Formule 1 2017: de werkelijke eindstand

Als Vettel tegen het eind van het seizoen niet steeds motorpech had gehad, had hij het kampioenschap kunnen winnen en Verstappen had natuurlijk boven Ricciardo moeten eindigen als hij niet zo veel pech had gehad. Hoe had het kampioenschap eruitgezien zonder mechanische problemen?

Hoewel de betrouwbaarheid in de Formule 1 anno 2017 goed te noemen is, verliezen coureurs nog altijd geregeld punten door dingen waar ze geen invloed op hebben, zoals mechanische defecten, verprutste pitstops of rivalen die ze van de baan rijden. Wat was hun werkelijke potentieel en wie waren de pech- en geluksvogels van het jaar?*

Australië
Ricciardo begon met twee ronden achterstand en viel halverwege de race uit, maar aangezien hij door een matige kwalificatie en een gridstraf slechts als vijftiende startte, had hij waarschijnlijk toch geen punten gescoord. Grosjean raakte een zevende plek kwijt door een mechanisch defect, terwijl Kwjat een plek verloor door een ongeplande pitstop. In deze alternatieve geschiedenis zou Alonso slechts een elfde plek hebben verloren door zijn late opgave.
Grosjean +6
Pérez -2
Sainz – 3
Ocon -1

China
Alonso raakte een vrij zekere achtste plaats kwijt door een mechanisch defect. Kwjat reed voor zijn uitvalbeurt voor Ocon en had elfde kunnen worden, terwijl Vandoorne voor Grosjean dertiende had kunnen worden.
Alonso +4
Magnussen -2
Pérez -1
Ocon -1

Bahrein
Verstappen viel kort na zijn stop uit met defecte remmen. Hij had eventueel de Mercedes kunnen undercutten, maar waarschijnlijk was hij achter hen vierde geworden.
Verstappen +12
Räikkönen -2
Ricciardo -2
Massa -2
Pérez -1
Hülkenberg -1

Rusland
Ricciardo viel vroeg in de race uit. Hij lag zevende na de start en zou maximaal als zesde zijn geëindigd als hij Massa via de pitstops voorbij kon komen. Massa had op zijn beurt als zevende kunnen eindigen als hij niet twee keer een lekke band had gekregen.
Ricciardo +8
Massa +4
Pérez -4
Ocon -4
Hülkenberg -3
Sainz -1

Spanje
Aan de schuldvraag over het startongeval wil ik mijn handen niet branden. Bottas verloor een zekere derde plek door een geplofte motor. Door een tijdstraf was Wehrlein hoe dan ook achter Hülkenberg geëindigd, ook als zijn stop beter was verlopen.
Bottas +15
Ricciardo -3
Pérez -2
Ocon -2
Hülkenberg -2
Sainz -2
Wehrlein -2
Kwjat -1
Grosjean -1

Monaco
Hülkenberg verloor een tiende plek door een vroege uitvalbeurt, terwijl Magnussen zonder lekke band als negende had kunnen finishen. Ocon had eveneens een lekke band, maar kwam niet voor punten in aanmerking. Pérez speelde botsautootje en had zijn laatste plaats puur aan zichzelf te wijten. Het laatste slachtoffer van zijn dollemansrit was Kwjat, die anders elfde was geworden.
Hülkenberg +1
Magnussen +1
Massa -2

Canada
Verstappen lag tweede toen hij vroeg in de race uitviel. Bottas drong op dat moment niet aan, dus is de kans groot dat hij tweede had kunnen blijven. Räikkönen had een remprobleem aan het eind van de race, waardoor hij de Force India’s moest laten gaan. Zonder remprobleem was hij waarschijnlijk voor de Force India’s, maar achter teamgenoot Vettel (die een inhaalrace reed nadat hij bij de start schade had opgelopen) geëindigd. Kwjat was op weg naar een puntje toen zijn wagen aan het eind van de race de geest gaf.
Verstappen +18
Bottas -3
Ricciardo -3
Vettel -2
Räikkönen +2
Pérez -4
Ocon -4
Hülkenberg -2
Stroll -2
Kwjat +1

