Oscar Piastri heeft in Spanje zijn vijfde seizoenszege geboekt voor teamgenoot Lando Norris en Charles Leclerc. Max Verstappen eindigde na een tijdstraf voor een botsing met George Russell als tiende en is één vergrijp verwijderd van een schorsing.
Voor het raceweekend in Spanje wordt het doorbuigen van de voorvleugels verder aan banden gelegd, in de hoop de dominantie van McLaren in te dammen. In de kwalificatie op het bochtige Circuit de Barcelona-Catalunya blijkt dat in ieder geval niet gelukt te zijn. Oscar Piastri eist de pole op en Lando Norris is tweede op twee tienden achterstand.
Best of the rest zijn Max Verstappen en George Russell, die exact dezelfde tijd rijden. De wereldkampioen mag als derde van start omdat hij zijn tijd eerder had neergezet. Daarmee doet hij het overigens honderd keer beter dan teamgenoot Yuki Tsunoda, die sinds zijn harde crash op Imola geen schim meer van zichzelf is. De Japanner is het traagst van allemaal en besluit de auto na de kwalificatie onder handen te laten nemen, waardoor hij vanuit de pitstraat moet starten.
Doordat Lance Stroll niet racefit blijkt te zijn, verschijnen er 18 auto’s op zondagmiddag op de startopstelling. Bij het doven van de lichten gaat Piastri er als een haas vandoor, terwijl Norris matig van zijn plek komt. Verstappen gaat de Brit in de eerste bocht voorbij, terwijl de goed gestarte Russell wordt klemgereden en meteen zijn plek aan de matig gestarte Lewis Hamilton kwijtraakt. De als zevende gekwalificeerde Charles Leclerc gaat hem een paar bochten later eveneens voorbij.
Achter hen schiet Kimi Antonelli de uitloopstrook op. Nico Hülkenberg doet hetzelfde als hij moet uitwijken voor Liam Lawson, die thuisrijder Fernando Alonso aantikt. Hij rijdt daarmee tegen Alexander Albon aan, die daarbij een deel van zijn voorvleugel verliest. Ook teamgenoot Carlos Sainz loopt schade aan zijn voorvleugel op, waardoor de blauwe bolides vroeg in de race naar de pits gaan voor de benodigde reparatiewerkzaamheden.
Vooraan probeert Verstappen Piastri onder druk te zetten, maar al gauw is het mooiste van zijn zachte banden af en komt hij onder druk te staan van Norris. Ze lopen met zijn drieën wel hard weg bij het Ferrari-duo. Opnieuw gaat Hamilton aan de kant voor zijn jongere teamgenoot, maar hartelijk is het allerminst.
Kort daarna gaat ook Verstappen voor de bijl en is de McLaren-hegemonie hersteld. Red Bull besluit de Nederlander kort daarna van een nieuwe set zachte banden te voorzien. Op de baan moet hij zien af te rekenen met de voortreffelijk rijdende Isack Hadjar en het Mercedes-duo. Wanneer de rest van de kopgroep ook nieuwe banden laat omleggen, ligt hij aan kop.
In de achterhoede heeft Tsunoda wat progressie gemaakt als hij al vroeg voor de tweede keer nieuwe banden laat omleggen. Het werpt hem terug tot achter Albon, maar niet voor lang. Bij de inhaalactie kleunt Albon wat onbeholpen tegen de Red Bull aan, waarbij hij zijn voorvleugel opnieuw beschadigt. Williams heeft geen nieuwe voorvleugels meer, dus is het einde oefening voor de Britse Thai, die eerst nog wel een tijdstraf uitzit voor het afsnijden van de baan.
Verstappen begint pas tijd te verliezen op de Mclarens als zijn zachte banden in de bloedhete omstandigheden beginnen af te bouwen. Nog voordat de race op de helft is, duikt hij voor de tweede keer de pits in, ditmaal voor een set mediums. Hij blijft Hamilton, die Leclerc al helemaal uit het oog is verloren, net voor. Op zijn nieuwere banden rijdt Verstappen het gat naar de Monegask gauw dicht, om hem iets na de helft van de race probleemloos de derde plaats te ontfutselen.
De McLarens zijn niet heel ver weg en dus is Verstappen zowaar nog kanshebber voor de zege, ook omdat Norris last van graining zegt te hebben op zijn mediums. Wanneer de koplopers op een kluit achterblijvers stuiten, stokt Verstappens opmars. In plaats daarvan rijdt Norris het gat naar Piastri langzaam dicht. De Australiër antwoordt door het tempo daarna flink op te voeren.
Achter hen hebben Leclerc en Russell al voor de tweede keer nieuwe banden gehaald. Die vroege stop helpt Russell, die op de baan nog wel teamgenoot Antonelli voorbij moet, langs Hamilton. Verstappen wisselt even later zijn mediums in voor een derde setje zachte banden. Norris en Piastri duiken daarna voor de tweede keer de pits in en blijven aan kop.
Kort na zijn tweede en laatste stop blaast Antonelli zijn motor op. Meteen rukt de safetycar uit en dus duikt iedereen de pits in. Op verzoek van de coureur krijgt Verstappen een fonkelnieuw setje banden mee. Jammer genoeg zijn dat wel de harde banden, die totaal ongeschikt zijn om mee te racen. De andere teams laten de wit geschilde banden in de verpakking zitten en dus weet Verstappen dat hij het in de slotfase lastig gaat krijgen als de race zes ronden voor tijd wordt hervat.
Piastri spuit er meteen vandoor en trekt een gat naar Norris. Verstappen probeert bij te blijven, maar heeft totaal geen grip en spint bij het opkomen van het rechte stuk van start/finish bijna van de baan. In een uiterste reflex weet hij zijn bokkige stier in het juiste spoor te houden, maar hij kan niet voorkomen dat Leclerc hem meteen inhaalt.
Verstappens humeur verbetert niet als Leclerc op het rechte stuk herhaaldelijk tegen hem aanrijdt, waarna Russell zijn Mercedes in de eerste bocht langs gooit. Verstappen blijft Russell via de uitloopstrook voor, waarna hij van zijn team gauw het bericht krijgt dat hij Russell erlangs moet laten om een eventuele tijdstraf te voorkomen. Met het veld dicht op elkaar wil Red Bull geen enkel risico nemen.
Verstappen laat Russell er uiteindelijk met de grootste tegenzin van de wereld langs, waarna hij de Brit meteen probeert uit te remmen. Hij overschat de grip van zijn harde banden en kleunt nogal potsierlijk op de Mercedes. Niet veel later laat hij Russell er dan toch langs.
Achter hen is nog één man loeisnel en dat is Hülkenberg. De Duitser profiteert in de slotfase van de vele setjes fonkelnieuwe zachte banden die hij voor de race had na een mislukte kwalificatie. Kort voor tijd rijdt hij een strontchagrijnige Hamilton voorbij, op weg naar de zesde plek.
De McLarens krijgen er weinig van mee. Piastri wint, voor Norris en Leclerc. Russell wordt vierde, terwijl Verstappen in de uitloopronde een tijdstraf van 10 seconden krijgt voor zijn botsing met Russell, waardoor hij naar de tiende plaats terugvalt. Tevens krijgt hij 3 strafpunten op zijn superlicentie, waardoor hij er 11 heeft en nog één punt van een schorsing verwijderd is. Om zout in de wond te strooien, blijkt naderhand dat hij Russell er helemaal niet langs had hoeven laten.
Hülkenberg schuift zodoende door naar de vijfde plek, voor Hamilton en Hadjar. Pierre Gasly wordt achtste, terwijl Alonso voor eigen publiek zijn eerste punten van het jaar pakt met een negende plaats, ondanks een uitstapje door de grindbak aan het begin van de race.
Net buiten de punten eindigt Lawson, die net voor de neutralisatie was gedubbeld en op zijn oude banden was door blijven rijden. Gabriel Bortoleto komt pal achter hem als twaalfde over de streep, terwijl Tsunoda als dertiende wordt geklasseerd omdat Oliver Bearman naderhand een tijdstraf krijgt opgelegd voor het afsnijden van de baan. Daardoor eindigt hij nog achter teamgenoot Esteban Ocon, die eveneens op zijn oude banden was blijven doorrijden en als laatste coureur over de streep kwam, nog achter Carlos Sainz in de overgebleven Williams en de onzichtbare Franco Colapinto.
Door zijn overwinning vergroot Piastri zijn voorsprong op Norris naar 10 punten. Verstappen zag zijn achterstand groeien naar 49 punten en is (voorlopig) afgehaakt in de titelstrijd, die over twee weken in Canada verdergaat.