Ik heb onlangs het spel “Grand Prix 4” herontdekt. De laatste keer toen ik dat speelde had ik net m’n weblog aangemaakt, dus dat is al een tijdje terug. In de echte Formule 1 gebeurde ook weer het nodige.
Er werd gereden op het Circuit de Catalunya in Spanje. Een Spaanse zege kwam echter niet; Felipe Massa was veel te sterk. Alonso finishte uiteindelijk nog achter zijn teamgenootje Hamilton, als derde. Hierdoor kwam Hamilton aan de leiding in het kampioenschap.
Genoeg gekletst.
De race was een waar schouwspel. Bij de start was Alonso de brutaalste. Hij slipstreamde bij Massa en probeerde deze buitenom te passeren. Massa gaf niet toe en er volgde een kleine touché. Alonso moest even door het grind, gooide zijn auto voor de aanstormende meute en viel terug naar de vierde plaats.
In de eerste ronde schakelden een paar coureurs in het achterveld zichzelf al uit, wat de amusementswaarde van de race ten goede kwam. Technische defecten waren er onder andere bij Kimi Räikkönen, die langzaam de pits in kwam rollen. Ferrari beleefde nog een tweede schrikmoment, toen Massa’s wagen vlam vatte bij een pitstop. De Braziliaan had niks gemerkt. Hij kon ook gewoon doorrijden. Hij distantieerde zich steeds verder van de McLarens.
Scott Speed had weer eens problemen met de banden. Viel hij in Australië al uit met twee lekke voorbanden, (!) nu ontplofte een achterband spectaculair op het rechte stuk.
Wie ook lekker bezig waren, waren de Honda’s. Jenson Button kwam na zijn pitstop naast teamgenoot Barrichello op de baan. Zij aan zij reden ze door de eerste bocht. Button reed echter over de kerbstones en gleed tegen zijn teamgenootje aan. Weg voorvleugel.
Nog meer pitstopleed was er bij Nick Heidfeld. De Duitser kwam in leidende positie binnen. Bij de pitstop werd hij weggestuurd terwijl zijn rechter voorwiel er nog niet op zat. Heidfeld reed nog een ronde met een los voorwiel en stopte toen opnieuw. Uiteindelijk ging de versnellingsbak stuk.
Wie ook problemen kreeg met de versnellingsbak, was David Coulthard. De Schot was de hele race voorin te vinden, maar leek op de valreep toch nog met lege handen te staan. Hij miste zijn derde versnelling, waardoor hij in sommige bochten een erg laag toerental draaide. Toch wist hij zijn auto aan de finish te krijgen.
Ook was er feest bij Super Aguri. Sato reed goed mee en profiteerde van het gepruts van anderen. Niet in de laatste plaats van het gestuntel van Renault. Door problemen met de tankinstallatie reden de bolides op zeer merkwaardige pitstopstrategieën. Vooral Fisichella had een ongelukkige strategie. Zes ronden voor het einde moest hij voor de derde maal binnenkomen, waardoor hij een punt verspeelde.
Grand Prix van Spanje 2007