Max Verstappen heeft in Azerbeidzjan een flinke dreun aan de concurrentie uitgedeeld door in een foutloos optreden zijn tweede opeenvolgende zege te pakken, voor George Russell en Carlos Sainz. McLaren beleefde aan de oevers van de Kaspische Zee juist haar slechtste weekend van het seizoen met een zevende plaats voor Lando Norris en een uitvalbeurt voor Oscar Piastri.
Met horten en stoten verloopt de kwalificatie op het 6 kilometer lange Baku City Circuit. Vanwege de vele ongelukken wordt de sessie om de haverklap onderbroken en dat levert een bijzondere startopstelling op, met een tweede plek voor Carlos Sainz en een derde voor Liam Lawson.
De pole gaat natuurlijk naar Max Verstappen, die onder druk geen fouten maakt en bijna een halve seconde sneller is dan de rest. De concurrentie laat het bovendien lelijk afweten. Zo gooien Bakoe-expert Charles Leclerc en klassementsleider Oscar Piastri hun bolides in de beslissende sessie in de muur en komt Lando Norris niet verder dan een zevende tijd. Daarmee staat hij nog achter de Mercedes van Kimi Antonelli en George Russell, en Yuki Tsunoda in de tweede Red Bull. Hij blijft Isack Hadjar, zijn teamgenoot en Leclerc voor. Bij Ferrari draait de kwalificatie helemaal op een ramp uit, omdat Lewis Hamilton in het tweede deel blijft steken en met de twaalfde startplaats genoegen moet nemen, nog achter Fernando Alonso.
Een dag later heeft het er niet meteen de schijn van dat de coureurs voorzichtiger zijn geworden. Verstappen komt goed weg op zijn harde banden en verzilvert zijn pole probleemloos, terwijl Sainz en Lawson hun goede uitgangsposities eveneens vasthouden. Piastri heeft daarentegen een poepstart omdat hij de koppeling te vroeg op laat komen en vol op de rem trapt om een valse start te voorkomen. Precies op dat moment doven de lichten en schiet de McLaren in zijn anti-stall. Wanneer Piastri eindelijk op gang komt, is hij alweer naar de laatste plek teruggevallen. Dat het altijd nog erger kan, bewijst hij een halve ronde later, als hij in zijn ijver plaatsjes te heroveren veel te laat voor een bocht remt en in de muur verdwijnt.
Door het ongeluk verschijnt de safetycar op de baan. Terwijl Piastri noodgedwongen langs de kant van de baan zijn zonder mag overdenken, besluiten de achteraan gestarte Alexander Albon en Esteban Ocon met de banden te goochelen. Albon wisselt om de een of andere reden zijn mediums in voor een ander setje mediums, terwijl Ocon precies één ronde achter de safetycar op de mediums rijdt, waarmee hij aan het krankzinnige bandenreglement heeft voldaan en de rest van de race op de harde band kan uitrijden.
Bij de herstart spuit Verstappen er meteen vandoor. In het gevecht om de vierde plaats drukt Antonelli Russell in de eerste bocht bijna de muur in. De Brit moet van zijn gas en verliest gelijk een paar plekken, waar hij niet blij mee is. Verder ontfutselt Leclerc Norris de zevende plaats. Kort daarna gaan ze langs Hadjar, die dezelfde fout maakt als in de kwalificatie en zo traag uit de laatste bocht komt dat het net lijkt alsof zijn bolide een mechanisch probleem heeft. Kort daarna verliest hij ook nog zijn negende plaats aan Hamilton.
Russell krijgt Tsunoda even later te pakken en rijdt daarna naar Antonelli toe, die nog steeds vastzit achter Lawson. Mercedes haalt de Italiaan voor de neus van Russell weg door hem als eerste coureur vooraan van zijn mediums af te helpen. Racing Bulls reageert door Lawson pas twee ronden later eveneens naar de pits te halen voor een set harde banden. Hij blijft Antonelli net voor, maar wordt vervolgens op start/finish met een enorm machtsvertoon ingehaald. De eerder gestopte Leclerc komt er daarna echter niet meer voorbij.
Vooraan loopt Verstappen langzaam maar zeker uit bij Sainz, die op zijn beurt de grieperige Russell langzaam maar zeker dichterbij ziet komen, dus laat hij halverwege de race de harde banden omleggen. Hij blijft de nog niet gestopte Hadjar en de al wel gestopte Antonelli net voor.
Zo goed als de race van Sainz is, zo slecht is die van teamgenoot Alexander Albon. De Britse Thai had kort na zijn tweede bandenwissel de net gestopte Franco Colapinto achterstevoren gebeukt en dat levert hem prompt een tijdstraf op. Ook op de bon geslingerd wordt Alonso, die een valse start had gemaakt omdat hij op Piastri reageerde. Hij zit de straf bij zijn enige bandenwissel van de middag uit, waarna hij in het vervolg voor spek en bonen meerijdt.
Tegen het eind van de race maken de coureurs die op de harde banden aan de race begonnen waren hun verplichte bandenwissel. Hamilton trapt af en daarna is het de beurt aan Norris, die Tsunoda hoopt te undercutten. Net als twee weken geleden heeft hij een slechte stop, waardoor hij ruim achter Lawson en een machteloze Leclerc terug op de baan komt. Tsunoda heeft een veel betere stop en blijft Lawson voor. De pret is van korte duur, omdat Lawson hem meteen daarna alsnog voorbijgaat. Norris krijgt Leclerc even later ook te pakken, waarna Leclerc Hamilton er ook maar langs laat.
Russell weet Sainz bij de pitstops te overcutten en blijft tweede, terwijl Verstappen als laatste coureur de mediums om laat leggen en aan kop blijft. In de slotfase rijdt hij nog even de snelste raceronde, waardoor hij zijn zesde Grand Slam (poleposition, alle ronden aan de leiding en de snelste raceronde) uit zijn carrière scoort. Russell wordt tweede, terwijl Sainz voor het eerst namens Williams naar het podium mag. Antonelli vergroot de vreugde bij Mercedes met een vierde plaats.
In de slotfase proberen Tsunoda, Norris en Hamilton Lawson te verschalken, maar de Nieuw-Zeelander geeft geen krimp en wordt knap vijfde. Norris moet genoegen nemen met een magere zevende plaats achter Tsunoda en profiteert dus nauwelijks van de misstap van zijn teamgenoot, terwijl Verstappen 19 punten op hem goedmaakt.
Voor Ferrari, dat de tweede plek in het constructeurskampioenschap aan Mercedes kwijtraakt, krijgt de race waarin helemaal niets lukte een passend einde als Hamilton pas na de finish gehoor geeft aan de opdracht zijn plek aan Leclerc terug te geven. Het laatste punt gaat naar Hadjar. Daarna is er een groot gat naar Albon, die door zijn tijdstraf als dertiende wordt geklasseerd, achter Gabriel Bortoleto en Oliver Bearman, die de laatste tijd een abonnement op twaalfde plaatsen lijkt te hebben.
Ocon wordt veertiende nadat hij bijna de hele raceafstand op één bandenset had uitgereden. Hij blijft oudgedienden Alonso en de welhaast in slaap gesukkelde Nico Hülkenberg net voor. Daarna is er een gat naar de trage Lance Stroll, de laatste coureur in de lead lap. Op een ronde achterstand eindigen de Alpines van Pierre Gasly en Colapinto met hun futloze Renault-motor.
Door zijn tweede overwinning vergroot Verstappen de druk op het McLaren-duo. Komen de oranje bolides over twee weken beter voor de nacht in Singapore, of is Verstappen ook daar de sterkste? Hoewel het gat naar Piastri nog altijd 69 punten is, is de snelheid van de laatste races bemoedigend en daar zullen de mannen in het papaya toch wel licht zenuwachtig van zijn geworden.