Lewis Hamilton heeft de Grand Prix van Groot-Brittannië op zijn naam geschreven. In wisselende weersomstandigheden was hij te sterk voor Max Verstappen en landgenoot Lando Norris.
Met drie landgenoten die het de laatste tijd erg goed doen, hebben de Britse racefans eindelijk weer wat te juichen. Na twee jaar te hebben gedomineerd, heeft Max Verstappen dit jaar in Lando Norris, Lewis Hamilton en George Russell drie gevaarlijke concurrenten. Voor eigen publiek gingen ze er vol voor op Silverstone.
Verstappen wachtte een heet weekend in het hol van de leeuw, zeker na de botsing net Norris van een week eerder. De twee hadden hun ruzie in de aanloop naar de race bijgelegd en en dus konden de fans zich vooral aan het weer ergeren. De ene regenbui na de andere trekt in het raceweekend namelijk over het bijna 6 kilometer lange circuit heen.
In de kwalificatie hebben de Red Bulls het lastig. Op een opdrogende baan waagt Sergio Pérez zich als een van de eersten aan droogweerbanden. In Copse schiet hij prompt van de baan, waarna hij in de grindbak blijft steken en lijdzaam moet toezien hoe hij naar de negentiende plek afzakt. Ook Verstappen gaat in diezelfde bocht wijd, maar hij weet gewoon op de baan terug te keren. Wel beschadigt hij bij het uitstapje zijn bodemplaat en komt hij niet verder dan de vierde plaats tussen de McLarens van Norris en Piastri.
De poleposition gaat, net als in Canada, naar Russell, met Hamilton naast hem op de eerste rij. De zevenvoudig wereldkampioen zal de prestaties van zijn toekomstige werkgever met lede ogen hebben aangezien. Waar Carlos Sainz de schade enigszins beperkt houdt met een zevende tijd achter de wederom erg rappe Nico Hülkenberg, blijft Charles Leclerc op de elfde plek steken.
Op zondagmiddag verschijnen er 18 auto’s op de startopstelling. Pérez moet vanwege het inzetten van nieuwe motoronderdelen vanuit de pitstraat starten. Wanneer de Mexicaan zijn pitbox verlaat, komt de als laatste gekwalificeerde Pierre Gasly de pitstraat binnenrijden met een kapotte versnellingsbak. Net als in Saoedi-Arabië zit de race er voor de Fransman alweer op voordat ‘ie begonnen is.
Onder een bewolkte hemel, maar op een droge baan gaat de race even na drieën van start. Russell behoudt de leiding voor Hamilton en daarachter gaat Verstappen in het trage gedeelte behendig langs Norris. Vervolgens gebeurt er heel weinig. Zelfs Pérez heeft in de achterhoede de grootste moeite om plaatsjes goed te maken.
Verstappen kampt op zijn beurt met hardnekkig onderstuur en kan de Mercedes niet bijbenen. Hij moet zelfs oppassen voor Norris, die hem in de vijftiende ronde op Hangar Straight probleemloos voorbijgaat. Even later volgt Piastri in de andere McLaren.
Het is inmiddels begonnen met regenen. Prompt neemt Hamilton de leiding over van Russell. Een ronde later is de baan dusdanig nat geworden dat ze allebei uit de eerste bocht vliegen. Russell verliest meteen ook zijn tweede plaats aan Norris, die in de verraderlijke omstandigheden niet te houden is. Niet lang daarna gaat hij voorbij Hamilton, die helemaal stil lijkt te vallen. Piastri profiteert en gaat de twee Mercedes eveneens voorbij.
In de middenmoot duiken Leclerc en Pérez meteen de pits in voor intermediates. Het is de verkeerde keuze, want al gauw houdt het op met regenen en roken ze hun profielbanden op. Halverwege de race begint het dan echt te regenen.
Verstappen is inmiddels bijgehaald door Sainz en duikt samen met de Spanjaard de pits in voor intermediates. De pitstop is perfect getimed, want als Norris en de twee Mercedes-coureurs een ronde later intermediates laten omleggen, ligt hij ineens voor Russell. Nog slechter vergaat het Piastri, die van McLaren nog een langer moet blijven zwemmen op zijn droogweerbanden. In die ronde verliest hij bijna een pitstop aan tijd op Norris en dus kan hij na de pitstops pas als zesde zijn weg vervolgen.
Verstappen staat na de pitstops onder druk van Russell, totdat de polesitter plotseling door zijn team uit de race wordt gehaald. Het koelsysteem van zijn Mercedes staat zonder water en dus moet de Brit met de pest in zijn lijf opgeven.
Op een langzaam opdrogende baan zijn Hamilton en Verstappen ineens sneller dan Norris. Samen duiken ze de pits in. Waar Hamilton de zachte band laat omleggen, opteert Verstappen voor de harde band. Norris gaat een ronde later de pits in en dat blijkt een ronde te laat. Bovendien remt hij te laat, waardoor hij te ver doorschiet. Na een trage stop hervat hij de race achter Hamilton als tweede.
Tot overmaat van ramp heeft McLaren hem een set zachte banden meegegeven. Hij probeert Hamilton binnen te hengelen, maar al gauw is het mooiste van zijn rode banden af en valt hij ten prooi aan Verstappen. De Nederlander knabbelt nog wat van zijn achterstand op Hamilton af, maar het is niet genoeg, dus wint Hamilton voor het eerst in bijna 3 jaar weer een race. Het is zijn negende op Silverstone en de 104e uit zijn carrière.
Norris wordt teleurgesteld derde, voor Piastri, die in de slotfase sterk komt opzetten. Sainz legt beslag op de vijfde plaats en pakt het bonuspunt voor de snelste raceronde mee. Best of the rest is Hülkenberg, voor de Aston Martins van Lance Stroll en Fernando Alonso. Alexander Albon verdubbelt Williams’ puntentotaal met een negende plek, terwijl Yuki Tsunoda het laatste punt pakt.
Ver buiten de punten eindigen Leclerc en Pérez, die de ene foute bandengok na de andere maakten. Voor beide coureurs was het alweer hun derde nulresultaat uit de laatste vijf races. Waar Pérez naar de zesde plek in het rijderskampioenschap afzakte, vergrootte Verstappen zijn voorsprong op Norris juist naar 84 punten. Volgende week is er even pauze en daarna gaat het seizoen verder in Hongarije.