De Verstappen-factor

Max Verstappen heeft in Spanje zijn zevende seizoenszege geboekt. Net als twee weken eerder in Canada werd Lando Norris tweede, gevolgd door de twee Mercedes. Ditmaal was Lewis Hamilton George Russell te snel af.

Na de nederlaag in Monaco en de moeizame zege in Canada zou Red Bull op het bochtige Circuit de Barcelona-Catalunya, een echt circuit, laten zien dat het nog steeds het te kloppen team was. Mis. Domineren doen de paarse bolides geen moment. Toch mist Max Verstappen de pole op een haartje. Net als in Canada troeft een Brit hem met een miniem verschil af. Toen was het George Russell, nu is het Lando Norris, die twee honderdsten sneller is. Russell moet genoegen nemen met een vierde plaats, pal achter teamgenoot Lewis Hamilton en pal voor de Ferrari’s van Charles Leclerc en Carlos Sainz.

Best of the rest is Pierre Gasly in de opgeleefde Alpine. Teamgenoot Esteban Ocon schuift een plaatsje door omdat Sergio Pérez drie plekken achteruit wordt gezet omdat hij in Canada met een beschadigde auto naar de pits was gereden. Zodoende schuiven Oscar Piastri, die in de beslissende sessie geen tijd op de klokken wist te brengen, en thuisrijder Fernando Alonso eveneens een plaatsje op.

Als de lichten een dag later voor de 66 ronden tellende race doven, komt polesitter Norris matig van zijn plek. Hij duwt de beter weggekomen Verstappen brutaal het gras in, waardoor de Nederlander wat snelheid verliest. De twee zijn zo druk met elkaar bezig dat Russell ze voor de eerste bocht buitenom voorbijgaat. Verstappen remt Norris uit en blijft tweede, terwijl Norris naar de derde plek afzakt en overduidelijk de verliezer van de start is.

Net als in Canada gaat Russell in de beginfase aan de leiding. Ditmaal kan hij de leiding maar twee ronden vasthouden. Wanneer DRS wordt vrijgegeven, rijdt Verstappen gauw naar de staart van de Mercedes toe, om hem in de eerste bocht brutaal buitenom voorbij te gaan. In het vervolg rijdt hij heel langzaam bij de Mercedes met startnummer 63 vandaan.

Norris kan op zijn beurt niet in de buurt komen van Russell en ziet de overwinning langzaam door de vingers glippen, maar wanneer McLaren voorstelt om hem vroeg naar de pits te halen om Russell te undercutten, wijst Norris dat voorstel resoluut af.

Russell is daarom de eerste coureur die zijn zachte banden komt inwisselen voor een set mediums. Vanwege een klemmend rechter achterwiel verliest hij kostbare seconden en blijft hij Sainz, die vlak achter hem naar de pits was gegaan, maar net voor. Na hun stop moeten ze zich langs de Aston Martins van Lance Stroll en de flink teruggevallen Alonso knokken.

Wanneer Hamilton een ronde later stopt, komt hij achter Sainz terug op de baan. Net als vorig jaar is de Ferrari op de mediums niet bijster snel. Met gevaar voor eigen leven gooit Hamilton zijn auto er even later langs, waarna hij jacht maakt op zijn teamgenoot.

Norris, Leclerc en Piastri zijn nog niet gestopt en liggen vooraan. Wanneer Verstappen Piastri de derde plaats ontfutselt, duikt de Australiër gelijk de pits in. Kort daarna laten Norris en Leclerc ook nieuwe banden omleggen, waardoor Verstappen weer aan de leiding komt te liggen.

Norris is door zijn late stop naar de zesde plek teruggevallen. Sainz krijgt hij vrij snel te pakken, waarna hij op de Mercedes stuit. Hamilton geeft zich niet zomaar gewonnen, maar als hij zelf geen DRS meer heeft op Russell, gaat Norris hem alsnog voorbij.

Vervolgens knokt hij zich in een fraai gevecht langs Russell. Met behulp van DRS rijdt hij op start/finish het gat naar de Mercedes-coureur dicht. Russell maakt meteen daarna een foutje, waardoor Norris hem in de derde bocht fraai buitenom voorbijrijdt. Russell geeft niet op en gaat Norris de bocht erna buitenom voorbij. Norris heeft het laatste woord, want als Russell in de vijfde bocht iets te ver doorschiet, prikt hij zijn McLaren er definitief langs.

Russell duikt gelijk de pits in. Voor zijn tweede en laatste pitstop van de middag krijgt hij prompt de harde banden mee, net als Sainz, die weer in dezelfde ronde stopt. Hamilton rijdt langer door en laat bij zijn stop een set zachte banden monteren, net als Verstappen. De Nederlander had nog een fonkelnieuw setje rode banden over en besluit deze in de slotfase in te zetten.

Hij krijgt de leiding weer in handen als ook Norris en Leclerc hun versleten mediums voor de zachte banden inwisselen. Norris blijft Russell net voor, maar kijkt wel tegen een achterstand van acht seconden aan. Voor hem begint een race tegen de klok om Verstappen nog te achterhalen. Op nieuwe banden rijdt hij meteen de snelste ronde van de middag en knabbelt hij langzaam wat van zijn achterstand af.

Achter hem wisselen zowel de Mercedes als de Ferrari’s van volgorde. Hamilton neemt de derde plek over van Russell, terwijl Sainz plaatsmaakt voor Leclerc. Daarmee is de situatie precies omgekeerd aan die in het begin van de race, toen Sainz de Monegask op een vrij ruwe manier voorbijreed. In het vervolg rukt Leclerc op tot aan de staart van Russell, maar hij krijgt de Brit niet voor het vallen van de vlag te pakken.

Hetzelfde geldt voor Norris, die aan de meet twee seconden tekortkomt en tweede wordt achter een dolblije Verstappen. In een race waarin hij niet de snelste auto leek te hebben, komt hij toch weer als eerste over de finish. Het is zijn zevende overwinning van het seizoen alweer en de 61e uit zijn carrière. Hamilton blijft op 103 zeges staan, maar mag wel voor het eerst sinds Mexico vorig jaar naar het podium.

Russell wordt vierde, voor Leclerc, terwijl Sainz niet eens ver voor Piastri als zesde finisht. Pérez rekent pas in de slotfase met de Alpines af en eindigt na drie pitstops op een minuut achterstand als achtste. Voor de tweede race op rij eindigen Gasly en Ocon in de punten. Ze blijven Nico Hülkenberg, die nog een tijdstraf voor een snelheidsovertreding in de pits krijgt, net voor. Door de dubbele puntenfinish gaat Alpine Haas meteen ook voorbij in het kampioenschap.

Op een ronde achterstand komt Alonso over de streep. Teamgenoot Lance Stroll komt als veertiende over de streep in zijn groene bolide. Tussen de twee groene bolides in eindige Guanyu Zhou in zijn nog groenere bolide. Geen goed weekend voor Aston Martin dus.

Het enige geluk voor het voormalige team van Jordan is dat de Racing Bulls al helemaal niet in het stuk voorkomen. Daniel Ricciardo wordt nog vijftiende na een sterke eindsprint, terwijl Yuki Tsunoda blijft steken op de negentiende plaatst. Tussen hen in eindigen Valtteri Bottas, Kevin Magnussen en de vanuit de pits gestarte Alexander Albon, die in de slotfase van de race nog even de grindbak had verkend. Op twee ronden achterstand eindigt Logan Sargeant als laatste in een race zonder uitvallers.

Door zijn tweede plaats neemt Norris de tweede plaats in het kampioenschap over van Leclerc. Wel ziet hij zijn achterstand tot Verstappen oplopen naar 69 punten. Volgende week gaat het seizoen verder in Oostenrijk, op het thuiscircuit van Red Bull, waar tevens een sprintrace is ingeroosterd. Kan Verstappen zijn voorsprong daar verder uitbouwen, of doet Norris dan wel wat terug?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *