Hamiltons eerste zege

Grote klasse van Lewis Hamilton. In zijn zesde GP behaalde hij zijn eerste overwinning. Op het stratencircuit Gilles Villeneuve in Canada hield de jonge Brit het hoofd koel en won de hectische race.

Op zaterdag sloeg hij de eerste slag, door de poleposition op te eisen. Alonso was in zijn laatste ronde snel op weg, maar verprutste het in de laatste bocht en mocht als tweede starten. Ferrari was nergens. Nick Heidfeld reed zich moeiteloos naar de derde plaats.

In de race trachtte Alonso zijn achterstand meteen weer ongedaan te maken. Hamilton kwam matig weg. Heidfeld, die achter hem startte, kon er echter niet voorbij. Alonso kwam langszij. Naast elkaar kwamen de zilveren bolides op de eerste bocht afstormen en dat liep maar net goed af. Alonso verremde zich, schoot rechtdoor en sneed de baan af. Hamilton pakt de eerste plek terug en ook Heidfeld passeerde de McLaren.

De volgorde vooraan was na de start wel bepaald. Hamilton reed weg bij Heidfeld, terwijl Alonso afstand hield. De Ferrari’s bakten er in de race zo mogelijk nog minder van dan in de kwalificatie. De rode bolides kwamen veel snelheid tekort. Dat leek bij Massa nog wel mee te vallen. Na het zoveelste foutje van Alonso ging hij de wereldkampioen eenvoudig voorbij.

Heidfeld en Hamilton gingen al vroeg naar de pits. Vervolgens werd het een grote puinhoop. Nadat Albers de muur al eens had getoucheerd, klapte teamgenootje Subtiel opeens hard tegen de muur en viel uit. Albers raakte twee seconden later diezelfde muur, maar iets subtieler en kon gewoon doorrijden. Het betekende wel dat de safetycar de baan op kwam, zodat het wrak kon worden opgeruimd.

Door de safetycar kwam het veld weer dicht bij elkaar. Dat betekent vaak spektakel en ook nu. Veel mensen kwamen naar de pits en daar zijn regels aan verbonden. Je mag namelijk niet de pits in vlak nadat er een ongeluk is gebeurd. Dat deed Alonso, die bijna geen peut meer had. Hij kreeg daarvoor straf. Nog erger verging het Massa en Fisichella, die na een pitstop de baan op reden, terwijl het licht bij de pituitgang op “rood” stond. Kubica was zo slim om wel te stoppen, maar even later was zijn geluk op.

Toen de race werd vrijgegeven, probeerde hij achterop het circuit een Toyota in te halen. In plaats van met de baan mee te sturen, ging de BMW rechtdoor de lucht in. Hij ramde de muur en kwam aan de overkant van de baan tot stilstand. Hoewel het er erg uitzag, kon de ongelukkige Pool ongedeerd uitstappen.

Het ongeluk betekende dat de safetycar opnieuw moest uitrukken. Het duurde lang voordat de traag werkende baanposten de baan weer raceklaar hadden gemaakt.

Alonso moest een stop-and-go-penalty uitzitten, evenals Rosberg. Knarsetandend reed de Spanjaard weer de baan op. Hij zorgde nog voor wat inhaalacties. Uiteindelijk kwam hij tot de staart van Räikkönen, die een zeer zwakke race reed.

Vervolgens liet Albers iets zien wat we liever niet van ‘m zien. Hij ging in de chicane rechtdoor en vernielde zijn voorvleugel. Later verklaarde hij dat zijn voorvleugel daarvoor kapotging, waardoor hij niet goed kon insturen, de TV-beelden wezen toch iets anders uit. Het zorgde in elk geval voor heel wat troep en de safetycar kwam weer de baan op. Voor Albers zat de race erop, evenals voor Massa en Fisichella, vanwege de eerder gemaakte fout. De twee heren kregen een zwarte vlag en mochten hun bolides in de garage parkeren.

Toen de safetycar weer wegging, reed Mark Webber opeens naar de pits. Het slechtst denkbare moment natuurlijk. Terwijl de rest doorraasde, verruilde de Australiër zijn tweede plaats voor de laatste plek.

Vervolgens parkeerde Liuzzi zijn bolide bij het uitkomen van de laatste bocht in de muur. Het wrak kon niet op tijd worden weggesleept, dus kwam de safetycar voor de vierde en laatste keer op de baan. Ondertussen liet Trulli zich van zijn slechtste kant zien. Eerder was hij nog zo slim geweest een botsing te vermijden toen hij in de eerste bocht werd ingehaald, nu raasde hij de pitstraat uit, de bandenstapel in. Oliedom.

Ook bij Honda lieten de strategen zich niet van hun beste kant zien. Barrichello werd naar de pits geroepen terwijl de baan werd vrijgegeven. De Braziliaan werd zodoende laatste.

In de slotfase zorgde Sato voor spektakel. De Japanner had de “harde” banden voor het laatst bewaard en was opeens loeisnel. Ralf Schumacher moest er het eerst aan geloven, vervolgens kreeg Alonso het met hem aan de stok. Alonso, die halverwege de race nog de snelste ronde liet noteren, was aan het eind van de race gesloopt. De McLaren was bijzonder langzaam. Sato bleef bij het accelereren in het kielzog en probeerde het op het lange rechte stuk voor start-finish. Alonso ging naar de binnenkant, maar moest eerder remmen en verloor zo zijn zesde positie. Uiteindelijk kon Alonso Ralf Schumacher en Mark Webber ternauwernood achter zich houden.

De echte winnaars waren degenen die in dit verslag amper genoemd waren. Hamilton won gemakkelijk, Heidfeld werd gemakkelijk tweede en Wurz reed van achteraf ongemerkt naar de derde plaats. Zeer knap. Vierde werd Kovalainen, die vanaf de laatste plaats startte, na een motorwissel. Vijfde werd Räikkönen, die niet in het stuk voorkwam. Sato werd fraai zesde, Alonso beschaamd zevende en Ralf Schumacher pakte het laatste puntje.

Zo werd het een mooie race. Nog mooier is dat er volgende week alweer een nieuwe komt!

Grand Prix van Canada 2007

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *