Lando Norris heeft in Brazilië een megaslag geslagen in de titelstrijd. De olijke Brit won zowel de sprint- als de hoofdrace, terwijl teamgenoot Oscar Piastri niet verder kwam dan een vijfde plaats. Max Verstappen hield de schade beperkt met een vierde plaats in de sprintrace en een derde in de hoofdrace.
In Mexico nam Lando Norris het momentum over van Max Verstappen, die heel sterk uit de zomerstop was gekomen. In Brazilië gaat hij op dezelfde voet verder, terwijl Verstappen al vanaf de aftrap moeilijkheden ondervindt. In de ene trainingssessie voor de sprintkwalificatie weet hij geen geweldige afstelling voor zijn Red Bull te vinden. Verder dan een zesde tijd komt hij niet, terwijl Norris de pole pakt en Oscar Piastri derde is. De Australiër wordt gesandwicht door de Mercedes van Kimi Antonelli en George Russell. De verrassende nummer 5 is Fernando Alonso.
Als de sprintrace een dag later op een vochtige baan van start gaat, steekt Verstappen Alonso meteen voorbij. In de eerste vijf ronden weten de coureurs met succes de verraderlijke omstandigheden op Interlagos te trotseren, maar dan gaat het opeens helemaal mis als Piastri bij het uitkomen van bocht 3 in de muur vliegt. Vervolgens doen Nico Hülkenberg en Franco Colapinto hetzelfde en wordt de race afgebroken. Wonder boven wonder kan Hülkenberg nog verder en kan hij achteraan aansluiten als de race wordt herstart.
Bij de herstart krijgt Verstappen Alonso weer op zijn dak. Nadat hij de aanval ternauwernood heeft afgeslagen, rijdt hij hard weg bij de Spanjaard, die de Ferrari’s van Charles Leclerc en de slecht gekwalificeerde Lewis Hamilton op zijn dak krijgt. Hij houdt lange tijd dapper stand, maar tegen het eind van de race moet hij toch buigen. Vooraan komt Norris, die bij de hervatting naar de zachte banden was gewisseld, steeds meer onder druk van Antonelli te staan.
Uiteindelijk trekt hij de overwinning toch over de streep, ook omdat Gabriel Bortoleto bij het ingaan van de laatste ronde de macht over het stuur verliest en met een noodgang de vangrails in verdwijnt als hij Alexander Albon wil inhalen. De Britse Thai heeft een stuk voorvleugel onder zijn auto en valt naar de laatste plaats terug, terwijl de koplopers het vanwege de gele vlaggen rustig aan moeten doen op het laatste rechte stuk. Norris wint voor de Mercedes van Antonelli en Russell, terwijl Verstappen vierde wordt.
Niet tevreden over de sprintrace besluit Red Bull het in de kwalificatie voor de hoofdrace over een andere boeg te gooien. Met een sterk gewijzigde afstelling hoopt Verstappen nu wel om de pole mee te strijden, maar hij komt bedrogen uit. De auto ligt als een dweil op de weg, waardoor de Nederlander niet verder komt dan een zestiende tijd. Norris domineert op zijn beurt in alle sessies en eist weer de pole op, wederom voor Antonelli. Leclerc zit er ditmaal beter bij met een derde plek voor Piastri. Russell wordt op zijn beurt gesandwicht door de Racing Bulls van Isack Hadjar en Liam Lawson.
Voor de race besluit Red Bull opnieuw de afstelling van Verstappens bolide onder handen te nemen. Tevens laat hij een nieuwe motor installeren, waardoor hij vanuit de pitstraat aan de race moet deelnemen, net als de pal achter hem gekwalificeerde Esteban Ocon. Het betekent dat Colapinto en Yuki Tsunoda in de andere Red Bull een startrij opschuiven, net als Bortoleto, die door zijn crash in de kwalificatie niet in actie kon komen.
De hoofdrace voor Bortoleto begint zoals zijn sprintrace geëindigd was, want als hij Lance Stroll in de openingsronde buitenom probeert in te halen, eindigt hij in de baanafzetting. Nog voordat de safetycar op de baan op komt, rijdt Hamilton op start/finish knullig zijn voorvleugel aan puin op Colapinto, waardoor hij naar de pits moet. Tsunoda besluit om de een of andere reden hetzelfde te doen.
Bij de herstart spuit Norris ervandoor, terwijl Antonelli zowel Leclerc als Piastri langszij ziet komen. De Australiër stuift met blokkerende wielen de eerste bocht in en kleunt vol op Antonelli, die hem maar weinig ruimte geeft. De Mercedes krijgt een oplawaai en spint tegen Leclerc aan. Daarbij breekt de linker voorwielophanging van de Ferrari en dus moet de Monegask zijn gebutste bolide langs de kant van de baan parkeren, waarna de virtuele safetycar uitrukt.
De neutralisatie is een geluk voor een ongeluk voor Verstappen, die een lekke band blijkt te hebben. Hij wisselt zonder al te grote tijdsverliezen zijn harde banden in voor een set mediums. Op de gele banden rijdt hij na de hervatting meteen de snelste raceronde. Al snel heeft hij de staart van het veld bijgehaald, met daarin ook Hamilton. Hij krijgt de enig overgebleven Ferrari vrij eenvoudig te pakken, waarna Hamilton al gauw zijn harde banden inwisselt in de ijdele hoop op de mediums een beter tempo te rijden.
Verstappen werkt zich vervolgens geduldig door de achterhoede heen. Hij krijgt nog wat plekjes cadeau als de coureurs in de subtop vroeg hun zachte banden in komen wisselen voor de superieur geachte mediums. Vervolgens wordt Piastri op de bon geslingerd voor het veroorzaken van het ongeluk bij de herstart. De Australiër krijgt een tijdstraf van tien seconden en daarmee komt zijn tweede plaats op de tocht te staan.
Vooraan is de op zachte banden vertrokken Antonelli de eerste coureur die naar de pits gaat, waardoor Verstappen alweer vierde is. Door Norris’ pitstop ligt hij zelfs even derde, maar op nieuwe banden gaat de McLaren hem vrij eenvoudig weer voorbij. Vervolgens stoppen Russel en Verstappen. McLaren laat Piastri nog heel lang op zijn mediums doorrijden. Halverwege de race duikt hij de pits in om zijn straf uit te zitten en om een set zachte banden om te laten leggen. Hij hervat de race pas als zevende.
Op zijn nieuwere banden gaat hij gauw voorbij Lawson, waarna hij de vijfde plek in handen krijgt als de subliem rijdende Oliver Bearman zijn tweede pitstop van de middag maakt. Het gat naar de voor hem liggende Russell en Verstappen krijgt hij niet dichtgereden. Samen jagen de twee Antonelli op, die de prijs betaalt voor zijn vroege bandenwissel en aftrapt voor de tweede serie pitstops in de kopgroep. Teamgenoot Russell duikt kort daarna de pits in om zijn zachte banden weer voor de mediums te vervangen. Als Norris even later hetzelfde doet, ligt Verstappen aan de leiding.
De vreugde is van korte duur, want nadat Piastri zijn tweede pitstop van de middag maakt, haalt Red Bull Verstappen ook nog een keer de pits in. Hij krijgt een set zachte banden mee en blijft Piastri voor, waarna hij jacht maakt op de twee Mercedes.
Het gat naar Russell rijdt hij vrij eenvoudig dicht. Als hij eenmaal DRS heeft, gaat Russell gauw voor de bijl. Antonelli blijkt een hardere noot om te kraken. Rondenlang heeft Verstappen DRS, maar de Italiaan is niet van plan mee te werken, ondanks dat hij zich hier en daar een foutje permitteert. Achter hen heeft Russell Piastri op zijn dak gekregen.
De Mercedes halen het uiteindelijk net. Achter de onbedreigde winnaar Norris wordt Antonelli knap tweede, voor Verstappen, die in de hoofdrace eindelijk een snaarstrak afgestelde bolide had en de schade zowaar nog beperkt had gehouden. Piastri wordt achter Russell vijfde en loopt weer averij in het kampioenschap op.
Best of the rest is de eenzame Bearman, terwijl Lawson met een hele sliert auto’s op zijn staart zevende wordt. Bij het sluiten van de markt weet Hadjar Hülkenberg te verschalken, waardoor hij pal achter zijn teamgenoot als achtste over de streep komt. Het laatste puntje gaat naar Pierre Gasly voor het geplaagde Alpine.
Net buiten de punten eindigt Albon, die nog wel het genoegen smaakt de snelste raceronde te rijden. De vanuit de pits gestarte Ocon wordt twaalfde, voor Carlos Sainz in de andere Williams. De achteruitrijdende Alonso wordt teleurstellend veertiende voor Colapinto en teamgenoot Stroll. Tsunoda wordt zeventiende en laatste na een race vol tijdstraffen, maar eindigt nog wel in de lead lap. Naast Bortoleto en Leclerc zag ook Hamilton de finishvlag niet omdat zijn auto toch te veel schade had opgelopen.
Door zijn overwinningen breidt Norris zijn voorsprong op Piastri uit naar 24 punten. Verstappen volgt op nog eens 25 punten en weet dat hij een wonder nodig heeft om kampioen te worden. Over 2 weken mogen ze in Las Vegas weer vol aan de bak om Norris het vuur aan de schenen te leggen.