Azerbeidzjan
In deze knotsknettergekke race had Hamilton zonder losgeraakte hoofdsteun moeten winnen. Verstappen had zonder mechanisch defect tweede kunnen worden. Räikkönen had de pech dat de Force India’s elkaar precies voor zijn neus van de baan reden en had anders derde kunnen worden. Racewinnaar Ricciardo zou vierde zijn geworden. Massa zou zonder defecte schokdemper voor Stroll (die in de laatste meters door Bottas werd gepasseerd) zijn geëindigd. Vettel had zijn stop-and-go-penalty volledig aan zichzelf te wijten. Hij zou zonder pech van anderen als achtste zijn geëindigd.
Hamilton +15
Verstappen +18
Räikkönen +15
Ricciardo -13
Massa +10
Bottas -10
Stroll -9
Vettel -8
Ocon -6
Magnussen -5
Sainz -4
Alonso -2
Wehrlein -1

Oostenrijk
Verstappen werd bij de start buiten zijn schuld aangereden en viel uit, ook omdat de koppeling al niet werkte. Het is heel moeilijk om aan te geven hoe goed hij het zou hebben gedaan als de koppeling wel had gewerkt, dus beschouw ik het startongeluk met Kwjat en Alonso maar als een raceongeval. Verder eindigde iedereen in de top 10 waar hij hoorde te eindigen.

Engeland
De Ferrari’s kregen allebei vlak voor het einde een lekke band. Hoewel Vettels rondetijden op dat moment niet best waren, kwam Räikkönens klapband volledig uit de lucht vallen. Zonder de lekke banden waren ze tweede (Räikkönen) en vierde (Vettel) geworden. Hülkenberg verloor vermogen in de slotfase van de race, waardoor hij Ricciardo niet achter zich kon houden. Verder verloor Vandoorne zijn tiende plaats aan Massa door een verprutste pitstop.
Räikkönen +3
Bottas -3
Vettel +6
Verstappen -2
Ricciardo -4
Vandoorne +1
Massa -1

Hongarije
Verstappen reed bij de start Ricciardo uit de race. Zonder die botsing, of als Ricciardo’s radiator het niet had begeven, waren de Red Bulls waarschijnlijk als vierde (Ricciardo) en vijfde (Verstappen) gefinisht.
Ricciardo +12
Hamilton -4
Alonso -2
Sainz -2
Pérez -2
Ocon -1
Vandoorne -1

België
Opnieuw een uitvalbeurt voor Verstappen, ditmaal terwijl hij op de vijfde plek reed. Vervolgens reed Räikkönen te hard langs het wrak, waardoor hij een tijdstraf kreeg. Het zette de deur open voor Ricciardo, die Bottas bij de herstart de oren waste, zodat hij zelfs als derde eindigde. Zonder Verstappens motorprobleem had hij het waarschijnlijk met een zesde plek moeten doen (ervan uitgaande dat Räikkönen Bottas niet bij de herstart voorbij was gegaan).
Bottas +5
Verstappen +10
Ricciardo -7
Hülkenberg -2
Grosjean -2
Massa -2
Ocon -1
Sainz -1

Italië
Aan kop finishte iedereen waar hij hoorde te finishen.

Singapore
Bij de start klapten de Ferrari’s en Verstappen op elkaar. Alonso werd ook geraakt, maar kon nog even verder. Het is onduidelijk hoe hoog hij had kunnen eindigen zonder die botsing. Hülkenberg reed op de vierde plek rond, toen hij tegen het eind van de race vanwege een olielek moest opgeven.
Hülkenberg +12
Sainz -2
Pérez -2
Palmer -2
Vandoorne -2
Stroll -2
Grosjean -1
Ocon -1

Maleisië
Dit is een beetje een gok, maar gezien Vettels racesnelheid is het aannemelijk dat Räikkönen de race had kunnen winnen als er voor de start geen probleem bij zijn auto werd ontdekt. Verder had Ocon pech met een lekke band vroeg in de race. Zonder die lekke band was hij waarschijnlijk vlak achter zijn teammaat geëindigd.
Räikkönen +25
Verstappen -7
Hamilton -3
Ricciardo -3
Vettel -3
Bottas -2
Pérez -2
Ocon +3
Vandoorne -4
Stroll -3
Massa -1

Japan
Ook dit is een beetje een gok, maar gegeven dat Vettel bij de start geen plekken verloor ondanks dat zijn motor maar op vijf cilinders liep, had hij met goed lopende motor waarschijnlijk de leiding gepakt en de race gewonnen. In de achterhoede liep Hülkenberg mogelijk een negende plek mis doordat zijn achtervleugel open bleef staan.
Vettel +25
Hamilton -7
Verstappen -3
Ricciardo -3
Bottas -2
Räikkönen -2
Ocon -2
Pérez -2
Hülkenberg +2
Magnussen -3
Grosjean -2
Massa -1

Amerika
Zonder technisch defect was Ricciardo waarschijnlijk als derde geëindigd. Hij stond op het punt Bottas via een undercut voorbij te gaan. Wel moest hij later in de race waarschijnlijk nogmaals naar de pits en had hij een vergelijkbare race gehad als Verstappen, die na een gridstraf vanuit de achterhoede oprukte. Een geplofte motor kostte Alonso een achtste plaats.
Ricciardo +15
Räikkönen -3
Verstappen -2
Bottas -2
Ocon -2
Alonso +4
Sainz -4
Pérez -3
Massa -2
Kwjat -1

Mexico
Op de overwinning van Verstappen viel weinig af te dingen. Ricciardo was zonder opgeblazen motor waarschijnlijk vierde geworden. De geplofte motor van Hartley en de daaruit voortvloeiende virtuele safetycar leverde winnaars en verliezers op. De grootste winnaar was Stroll, die uiteindelijk tussen de Force India’s eindigde, waar eigenlijk Hülkenberg had moeten eindigen. Zonder virtuele safetycar en zonder lekke band van zijn teammaat was Stroll als tiende over de streep gekomen, wat betekende dat Magnussen en Hamilton buiten de punten zouden zijn gevallen.
Ricciardo +12
Vettel -2
Ocon -2
Hülkenberg +6
Pérez -2
Massa +2
Stroll -7
Magnussen -4
Hamilton -2
Alonso -1

Brazilië
Aan kop finishte iedereen waar hij hoorde te finishen.

Abu Dhabi
Ricciardo had als vierde moeten finishen. Sainz raakte een tiende plaats kwijt door een blunder in de pit.
Ricciardo +12
Räikkönen -2
Verstappen -2
Hülkenberg -2
Pérez -2
Ocon -2
Sainz +1
Alonso -2
Massa -1

Wat is nou uiteindelijk de conclusie van het verhaal? Het blijkt dat Hamilton weinig punten door de vingers heeft laten glippen. Zonder mechanische pech van hemzelf en anderen had hij 362 punten moeten scoren, een punt minder dan de 363 punten die hij uiteindelijk scoorde. Hetzelfde geldt voor Bottas, die met zijn 305 punten twee punten meer scoorde dan waar hij eigenlijk recht op had.

Hoe anders zat het bij de concurrentie. Vettel liet netto 17 punten liggen door slechte betrouwbaarheid, teamgenoot Räikkönen zelfs 36. Desondanks zou Vettel dan nog steeds 18 punten achter Hamilton zijn geëindigd. De missers in Azerbeidzjan en Singapore zouden zich dan goed laten voelen.

