Verstappen evenaart Vettel

Voor eigen publiek heeft Max Verstappen zijn negende overwinning op rij gescoord. Op een regenachtig Zandvoort was hij te sterk voor Fernando Alonso en Pierre Gasly, terwijl teamgenoot Sergio Pérez in de slotfase terugviel naar de vierde plaats.

Na een vier weken durende zomerstop is het Formule 1-circus voor het derde opeenvolgende jaar te gast in Zandvoort. Voor Ricciardo zit het weekend er al gauw weer op als hij in de vrije training bij een crash een vinger breekt. Zijn plek wordt niet ingenomen door zijn voorganger Nyck de Vries, maar door Liam Lawson, die onverwachts en zonder enige voorbereiding zijn debuut maakt.

Het is een komen en gaan van buien in de kwalificatie op het kronkelige duincircuit en dat levert een goed gemengde startopstelling op. Max eist voor eigen publiek natuurlijk weer met overmacht de pole op, maar de namen achter hem zijn minder vanzelfsprekend. De verrassing van de kwalificatie is Albon, die zijn Williams naar de vierde tijd stuurt, achter een ontevreden Norris en Russle. De derde rij gaat naar de Spanjaarden Alonso en Science, waarmee de top 6 door coureurs van 6 verschillende teams wordt bevolkt.

De 3 startrijen daarachter laten een vergelijkbaar beeld zien, met Pérez op de zevende plaats voor Piastri in de andere McLaren. Leclerc is slechts negende na een vreemde crash, terwijl Luis niet verder komt dan de dertiende tijd. Lawson is bij zijn debuut in de verraderlijke omstandigheden hekkensluiter.

Een dag later gaat de race onder een dreigende hemel van start. Max behoudt de koppositie, voor Norris, maar achter hen neemt Alonso Albon en Russle binnendoor in de vreemde Hugenholtzbocht te grazen. De race is nog geen ronde onderweg of het begint te hozen. De bij de start teruggevallen Pérez en Leclerc duiken meteen de pits in voor intermediates. Joe, Gasly, Magnussen en Lawson doen hetzelfde en dus moet Pérez bij het wegrijden op de stoet passerende auto’s wachten. Nog slechter vergaat het Leclerc, omdat Ferrari de banden niet paraat heeft, waardoor de pitstop volkomen in het water valt.

De koplopers glibberen op hun slicks alle kanten op en verliezen zeeën van tijd. Op de steeds natter wordende baan ontfutselt Alonso Norris gelijk ook de tweede plaats. Aan het eind van de ronde laten hij en Max eveneens een set intermediates monteren. Hoeveel tijd ze in die ene ronde op de verkeerde banden verloren hebben, blijkt wel als Max zich niet alleen achter Pérez, maar ook achter Joe en Gasly op de baan terugvindt.

De koppositie is dan in handen van Russle, die eveneens voorbij Norris was gegaan. Een paar bochten later is hij de leiding alweer kwijt aan Pérez, die op zijn intermediates veel sneller is. McLaren weet dan genoeg en haalt Norris alsnog binnen voor intermediates. Ook Luis, die als enige coureur op de mediums was gestart, gaat overstag en laat profielbanden omleggen. Russle doet een ronde later met de nodige tegenzin hetzelfde.

Max maakt op de baan korte metten met Gasly en Joe, waarna hij het niet onaanzienlijke gat van ruim 10 seconden naar Pérez met rasse schreden dichtrijdt. Het is opgehouden met regenen en dat de baan rap opdroogt, bewijst Piastri wel, een van de coureurs die stug op zijn droogweerbanden was blijven doorrijden. De Australiër is de snelste man op de baan en dus wisselen de koplopers na een ronde of 10 alweer terug naar slicks. Red Bull besluit ditmaal om Max een ronde eerder dan Pérez naar de pits te halen, waardoor de Nederlander de Mexicaan undercut en de leiding overneemt.

De winnaars van de regen zijn naast de Red Bulls Gasly, Joe en Magnussen, die ineens in de kopgroep zitten. Omgekeerd zijn Norris en de twee Mercedes naar de achterhoede teruggevallen. Kort nadat het hele veld weer op slicks staat, tettert Sergeant op een vreemde manier van de baan en wordt de race geneutraliseerd.

Bij de hervatting staat Max aanvankelijk even onder druk van Pérez en Alonso, maar al gauw rijdt hij zich onder de druk vandaan. Verder achterin DRS’t Luis zich voorbij Leclerc. De Monegask had vroeg in de race zijn voorvleugel beschadigd op Piastri, waarbij de bodemplaat eveneens schade opliep. Dat blijkt, want ook nadat hij zijn voorvleugel had laten vervangen, is de Ferrari met startnummer 16 niet vooruit te branden. Als ook Lawson hem nog inhaalt, wordt Leclerc uit zijn lijden verlost.

De koplopers laten tegen het einde van de race nogmaals nieuwe banden omleggen. Alonso’s stop loopt volledig in de soep als zijn linker voorband er niet af wil. Hij valt terug tot achter Science en Tsoenoda. Alonso gaat de AlphaTauri-coureur gauw voorbij, waarna hij ook Science nog te pakken krijgt. Omgekeerd wordt Tsoenoda op zijn oude banden links en rechts voorbijgereden.

Ondertussen worden er weer donkere regenwolken het circuit opgeblazen. Zelfs op een nog droge baan verliest Russle op een snel punt bijna de macht over het stuur als hij wordt opgejaagd door Luis. Even later verliest hij zijn zesde plek aan de zevenvoudig wereldkampioen, die op zijn nieuwe banden op oorlogspad is. Even verderop ontfutselt Gasly Science de vierde plaats.

Kort daarna begint het te hozen en duikt Pérez meteen de pits in. Het team staat niet klaar en dus heeft de Mexicaan een hondsbelabberde stop. Gasly en Science stoppen meteen ook, net als het Mercedes-duo, waarbij de net ingehaalde Russle even moet wachten op Luis. Max, Alonso en Albon duiken een ronde later de pits in voor intermediates. Ocon krijgt tot zijn ontzetting zelfs regenbanden gemonteerd.

Terug op de baan gaat Russle meteen langs Albon. Vervolgens gaat Pérez in de Tarzanbocht rechtdoor. Hij keert zijn bolide op de uitloopstrook en kan weer verder, maar dan wel als derde achter Alonso. In de rap verslechterende omstandigheden schieten ook Tsoenoda en Luis op hetzelfde punt van de baan, maar zij kunnen verder, in tegenstelling tot Joe, die zijn Alfa Romeo met een angstaanjagende snelheid in de muur smijt.

Geschrokken haalt Red Bull beide coureurs opnieuw naar de pits, maar dan voor regenbanden. Waar Max aan de leiding blijft, beleeft Pérez een hachelijk moment als hij bij het binnenrijden van de pitstraat de vangrail een flinke pakkerd geeft. De race is inmiddels afgebroken, dus moet Pérez aan het eind van de pitstraat voor het rode licht stoppen.

Tijdens de hervatting wordt Pérez’ bolide flink onder handen genomen om alle schade te repareren. De Mexicaan blijkt bij het onbesuisd binnenrijden van de pitstraat tevens te hard te hebben gereden, waardoor hij een tijdstraf aan de natgeregende overall krijgt als het restant van de race met een half uur vertraging wordt uitgereden.

Na 2 ronden achter de safetycar wordt het veld met nog 5 ronden te gaan voor de laatste keer losgelaten. In een duel met Norris loopt Russle een lekke band op, waardoor hij zijn achtste plaats voor de laatste verruilt. Alonso en Pérez kunnen Max in de sprint naar de finish aanvankelijk volgen, totdat Max echt gas geeft en redelijk onbedreigd zijn elfde seizoenszege binnenhaalt. Driver of the Day Alonso wordt tweede en pakt tevens het bonuspunt voor de snelste raceronde mee.

Pérez raakt door zijn tijdstraf zijn derde plek kwijt aan Gasly, die de koplopers redelijk kon volgen. Op flink versleten intermediates, die door de wedstrijdleiding verplicht waren gesteld, wordt Science vijfde. Hij weet Luis en Norris net voor te blijven. Albon komt als achtste over de finish, voor Piastri. Het laatste puntje gaat naar Ocon.

Door zijn negende overwinning op rij evenaart Max Fattle, die eind 2013 9 races op rij wist te winnen. Volgende week mag Max op Monza proberen deze unieke reeks in stand te houden.

2 gedachten aan “Verstappen evenaart Vettel”

    1. Spreek ik mezelf daar in twee zinnen even lelijk tegen. Voor Max zelf is deze reeks natuurlijk wel uniek, maar dat was al een tijdje zo. Hopelijk schrijft hij aankomend weekend echt geschiedenis!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *