Met een doodeenvoudige zege heeft Lewis Hamilton in Spanje zijn koppositie in het WK versterkt. Achter het Mercedes-duo kwam Max Verstappen na een bijna foutloze race als derde over de streep.
De laatste regenrace op Circuit de Barcelona-Catalunya dateert alweer uit 1996, toen Michael Schumacher gehakt maakte van de concurrentie. Ook dit jaar was de lucht dreigend, maar bleef de verwachte regen uit. De verwachte Hamilton-dominantie kwam daarentegen wel uit.
De kwalificatie gaf een beeld dat vorig jaar ook al vaak te zien was: eerst twee Mercedes, daarna twee Ferrari’s en dan pas de twee Red Bulls. Hoewel de onderlinge verschillen vooraan niet groot waren, was de derde plek voor Fattle, die de afgelopen drie races nog op pole stond, een behoorlijke domper.
In de race, die vanwege een door Grosjean veroorzaakte puinhoop werd geneutraliseerd, kon de Duitse viervoudig wereldkampioen helemaal geen vuist maken. Bij de start weet hij Bottas nog te verslaan, maar na de hervatting rijdt Luis op zevenmijlslaarzen bij hem vandaan, terwijl Bottas steeds meer begint aan te dringen.
Achter hen werd de tweede Ferrari door de Red Bulls opgejaagd. Bij de pitstops komt Max zelfs even aan de leiding te liggen, terwijl Rijkunnen plotseling snelheid verliest en moet opgeven. Halverwege de race lost Luis Max definitief af als koploper als de Belgische Nederlander zijn banden laat vervangen.
Op dat moment zit Bottas nog steeds de versnellingsbak van Fattle te bestuderen. De Ferrari-coureur werd na zijn vroege stop door de enig overgebleven Haas van Magnussen opgehouden, maar door een trage stop kon de Fin er niet van profiteren. Ferrari schiet zichzelf echter in de voet door Fattle bij een virtuele safetycarfase opnieuw van nieuwe banden te voorzien. De stop is slecht en hij verliest niet alleen zijn tweede plek aan Bottas, maar ook de derde plek aan Max.
Als de race weer wordt hervat, rijdt Max een deel van zijn voorvleugel stuk op Stroll, die lag te slapen en in een slakkengangetje over het circuit blijft sukkelen. Het lijkt hem niet te deren, want ondanks de beschadiging aan zijn wagen weet Max zelfs wat bij Fattle weg te lopen, terwijl hij heel langzaam op Bottas inloopt, die zijn oude bandjes nog in leven probeert te houden.
Er gebeurt echter weinig meer in de slotfase, dus wint Luis met ruim twintig seconden voorsprong op Bottas. Max wordt derde voor Fattle en de verder onzichtbare Ricciardo. Best of the rest werd Magnussen, die op meer dan een ronde achterstand als zesde finishte. Spaans succes was er voor Science en Alonso. De oudere Spanjaard was in de kwalificatie de snellere, maar de jongere was in de race beter. Pérez pakte nog twee punten voor Force India, ondanks dat hij over Max’ afgebroken endplate was gereden. Leclerc scoorde knap voor de tweede race op rij punten.
Buiten de punten eindigden de Williams’ van Stroll en Sirotkin, met tussen hen in Hartley en Ericsson. Stroll eindigde overigens wel een ronde voor zijn minder ervaren teamgenoot, die kort na de hervatting op hoge snelheid achterstevoren ging.
Naast Grosjean, die door een spin in de derde bocht zichzelf, Hülkenberg en Gasly elimineerde, kwamen ook Ocon en Vandoorne niet aan de finish. Laatstgenoemden moesten hun bolides met panne langs de kant van de weg parkeren, wat in het geval van Ocon voor een virtuele safetycarfase zorgde. Inclusief Rijkunnens pech vielen er dus niet minder dan zes uitvallers te noteren.
Door zijn overwinning breidde Luis zijn voorsprong op Fattle in het WK uit van vier naar zeventien punten. Over twee weken mag de Duitser in Monaco proberen wraak te nemen.