Als winnen eenvoudig is

Max Verstappen heeft ook de Grand Prix van Hongarije op zijn naam geschreven. Op de krappe Hungaroring won hij met ruim een halve minuut voorsprong op Lando Norris en teamgenoot Sergio Pérez.

Bij wijze van proef hebben de coureurs voor het raceweekend in Hongarije minder setjes banden tot hun beschikking. Tevens is hun keuzevrijheid in de kwalificatie aan banden gelegd. In de eerste kwalificatiesessie mogen alleen de harde banden gebruikt worden, in de tweede sessie alleen de mediums en pas in de laatste sessie komen de zachte kwalificatiebanden aan de beurt.

Als het doel van het bandengegoochel was om een flink door elkaar gehusselde startopstelling te krijgen, dan lukt dat ten dele. Russle ligt er al na de eerste sessie al uit omdat hij tot het laatste moment wacht om een tijd neer te zetten en als een echte Brit iedereen voor laat gaan als hij voor zijn snelle ronde aan wil zetten.

Veel beter vergaat het Luis in de andere Mercedes, die voor het eerst sinds eind 2021 weer van pole vertrekt. Max mist zijn zesde pole op rij op 3 duizendsten en is niet te spreken over de balans van zijn Red Bull. Net als in Engeland vertrekken de McLarens van Norris en Piastri direct achter hem, wat aantoont dat de oranje bolides echt een heleboel snelheid gevonden hebben. De verrassing van de kwalificatie zijn echter de Alfa Romeo’s. Joe verrast met een vijfde plek voor Leclerc, terwijl Bottas zevende is, nog voor Alonso en Pérez.

Een dag later is het echter weer gewoon de Max Verstappen-show. De Nederlander komt vanaf de vuile kant van de baan beter weg dan Luis. In de eerste bocht neemt hij de zevenvoudig wereldkampioen binnendoor te grazen. Luis staat op het verkeerde been en ziet Piastri, die slim binnendoor was gekomen, ook nog passeren. Een bocht later wordt het nog erger voor hem als Norris hem buitenom inhaalt.

Nog slechter vergaat het Joe, die bij de start amper van zijn plek komt en in een oogwenk zijn goede werk van zaterdag tenietdoet. In zijn ijver wat plaatsen goed te maken, remt hij te laat en geeft hij herintreder Ricciardo een zet. De Australiër kleunt op zijn beurt op Ocon, die uitgerekend op teamgenoot Gasly klapt. De twee Alpines liggen er vrijwel meteen uit. Ricciardo valt ver terug, maar kan wel door, terwijl Joe op een tijdstraf getrakteerd wordt.

De spanning vooraan is al gauw ver te zoeken. Max rijdt steeds harder bij de McLarens vandaan, terwijl de oranje bolides op hun beurt weinig te vrezen hebben van Luis. Achter de Ferrari’s van Leclerc en de goed gestarte Science komt Pérez langzaam opzetten. Door de pitstops in de kopgroep rukt hij kortstondig op naar de tweede plaats achter de ongenaakbare Max. Als hij zelf eindelijk nieuwe banden haalt, blijft hij Leclerc, die een erbarmelijke stop had, net voor. Even later rekent hij Science en de nog niet gestopte Russle in, waarna hij jacht maakt op Luis.

De polesitter was de twee McLarens, die bij de pitstops van volgorde waren gewisseld, uit het oog verloren. Hij voelt er weinig voor om Pérez vrije doorgang te verlenen, dus duikt de Mexicaan samen met Piastri voor de tweede keer de pits in. Door Norris’ tweede stop heeft Luis kortstondig de tweede plaats in handen, maar na zijn tweede en laatste stop is hij vijfde.

Pérez was Piastri kort na de pitstops voorbijgegaan en maakt jacht op Norris. Piastri verliest op zijn beurt snelheid vanwege schade aan de bodemplaat en moet Luis in de slotfase laten gaan. De Mercedes-coureur is in de slotfase eindelijk goed op dreef en maakt zelfs jacht op Pérez, die op zijn beurt in de buurt komt van Norris. Het slotoffensief blijft echter uit.

Max rijdt in de slotfase hard weg bij Norris en wint met ruim een halve minuut voorsprong. Tevens pakt hij het bonuspunt voor de snelste raceronde mee. Pérez eindigt op een kleine vier tellen van Norris, met Luis op anderhalve seconde achterstand. Piastri houdt de Ferrari’s en Russle achter zich en wordt vijfde. Vanwege een snelheidsovertreding in de pits en de daarbij behorende tijdstraf wordt Leclerc nog achter Russle als zevende geklasseerd, net voor Science. De negende plaats is een prooi voor Alonso, terwijl teammaat Stroll op een ronde achterstand het laatste punt pakt.

Best of the rest is Albon, met Bottas op zijn staart. Ricciardo wordt in zijn eerste race met AlphaTauri keurig dertiende, voor Hülkenberg en teamgenoot Tsoenoda. Joe wordt zestiende en houdt alleen de achteruitrijdende Magnussen achter zich, terwijl Sergeant na een spin in de slotfase opgaf.

Door zijn zevende opeenvolgende overwinning vergroot Max zijn voorsprong op Pérez in het kampioenschap naar 110 punten, terwijl Alonso Luis in zijn nek heeft hijgen en lijkt te zijn afgehaakt in de strijd om de tweede plaats. Over een week gaat het seizoen verder in België, de laatste race voor de zomerstop. Boekt Max daar zijn achtste opeenvolgende overwinning, of gooien de weergoden roet in het eten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *