Tien op een rij voor Verstappen in Italië

Max Verstappen heeft in Italië zijn tiende opeenvolgende overwinning geboekt. Op het hogesnelheidscircuit van Monza waren hij en teamgenoot Sergio Pérez te sterk voor de Ferrari’s van Carlos Sainz en Charles Leclerc.

Miami, Monaco, Spanje, Canada, Oostenrijk, Engeland, Hongarije, België, Nederland: sinds begin mei heeft Max geen race meer verloren, waarmee zijn dominantie nog verstikkender is dan die van Fattle eind 2013, of die van Michael Schumacher in 2002 of 2004. In Italië hoopt hij zijn reeks voort te zetten en Fattles record van negen opeenvolgende zeges aan te scherpen.

Max’ grootste obstakel in Italië is het enige team waarvoor zowel Fattle als Schumacher hebben gereden, namelijk Ferrari. Voor de eigen tifosi gaan de rode bolides als de brandweer en leggen ze Max het vuur aan de schenen in de kwalificatie. Science is een fractie sneller dan de wereldkampioen, Leclerc een fractie trager, dus mangelen ze de Red Bull met startnummer 1 op de startopstelling. Russle is vierde op ruim drie tienden achterstand en troeft Pérez met een miniem verschil af. Albon is knap zesde, voor Piastri, Luis en Norris. Alonso komt op het snelle Monza niet verder dan de tiende tijd, terwijl teamgenoot Stroll na problemen in de trainingen zelfs laatste is.

De AlphaTauri’s van Tsoenoda en Lawson delen de zesde startrij en zitten er op het circuit waar ze drie jaar geleden nog wonnen goed bij. De kansen voor het team op voor eigen publiek punten te pakken krijgen voor de start van de race een flinke knauw als Tsoenoda al in de opwarmronde zijn motor opblaast. De baanposten slagen er niet in de rokende bolide vlug achter de vangrail te duwen. Wanneer de overgebleven 19 coureurs hun tweede opwarmronde achter de rug hebben, staat de witte bolide nog steeds in de berm en wordt de start maar helemaal afgebroken. Er moet een takelwagen aan te pas komen om de AlphaTauri met startnummer 22 te bergen.

Met een vertraging van 20 minuten gaat de race van start. De koplopers behouden allemaal hun gunstige uitgangsposities. Daarachter ontfutselt Piastri Albon de zesde plaats. Hij kan er niet lang van genieten, want in de tweede ronde herovert de Britse Thai zijn positie weer. In de openingsfase rijden de Ferrari’s en Max wat weg bij Russle en Pérez, die op hun beurt bij Albon wegrijden.

Max laat Science in de openingsfase eerst uitrazen. Al gauw ziet hij dat de Ferrari begint te glijden omdat de Pirelli’s het hoge tempo niet aankunnen. Max rijdt eenvoudig naar de staart van de rode bolide toe, maar hij komt er niet voorbij omdat Science op de rechte stukken als een raket gaat. Achter hen zit Pérez in een vergelijkbare positie bij Russle, die juist helemaal niet zo’n hoge topsnelheid heeft. Keer op keer grijpt hij de Mercedes in de eerste chicane aan, maar hij ligt alleen even voor als hij en de Brit samen de bocht afsnijden.

Ondertussen werpt Max’ aanhoudende druk op Science zijn vruchten af als de Spanjaard zich verremt en met rokende banden de eerste bocht induikt. Max anticipeert handig en komt veel sneller uit de chicane. Zij aan zij stormen ze op de tweede chicane af. Max heeft de binnenbocht en Science het nakijken. Meteen loopt Max hard weg bij de Ferrari met startnummer 55.

Pérez krijgt Russle even later ook te pakken, waarna hij hard inloopt op de twee vechtende Ferrari’s. De klopjacht wordt door de bandenwissels even onderbroken. Wanneer de koplopers hun banden hebben verwisseld, ligt Piastri even aan kop. Hij heeft niet alleen teamgenoot Norris, maar ook de op de harde banden gestarte Luis in zijn nek hijgen. Om de een of andere reden haalt McLaren eerst Norris en dan pas de Australiër naar de pits. Terug op de baan raken de oranje bolides elkaar meteen in de eerste chicane. Norris lacht als laatst en blijft Piastri voor, waarna hij op jacht gaat naar Albon.

Halverwege de race neemt Max de leiding definitief over als hij Luis inrekent. Nadat ook Science hem passeert, laat de Brit een set mediums omleggen. Hij hervat de race pas als tiende, nog achter Alonso. Hij gaat de Spanjaard eenvoudig voorbij, waarna hij het gat naar Albon en de twee McLarens langzaam dichtrijdt.

In de strijd om het podium grijpt Pérez Leclerc ronde na ronde aan. De Monegask vecht als een leeuw, maar verdedigt zo hard dat hij de aansluiting met Science kwijtraakt en dus geen DRS meer heeft. Pérez heeft wel DRS en verdringt de Ferrari van de laatste podiumplaats. In het vervolg kan Leclerc redelijk bijblijven, terwijl Pérez weinig haast lijkt te maken om Science in te rekenen.

De twee McLarens zitten nog steeds op de staart van Albon, die vanwege zijn enorme topsnelheid een niet te nemen horde is voor de oranje bolides. Het wordt zelfs nog erger voor ze als Luis zich aan hun staart meldt. Op weg naar de tweede chicane zet hij zijn bolide naast die van Piastri, om hem dan in de remzone lomp af te knijpen. Een botsing is het logische gevolg. Luis heeft alle geluk van de wereld dat hij niet meteen in de muur eindigt. Piastri heeft minder geluk, omdat zijn voorvleugel beschadigd is geraakt bij de aanvaring, waardoor hij naar de pits moet voor een nieuwe.

Beter vergaat het Pérez, die Science in de slotfase na veel aandringen de tweede plaats ontfutselt. Science krijgt meteen Leclerc op zijn dak, die dolgraag namens Ferrari op het podium wil staan. Keer op keer duikt hij naast zijn teamgenoot op, die zich nu en dan verremt, maar wel steeds een antwoord paraat heeft.

Luis heeft ondertussen een tijdstraf gekregen voor zijn botsing met Piastri. Het deert hem niet, omdat hij Norris en Albon alsnog te pakken krijgt en daarna genoeg voorsprong kan pakken. Piastri smaakt op zijn beurt het genoegen om na zijn reparatiestop op nieuwe banden de snelste raceronde te rijden, maar hij ligt dan te ver achter om nog punten te scoren, dus gaat het bonuspunt aan zijn neus voorbij.

Max’ tiende opeenvolgende zege lijkt hem niet meer te kunnen ontgaan, totdat hij in de slotfase een paniekerig bericht over de boordradio krijgt. Hij laat het tempo zakken en houdt aan de finish nog altijd zes tellen over op teamgenoot Pérez, die er een dubbelzege voor Red Bull van maakt. Achter hen trekt Science de derde plek over de streep, voor Leclerc, die zijn teamgenoot in de laatste ronde nog bijna met rokende banden uit de race had geveegd. Russle wordt vijfde en daarna is er een groot gat naar Luis. Albon haalt de zevende plaats binnen, met Norris en Alonso op zijn staart. Het laatste punt gaat naar Bottas, die in de luwte een sterke race reed voor Alfa Romeo.

Uitgerekend op het circuit waar Fattle zijn eerste race won, verbreekt Max diens record van negen opeenvolgende overwinningen. Heel makkelijk ging het niet, maar dat is iedereen al gauw weer vergeten. Over twee weken kan Max verder geschiedenis schrijven in Singapore de reeks uit te breiden naar 11.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *