Sainz wint na afwezigheid in Australië

Carlos Sainz heeft twee weken na zijn blindedarmoperatie de Grand Prix van Australië op zijn naam geschreven, voor teamgenoot Charles Leclerc en oud-teamgenoot Lando Norris. Klassementsleider Max Verstappen zag zijn zegereeks daarentegen doorbroken worden door een mechanisch defect.

Met een forse klap kwam vorig jaar een einde aan een veelbelovende race voor Alexander Albon. Tot frustratie van hemzelf en zijn team overkomt hem in de vrije training bijna precies hetzelfde en schrijft hij zijn bolide af. Het probleem voor Williams is dat ze geen reservechassis naar Australië hebben meegenomen, dus wordt Logan Sargeant gevraagd om zijn bolide aan de Britse Thai af te staan, wat de Amerikaan zonder morren doet.

Onder de negentien coureurs zitten twee Australiërs, of eigenlijk drie, als je Valtteri Bottas, de Finse Australiër meetelt. Van enig thuisvoordeel lijkt geen sprake. Daniel Ricciardo raakt zijn snelste tijd kwijt en houdt alleen Bottas’ teamgenoot Guanyu Zhou achter zich. De Chinees was in zijn snelle ronde een deel van zijn voorvleugel verloren en moest de race vanuit de pits starten omdat Sauber geen identieke voorvleugel mee had genomen. Pijnlijk voor Ricciardo is dat teamgenoot Yuki Tsunoda zich als achtste kwalificeert.

Beter vergaat het Oscar Piastri, die de zesde tijd rijdt op Albert Park, maar wel bijna drie tienden trager is dan teamgenoot Lando Norris, die de vierde tijd rijdt. Doordat Sergio Pérez na afloop van de kwalificatie drie plekken moet inleveren omdat hij Nico Hülkenberg had gehinderd, schuiven de oranje bolides allebei een plaatsje op.

De pole gaat wederom naar Max Verstappen, die piekt op het moment dat het er echt om gaat. Carlos Sainz is bij zijn terugkeer meteen tweede tussen de twee Red Bulls in, terwijl Charles Leclerc de vijfde tijd rijdt, tussen de twee McLarens in. Mercedes is ondertussen nergens. George Russell houdt de schade enigszins beperkt met een zevende tijd, terwijl Lewis Hamilton in de tweede kwalificatiesessie blijft steken en niet verder komt dan de elfde tijd.

De start verloopt bijzonder ordelijk. In de kopgroep maakt alleen Russell een plaatsje goed ten koste van Pérez. Teamgenoot Verstappen heeft de koppositie behouden en dus lijkt een herhaling van de negen voorgaande races in de maak. Al in de tweede ronde blijkt Verstappens jacht op zijn tiende opeenvolgende overwinning lastiger te worden dan de voorgaande keren als hij een momentje heeft en Sainz hem met behulp van DRS finaal voorbij blaast.

Het wachten is op het moment dat Verstappen de koppositie met behulp van DRS herovert, maar al snel komen er onheilspellende berichten uit de boordradio van de drievoudig wereldkampioen. Als er vervolgens een flinke rookpluim uit het rechter achterwiel van de Red Bull met startnummer 1 komt, is het duidelijk dat er een eind aan zijn imposante zegereeks komt. Verstappen mindert vaart, waarna de oververhitte rem bij het binnenrijden van de pitstraat finaal uit elkaar spat en de Nederlander voor de eerste keer in twee jaar de finishvlag niet ziet.

Door het wegvallen van Verstappen heeft Sainz een gaatje naar Norris, die Leclerc en Piastri in zijn kofferbak heeft. De bandenslijtage is aanzienlijk in de openingsfase van de race. Al na zes ronden komt Albon zijn mediums voor een set harde banden inwisselen. Een ronde later wisselen Hamilton, Ricciardo en Zhou hun zachte banden in en daarna is het de beurt aan de koplopers. Russell trapt af in de hoop Pérez voor te kunnen blijven en een ronde later staan de teams van Ferrari en McLaren paraat.

Om de een of andere reden haalt McLaren Piastri tegelijk met Leclerc naar de pits. Terug op de baan slalommen ze langs Hülkenberg en Pierre Gasly, waarna ze hun ware snelheid kunnen laten zien. Ondertussen weet Sainz te versnellen, waardoor hij een gat trekt naar Norris, die op zijn beurt hard wegloopt bij Pérez. Waar Norris zich na zijn bandenwissel achter Leclerc en Piastri terugvindt, komt Pérez maar net voor Hamilton terug op de baan.

De Brit had eerder in de race het gras gemaaid in de eerste bocht en moet zijn bolide even later in het gras parkeren als de motor opeens helemaal stilvalt. Sainz is dan net gestopt en rekent terug op de baan af met landgenoot Fernando Alonso, die op de harde band gestart was. Doordat de Australische baanposten behoorlijk veel tijd nodig hebben om Hamiltons Mercedes achter de vangrail te duwen, rukt de virtuele safetycar uit en kan de oudere Spanjaard zonder grote tijdsverliezen zijn banden laten wisselen. Hij blijft Russell voor.

Na de hervatting blaast Pérez Stroll en Russell voorbij, waarna hij ook Alonso inrekent. Daarbij vergt hij te veel van zijn banden, want al snel zit Alonso weer in zijn kofferbak. Hoe traag Pérez is, demonstreert Leclerc wel, die net over de helft van de race zijn tweede bandenwissel van de middag maakt en de race pal voor de neus van de Mexicaan hervat. Pérez besluit een ronde later zijn banden te verwisselen en hervat de race achter de voorbeeldig rijdende Tsunoda als negende.

De McLarens zijn inmiddels van volgorde gewisseld en meteen trekt Norris een groot gat naar Piastri. De Australiër maait in dezelfde bocht als Verstappen een jaar eerder het gras en duikt kort daarna de pits in voor een nieuwe set harde banden. Norris en Sainz doen even later hetzelfde, terwijl Alonso zijn mediums eveneens voor een set harde banden inwisselt nadat hij Piastri tevergeefs met handen en voeten achter zich had geprobeerd te houden.

Russell maakt heel laat in de race zijn tweede en laatste pitstop van de middag en maakt zich op om Alonso in te halen. Keer op keer komt hij met behulp van DRS dichtbij, maar genoeg om de Aston Martin in te halen is het niet. In de voorlaatste ronde gaat het helemaal mis als Russell een Maldonadootje doet. Hij verliest de achterkant van zijn Mercedes als Alonso veel langzamer dan gebruikelijk de beruchte zesde bocht induikt, waarna hij de grindbak doorploegt en de muur raakt. Bij terugkomt op de baan komt het wrak op zijn zijkant tot stilstand, wat de indruk van een zware crash geeft, hoewel dat alleszins meeviel.

Door Russells klap gaat Mercedes met lege handen en een volle schroothoop naar huis. De race eindigt zodoende achter de virtuele safetycar. Net als in Singapore profiteert Sainz van een minder weekend van Red Bull. Leclerc maakt er een dubbelzege voor Ferrari van. Tevens pakt de Monegask het bonuspunt voor de snelste ronde, waardoor Ferrari helemaal de volle buit pakt in Australië. Norris wordt derde, voor teamgenoot Piastri. Een goed resultaat voor McLaren, al was een tweede plek voor Norris wellicht mogelijk geweest als het team strategisch wat beter bij de les was geweest.

Een totaal onzichtbare Pérez wordt vijfde. Volgens het team was schade aan de bodemplaat debet aan het tegenvallende optreden van de Mexicaan, die in plaats van de leiding in het kampioenschap over te nemen van Verstappen, juist zijn tweede plek aan Leclerc verloor. Alonso eindigt als zesde, maar krijgt naderhand een tijdstraf voor gevaarlijk rijgedrag aan de broek, waardoor hij naar de achtste plek terugvalt, achter teamgenoot Lance Stroll en Tsunoda. Door die zevende plaats zijn de Racing Bulls van de hatelijke nul af en stijgen ze in één klap naar de zesde plaats bij de constructeurs.

De laatste punten gaan naar de Hazen van Hülkenberg en Kevin Magnussen, die de hele race in de clinch lagen met Albon, die weer elfde wordt. Ricciardo legt beslag op een vrij nutteloze twaalfde plaats. Donkere wolken pakken zich ondertussen samen bij Sauber, waar de pitstops maar in de soep blijven lopen. De gifgroene bolides finishten kort achter elkaar als veertiende en vijftiende, tussen de even hopeloze Alpines van Gasly en Esteban Ocon.

Over twee weken gaat het Formule 1-circus verder in Japan. Revancheert Verstappen zich daar, net als vorig jaar, van zijn onverwachte nederlaag, of kan Ferrari de strijd met Red Bull vanaf nu echt aangaan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *