Verstappen pakt de draad op in Japan

Max Verstappen is in Japan weer verdergegaan met waar hij voor Singapore mee bezig was, namelijk races winnen. Op Suzuka won hij met overmacht voor de McLarens van Lando Norris en Oscar Piastri, waardoor Red Bull op het thuiscircuit van Honda de constructeurstitel in de wacht sleepte.

Na de Grand Prix van Singapore, waarin Red Bull niet goed voor de nacht kwam, gloorde er hoop dat de strijd om de dagzege weer spannend zou worden. De terugval van de Oostenrijkse formatie werd door de concurrentie toegeschreven aan de aanscherping van het reglement, waarbij de teams niet langer een aerodynamisch voordeel mogen halen uit het laten doorbuigen van delen van het bodywork.

Max was erop gebrand om die theorie naar het rijk der fabelen te verwijzen. Al vanaf de eerste meters is het menens en rijdt hij de concurrentie op een hoopje. In de kwalificatie is hij zes tienden sneller dan de McLarens van Piastri en Norris. Pérez kan niet aan dat tempo tippen en is slechts vijfde, tussen de Ferrari’s van Leclerc en Science, de winnaar van vorige week. De Mercedes vallen eveneens tegen met een zevende tijd voor Luis en een achtste voor Russle.

Als de lichten een dag later doven, stormt het 19-koppige veld (Sergeant moest na een crash in de kwalificatie vanuit de pits starten) op de eerste bocht af. Max komt niet heel goed weg, maar weet de naast hem gestarte Piastri nog net genoeg af te blokken. Hij heeft echter niet op Norris gerekend, die in de eerste bocht naast hem opduikt. Even ligt de McLaren een neuslengte voor, maar dan moet hij inbinden omdat Max de binnenbocht heeft.

Achter hen probeert de als een raket gestarte Science zich in het steeds kleiner wordende gat tussen teamgenoot Leclerc en Pérez te wurmen. De slecht gestarte Pérez krijgt een tik en duwt op zijn beurt Luis het gras op. Iets soortgelijks gebeurt er achter hen, waar Ocon Bottas aan de kant duwt, waarna de Fin Albon een zet geeft en de Williams de lucht in springt. Alle drie de bolides lopen schade op, net als Joe, die een brokstuk onderschept en eveneens naar de pits moet. Vanwege de rotzooi op de baan wordt de safetycar ingezet, waardoor de vier pechvogels weer achteraan aan kunnen sluiten.

Pérez besluit een ronde later schade aan zijn voorvleugel te laten repareren. In een vlaag van verstandsverbijstering haalt hij Alonso voor de pitingang in, wat hem prompt op een tijdstraf komt te staan. Wanneer hij de pitstraat uitraast, ziet hij de staart van het veld stapvoets door de eerste bocht rijden. In een tweede vlaag van verstandsverbijstering besluit de Mexicaan de achterste twee auto’s in te halen, om ze er even later weer langs te laten.

Als de baan weer is schoongeveegd en de race hervat wordt, trekt Max meteen een flink gat naar Norris. Achter hen komt Luis meteen vol onder druk te staan van Russle, die hem na een stevig gevecht in de laatste bocht passeert, om op start/finish meteen weer te worden teruggepakt.

In de achterhoede bewijst Sergeant zichzelf absoluut geen dienst door Bottas in de haarspeldbocht met blokkerende wielen achterstevoren te beuken. Voor Bottas is het gauw einde oefening, terwijl Sergeant er even later ook de brui aan geeft. Bij Williams zal men intussen wel spijt hebben gehad dat ze die auto na de kwalificatie nog gauw hadden opgelapt en dat ze Sergeant, niet zoals Stroll vorige week, de race hadden laten toekijken. Vanwege een kapotte achtervleugel haalt de Canadees de eindstreep eveneens niet.

In de achterhoede maakt Pérez vooral plekjes goed doordat de mannen voor hem vroeg in de race hun banden wisselen. Op eigen kracht gaat hij alleen voorbij Albon en Joe, maar daarna is Magnussen een te groot obstakel. Pérez probeert het vanaf grote afstand in de haarspeldbocht en ramt de Haas op een lompe manier achterstevoren. Beide coureurs duiken meteen de pits in, waarbij Pérez tevens de tijdstraf voor zijn eerdere vergrijp uitzit. De Mexicaan ligt mijlenver achter en besluit eveneens op te geven.

Vanwege de rommel op de baan verschijnt de virtuele safetycar op de baan. Piastri heeft het geluk dat hij precies op dat moment zijn eerste pitstop van de middag maakt. Die goedkope pitstop helpt hem ruim langs Norris, die zijn pitstop een aantal ronden later maakt en tevens nog door een slaapwandelende Pérez in de weg wordt gezeten.

Max hoeft de koppositie alleen bij zijn eerste bandenwissel even af te staan. Door de pitstops van de Ferrari’s moet hij op de baan alleen nog zien af te rekenen met Russle, die als enige coureur in de kopgroep nog op zijn oude banden is blijven doorrijden. Zonder veel moeite gaat Max de Mercedes voorbij. Russle wordt daarna gauw binnengehengeld door het McLaren-duo, maar voordat de oranje bolides hem om de oren rijden, duikt hij de pits in voor zijn enige bandenwissel van de middag.

Norris is inmiddels tot aan de staart van Piastri opgerukt en klaagt dat hij wordt opgehouden. McLaren grijpt vanaf de pitmuur in en beveelt de Australiër aan de kant te gaan, wat hij op start/finish ook braaf doet. In het vervolg rijdt Norris hard bij zijn teamgenoot vandaan. Op zijn beurt kan Piastri niet wegrijden bij de Ferrari’s van Leclerc en Science.

Ferrari hoopt wat te forceren door Leclerc voor de tweede serie pitstops te laten aftrappen. Luis volgt hem meteen de pits in. Waar Leclercs undercut op Piastri faalt omdat de McLaren-coureur een ronde later stopt, laten de Italianen Science onbegrijpelijk lang doorrijden. Wanneer de Spanjaard eindelijk zijn banden laat vervangen, komt hij ver achter Luis terug op de baan.

Norris gaat na zijn tweede stop meteen voorbij Russle, terwijl Max zijn tweede bandenwissel van de middag kan maken zonder de koppositie te verspelen. Ondertussen heeft Piastri zich aan de staart van Russle gemeld. Hoewel Russle goed uit de laatste chicane komt, blaast Piastri hem met behulp van DRS alsnog finaal voorbij. Even later is het de beurt aan Leclerc. Ook hij heeft moeite de Mercedes in de laatste chicane te volgen. Aan het eind van het rechte stuk komt hij langszij, waarna hij zijn auto laat staan en Russle in de eerste bocht buitenom te grazen neemt.

Russles volgende tegenstander is Luis, die Science inmiddels in zijn kofferbak heeft. Russle voelt er weinig voor om aan de kant te gaan, maar krijgt dan van het team te horen dat hij zo gauw mogelijk op moet hoepelen. Russle gehoorzaamt door Luis er net voor de eerste bocht langs te laten. Mercedes instrueert Luis vervolgens om Russle DRS te geven, zodat hij Science voor kan blijven. Het plannetje mislukt, omdat Russle slecht uit de laatste chicane komt en op start/finish met huid en haar opgevroten wordt.

Na 53 ronden komt Max voor de dertiende keer dit seizoen als eerste over de streep. Norris wordt op bijna 20 seconden achterstand tweede en finisht op zijn beurt bijna 20 seconden voor teamgenoot Piastri, die voor het eerst in zijn carrière naar het podium mag. Net als in de kwalificatie zijn de Ferrari’s van Leclerc en Science vierde en zesde, met Luis tussen hen in als vijfde. Russle wordt met zijn niet bijster succesvolle bandengok zevende.

Op gepaste afstand komt Alonso als achtste over de streep. De snelheid was er wel, maar door een te vroege pitstop zat hij lang vast achter Ocon en raakte hij de kopgroep uit het zicht. Diezelfde Ocon eindigt daarachter nadat hij in de laatste ronde de negende plek van teamgenoot Gasly had teruggekregen.

Buiten de punten eindigen de AlphaTauri’s van Lawson en Tsoenoda na wederom een twijfelachtige strategie. Joe blijft de Haasjes van Magnussen en Hülkenberg voor in een race met vijf uitvallers. Naast Bottas, Pérez, Stroll en Sergeant zag ook Albon de finishvlag niet.

Door de overwinning en het bonuspunt voor de snelste ronde pakt Red Bull met nog zes races te gaan de constructeurstitel. Max komt op 400 punten en heeft de rijderstitel ook zo goed als binnen. Nog drie punten heeft hij nodig om onbereikbaar te zijn voor Pérez, die door zijn wanprestatie op 223 punten blijft steken. Dat kan over twee weken, tijdens de sprintrace in Qatar, al het geval zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *