Luis wint in Ferrari-land
Hoewel de tweede seizoenshelft van de Formule 1 pas iets meer dan een week geleden begonnen is, is nu al niets meer hetzelfde. Zo kwam er een wreed einde aan de imposante reeks puntenfinishes van klassementsleider Alonso, die vorige week in de eerste bocht uit de race gekegeld werd. De crash had zijn sporen achtergelaten: veroorzaker Grosjean hoefde niet naar Italië af te reizen. Hij kon thuis toekijken hoe zijn vervanger Jerome d’Ambrosio het ervan afbracht. Van Alonso’s plannetjes om voor het eigen Ferrari-publiek terug te slaan, kwam aanvankelijk weinig terecht: zijn weekend werd al snel ontsierd door allerhande mankementen aan zijn bolide.
Thuisvoordeel
Op het hogesnelheidscircuit van Monza liggen de krachtsverhoudingen iets anders dan normaal: de Ferrari’s komen voor eigen publiek goed uit de verf, net als de McLarens. De Mercedes zijn met hun hoge topsnelheid eveneens geknipt voor het circuit, dit in tegenstelling tot de Red Bulls en Renaults, die zich geen moment in de strijd om de hoogste posities kunnen mengen.
Pechreeks van Alonso
De kwalificatie lijkt te gaan uitmonden in een duel tussen de McLaren-coureurs en Alonso, maar in de beslissende sessie gaat het mis voor de Spanjaard, die een probleem krijgt met zijn antirollbar en niet verder komt dan een tiende tijd. Massa wordt net door de McLarens verslagen, die de eerste startrij innemen. Ditmaal is Luis de snelste, maar erg blij is hij er niet mee. De geruchten gaan dat hij bij het team van Mercedes heeft getekend, net op het moment dat McLaren een winnende auto heeft. De Mercedes-motoren doen het in ieder geval erg goed, met vijf wagens bij de eerste zeven: de Mercedes’ zijn vierde (Shoeface) en zesde (Rosberg) op de grid, terwijl DRS’ta in zijn Force India negende is na een gridstraf van vijf plaatsen vanwege een versnellingsbakwissel. Fattle is met zijn vijfde plaats de tweede niet-Mercedes-motor en houdt de schade daarmee beperkt.
Massa naar de leiding
Zonder Schrootjean verloopt de start opmerkelijk soepel. Er worden geen brokken gemaakt en iedereen komt zonder het circuit af te snijden de eerste chicane door. Ondertussen is Massa door een goede start langs Button gegaan. Hij zet zijn bolide zelfs nog naast die van Luis, maar zit aan de buitenkant en haakt af. In de subtop zijn Räikkönen en Alonso naar voren gekomen, terwijl Rosberg en Webber zijn teruggevallen.
Schumacher-trein
Alonso is al meteen op oorlogspad. Hij passeert nog in de eerste ronde Co Biaggi, om meteen daarna Räikkönen in te halen. De Spanjaard ligt alweer zesde. Voor hem zit Fattle in de versnellingsbak van Shoeface, die zijn jongere landgenoot niet lang voor kan blijven. Alonso heeft meer moeite met de zevenvoudig wereldkampioen, maar uiteindelijk gaat hij de Mercedes ook voorbij, die steeds meer als een rallywagen begint te rijden.
Ellebogenwerk
In de middenmoot sluipt Pérez omhoog. De Mexicaan is als een van de weinige coureurs gestart op harde banden en hij gaat als een speer. Teamgenoot Co Biaggi, die zich vier plaatsjes beter had gekwalificeerd, wordt al spoedig ingerekend. Ondertussen kan DRS’ta niet overtuigen in de race. Hij heeft handen en voeten nodig om Senna achter zich te houden. Hij dwingt de Williams van zijn tegenstrever zelfs hardhandig op het gras. Webber profiteert.
Stuiterende stier
De eerste uitvaller van de race is Vergne. Bij het aanremmen breekt er iets, waardoor hij op hoge snelheid over de baan tolt en over de kerbstones wordt gelanceerd. De ongelukkige Toro Rosso-rijder klaagt dan ook over pijn in zijn rug.
Bandenstrategie
De Mercedes kiezen als een van de weinige teams voor een tweestopstrategie, een beslissing die was ingegeven door de hoge bandenslijtage van de bolides. Blijkbaar hadden ze geleerd van hun zwakke strategie van vorige week, toen het team te lang vasthield aan een eenstopstrategie, tot het te laat was. Door hun pitstops vallen de Mercedes terug tot rondom de Caterhams.
Button herstelt McLaren-dominantie
Vooraan is Luis zo’n vijf seconden los van Massa, die Button op zijn staart heeft zitten. De lange Brit gaat de Ferrari buitenom voorbij, waardoor de McLarens weer eerste en tweede liggen. De Braziliaan laat meteen nieuwe banden monteren. Fattle en Alonso stoppen een ronde later en komen nog net in dezelfde volgorde uit de pits, achter Massa. Ze moeten zich nog wel door het verkeer zien te worstelen. Dat hoeven de McLarens niet. Ondanks een trage stop komt Button voor de vechtersbazen de baan op, terwijl Luis zijn voorsprong op zijn teamgenoot alleen maar vergroot door een snelle pitstop.
Eventjes eerste
De koploper is dan Pérez, die als enige nog niet is gestopt. Op versleten banden is hij een prooi voor Luis, die iets na de helft van de race de leiding definitief overneemt. Pérez komt naar de pits en laat de zachtere banden omleggen. Hij valt terug naar de achtste plaats.
Straf
Al snel krijgt hij een plaats in de schoot geworpen: Fattle krijgt een drivethroughpenalty omdat hij Alonso het gras in had gedrukt. Het was dezelfde plek waar hij de Spanjaard vorig jaar had ingehaald en hij wilde natuurlijk niet zelf het slachtoffer worden van diezelfde move, maar zijn agressieve verdedigingsmanoeuvre helpt hem dus niet. Tot overmaat van ramp gaat Alonso hem even later ook nog voorbij. Na zijn straf ligt Fattle vlak achter teamgenoot Webber op de negende plaats.
Dure opgave
Alonso heeft teamgenoot Massa in het vizier. Een teamorder zal de Spanjaard een derde plek opleveren, het maximaal haalbare onder deze omstandigheden. En met de Red Bulls op grote afstand is dat helemaal geen slecht resultaat. En het wordt nog beter voor Ferrari als Button stilvalt. Door een kapotte brandstofpomp ziet hij zijn laatste kansje op de wereldtitel vervliegen. De Ferrari’s liggen nu tweede en derde.
Pérez’ slotoffensief
Achter hen ontdoet Pérez zich na een heftig gevecht van Räikkönen. Hij is de snelste man op de baan en eenmaal verlost van de Renault nadert hij de Ferrari’s met rasse schreden. Massa heeft zijn tweede plek inmiddels rustig overgedragen aan Alonso en moet vervolgens zijn meerdere erkennen in Pérez. Die gaat even later ook voorbij Alonso en bezorgt het team van McLaren in de slotfase nog de nodige zweetdruppels. Uiteindelijk houdt Luis aan de finish nog geen vijf seconden over op de bloedsnelle Sauber. Alonso en Massa worden derde en vierde, voor Räikkönen, Shoeface, Rosberg, DRS’ta, Co Biaggi en Senna.
Drama
Bij Red Bull gaat het in de slotfase helemaal mis: eerst valt Fattle uit, wat het team al had zien aankomen, vervolgens spint Webber op hoge snelheid en geeft op omdat verder rijden weinig zin heeft: de banden zijn naar de knoppen en de punten zijn uit zicht geraakt. Zo houdt Red Bull helemaal niks over aan hun rampweekend.
Alonso: de lachende derde
De pech van Red Bull is het geluk van Alonso. Hoewel hij veel liever had gewonnen voor eigen publiek, was een derde plek helemaal zo slecht nog niet: Alonso’s voorsprong in het WK liep op van 24 punten op Fattle naar 37 op Luis. In al dit geweld zou de prestatie van Pérez nog bijna onderbelicht blijven. Wat een geweldige prestatie leverde hij door vanaf de twaalfde plaats naar voren te stormen en daarbij zijn banden te ontzien. Het was alweer zijn derde podium van het seizoen en daarmee zaagt hij flink aan de stoelpoten van Felipe Massa, die overigens opnieuw een puike race reed. Ook voor Luis dreigt een vertrek bij een topteam, al heeft hij de keuze zelf gemaakt. Wel is hij nu de voornaamste uitdager geworden van Alonso. Zou hij zichzelf voor volgend jaar buitenspel zetten bij Mercedes? Dan is Alonso echt de lachende derde.