Lando Norris met de hakken over de sloot wereldkampioen

Lando Norris heeft Max Verstappen onttroond als wereldkampioen. Hoewel de Nederlander in Abu Dhabi overtuigend won, had de Brit aan een derde plaats achter teamgenoot Oscar Piastri net genoeg voor de titel.

Twaalf punten bedraagt de voorsprong van Lando Norris op Max Verstappen als het Formule 1-circus afreist voor de laatste krachtmeting van het seizoen in Abu Dhabi. Oscar Piastri, in de andere McLaren, volgt op nog vier punten. Voor het eerst sinds 2007 is er weer een driestrijd om de titel met twee McLaren-coureurs. Destijds ging Kimi Räikkönen er verrassend met de titel vandoor, waar twee races voor het einde niemand nog een stuiver voor de titelkansen van de Fin gaf.

Op eenzelfde scenario hoopt Verstappen, die zich dankzij een ijzersterke eindsprint in het kampioenschap tussen de McLaren-rijders had genesteld. De titel heeft hij echter niet in eigen hand, omdat Norris aan een derde plek genoeg voor de titel heeft. Het weerhoudt hem er niet van op zaterdag gewoon de pole op te eisen op het Yas Marina Circuit. De andere twee titelpretendenten staan direct achter hem, met Norris voor Piastri. Een betere illustratie van de dominantie van het drietal in 2025 is er niet.

Best of the rest is George Russell, voor Charles Leclerc. Hun teamgenoten starten vanuit de staart van de middenmoot. Kimi Antonelli is slechts goed voor de veertiende tijd, terwijl Lewis Hamilton voor de derde keer op rij al in de eerste sessie strandt en als zestiende van start mag. Yuki Tsunoda haalt het slotdeel van de kwalificatie wel, maar rijdt dan geen representatieve tijd, waardoor hij als tiende van start mag.

Als de laatste race van het seizoen van start gaat, rijdt Verstappen Norris meteen klem. De klassementsleider zet zichzelf in de haarspeldbocht op het verkeerde been en ziet de op de harde banden gestarte Piastri er halverwege de openingsronde langs floepen. In de openingsfase moet hij oppassen voor Leclerc, die hem zijn cruciale derde plaats dreigt te ontfutselen.

Verstappen rijdt ondertussen langzaam weg bij Piastri, die op zijn beurt langzaam bij Norris en Leclerc vandaan rijdt. Achter hen heeft de matig gestarte Russell Fernando Alonso teruggepakt. Al gauw hebben zijn banden er genoeg van en dus haalt Mercedes hem al vroeg naar de pits. Hij hervat de race net voor Hamilton en Nico Hülkenberg, die hun zachte banden al heel vroeg in de race hadden ingewisseld.

McLaren reageert op Russells vroege bandenwissel door Norris even later ook van nieuwe banden te voorzien. Leclerc en Alonso volgen hem de pits in. Eenmaal terug op de baan zitten ze tot aan hun nek in het verkeer. Op de harde banden komt Norris echter tot leven. Net als Piastri een week eerder weet hij de slapende Antonelli in de haarspeldbocht te verrassen, waarna hij Alexander Albon op het volgende rechte stuk ook voorbijgaat. Een ronde later gaat hij in één beweging voorbij Lance Stroll en Liam Lawson.

Nadat ook Esteban Ocon is gestopt, staat alleen Tsunoda nog tussen Norris en de derde plaats in. De Japanner hoopt zichzelf in de laatste race van zijn carrière onsterfelijk te maken door Norris à la Pérez op te houden, maar in plaats daarvan maakt hij zich weer eens volkomen belachelijk door wild te slingeren als Norris de aanval inzet. Norris wordt de uitloopstrook opgedwongen, maar gaat de Red Bull alsnog eenvoudig voorbij. Voor het slingeren krijgt Tsunoda een tijdstraf.

Tsunoda valt niet veel later ten prooi aan Leclerc, die wederom verwoede pogingen doet om Norris bij te halen. Verstappen is dan naar de pits geweest om zijn mediums voor harde banden in te wisselen, wat de koppositie in handen van Piastri brengt. De Australiër rijdt heel lang op zijn oude banden door, maar als hij tegen het eind van de race door Verstappen wordt ingehaald, duikt hij toch maar de pits in.

Leclerc en Norris zijn hem dan al voorgegaan. Leclerc rekent na zijn stop gauw af met Russell, die in zijn eentje de middenmoot vormt. In het vervolg probeert Leclerc Norris binnen te hengelen, maar tegen het eind van de race geven zijn banden het op en moet hij het podium uit zijn hoofd zetten.

Geen bandenproblemen heeft Verstappen, die Piastri in de slotfase nauwelijks dichterbij ziet komen en de race overtuigend wint. Piastri wordt tweede, voor Norris, die met twee punten verschil kampioen wordt. Leclerc wordt vierde, voor Russell. Alonso, die in feite de staartgroep aanvoert, wordt zesde, gevolgd door Ocon en Hamilton, die met een agressieve 2-stopstrategie nog wat van zijn race wist te maken. Stroll komt na een sterke eindsprint als negende over de streep, maar krijgt een tijdstraf voor slingeren. Oliver Bearman krijgt dezelfde straf, waardoor Hülkenberg zowaar als negende wordt geklasseerd in de laatste race van Sauber. Bortoleto wint op zijn beurt een plaatsje en eindigt als elfde.

Uit het zicht van de camera’s komt Carlos Sainz als dertiende aan de finish, voor Tsunoda, de raadselachtig trage Antonelli en teamgenoot Albon, de laatste coureur in de lead lap, waardoor een tijdstraf voor een snelheidsovertreding in de pits geen verdere gevolgen had. In de staart eindigen de Racing Bulls van Isack Hadjar, die in de openingsfase nog trots op de achtste plaats reed, en Lawson, die nooit herstelde van een tijdstraf wegens slingeren. Laatste en een-na-laatste worden, hoe kan het ook anders, de Alpines van Pierre Gasly en Franco Colapinto. De Argentijn eindigde het jaar zodoende puntloos, nadat zijn voorganger Jack Doohan in de zes races die hem gegund waren ook geen punten wist te scoren. De tweede Alpine heeft dus in feite het hele jaar voor spek en bonen meegereden.

Na afloop is Norris door het dolle heen. Na een jaar vol ups en downs is het dan toch op zijn pootjes terechtgekomen, anders dan Hamilton of Alonso in 2007. Het is hem gegund, nadat de geplofte motor op Zandvoort of de diskwalificatie in Las Vegas hem een hoop punten hadden gekost. Makkelijk heeft McLaren het zichzelf niet gemaakt, maar uiteindelijk gaat het team voor het eerst sinds 1998 met beide titels naar huis.

Verstappen tilt niet al te zwaar aan het verlies van de titel. Hij koesterde zijn sterke comeback, waardoor hij zijn achterstand van 104 punten op Piastri halverwege het seizoen wist terug te brengen tot twee op Norris. Toch zal hij liever niet terug willen denken aan die race in Spanje, waar hij zich te veel door zijn emoties liet meeslepen, of Oostenrijk, waar Antonelli hem bij de start uit de race veegde. Het waren smetjes op een verder ijzersterk gereden seizoen, met briljante zeges als in Japan of Emilia-Romagna met een auto die in de handen van Lawson of Tsunoda vaak niet eens goed genoeg was voor WK-punten.

Meer zelfverwijten zal Piastri zich maken. Na een sterke eerste seizoenshelft, waarin hij stabieler oogde dan teamgenoot Norris, stortte hij in het najaar in en joeg hij er een royale voorsprong rap doorheen. Wat ging er mis en kan hij in 2026, met geheel andere bolides, sterker terugkomen? Heeft McLaren dan weer een superieure auto, of kan Red Bull de stijgende lijn van 2025 doortrekken? Krijgen Ferrari en Mercedes het lek boven? En wat doen nieuwkomer Cadillac? Lukt Audi wat Sauber nooit lukte, namelijk de top bereiken, of hebben ze er na een paar jaar weer genoeg van, net als BMW en Alfa Romeo voor hen? In ieder geval weer een hoop vragen voor als het nieuwe seizoen over drie maanden van start gaat.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *