Sainz doorbreekt de reeks

Onverslaanbaar leek Max Verstappen, die in Singapore voor zijn elfde opeenvolgende overwinning ging. Hij kwam er totaal niet aan te pas en in plaats daarvan won Carlos Sainz, met Lando Norris en Lewis Hamilton op zijn trekhaak.

Voor het raceweekend op het met vier bochten verkorte Marina Bay Circuit temperde Red Bull de verwachtingen. Als er ergens een einde aan hun zegereeksen zou komen (tien voor Max en vijftien voor het team zelf), zou het hier zijn. Helaas voor het Oostenrijkse team bleek dat pessimisme terecht, maar dat beide bolides de top 10 niet eens haalden, was wel heel kras.

Red Bulls offday deed denken aan de offday van Mercedes op hetzelfde circuit in 2015. Na 23 poles op rij kwamen de grijze bolides toen opeens anderhalve seconde tekort voor pole. Net als acht jaar eerder zijn de Ferrari’s eerste en derde. Net als in Italië staat Science op pole en is Leclerc derde. Tussen hen in staat Russle. Luis is vijfde in de andere Mercedes en moet ook Norris nog voorlaten.

De Hazen verrassen met een zesde tijd van Magnussen en een negende voor Hülkenberg. Alonso is zevende, maar doet het nog altijd honderd keer beter dan teammaat Stroll, die zijn Aston Martin in een schamele poging van de laatste plaats te komen in de muur smijt en in de race kan toekijken. Ocon is achtste, terwijl teamgenoot Gasly tussen de Red Bulls van Max en Pérez als twaalfde mag vertrekken. Zelfs Lawson is de Red Bulls in zijn AlphaTauri te snel af en start als tiende.

Als de bandenwarmers op de startopstelling worden weggetrokken, valt op dat Leclerc als een van de weinige coureurs niet op de mediums staat, maar voor de zachte kwalificatiebanden heeft geopteerd. Bij de start profiteert hij meteen van die bandengok door naar de tweede plaats op te rukken. Achter hem rukt Luis naar de derde plek op door de eerste bocht af te snijden. Met enige tegenzin laat hij teammaat Russle erlangs, om even later ook zijn plek aan Norris terug te geven.

In de middenmoot proberen de op de harde banden gestarte Red Bulls naar voren te komen. Dat lukt Max redelijk. Hij gaat de Haasjes voorbij, maar daarna is Ocon een te groot obstakel. Omgekeerd heeft Pérez handen en voeten nodig om de op de veertiende plek liggende Piastri achter zich te houden.

De gezapige openingsfase wordt ruw onderbroken als Sergeant zijn Williams in de muur smijt. De afgebroken voorvleugel blijft onder de auto steken en verliest de nodige onderdelen als de Amerikaan terug naar de pits raast. Vanwege de troep op de baan rukt de safetycar uit.

De koplopers duiken meteen de pits in om hun banden te vervangen. Leclerc moet bij het wegrijden op Luis wachten en vindt zich ineens achter Russle en Norris terug. Tevens zijn de Red Bulls van Max en Pérez nog tussen hem en Science gekropen.

Bij de herstart spuit de Spanjaard meteen weg bij Max, die op zijn versleten banden amper grip heeft en gauw Russle op zijn dak krijgt. Achter hen grijpt Norris Pérez aan, maar moet inbinden. Leclerc schat de situatie verkeerd in en ziet ook Luis er nog langs floepen. Uiteindelijk krijgen ze de Red Bulls nog wel te pakken, in tegenstelling tot Alonso.

De Spanjaard heeft een tijdstraf aan de broek omdat hij bij het binnenrijden van de pitstraat van de baan was gevlogen. Tot overmaat van ramp glipt Ocon hem voorbij als hij Pérez eindelijk denkt in te halen. Ocon gaat Pérez wel vrij eenvoudig voorbij, waarna het hek van de dam is en ook Alonso en Gasly de Mexicaan inrekenen.

Pérez duikt meteen de pits in voor een nieuwe set mediums en hervat de race als laatste. Max duikt een ronde later eveneens de pits in en blijft Sergeant en Pérez voor. Vanuit de achterhoede zetten de paarse bolides hun slotoffensief in.

Dat slotoffensief wordt meteen onderbroken als Ocon op start/finish stilvalt. De Alpine komt bij de uitgang van de pitstraat tot stilstand. Pas wanneer de koplopers op start/finish zijn aangekomen, besluit de wedstrijdleiding een virtuele safetycarfase in het leven te roepen.

In de middenmoot is Albon de eerste coureur die nieuwe banden haalt. In de kopgroep duiken alleen de twee Mercedes de pits in om hun tweede setje mediums te laten monteren. Science en Norris hebben geen nieuwe gele banden meer en blijven stug doorrijden, net als Leclerc, die de opdracht krijgt de Mercedes in de weg te gaan rijden.

Als de race wordt hervat, zijn de Mercedes niet te houden. Vanaf de vierde en vijfde plaats rijden ze het gat naar Leclerc gauw dicht. De Monegask kan ze totaal niet afstoppen, dus gaat de grijze brigade op jacht naar Science en Norris. Science besluit te vertragen om Norris in zijn DRS-bereik te laten komen, zodat de McLaren-coureur zich beter tegen de snelle Mercedes kan verweren.

Bij de Mercedes is het mooiste ondertussen wel weer van de banden af en doordat Norris op de rechte stukken ook DRS heeft, komen ze hem maar niet voorbij. Toch piept en kraakt het, maar als de ronden aftellen, begint bij Ferrari en McLaren het geloof in een stunt te groeien.

De kans op de zege is voor Mercedes wel verkeken als de laatste ronde is aangebroken. Het wordt nog erger voor l’équipe de Toto Loupp als Russle ineens een bocht mist en met rokende banden de muur in verdwijnt. Een tikje tegen de vangrail was genoeg om de Mercedes met startnummer 63 te doen ontsporen en dus staat de balende Brit met lege handen.

Science komt na 62 intense ronden als winnaar over de streep, op de voet gevolgd door Norris en Luis. Max perst er een sterke eindsprint uit en finisht in de kofferbak van Leclerc als vijfde. Gasly houdt de eer van Alpine hoog met een zesde plaats, voor Piastri en Pérez. Lawson scoort zijn eerste punten met een negende plaats, terwijl Magnussen door Russles blunder het laatste puntje bemachtigt.

Buiten de punten eindigt Albon, die na een tik van Pérez in de slotfase de nodige posities verloor. Joe wordt met een onnavolgbare strategie twaalfde, voor Hülkenberg en Sergeant. Alonso wordt vijftiende en laatste na een volkomen mislukte tweede pitstop en een spin kort na de laatste herstart in een onthutsend slecht weekend voor Aston Martin.

Door Sainz’ tweede zege uit zijn carrière komt er een eind aan Max’ unieke zegereeks. Volgende week mag de Nederlander in Japan proberen een nieuwe zegereeks te starten. Of geeft de Spanjaard daar een vervolg aan zijn goede optredens van na de zomerstop?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *