Massa: 3 uit 4

Turkije
Felipe Massa heeft vanmiddag de grote prijs van Turkije op zijn naam geschreven. Tweede werd Lewis Hamilton, voor Kimi Räikkönen. Door de zege is Massa opgeklommen tot de (gedeeld) tweede plaats in het klassement, 7 punten achter leider Räikkönen.

Het is inmiddels de derde keer dat Massa de Turkse GP, die pas vanaf 2005 wordt verreden, wist te winnen. Räikkönen won in 2005, maar sindsdien is het steeds Massa geweest die de race won en daar kwam geen verandering in.

In de kwalificatie zette Massa zijn aspiraties kracht bij door de poleposition op te eisen. De McLarens deden weer een keertje mee om de hoogste plaatsen; Kovalainen (2) en Hamilton (3) kwamen net tekort. Räikkönen was het hele weekend snel, maar net op het moment dat het erom ging, gaf hij niet thuis. Hij startte slechts als vierde, vlak voor Kubica, de snelste BMW.

BMW beleefde een teleurstellende kwalificatie. Heidfeld zien we pas op de negende plaats opduiken, dat hebben we al een tijd niet meer gezien. Verder achteraan nemen de Force India-bolides de laatste startrij in na het wegvallen van Super Aguri. Fisichella reed veelbelovende tijden, maar het leverde hem niet meer op dan een negentiende plaats, vijf tienden sneller dan Subtiel. Overigens stond de Duitse brokkenpiloot voor zijn teamgenoot op de grid, Fisichella had namelijk staf gekregen omdat hij door rood reed in de pits.

Bij de start gebeurde het nodige. Vooraan komen de bolides aan de “binnenkant” slecht weg. Kovalainen ziet Massa aan de horizon verdwijnen en teamgenootje Hamilton passeert hem. Zelfs Räikkönen, ook vanaf de “vuile” kant gestart, valt hem aan. Uiteindelijk kiest hij eieren voor zijn geld en haakt af, maar loopt ondertussen wel schade op aan zijn voorvleugel.
Achterin verloopt het onstuimiger. Ditmaal is Fisichella de boosdoener. Hij verkijkt zich compleet op de file voor zich en ramt de Williams van Nakajima. Fisichella vliegt door de lucht en is direct uitgeschakeld. Nakajima – die nog geluk heeft dat hij Fisichella’s bolide niet op zich krijgt – kan verder met een kapotte achtervleugel, maar de schade blijkt te groot om verder te racen.

Ondertussen is de safetycar de baan op gekomen, zodat Fisichella’s wrak kan worden weggesleept. Wanneer de Mercedes de baan weer verlaat, duikt Kovalainen de pits binnen. Hij blijkt bij de touché met Räikkönen toch schade te hebben opgelopen in de vorm van een lekke band. Wanneer het rubber is vervangen, rijdt de Fin op een kansloze laatste plaats rond.

Vooraan rijden Massa en Hamilton weg bij Kubica, terwijl Räikkönen zich betrekkelijk eenvoudig langs Alonso wurmt. Hamilton blijkt sneller te worden naarmate de eerste stint vordert. Hij kan Massa onder druk zetten, maar jammer genoeg voor hem moet hij eerder naar de pits. Zijn pitstop is kort en doet sterk vermoeden dat de Brit op een driestopstrategie zit. Massa rijdt wat langer door en staat ook wat langer stil, maar hij blijkt in de rondjes voor zijn pitstop genoeg tijd te hebben gewonnen om voor Hamilton te komen. Hamilton weet dat hij de Braziliaan zo snel mogelijk voorbij moet, wil hij nog kans maken op de overwinning of in ieder geval het podium.

In de ronden die volgen jaagt Hamilton Massa op. In het bochtige gedeelte is de McLaren sneller, op de rechte stukken is de Ferrari beter. Dat kan dus een lastig verhaal worden. Hamilton slipstreamt echter en zet zijn bolide aan het eind van het rechte stuk brutaal naast de Ferrari. Massa probeert zich nog te verdedigen, maar Hamilton geeft hem geen kans meer. Daarna rijdt Hamilton hard weg bij Massa.

Achterin moet Kovalainen plaatsjes goedmaken. Hij zit de hele race in verkeer en de slechte strategie waarmee hij op pad is gestuurd, maakt dat hij een verloren race rijdt. Hij heeft te veel benzine aan boord om die stakkers achterin makkelijk in te halen, waardoor hij kostbare tijd verliest.

Als Hamilton even na de helft van de race binnenkomt, levert hij zijn eerste plaats weer in aan Massa. Hij valt terug tot vlak achter Räikkönen. Beide rijders moeten nog een keer stoppen, maar Hamilton weet dat hij wat langer door kan rijden. Het blijkt uiteindelijk precies genoeg voor de tweede plaats. Massa rijdt zonder veel problemen naar zijn tweede overwinning van het nog prille seizoen. Hamilton kan tevreden zijn met zijn tweede plaats, terwijl Räikkönen ook best tevreden mag zijn met de derde plaats die hij bij elkaar reed in een licht beschadigde auto.

David Coulthard kon ook tevreden zijn: hij bracht namelijk een onbeschadigde wagen aan de finish. Dat was al sinds 18 mei 1998 niet meer voorgekomen. De Schot finishte als negende, net buiten de punten. Teamgenoot Mowk Webbah scoorde met een zevende plaats wel twee punten. Bij BMW vierden ze de vierde (Kubica) en vijfde (Heidfeld) plaats, Alonso werd nog zesde en Rosberg pakte het laatste puntje.

De laatste coureur die wat te vieren had, was Rubens Barrichello. Hij is sinds vandaag de meest ervaren coureur ooit. De Braziliaan finishte als veertiende in zijn 257e GP, nadat hij van een twaalfde plek was gestart. Dat doet zeer…

Ook geen punten waren er voor Kovalainen, die door een late tweede stop terugviel naar de twaalfde plaats. Net als Fisichella verlangde hij naar Monaco…

Grand Prix van Turkije 2008

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *