McLaren heeft een megaslag geslagen in Miami. In een regenachtig raceweekend droogden de oranje bolides de concurrentie zowel in de sprint– als hoofdrace af. Oscar Piastri won de hoofdrace voor Lando Norris en vergrootte daarmee zijn voorsprong in het kampioenschap, terwijl Max Verstappen achter George Russell vierde werd.
Wie is de dochter van Max Verstappen?
Lily Verstappen!
Lily Verstappen!
Dat zou over 20 jaar zomaar de grote Formule 1-hit kunnen zijn nu Max Verstappen voor het eerst vader is geworden. De komende tijd zal hij wel vooral bezig zijn met luiers verschonen, of anders is vriendin Kelly Piquet dat wel. Zelf had ze natuurlijk al een kind, van Daniïl Kwjat (of Kvyat), die niet alleen zijn Red Bull-zitje, maar dus ook zijn vriendin aan de viervoudig wereldkampioen was verloren.
Van de huidige Formule 1-rijders is Verstappen een voorloper, omdat alleen de 37-jarige Nico Hülkenberg een kind heeft. In de familie loopt hij dan weer achter. Zus Victoria heeft er al drie uitgepoept. In ieder geval zat de Nederlander op een roze wolk in de week voor de Grand Prix van Miami.
Roze was de lievelingskleur van de teams op de geschilderde parkeerplaats in het zuiden van the Sunshine State. De Racing Bulls waren voor deze gelegenheid in het roze gespoten, terwijl de Mercedes-overalls ook de nodige roze accenten bevatten. Ferrari had hun auto’s daarentegen deels blauw gespoten, waardoor de bolides er een beetje als mislukte Nederlandse vlaggen uitzagen.
In de sprintkwalificatie eist Kimi Antonelli verrassend de pole op, voor de McLarens van Oscar Piastri en Lando Norris. Verstappen houdt de schade beperkt met een vierde plaats voor George Russell en de Ferrari’s van Charles Leclerc en Lewis Hamilton.
De Monegask ligt er een dag later al voor de start van de sprintrace uit als hij op weg naar de startopstelling op de kletsnatte baan pardoes rechtdoor de muur in stuift. Hij moet zijn gebutste bolide op het circuit achterlaten en dus gaat de race met enige vertraging, maar zonder de Ferrari met startnummer 16 van start.
Als de lichten doven, duikt Piastri meteen naast Antonelli op. De Mercedes-rijder is niet van plan in te binden, maar schiet van de baan en ziet ook Norris en Verstappen er nog voorbij floepen. De McLarens lopen vervolgens langzaam maar zeker weg bij Verstappen en de twee Mercedes.
De baan droogt langzaam op en dus besluit de vanuit de pits gestarte Yuki Tsunoda als eerste coureur droogweerbanden te laten omleggen, gevolgd door Hamilton. Verstappen en Antonelli duiken een ronde later samen de pits in en dat loopt uit op een kleine ramp als Verstappen te vroeg wordt weggestuurd, namelijk precies als Antonelli zijn monteurs wil opzoeken. Bij de botsing loopt de Red Bull schade aan de voorvleugel op, terwijl Antonelli zijn pitcrew noodgedwongen voorbijrijdt, zodat hij zich een ronde later wederom bij zijn team moet melden.
In de tussentijd rijdt Carlos Sainz zijn band lek als hij een muurtje meepakt en ontfutselt Hamilton Verstappen de derde plaats. McLaren heeft koploper Piastri dan ook naar de pits gehaald voor slicks. Op het moment dat Norris profielloze banden laat omleggen, wordt Fernando Alonso door Liam Lawson uit de race geramd. Gelijk rukt de safetycar uit, waardoor Norris aan kop blijft.
De race wordt niet meer herstart, dus wint Norris de sprintrace, voor Piastri en Hamilton. Verstappen krijgt een tijdstraf van 10 seconden voor de unsafe release en valt helemaal terug naar de laatste plaats. De pal achter hem geëindigde Alexander Albon krijgt op zijn beurt een tijdstraf omdat hij te hard achter de safetycar had gereden, zodat ook hij uit de punten valt.
Russell schuift zodoende op naar de vierde plaats, voor Lance Stroll, die met zijn hopeloos trage Aston Martin weer in de punten rijdt op het moment dat er gekke dingen gebeuren. Lawson krijgt een tijdstraf voor zijn botsing met Alonso, terwijl Oliver Bearman een tijdstraf krijgt voor een unsafe release, waardoor Tsunoda zesde wordt en pechvogel Antonelli toch nog in de punten eindigt. Het laatste punt gaat naar Pierre Gasly.
In de echte kwalificatie revancheert Verstappen zich voor zijn frustrerende sprintrace door de pole te pakken. Norris is tweede, terwijl Piastri Antonelli opnieuw voor moet laten gaan. Russell is wederom vijfde, voor de Williams’ van Sainz en Albon. Leclerc is de minst slechte Ferrari met een achtste tijd, omdat Hamilton niet verder komt dan een twaalfde tijd.
Net als twee weken eerder is Verstappen de leiding bijna meteen weer kwijt. Ditmaal slaagt hij erin de McLaren naast hem op tijd klem te rijden. Wel verremt hij zich voor de eerste bocht als Norris hem dan maar buitenom probeert in te halen. Een bocht later heeft Verstappen een enorm overstuurmoment als Norris wederom naast hem opduikt. De Brit moet daardoor noodgedwongen van de baan.
Verder achterin beukt Jack Doohan Liam Lawson in de rondte. De Australiër moet zijn blauw–roze bolide al gauw langs de baan parkeren met een kapotte linker voorband, terwijl de Nieuw-Zeelander in zijn roze bolide de rest van het veld voor zich uit kan jagen. Doordat alleen de virtuele safetycar uitrukt, kan hij ook niet meer bij de rest van het veld aansluiten.
Voor Verstappen ziet het er na de herstart goed uit, met Norris die teruggevallen is naar de zesde plek en met Antonelli tussen hem en Piastri in. Heel lang blijft die situatie niet bestaan, omdat Piastri de Mercedes al snel met een enorm machtsvertoon inhaalt, waarna hij gauw op de staart van Verstappen zit.
Achter hen knokt Norris zich vrij eenvoudig voorbij Albon, waarna hij de Mercedes ook te pakken krijgt. Hij loopt zelfs in op de leiders als Piastri de aanval bij Verstappen inzet. De Nederlander rijdt heel defensief, waardoor ze allebei tijd verliezen. Kort nadat hij een foutje in de eerste bocht heeft gemaakt, zet Piastri opnieuw de aanval in. Hij laat Verstappen zichzelf in de eerste bocht uitremmen, waarna hij achterlangs kruist en de leiding overneemt.
Verstappen krijgt Norris vrijwel meteen daarna op zijn dak. In het vermakelijke duel om de tweede plek verliezen ze een hoop tijd, ook omdat Norris van de baan schiet als hij Verstappen inhaalt, waardoor hij zijn plek meteen weer moet teruggeven. Als hij de regerend wereldkampioen eindelijk voorbij is, is Piastri aan de horizon verdwenen.
In het vervolg rijden de McLarens hard weg bij Verstappen, die op zijn beurt niet wegloopt bij de Mercedes en Albon, die teamgenoot Sainz weer had teruggepakt. Het enige waar hij op kan hopen is op de langverwachte regen, maar als duidelijk wordt dat een regenbui het circuit zal missen, duiken de eerste coureurs de pits in voor hun verplichte bandenwissel.
Mercedes probeert Antonelli in stelling te brengen door hem als eerste coureur vooraan naar de pits te roepen. Hij moet bij het wegrijden echter wachten op Sainz, die eveneens zijn banden laat wisselen, wat hem twee dure seconden kost. Verstappen en Albon duiken een ronde later de pits in. De Nederlander hoeft niet op de Williams te wachten en blijft Antonelli voor. Terug op de baan gaat hij meteen ook voorbij de op de harde banden gestarte Hamilton.
Kort daarna geeft Oliver Bearmans Ferrari-motor plotseling de geest. De lange Brit moet zijn Haas op de uitloopstrook parkeren en dus rukt de virtuele safetycar voor de tweede keer uit. De McLarens maken meteen van de gelegenheid gebruik om banden te wisselen, waardoor ze hun voorsprong op de rest alleen nog maar vergroten. Russell stopt ook om zijn harde banden voor een set mediums in te wisselen en blijft Verstappen voor.
De Ferrari’s hebben eveneens geprofiteerd van de virtuele safetycar en vinden zich na hun bandenwissel tussen de twee Williams’ terug. Waar Albon Antonelli bij de herstart brutaal inhaalt, grijpt Sainz Leclerc aan. Na nog een virtuele safetycarfase vanwege het stilvallen van Gabriel Bortoleto met eveneens een kapotte Ferrari-motor, gooit Leclerc zijn Ferrari er weer langs bij Sainz. Hij gaat daarbij zo wijd dat Hamilton de ongelukkige Spanjaard meteen ook voorbijsteekt.
Terwijl Hülkenberg kort na de twee neutralisaties als laatste coureur zijn banden wisselt, legt Hamilton Leclerc het vuur aan de schenen. De Brit heeft het gevoel sneller te zijn op zijn mediums en wil de Monegask voorbij. Na lang beraad en de nodige caffè americano’s geeft Hamiltons engineer hem dan toch zijn fiat, zodat de Brit op jacht kan gaan naar de voor hen rijdende Antonelli.
Heel snel komt Hamilton niet dichter bij de Italiaan, terwijl hij Leclerc ook niet echt op achterstand weet te rijden, dus laat Ferrari de coureurs in de slotfase wederom van volgorde wisselen. Op de harde banden is Leclerc in de slotfase duidelijk sneller, want hij weet het gat naar Antonelli bijna dicht te rijden, terwijl Hamilton zwaar onder druk komt te staan van Sainz. In de laatste bocht raken de twee elkaar als Sainz Hamilton van grote afstand probeert uit te remmen.
De McLarens zijn dan al lang en breed gefinisht. Piastri scoort zijn derde overwinning op rij. Norris weet zijn eerder opgelopen achterstand aan de finish te halveren en maakt er een dubbelzege voor McLaren van. Verstappen krijgt Russell niet meer te pakken en wordt vierde. Red Bull hoopt nog dat de Brit een staf krijgt omdat hij in volle vaart langs een ongeluk zou zijn gereden. Er komt geen straf en dus mag de Mercedes-coureur naar het podium.
Albon wordt knap vijfde, voor Antonelli, de Ferrari’s en teamgenoot Sainz. Het laatste puntje gaat naar Tsunoda, ondanks een tijdstraf voor te hard rijden in de pits. In de slotfase is hij in een virtueel gevecht verwikkeld met oud-teamgenoot Isack Hadjar, die aan de meet nog geen twee tienden tekortkomt.
Esteban Ocon en Gasly komen nog net in de lead lap over de finish, terwijl Hülkenberg net voor de finish wordt gedubbeld, waardoor hij geen kans meer krijgt om Gasly in de slotronde nog aan te vallen. Als laatsten komen de Aston Martins van Alonso en Stroll over de streep, terwijl Lawson met schade had moeten opgeven in een race met maar liefst vier uitvallers.
Over twee weken gaat het seizoen verder in Italië. Kan Ferrari daar uit het dal klimmen, of is McLaren dan opnieuw iedereen te snel af in de Grand Prix van Emilia-Romagna?