Een vergelijkbaar beeld was er bij Red Bull, dat niet minder dan negen mechanische defecten kende. Toch viel de schade van die uitvalbeurten wel mee, ook omdat de paarse bolides op de eerste rij zaten om te profiteren van de fouten bij de topteams: Ricciardo liet netto 21 punten liggen, Verstappen 42, waarmee hij de grootste donateur van het hele veld was. Toch had hij het ook zonder pech tegen Ricciardo af moeten leggen: de Australiër zou 221 punten hebben gescoord en Verstappen 210.**

Die gemorste punten kwamen vooral terecht bij het team van Force India, wat best ironisch is aangezien de roze bolides elkaar geregeld uit de race reden. Toch vrat het Indiase team de meeste kruimels op die de topteams lieten liggen. Pérez scoorde zodoende 30 van zijn 100 punten, Ocon 27 van 87 punten (ook bijna 30%).

Een gemengd beeld was er bij Williams. Waar Massa ongeveer eindigde waar hij hoorde, scoorde Stroll 23 van zijn 40 WK-punten puur door de pech van anderen.

Hülkenberg was in de middenmoot de grootste donateur met 9 punten, terwijl Sainz de grootste profiteur was met 18 punten. Het enorme gat tussen hem en Kwjat kan echter niet daardoor verklaard worden, want zonder technische defecten had Sainz Kwjat met 33-4 in plaats van 48-4 verslagen bij Toro Rosso.

Het gat tussen Alonso en Vandoorne was in werkelijkheid iets groter dan de eindstand aangaf (18-7 in plaats van 17-13) en hetzelfde geldt voor het teamduel bij Haas. Hoewel Grosjean het duel met 28-19 won, had hij zonder het toevalsaspect met 25-6 moeten winnen (Magnussen behaalde bijvoorbeeld zijn beste resultaat in de domolition derby in Azerbeidzjan, terwijl Grosjean in Australië en Oostenrijk op eigen kracht in de subtop meereed).

De werkelijke eindstand:
1. Hamilton 362 (-1)
2. Vettel 334 (+17)
3. Bottas 303 (-2)
4. Räikkönen 241 (+36)
5. Ricciardo 221 (+21)
6. Verstappen 210 (+42)
7. Pérez 70 (-30)
8. Ocon 60 (-27)
9. Hülkenberg 52 (+9)
10. Massa 46 (+3)
11. Sainz 36 (-18)
12. Grosjean 25 (-3)
13. Alonso 18 (+1)
14. Stroll 17 (-23)
15. Vandoorne 7 (-6)
16. Palmer 6 (-2)
17. Magnussen 6 (-13)
18. Kwjat 4 (-1)
19. Wehrlein 2 (-3)
20. Ericsson 0 (0)

En bij de teams:
1. Mercedes 665 (-3)
2. Ferrari 575 (+53)
3. Red Bull 431 (+63)
4. Force India 130 (-57)
5. Williams 63 (-20)
6. Renault 61 (+4)***
7. Toro Rosso 37 (-16)***
8. Haas 31 (-16)
9. McLaren 25 (-5)
10. Sauber 2 (-3)

De werkelijke stand bij de constructeurs laat de dominantie van de drie topteams goed zien. Hoewel Red Bull recht had op maar twee derde van de punten van Mercedes, scoorde de nummer drie van het kampioenschap ruim drie keer zo veel punten als de nummer vier, Force India, dat op zijn beurt ruim twee keer zo veel punten scoorde als Williams en (het weinig effectieve) Renault. Toro Rosso, Haas en McLaren waren redelijk aan elkaar gewaagd en Sauber was duidelijk hekkensluiter.

* Foute pitstopstrategieën, pech met safetycars, slechte uitgangsposities door gridstraffen en raceongevallen tel ik niet mee in deze analyse.
** Hierbij moet wel worden aangetekend dat sommige aannames in Verstappens nadeel waren. De conclusie lijkt te zijn dat Verstappen en Ricciardo elkaar in de races maar heel weinig ontliepen.
*** Sainz scoorde 48 punten voor Toro Rosso en 6 voor Renault. Zonder mechanische defecten had hij 33 punten voor Toro Rosso en 3 voor Renault moeten scoren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *