Met een megastart die geen valse start blijkt te zijn verzilvert Bottas zijn pole. Hij voert het veld bijna de hele race aan, al komt hij tegen het eind wel weer onder druk van Vettel te staan. Hamilton komt na een versnellingsbakwissel niet verder dan de vierde plaats achter Ricciardo, terwijl Räikkönen anoniem vijfde wordt. Verstappen komt door een kapotte koppeling en een botsing slechts een halve ronde ver.
Stand: Vettel-Hamilton-Bottas-Ricciardo-Räikkönen: 171-151-136-107-83.
Groot-Brittannië
Voor eigen publiek kent Hamilton opnieuw een probleemloze middag. Zonder enige tegenstand eist hij de overwinning op. Dat kan niet gezegd worden van de Ferrari’s, die vlak voor het einde van de race een lekke band krijgen. Het betekent dat Bottas, die vanwege een versnellingsbakwissel slechts als negende mocht starten, tweede wordt. Räikkönen wordt nog wel derde, voor Verstappen en de vanuit de achterhoede gestarte Ricciardo. Vettel wordt slechts zevende.
Stand: Vettel-Hamilton-Bottas-Ricciardo-Räikkönen: 177-176-154-117-98.
Hongarije
In Hongarije is het weer de beurt aan Ferrari. Ondanks een probleem met de stuurinrichting wint Vettel vanaf pole. Räikkönen maakt er een dubbelzege van. Achter hen laat Hamilton Bottas er in de laatste bocht langs. Ondanks een tijdstraf voor een botsing met teamgenoot Ricciardo bij de start wordt Verstappen nog kort achter de Mercedes vijfde.
Stand: Vettel-Hamilton-Bottas-Ricciardo-Räikkönen: 202-188-169-117-116.
De rapportcijfers
Mercedes – 1e met 357 punten
Hoewel het Duitse automerk nog steeds aan kop gaat in het kampioenschap, is er van de verzengende dominantie van de afgelopen drie seizoenen geen sprake meer. Dit heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met het verbod op de (actieve) wielophanging dat voor het begin van het seizoen van kracht werd. Het gevolg was dat Ferrari net zo snel of sneller was en daar was Mercedes aanvankelijk niet op bedacht, getuige de vele onhandige strategische beslissingen in de eerste races. Sindsdien is het beter gegaan en doordat nieuwkomer Bottas meteen goed presteert, staat Mercedes er in het kampioenschap goed voor.
8
Lewis Hamilton – 2e met 188 punten
Het is hollen of stilstaan voor de drievoudig wereldkampioen. Naast dominante zeges in Canada en Engeland kende hij ook een hoop mindere optredens: in Rusland kwam hij er niet aan te pas, in Monaco was hij hopeloos en in Hongarije reed hij ook achter de feiten aan. Tactische fouten van het team en die losse hoofdsteun in Azerbeidzjan verklaren waarom hij, ondanks 6 poles, tegen een achterstand van veertien punten op Vettel aankijkt.
Rapportcijfer: 7,9
Valtteri Bottas – 3e met 169 punten
Was voor het seizoen een groot vraagteken. Zou hij tegen Hamilton zijn opgewassen? Hoewel hij wat stroef aan het seizoen begon, deed hij zijn illustere teamgenoot op de baan al gauw meer pijn dan Rosberg ooit had gedaan. Echt zwakke weekenden kende Bottas niet. Wel laat zijn racesnelheid soms wat te wensen over, maar door zijn constante prestaties staat hij in het kampioenschap maar 19 punten achter zijn teammaat. Dat Hamilton hem er in Hongarije langs liet zegt alles over hoe de sfeer bij Mercedes is verbeterd sinds Bottas’ komst.
Rapportcijfer: 7,2
Ferrari – 2e met 318 punten
Ferrari is terug! Na een teleurstellend 2016 kunnen de Italianen het Mercedes dit jaar flink lastig maken. En zelfs meer dan dat. Naast dominante zeges in Monaco en Hongarije werd Mercedes in Australië en Bahrein op tactisch gebied afgetroefd. Traditiegetrouw wedt het oudste Formule 1-team op één paard: Vettel moet Maranello de eerste rijderstitel in tien jaar gaan bezorgen. Wie hem moet gaan helpen daarbij? Degene die tien jaar geleden voor het laatst wereldkampioen werd met Ferrari.
9
Sebastian Vettel – 1e met 202 punten
Bloedsnel en tactisch scherp: die boodschap gaven Vettel en Ferrari in de eerste race aan de concurrentie. Tot en met Monaco kende Vettel een perfect seizoen met louter eerste en tweede plaatsen. En dat terwijl de tweede Ferrari vaak door beide Mercedes werd verslagen. Toch zit er ook een vlek aan Vettels voorbeeldige seizoen: in Azerbeidzjan had hij geluk dat hij niet werd gediskwalificeerd voor de beuk die hij Hamilton achter de safetycar gaf.
Rapportcijfer: 8,1
Kimi Räikkönen – 5e met 116 punten
Bedelde in het begin van het seizoen om ontslag op staande voet. Dat hij in de nadagen van zijn carrière niet was opgewassen tegen een in bloedvorm verkerende Vettel, was niet zo vreemd. Waar Vettel echter met de Mercedes zat te vechten, werd Räikkönen door de Red Bulls geregeld in de luren gelegd. Het gevolg was dat hij al gauw op het tweede plan belandde, zodat hij zijn poleposition in Monaco niet mocht verzilveren. De laatste races gaat het beter en dankzij zijn altruïstisch gereden race in Hongarije mag hij op nog een jaartje Ferrari hopen.
Rapportcijfer: 6,7
Red Bull-Renault – 3e met 184 punten
De verwachtingen voor 2017 waren hooggespannen bij de frisdrank-fabrikant. De reglementsveranderingen zouden het Oostenrijkse team in de kaart spelen vanwege de toegenomen invloed van de aerodynamica. Na een bemoedigend slot van 2016 zou Red Bull in 2017 Mercedes echt gaan uitdagen. Het gebeurde alleen niet. Sterontwerper Adrian Newey was meer bezig een lelijke Aston Martin te ontwerpen dan de nieuwe Red Bull. Al bij de eerste wintertests was het duidelijk dat de nieuwe Red Bull op alle vlakken enorm tekortschoot. Die achterstand is, de updates ten spijt, gedurende de eerste seizoenshelft nauwelijks kleiner geworden. Een verloren seizoen.
4
Daniel Ricciardo – 4e met 118 punten
Werd in het begin van het seizoen behoorlijk door Verstappen afgetroefd, maar liet daarna zien een echte topcoureur te zijn door in zijn matige bolide vijf keer op rij op het podium te staan. Hoogtepunt van het seizoen was natuurlijk de overwinning in Azerbeidzjan, waar hij behendig uit de problemen wist te blijven. Toch was zijn beste prestatie de derde plek in Oostenrijk. Op de eigen Red Bull Ring finishte hij op een handvol seconden van racewinnaar Bottas en wist hij Hamilton in de slotfase knap achter zich te houden. Het was voorlopig wel zijn laatste podium, maar met 118 punten staat Ricciardo nog altijd boven Räikkönen in het kampioenschap.
Rapportcijfer: 7,4
Max Verstappen – 6e met 67 punten
Hield zich kalm toen bleek dat Red Bull de hooggespannen verwachtingen totaal niet had waargemaakt en bracht in het begin van het seizoen steeds het maximale resultaat binnen. Helaas betekende dat vaak dat hij genoegen moest nemen met een eenzame vijfde plaats. Beter verging het hem in China, waar hij op een vochtige baan zijn klasse kon laten zien. Het leverde een derde plek op. Het zou zijn enige podium van de eerste seizoenshelft blijken te zijn, want in de daaropvolgende zeven races viel hij vijf keer uit, waarvan vier keer door een mechanisch defect. Wat hem opmerkelijk genoeg nog het meest leek te frustreren, was dat zijn mattie Ricciardo wel het ene na het andere podium scoorde. Niet goed voor de beeldvorming.
Rapportcijfer: 7,6.
Force India-Mercedes – 4e met 101 punten
Met een vierde plaats in de tussenstand doet Force India aan vormbehoud. Een prima resultaat voor de kleine Indiase renstal na een grote reglementswijziging, die doorgaans beter voor de kapitaalkrachtiger teams uitpakken. De Indiërs verrasten die de concurrentie door de auto vlak voor het seizoen roze te spuiten. De roze bolide bleek echter zeer competitief in het brede middenveld en kende geen zwakke circuits: in negen van de elf races reden beide coureurs in de punten, iets wat Red Bull bijvoorbeeld maar drie keer lukte. Met zestig punten voorsprong op de nummer vijf is Force India vooralsnog veruit de beste van de slechtste teams.
8
Sergio Pérez – 7e met 56 punten
In het begin van het seizoen was alles nog leuk voor Force India, dat steeds met beide auto’s in de punten finishte. Aanvankelijk was Pérez nog de snellere, maar al gauw zat Ocon op zijn niveau. Het betekende dat de roze bolides elkaar vaker dan de teamleiding lief was in de haren vlogen. In Canada kostte dat een mogelijk podium, in Azerbeidzjan mogelijk zelfs een dubbelzege. Ondanks de gemiste kansen stond Pérez nog even zesde in het WK en dat is knap te noemen. Het gebruikelijke jaarlijkse podium moet dan maar in de tweede seizoenshelft behaald worden.
Rapportcijfer: 7,2
Esteban Ocon – 8e met 45 punten
Heeft tot dusver alle races uitgereden en op één race na altijd punten gepakt. Geen slechte score voor een debutant. Was eigenlijk altijd in de buurt van teammaat Pérez te vinden en dat geeft aan dat hij een hele grote gaat worden. Wel zal hij in de tweede seizoenshelft moeten proberen vaker als eerste Force India over de meet te gaan, want dat lukte hem alleen in Monaco (waar Pérez laatste werd) en Engeland.
Rapportcijfer: 6,5
Williams-Mercedes – 5e met 41 punten
Het beste nieuws voor het team van Williams was dat de kas door het vertrek van Bottas naar Mercedes en het aantrekken van paydriver Stroll goed gevuld werd. Het vertaalde zich aanvankelijk naar prima resultaten op de baan. Het minder goede nieuws was dat Williams aanvankelijk eigenlijk met maar met één auto reed. Waar de van zijn pensioen teruggekeerde Massa de ene na de andere puntenfinish achter zijn naam bracht, reed Stroll de ene na de andere auto in de prak. En toch reed de Canadees in Azerbeidzjan ineens naar het podium. Daarna kwam de klad erin en zakte Williams voor de zomerstop ver weg, zodat de vijfde plaats op de tocht is komen te staan.
7
Felipe Massa – 11e met 23 punten
Hoewel hij vorig jaar in Brazilië nog zijn afscheid bekendmaakte, zat hij in Australië weer in een Williams. Hij werd meteen zesde. In Bahrein deed hij die prestatie nog eens dunnetjes over, nadat hij lange tijd met Ricciardo had gevochten. Daarna was het uit met de pret en zakte Williams steeds verder weg, vooral in de kwalificatie. Desondanks scoorde hij in de meeste races die hij uitreed punten. Had de pech dat hij zijn enige mechanische defect van het seizoen in Azerbeidzjan kreeg.
Rapportcijfer: 7,1
Lance Stroll – 12e met 18 punten
In de tests en de eerste races leek het nergens op, maar daarna is het geleidelijk aan beter gegaan. In de kwalificaties en races kwam hij steeds dichter in de buurt van teamgenoot Massa. Voor eigen publiek kwam de beloning: in Canada pakte hij zijn eerste punten. Twee weken later was het helemaal feest toen hij in Azerbeidzjan stug door bleef rijden en op het podium eindigde. Wordt misschien toch een blijvertje en dat had aanvankelijk waarschijnlijk zelfs Jacques Villeneuve niet gedacht.
Rapportcijfer: 5,6
Toro Rosso-Renault – 6e met 39 punten
Hoewel het misschien niet zo’n hoogvlieger is als de vorige chassis’, heeft Toro Rosso opnieuw een heel aardig karretje gemaakt. Helaas mist de Renault-motor nog steeds wat pk’s, zodat het B-team van Red Bull in de brede middenmoot moet zien te overleven. Dat lukt heel aardig. De vijfde plaats in het constructeurskampioenschap lijkt een reëel doel voor l’équipe de Franz Tost.
7
Carlos Sainz – 9e met 35 punten
Verslaat teamgenoot Kwjat voor het tweede seizoen op rij en vindt dat hij klaar is voor het echte werk. Voorlopig lijkt het erop dat hij bij Toro Rosso moet blijven, een team dat zijn zesde plaats in het kampioenschap puur aan hem te danken heeft. Weet dat er op de trage circuits iets te halen is en is er dan als de kippen bij om dure punten binnen te halen. Hoogtepunt was de zesde plaats in Monaco. Toch zijn er nog altijd dingen die beter kunnen. Van zijn vier uitvalbeurten had er bijvoorbeeld maar één een mechanische oorzaak.
Rapportcijfer: 6,5
Daniïl Kwjat – 17e met 4 punten
Dat zijn degradatie naar Toro Rosso hem geen goed heeft gedaan, is helaas maar al te duidelijk. In anderhalf seizoen heeft hij meer strafpunten op zijn superlicentie gekregen dan WK-punten gescoord. Een uitsluiting is nabij. En dat terwijl het verschil tussen de Toro Rosso-coureurs in de kwalificatie gering is. In de races wil het om de een of andere reden niet zo lukken, soms door ongelukkig getimede mechanische pech, maar vaak ook door eigen toedoen. Maakte zich weinig geliefd bij het team door in Engeland met teamgenoot Sainz te botsen. Is heel hard toe aan een goed resultaat.
Rapportcijfer: 5,9
Haas-Ferrari – 7e met 29 punten
Met 29 punten heeft het Amerikaanse team nu al net zoveel punten gescoord als vorig jaar aan het eind van het seizoen. Daarbij moet wel worden aangetekend dat vorig jaar 28 van de 29 punten voor de zomerstop werden behaald. Haas heeft dus vooral aan vormbehoud gedaan. Het grote pluspunt ten opzichte van vorig seizoen is dat het team twee rijders heeft die punten kunnen pakken: in tegenstelling tot Gutiérrez weet Magnussen wel zo nu en dan in de top 10 te eindigen.
7
Romain Grosjean – 13e met 18 punten
Het is ongelooflijk maar waar: na anderhalf seizoen heeft Grosjean nog steeds problemen met zijn remmen. Het betekent dat hij in de helft van de weekenden nergens is. In de andere helft van de weekenden is hij echter steengoed en dus heeft hij alweer vijf puntenfinishes achter zijn naam. Zo pakte hij in Oostenrijk een knappe zesde plaats als best of the rest. In Australië had eenzelfde resultaat er ook in gezeten als de wagen niet de geest had gegeven.
Rapportcijfer: 6,6
Kevin Magnussen – 14e met 11 punten
Na problematische jaren bij McLaren en Renault, waar hij nooit kon aarden, viel alles bij Haas wel op zijn plaats. Hij voelt zich veel meer op zijn gemak bij de Amerikanen en hij kan het heel goed vinden met teammaat Grosjean. Op de baan zijn de resultaten nogal wisselend: na een slecht openingsweekend in Australië was hij in China bijvoorbeeld een stuk beter. Hoogtepunt was zijn zevende plaats in de Azerbeidzjaanse chaos.
Rapportcijfer: 6,3
Renault – 8e met 26 punten
In een tijdperk dat gedomineerd wordt door twee fabrieksteams ontstijgt Renault de middenmoot niet. Geduld is het toverwoord, want nadat de Franse autofabrikant eind 2015 het team van Lotus overnam, moest het vanaf de grond af een nieuw raceteam opbouwen. Ten opzichte van 2016 was er ook een duidelijke lijn te bespeuren. Toch staat het fabrieksteam van Renault nog altijd onder zijn eigen klantenteams op de achtste plaats bij de constructeurs. Dat is een plekje beter dan vorig jaar, maar zeker niet wereldschokkend.
6
Nico Hülkenberg – 10e met 26 punten
Na drie jaar Force India sprong Hülkenberg bij Renault aan boord. Vooralsnog is dat een stap achteruit gebleken. Toch heeft Hülkenberg reden om tevreden te zijn: de wagen is behoorlijk competitief en redelijk allround. Meestal kwalificeerde hij zich rond de tiende plaats. Probleem was wel dat de auto met name in het begin van het seizoen in de race veel trager was dan in de kwalificatie. Inmiddels is dat ook geen probleem meer en harkt hij rustig zijn puntjes binnen.
Rapportcijfer: 6,9
Jolyon Palmer – 19e met drie elfde plaatsen
Komt al het hele seizoen onthutsend zwak voor de dag en bewijst zijn team daar absoluut geen dienst mee. Kwalificeert zich steevast achter teamgenoot Hülkenberg en dan niet zo zuinigjes ook. Het gevolg is dat WK-punten in de race buiten bereik blijven, al mocht hij er driemaal aan snuffelen. Met afstand de zwakste coureur van het veld.
Rapportcijfer: 5,4
McLaren-Honda – 9e met 11 punten
Na twee magere jaren zou Honda het in 2017 waar gaan maken. Nou nee. Al bij de eerste tests bleek de Japanse krachtbron kapot te trillen of olie te lekken. Hoewel het McLaren-chassis behoorlijk goed was, werden de oranje bolides door hun uiterst zwakke motor opnieuw zwaar gehandicapt. Zelfs met DRS konden ze hun rivalen op het rechte stuk niet bijbenen, waardoor ze in de races vaak achter hun tragere rivalen gevangen zaten. Het enige geluk is dat ze Sauber inmiddels voorbij zijn in het WK.
3
Fernando Alonso – 15e met 10 punten
Ook in zijn derde jaar bij McLaren-Honda was de tweevoudig wereldkampioen veroordeeld tot een achterhoedegevecht. Zette wel iedere race zijn beste beentje voor en vocht iedere race als een leeuw om snellere auto’s achter zich te houden. Uiteindelijk leverden zijn inspanningen tien WK-punten op. Zijn uitstapje naar de Indy 500 was dan ook een welkome afwisseling, al ging zijn Honda ook toen kapot.
Rapportcijfer: 8,2
Stoffel Vandoorne – 18e met 1 punt
Verraste vorig jaar bij zijn invalbeurt in Bahrein door teamgenoot Button in de kwalificatie te kloppen en in de race een punt te pakken. Tegen Alonso heeft hij het echter veel moeilijker. Alleen in Engeland, waar Alonso van tevoren wist dat hij op de startopstelling zou worden teruggezet, wist hij de Spanjaard in de kwalificatie te verslaan. In de races gaat het steeds beter en in Hongarije wist hij eindelijk zijn beste resultaat te evenaren.
Rapportcijfer: 6,4
Sauber-Ferrari – 10e met 5 punten
Het goede nieuws voor Sauber is dat Monisha Kaltenborn de laan uit is gestuurd. Hoewel ze erin slaagde Sauber te laten overleven, ging dat wel ten koste van de sportieve successen. Uiteindelijk lijkt de motordeal met Honda, nadat ze het team ook al met oude Ferrari-motoren had opgescheept, haar fataal te zijn geworden. Het slechte nieuws is dat Sauber inmiddels laatste staat in het kampioenschap en ook qua snelheid door iedereen is afgetroefd.
5
Pascal Wehrlein – 16e met 5 punten
Moest de eerste races missen vanwege een domme crash tijdens de Race of Champions. Presteerde daarna wisselvallig. Finishte bij zijn terugkomst knap als elfde in Bahrein, terwijl hij in Spanje een uitmuntende achtste plaats scoorde. Daar stonden wel mindere optredens als in Monaco en Canada tegenover, waar hij teamgenoot Ericsson met geen mogelijkheid bij kon benen.
Rapportcijfer: 6,7
Marcus Ericsson – 20e met twee elfde plaatsen
Op het oog zijn de statistieken voor Ericsson niet goed: zowel in de kwalificatie als in de race legt hij het af tegen teamgenoot Wehrlein. Daarbij moet worden aangetekend dat de verschillen niet groot zijn. In de kwalificatie zitten de Saubers altijd dicht bij elkaar in de buurt en in de race kwam Ericsson drie van de zeven keer als voorste Sauber aan de finish. In die races eindigde hij als dertiende, veertiende en vijftiende. Gepiekt op het verkeerde moment dus.
Rapportcijfer: 6,4