Piastri slaat zijn slag in Zandvoort

Oscar Piastri heeft de levendige Grand Prix van Nederland op zijn naam geschreven. De klassementsleider won op Zandvoort voor Max Verstappen en de verrassend sterke Isack Hadjar, terwijl Lando Norris kort voor tijd op moest geven.

Na een vier weken durende zomerstop begint in het laatste weekend van augustus de tweede seizoenshelft op Zandvoort. Op het duincircuit zijn de McLarens wederom niet te houden. Oscar Piastri is een fractie sneller dan Lando Norris en eist de pole op, terwijl Max Verstappen voor eigen publiek de derde tijd rijdt op maar twee tienden van de oranje bolides.

Held van de dag is echter Isack Hadjar, die zijn Racing Bull fraai als vierde kwalificeert. Helemaal uit de lucht vallen komt die prestatie niet, omdat teamgenoot Liam Lawson achtste is, met tussen hen in George Russell en de Ferrari’s van Charles Leclerc en Lewis Hamilton. Laatstgenoemde haalt voor de race al de nodige problemen op de hals door in zijn verkenningsrondjes veel te hard terug naar de pitstraat te sjezen, daarbij de gele waarschuwingsborden negerend.

Als de bandenwarmers worden weggetrokken, valt op dat Verstappen als enige coureur vooraan op de zachte kwalificatiebanden aan de race is begonnen, waar de rest voor de mediums opteert. Bij de start gaat hij gelijk voorbij Norris, maar daarna wordt hij in de Tarzanbocht klemgereden door Piastri en ziet hij Norris weer langszij komen. Verstappen geeft niet op en remt heel laat voor de volgende bocht. Al glibberend en glijdend gaat hij de McLaren buitenom voorbij.

Piastri kan gelijk al een gaatje slaan en loopt in het vervolg geleidelijk weg bij Verstappen. Norris dringt aanvankelijk niet aan, maar wanneer hij het tempo opvoert, gaat hij erop en erover. Al in de negende ronde gaat hij de thuisrijder buitenom in de Tarzanbocht voorbij, waarna hij het gat naar Piastri probeert dicht te rijden.

In de achterhoede zijn de als laatste vertrokken Lance Stroll en de slecht gestarte Gabriel Bortoleto elkaar in de openingsfase tegengekomen. Waar de Sauber-coureur doodleuk met een beschadigde voorvleugel rond blijft rijden, duikt de Aston Martin-coureur even later de pits in voor voor een van zijn twee setjes harde banden. Wanneer hij de staartgroep bijna weer heeft bijgehaald, laten andere coureurs ook nieuwe banden omleggen, de regendreiging ten spijt.

Echt doorzetten doet de regen niet. Het enige slachtoffer van het buitje is Hamilton. Precies op het moment dat teamgenoot Leclerc in de pits staat om de voorbeeldig rijdende Hadjar te undercutten, neemt hij een te wijde lijn in de Hugenholtzbocht en komt hij op het geverfde stuk asfalt terecht, dat veel gladder is dan anders. Prompt wordt de Ferrari de muur in gezogen en wordt de race geneutraliseerd.

De koplopers laten gelijk nieuwe banden omleggen. Piastri, Norris, Verstappen en Hadjar blijven zodoende aan de leiding. Russell herovert op zijn beurt de vijfde plek die hij in de openingsronde aan Leclerc was kwijtgeraakt.

Achter hen komt Lawson bij de herstart meteen onder druk van Carlos Sainz. De Spanjaard zet zijn Williams er in de Tarzanbocht buitenom naast, maar krijgt totaal geen ruimte van de Nieuw-Zeelander, dus klappen ze op elkaar. Met hun beschadigde bolides rijden ze allebei in slakkengang terug naar de pits, waarna ze op een ronde achterstand hun weg vervolgen. Wanneer de stewards hem in hun onmetelijke wijsheid als schuldige voor het ongeval aanwijzen, is Sainz helemaal over de rooie.

In de tussentijd gaan de voortreffelijk gestarte Alexander Albon en Kimi Antonelli voorbij de nog niet gestopte Esteban Ocon, die even later ook Stroll voorbij ziet floepen. Na een korte virtuele neutralisatie om stukken Williams en Racing Bull op te ruimen, rijdt de kopgroep van 8 hard bij de Canadees vandaan.

Leclerc heeft zijn vijfde plek weer heroverd door Russell in de chicane half over de baan en half door de grindbak voorbij te steken. De Mercedes loopt daarbij flinke schade aan de bodemplaat op. Nadat Antonelli Albon heeft ingehaald, gaat Russell voor hem aan de kant en hengelt hij Leclerc langzaam binnen.

Mercedes ziet een kans om Leclerc, die Hadjar niet eens meer bij kan benen, te kloppen. Tegen het eind van de race duikt de Italiaan voor de tweede keer de pits in. Ferrari reageert door Leclerc meteen de ronde daarna van nieuwe banden te voorzien. Hij komt maar net voor Antonelli de baan op en dan ook nog met banden die nog koud zijn. Antonelli probeert Leclerc in de Hugenholtzbocht binnendoor voorbij te steken. De banking is daar minder steil en dus schiet Antonelli hulpeloos rechtdoor. Hij weet Leclercs linker achterwiel vol te raken, waarna de Ferrari rechtsaf tegen dezelfde vangrail te pletter slaat die zijn teamgenoot ook fataal was geworden.

Door het ongeluk wordt de race wederom geneutraliseerd. Antonelli ligt nog altijd zevende, ondanks een extra stop om zijn lekke band te vervangen. Wel krijgt hij gauw een tijdstraf van tien seconden aan de broek voor het veroorzaken van het ongeluk en daar komt meteen nog een straf van vijf seconden bij omdat hij te hard door de pitstraat had gereden.

Wanneer het hele veld weer in dezelfde ronde zit, wordt de race hervat. Op zijn zachte banden probeert Verstappen het Norris, wederom op de harde banden, zonder succes lastig te maken. Toch lacht de Nederlander als laatst, omdat de Brit zijn motor kort voor tijd opblaast.

De virtuele safetycar rukt nogmaals uit. In de sprint naar de finish laat Piastri zich niet meer verrassen. Doordat de Australiër de hele race aan de leiding heeft gelegen en ook nog de snelste raceronde op zijn naam had gezet, boekt hij zijn eerste Grand Slam. Verstappen wordt zodoende tweede, terwijl Hadjar een fantastisch weekend met een podiumplaats bekroont.

Russell wordt nog vierde, ondanks de schade aan zijn auto. Albon eindigt tien plekken hoger dan waarvan hij gestart was en scoort weer tien waardevolle punten voor Williams. Antonelli komt pal achter hem als zesde over de streep, maar verliest tien plaatsen door al zijn tijdstraffen. De vanuit de pits gestarte Oliver Bearman wordt verrassend zesde nadat hij zijn enige bandenwissel van de middag bij de tweede neutralisatie had gemaakt.

De Aston Martins van een sterke Stroll en een tot op het bot gefrustreerde Fernando Alonso, die vond dat hij steeds op de verkeerde momenten naar de pits was gegaan, worden zevende en achtste. Yuki Tsunoda, die in de race amper een barkruk voorbijkwam, pakt met een negende plaats zijn eerste punten in lange tijd. Het laatste punt gaat naar Ocon, die tot aan de pitstops nog de voorste Haas was.

Door zijn overwinning vergroot Piastri zijn voorsprong naar 34 punten. Komt Norris deze klap nog te boven? Aankomend weekend mag hij in Italië in ieder geval weer proberen terrein goed te maken op de Australiër met de Italiaanse naam. Hamilton weet al dat hij in de thuisrace van Ferrari vijf plekken op de startopstelling zal worden teruggezet vanwege zijn fratsen in de verkenningsrondjes op Zandvoort.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *