Het werd geen Italiaans feestje op Monza. Met het schaamrood op de kaken stapten Vettel en Räikkönen uit hun scharlaken bolides. De Ferrari’s werden volkomen afgetroefd door Mercedes en zelfs bijna door Red Bull, waardoor Hamilton de leiding in het kampioenschap heeft overgenomen.
Lewis Hamilton (1e)
Was een klasse apart in de regen op zaterdag en bemachtigde zodoende een prima uitgangspositie voor de race. Had het alleen bij de start even moeilijk, maar reed daarna bijna foutloos naar de overwinning.
9
Valtteri Bottas (2e)
Verzoop in de kwalificatie, maar herstelde zich heel snel in de race. Werkte zich gauw op naar de tweede plaats en verloor Hamilton daarna niet meer uit het oog.
8
Daniel Ricciardo (4e)
Moest door een lading gridstraffen als zestiende starten, maar werkte zich in de race geduldig naar voren. Klokte verrassend de snelste raceronde en eindigde na een onmogelijke inhaalactie op Räikkönen nog tussen de Ferrari’s in als vierde.
9
Max Verstappen (10e)
Een knappe tweede tijd op zaterdag werd door een gridstraf in een dertiende plek op de startopstelling omgezet. Begon voortvarend aan zijn inhaalrace, totdat hij Massa tegenkwam. Was daarna nog goed voor het laatste puntje.
7
Sebastian Vettel (3e)
De achtste tijd in de kwalificatie kwam als een koude douche en in de race ging het weinig beter. Werkte zich in de openingsronden wel netjes naar de derde plaats en bouwde net genoeg voorsprong op om Ricciardo voor te blijven.
7
Kimi Räikkönen (5e)
Sinds Villeneuve nooit een ex-wereldkampioen zo als een hoop stront in de rondte zien rijden als Räikkönen op Monza. Klaagde aan een stuk door over de auto en kwam geen barkruk voorbij, terwijl hij Vettel en Ricciardo geen strobreed in de weg legde.
5
Sergio Pérez (9e)
Miste Q3 net en startte door een versnellingsbakwissel vanuit de middenmoot. Had een goed racetempo te pakken en zat in de slotfase vlak achter teamgenoot Ocon. Gelukkig reden de Williams’ er nog tussen.
7
Esteban Ocon (6e)
Verraste met een derde startplaats. Lag na de start even tweede, maar viel toen ten prooi aan Bottas, de Ferrari’s en Ricciardo. Hield daarna beide Williams’ nog wel achter zich.
8
Felipe Massa (8e)
Had van tevoren waarschijnlijk getekend voor een zevende plek in de natte kwalificatie, al stak die prestatie flets af tegen de tweede plek van Stroll. Finishte kort achter zijn teammaat in de Force India-sandwich.
7
Lance Stroll (7e)
Was subliem op zaterdag. Op zondag volgde dan de verwachte terugval. Werd bij de start afgeblokt door Hamilton, waarna hij de rest van de middag klem zat achter Ocon. Wist de aanvallen van Massa en Pérez in de slotfase met succes af te slaan.
8
Fernando Alonso (uitgevallen, als 17e geklasseerd)
Wist dat hij de kwalificatie voor joker reed vanwege een gridstraf. Kon in de race weinig potten breken, al leek een schakelprobleem daar eerder debet aan te zijn dan de Honda-motor. Moest vlak voor tijd opgeven.
7
Stoffel Vandoorne (uitgevallen)
Liet zich goed zien in de kwalificatie, maar helaas ging de motor stuk, waardoor hij alsnog achteraan moest starten. Vocht nog een tijd in de subtop mee. Helaas begaf de motor het voordat hij zijn banden had laten wisselen.
8
Carlos Sainz (14e)
Wekte geen moment de indruk beter te zijn dan zijn materiaal. Moest dankzij een gridstraf in de achterhoede starten en bleef daar de hele race. Monza is geen Toro Rosso-circuit, maar dat hij zelfs door Vandoorne voorbij werd gereden, was wel heel stuitend.
5
Daniïl Kwjat (12e)
Had als enige van de Renault-aangedreven teams geen gridstraf, maar maakte daar weinig gebruik van. Verloor bij de start al terrein en nog meer door een late pitstop. Kreeg Hülkenberg nog te pakken, maar kwam niet langs de trage Magnussen en finishte weer buiten de punten.
6
Romain Grosjean (15e)
Maakte zichzelf belachelijk door op een amateuristische manier te crashen in de kwalificatie, waardoor hij als laatste moest starten. Sloopte bij de start zijn neus, waarna hij de hele race achter de feiten aan liep. Een heel zwak weekend.
3
Kevin Magnussen (11e)
De Ferrari-aangedreven teams hadden het totaal niet in Monza. Mocht vanwege de gridstraffen van anderen nog als negende starten en wist een heel groepje Renault-motoren tot de finishvlag achter zich te houden, ondanks dat hij zich door Verstappen van de baan liet drukken.
7
Nico Hülkenberg (13e)
Gridstraf en te weinig motorvermogen: een dodelijke combinatie in Monza. Wist Kwjat door een vroege stop voorbij te gaan, maar verloor die plek later weer. Punten zaten er geen moment in, laat staan het podium.
7
Jolyon Palmer (uitgevallen)
Haalde vreemde capriolen bij de start uit en ging Alonso daarna voorbij door een chicane af te snijden, waarvoor hij nog door de wedstrijdleiding op de vingers getikt werd. Haalde tot grote hilariteit van Alonso de finish niet.
6
Marcus Ericsson (uitgevallen, als 18e geklasseerd)
Startte door de pech van anderen als elfde, maar wist die plek nog geen meter vast te houden. Bungelde aan de staart van het veld nadat ook Wehrlein hem voorbij was gereden en gaf kort voor tijd op.
5
Pascal Wehrlein (16e)
Reed al vanaf de eerste ronde op de plek waar hij bijna het hele seizoen heeft gereden. Wist Ericsson nog wel voorbij te steken en dat was het dan ook wel. In de Sauber valt geen eer meer te behalen.
6
Dit geeft de volgende tussenstand:
1. Hamilton 8,2
2. Alonso 8,1
3. Vettel 8,0
4. Verstappen 7,6
5. Ricciardo 7,5
6. Massa, Bottas 7,1
8. Hülkenberg 7,0
9. Pérez 6,8
10. Ocon 6,6
11. Räikkönen, Vandoorne, Sainz, Grosjean, Wehrlein 6,5
16. Magnussen, Ericsson 6,2
18. Di Resta, Giovinazzi 6,0
20. Kwjat 5,9
21. Stroll 5,8
22. Palmer 5,5
23. Button 4,0
En welk cijfer geef je de wedstrijdleiding? #benieuwd
Weet niet? Een 5?
De kwalificatie was niet echt hun fout, al hadden ze wel meer kunnen doen om de sessie sneller op gang te krijgen. Op het scheidsrechtertje spelen in de race heb ik weinig aan te merken. De beslissingen zijn niet altijd even consequent, maar van mij hoeven ze niet altijd meteen naar de borstzak te grijpen. Over Max: zonder geluk vaart niemand wel.
Je bent wat mild voor de Renault boys, net zo zwak als hun motor…
Loulou?
Ik probeer het gemiddelde rapportcijfer van de coureurs net onder de 7 te krijgen, dus waren m’n lage cijfers op toen ik bij de gelen aan was gekomen…
Ik moet er geloof ik nog een beetje aan wennen dat Renault op normale circuits het vierde team op snelheid is. Ik moet zeggen dat Hülkenberg zijn grote overwicht op Palmer sinds de zomerstop zo goed als kwijt is. Palmer is beter geworden, of Hülkenberg is slechter geworden, dat is moeilijk te achterhalen. In Singapore moeten ze er weer staan, maar dat zeggen Toro Rosso en McLaren ook. Als ze daar niet presteren, ga ik wel onvoldoendes uitdelen.