Had Ferrari Verstappen kunnen bedreigen in Canada?

De Grand Prix van Canada draaide uit op een optocht, waarin de slecht gekwalificeerde Ferrari’s aanvankelijk veel terrein verloren. Eenmaal uit het verkeer bleken de rode bolides erg snel te zijn. Hadden ze met een betere kwalificatie om de overwinning kunnen strijden?

De regenachtige kwalificatie leverde een enigszins door elkaar gegooide startopstelling op. Naast de Ferrari’s kwamen ook Pérez en Stroll niet goed voor de dag. Alleen Sainz wist van hen de laatste kwalificatiesessie te bereiken, maar moest vanwege opzichtig hinderen drie plekken inleveren, waardoor hij tussen teamgenoot Leclerc en Pérez als elfde aan de race mocht beginnen. Stroll werd eveneens op de bon geslingerd en mocht pas als zestiende van start.

Met vier snelle auto’s in de middenmoot hadden Verstappen, Alonso, Hamilton en Russell vooraan het rijk alleen. Verstappen eiste met overmacht de pole op, terwijl Alonso en het Mercedes-duo profiteerden van de straf van Hülkenberg voor het negeren van de rode vlaggen. In de race reden ze met zijn vieren met grote passen bij de rest van het veld vandaan, aangevoerd door Ocon, die Hülkenberg bij de start voorbij was gegaan.

Met twee auto’s in de kopgroep zag het er goed uit voor Mercedes. Hamilton was Alonso bij de start voorbijgegaan en kon Verstappen enigszins volgen, terwijl Russell op Alonso zat te jagen. In de twaalfde ronde raakte Mercedes die numerieke meerderheid kwijt toen Russell zijn bolide bij het uitkomen van de tweede chicane hard in de muur smeet. Wonder boven wonder kon hij nog verder, maar vanwege de brokstukken op de baan werd de race gelijk geneutraliseerd.

Bij het daaropvolgende pitstopgeweld ging het bijna nog verder mis voor Mercedes toen Hamilton na een matige stop pal voor de neus van Alonso werd weggestuurd. Het bleef zonder gevolgen en met de concurrentie op grote achterstand behielden de drie koplopers hun posities.

Meer consequenties had de neutralisatie voor de coureurs in de middenmoot. Hülkenberg, Gasly, Stroll en De Vries hadden net voor de neutralisatie hun banden verwisseld en lagen opeens bijna helemaal achteraan. Beter voor elkaar had Tsunoda het, die in de openingsronde zijn banden al had laten verwisselen om uit het verkeer te komen en daar wat plekjes mee wist te winnen.

Ocon, Piastri, Norris, Albon en Zhou konden hun bandenwissel tijdens de neutralisatie maken en rukten op. Daarbij liep Norris overigens nog tegen een tijdstraf aan omdat hij bewust een gat had laten vallen om in de pits niet op teamgenoot Piastri te hoeven wachten.

Tot slot waren Leclerc, Sainz, Pérez, Magnussen en Bottas op hun oude banden door blijven rijden. Waar laatstgenoemden langzaam maar zeker weer terugzakten, konden de Ferrari-coureurs en Pérez eindelijk hun echte snelheid laten zien. Op hun ietwat versleten banden reden ze hard weg bij de rest van het veld, terwijl ze de kopgroep redelijk in het zicht hielden.

De bandenslijtage bleek in de race hoger dan verwacht, vooral op de harde band waar iedereen behalve het Ferrari-duo nu mee onderweg was. In de middenmoot trapte Stroll al gauw af voor de tweede serie pitstops. Die vroege stop hielp hem langs Hülkenberg, Zhou, Tsunoda en zelfs Piastri, die halverwege de race eveneens nieuwe banden om lieten leggen. De Ferrari’s konden rond diezelfde tijd hun enige geplande bandenwissel van de middag maken zonder hun plaats te verliezen. Alleen Pérez raakte zijn zesde plek kortstondig kwijt aan Albon, die stoïcijns op zijn oude banden door was blijven rijden.

De koplopers maakten kort daarna ieder hun tweede pitstop van de middag. Waar Verstappen en Hamilton weer de superieur geachte mediums konden laten omleggen, moest Alonso, die Hamilton kort na de herstart voorbij was gereden, noodgedwongen op de harde band blijven rijden. Aston Martin had voor de race namelijk maar één set mediums, net als Alpine, Alfa Romeo, AlphaTauri en McLaren. Red Bull, Haas en Williams hadden zowel twee sets harde banden als twee sets mediums, maar het best uitgekiend hadden Mercedes en Ferrari het, met één set harde banden en twee sets mediums.

In de slotfase joeg Hamilton nog een tijd op Alonso, maar tegen het eind van de race gooide hij de handdoek in de ring. Hij eindigde niet eens heel ver voor het Ferrari-duo, dat op de harde band redelijk in de buurt bleef. Met een fatsoenlijke kwalificatie hadden de rode bolides het podium waarschijnlijk wel gehaald. En misschien zelfs meer dan dat, omdat Verstappens voorsprong op Alonso aan de finish nog geen 10 seconden was. Of was het wel zo simpel?

Red Bull
Wederom leek Red Bull maar met één auto mee te doen. Waar Verstappen met ruim een seconde voorsprong de pole pakte en van start tot finish aan de leiding lag, gaf Pérez alleen in de slotronde een teken van leven, toen hij op een nieuw setje banden de snelste raceronde op zijn naam schreef. Op beide bandencompounds kwam hij flink tekort op Verstappen. De Nederlander was volgens de analyse juist sneller op de harde banden dan op de mediums, wat doet vermoeden dat hij aan het eind van de race niet het achterste van zijn tong liet zien.

1. Verstappen (+0.17 op hard, +0.27 op medium)
6. Pérez (+0.61 op hard, +0.65 op medium)

Aston Martin
Net als Red Bull had Aston Martin maar één auto vooraan. Waar Alonso bij de start werd weggeblazen door Hamilton, kreeg hij de Brit uiteindelijk toch te pakken. Interessant genoeg was hij op de mediums het snelst van iedereen, dus was het een nadeel dat hij maar één set gele banden voor de race had. Stroll bivakkeerde vrijwel zijn hele thuisrace in de achterhoede, maar reed toch nog de punten in. Vlak voor de finish ging hij nog langs Bottas, waarmee hij revanche nam voor Azerbeidzjan 2017. Door Norris’ straf werd hij negende, hoewel dat natuurlijk alsnog ver onder de maat is.

2. Alonso (+0.40 op hard, +0.00 op medium)
9. Stroll (+0.85 op hard)

Rondetabel van de race. Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Mercedes
Als enige team had Mercedes twee auto’s vooraan, maar na de crash van Russell was het mooiste er wel weer vanaf. Kort na de neutralisatie verloor Hamilton zijn tweede plek aan Alonso, zonder dat hij nou echt langzamer was. Na afloop klaagde Hamilton dat een gebrek aan tractie hem parten had gespeeld, hoewel daar bij de start weinig van te merken was. Russell moest kort voor het einde opgeven met een remprobleem. Hoewel hij nog redelijk in de middenmoot meevocht, was het geen verrassing dat hij na zijn klapper niet meer de snelheid van daarvoor had.

3. Hamilton (+0.50 op hard, +0.40 op medium)
Russell (+0.86 op hard, +0.20 op medium)

Ferrari
Een positief weekend voor Ferrari, dat strategisch eindelijk een keer bij de les leek en eindelijk over een goede racepace leek te beschikken, hoewel het daar in de openingsfase nog niet direct naar uitzag. Eenmaal uit het verkeer konden de Ferrari’s hun echte snelheid laten zien en die was echt goed. Wellicht werden ze geholpen door de koelere weersomstandigheden. Waar Ferrari normaal moeite heeft om de banden in leven te houden, had de concurrentie ditmaal moeite om de banden op temperatuur te houden. Toch kwam Ferrari nog steeds wat tekort ten opzichte van de top.

4. Leclerc (+0.46 op hard, +0.28 op medium)
5. Sainz (+0.49 op hard, +0.54 op medium)

Racevoortgangsgrafiek. Per ronde is voor Verstappen (paars), Alonso (groen) Hamilton (zwart), Leclerc (rood), Sainz (donkerrood), Pérez (lichtpaars) en Albon (blauw) hun voorsprong ten opzichte van het gemiddelde tempo van Verstappen uitgezet. Negatieve waarden zijn achterstanden.

Williams
Net als Ferrari was Williams strategisch goed bij de les. Gezegd moet worden dat Albon de ietwat riskante strategie perfect uitvoerde. In tegenstelling tot bijna de hele middenmoot maakte hij geen tweede stop en dankzij de enorme topsnelheid van zijn Williams kwam niemand hem ook meer voorbij. Daar kwam nog bij dat hij zijn banden fantastisch in leven hield. Zijn snelste raceronde zette hij pas aan het eind van de race neer, op volkomen versleten banden. Petje af! Sargeant lag er daarentegen al snel uit.

7. Albon (+0.88 op hard)

Alpine
Geen geweldig weekend voor Alpine. Gasly was terecht woedend op Sainz, die zijn kwalificatie verknalde, en in de race ging het niet veel beter. Pech met de safetycar veroordeelde hem tot een verblijf in de achterhoede. Beter had Ocon het voor elkaar. In de openingsfase lag hij trots vijfde, maar nadat de Ferrari’s en Pérez hem hadden geovercut, raakte hij bij zijn tweede pitstop ook nog zijn plek kwijt aan Albon. Die plek kreeg hij ook niet meer terug, dus eindigde hij als achtste.

8. Ocon (+1.19 op hard, +0.97 op medium)
12. Gasly (+0.89 op hard, +0.87 op zacht)

Alfa Romeo
Net als twee weken eerder een enorm contrast tussen de twee rijders. Ditmaal was Bottas duidelijk de snellere Alfa Romeo-coureur. Als een van de weinige coureurs besloot hij tijdens de neutralisatie geen banden te wisselen. Doordat hij na de neutralisatie nog redelijk snel was en de concurrentie ook nog een tweede keer naar de pits moest, lag hij in de slotfase op de negende plaats. Dat Norris hem nog inhaalde was geen punt, omdat hij een tijdstraf had, maar dat Stroll hem bij het sluiten van de markt nog verraste, was dat wel. Zhou was de hele race onzichtbaar.

10. Bottas (+1.01 op hard, +1.22 op medium)
16. Zhou (+1.43 op hard, +1.32 op medium)

McLaren
Bij de start sloop Piastri langs Norris en dat had grote consequenties toen de race geneutraliseerd werd. De vertragingstactieken achter de safetycar leverden Norris zoals gezegd een tijdstraf op. Na de hervatting ging hij zijn teamgenoot weer voorbij, maar eindigde hij door de tijdstraf (en een mislukte aanval op Ocon in de slotronde) toch achter hem. Strategisch had McLaren het ook niet echt voor elkaar, dus eindigden de oranje bolides buiten de punten.

11. Piastri (+1.24 op hard, +1.10 op medium)
13. Norris (+1.14 op hard)

AlphaTauri
De kwalificatie verliep desastreus voor het voormalige team van Toro Rosso, met een zestiende en achttiende tijd, waarbij Tsunoda ook nog eens drie plekken werd teruggezet. Een pitstop in de eerste ronde hielp de kleine Japanner langs iedereen die net voor de neutralisatie was gestopt. Bij zijn matig getimede tweede stop verloor hij daarentegen terrein, dus restte hem niet meer dan een veertiende plek. Daarmee deed hij het nog wel beter dan De Vries, die door zijn ongelukkig getimede eerste stop in de achterhoede bleef steken. Net toen de tweede serie pitstops in gang werd gezet en hij goede zaken dacht te doen, vergaloppeerde hij zich finaal in een duel met Magnussen. Een laatste plaats was zijn deel.

14. Tsunoda (+1.08 op hard)
18. De Vries (+1.71 op hard, +1.91 op medium)

Haas
Na de kwalificatie was het nog feest, met een tweede plek voor Hülkenberg. Nog voor het begin van de race was hij drie plekken kwijt omdat hij te hard langs de rode vlaggen zou hebben geraasd. Daarna verloor hij nog een plek bij de start en later aan Piastri. De meeste plaatsen verloor hij echter omdat hij net voor de neutralisatie zijn eerste bandenwissel had gemaakt. De rest van de race reed hij rond de vijftiende plaats. Nog minder verging het Magnussen, die door het incident met De Vries veel tijd verloor. Na nog een tweede bandenwissel eindigde hij niet ver voor de Nederlander als zeventiende.

15. Hülkenberg (+1.61 op hard, +1.38 op medium)
17. Magnussen (+1.51 op hard, +1.58 op medium)

De bevindingen van de race:
– Verstappen deed het in de slotfase ruistig aan
– De Ferrari’s waren in de race snel, maar niet snel genoeg om te winnen
– Alonso had wellicht een bedreiging kunnen worden als hij een extra set mediums voor de race had gehad
– Goed bandenmanagement hielp Albon aan een zevende plaats
– McLaren liep strategisch te slapen en scoorde geen punten
– De neutralisatie deed Hülkenbergs goede kwalificatie teniet, maar snel was hij ook niet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *