De ironie van Copse

Lewis Hamilton heeft de Grand Prix van Groot-Brittannië op een controversiële manier gewonnen. Na een botsing met Max Verstappen in de openingsronde was hij in de slotfase te sterk voor Charles Leclerc en teamgenoot  Valtteri Bottas.

Geen ellenlange trainingssessies meer, maar in plaats daarvan een extra race: in het raceweekend op Silverstone zag de sprintrace het levenslicht. Net als in de eerdere raceweekends gaat het vooraan tussen Max en Luis. Ditmaal is de eerste slag voor Luis, die op vrijdag in de kwalificatie voor de sprintrace iets sneller is.

De tweede slag is voor Max, die een dag later bij de start van de sprintrace beter van zijn plek komt en brutaal de leiding overneemt. Luis zet alles op alles om de koppositie in de openingsronde meteen te heroveren. Een halve ronde lang probeert hij zijn Mercedes steeds weer naast de Red Bull met startnummer 33 te prikken. Wanneer hij Max in Copse buitenom probeert in te halen, verliest hij momentum en moet hij de aanval staken. 17 rondjes later komt Max als winnaar over de streep en heeft hij zijn vierde pole op rij te pakken.

In de hoofdrace gaan pas echt de remmen los. Ditmaal komt Luis beter weg dan Max, maar verliest hij in de eerste bocht wat momentum, waardoor hij weer achter Max moet aansluiten. Net als in de sprintrace zet hij alles op alles om Max in te halen. Het publiek kijkt ademloos toe, want de snelheden liggen hoog en de marges zijn flinterdun. Een foutje kan al tot een catastrofe leiden.

Op weg naar Brooklands zet Luis zijn Mercedes er al aan de buitenkant naast, maar besluit hij bij het insturen wat extra ruimte te laten, waardoor hij meteen weer wordt teruggepakt. Op weg naar Copse is Luis opnieuw veel sneller. Ditmaal kiest hij de binnenbocht. Dat kan bijna niet goedgaan en dat gebeurt ook niet. Luis besluit te laat gas terug te nemen en veegt Max van de baan. De gebutste Red Bull vliegt met een noodgang de bandenstapel in. Helemaal groggy kan Max gelukkig nog op eigen kracht uitstappen, waarna hij ter controle naar het ziekenhuis gebracht wordt.

De race wordt kort daarna afgebroken, zodat de omheining gerepareerd kan worden. De nieuwe polesitter is verrassend genoeg Leclerc, die bij de start Bottas voorbij was gereden en daarna optimaal had geprofiteerd van de botsing tussen Luis en Max. Bij de tweede start van de race behoudt de Monegask de leiding en tot ieders verrassing weet hij in het vervolg zelfs iets bij Luis weg te lopen, twee motorstoringen ten spijt.

Luis weet dan al dat hij bij zijn pitstop een tijdstraf van 10 seconden moet uitzitten. Nauwelijks beter vergaat het Bottas, die bij de start zijn derde plek was kwijtgeraakt aan Norris, maar dat is nog niets vergeleken Fattle, die in een duel met Alonso op een vreemde manier spint en al het harde werk van eerder in het weekend tenietdoet.

Chicko vergaat het overigens weinig beter. De Mexicaan was vanuit de pitstraat gestart nadat hij zijn sprintrace met een sullige spint had verknald. Als enige coureur gaat hij op de harde banden van start. Aanvankelijk weet hij nog wat op te rukken, maar al gauw rijdt hij zich klem op Gasly, die op zijn beurt klem zit achter Rijkunnen. Red Bull besluit Chicko de helpende hand toe te steken door hem als eerste coureur naar de pits te halen en hem een setje mediums mee te geven. Eenmaal terug op de baan weet hij onder andere Rijkunnen, die tegelijk met hem was gestopt, te kloppen, maar al gauw rijdt hij zich wederom klem, ditmaal op Stroll.

Een belabberde pitstop kost Norris zijn derde plek aan Bottas, die net als in Oostenrijk. Luis stopt even later en zit zijn straf uit, waardoor hij tot achter Bottas en Norris terugvalt. De Ferrari’s komen daardoor op de eerste en tweede plaats te liggen. Ze moeten nog wel hun banden laten verwisselen en de bandenwissel loopt voor Science op een kleine ramp uit. Een wiel wil er niet op, waardoor de Spanjaard tien dure seconden verliest. Tot opluchting van de Italianen verloopt Leclercs stop een ronde later wel gesmeerd.

Na zijn stop maakt Luis korte metten met Norris, waarna hij zienderogen inloopt op teamgenoot Bottas. De Fin krijgt prompt een teamorder en gaat voor Stowe heel nadrukkelijk voor Luis aan de kant. Luis is ontketend en gaat ook nog op jacht naar Leclerc, die op de harde banden beduidend minder sterk is dan op de mediums eerder in de race.

Drie ronden voor het einde zit Luis aan de staart van Leclerc. Opnieuw waagt hij in Copse de aanval. Het publiek houdt zijn adem wederom in, maar nu gaat alles goed omdat Luis veel eerder instuurt. Leclerc, die voor de zekerheid wat extra ruimte had gelaten, kan de bocht niet halen en moet de koppositie afstaan. Het publiek gaat uit zijn dak, want ditmaal is Engeland Italië de baas.

Zo goed als de race voor Mercedes verloopt, zo desastreus verloopt ‘ie voor Red Bull. Chicko ligt aan het eind van de race slechts tiende nadat hij er om de een of andere reden nog een tweede bandenwissel tegenaan had gegooid. Zelfs dat puntje is hem niet gegund, want Red Bull besluit hem vlak voor tijd voor de derde keer naar de pits te halen, puur om het punt voor de snelste raceronde bij Luis weg te nemen. Het plannetje slaagt, want in zijn een-na-laatste ronde rijdt Chicko een 1:28.617. Doordat hij troosteloos als zestiende finisht, levert het hem zelf geen punt op.

Even later komt een dolblije Luis, die na afloop met geen woord rept over het incident met Max, over de finish. Een meer teleurgesteld dan blije Leclerc wordt tweede, voor een berustende Bottas. Norris wordt vierde, voor teamgenoot Ricciardo, die Science nog tot aan de finishvlag achter zich weet te houden.

Ver achter de drie topteams komt Alonso stilletjes als zevende over de finish, op de voet gevolgd door de eveneens vrij onzichtbare Stroll en teamgenoot Ocon. Het laatste punt gaat naar de volledig onzichtbare Tsoenoda, terwijl Gasly vlak voor het eind een lekke band krijgt en slechts als elfde finisht. Russle finisht weer niet in de punten, maar blijft Giovinazzi en teamgenoot Latifi voor. Rijkunnen finisht na een spin in een duel met Chicko slechts als vijftiende. In de achterhoede weet Marsepein Shoeface voor te blijven, terwijl Fattle na zijn uitglijder niks meer laat zien en kort voor tijd opgeeft.

Door zijn overwinning verkleint Luis zijn achterstand in het kampioenschap tot 8 punten. Bij de constructeurs is het gat nog maar 4 punten. Over twee weken mag Red Bull het gat in Hongarije weer proberen te vergroten.

2 gedachten aan “De ironie van Copse”

  1. De tweede coureurs van zowel RB als Mercedes laten het echt afweten dit jaar. Bizar dat Bottas hier niet ‘gewoon’ kan winnen (zij het wellicht geholpen door stalorders; maar ook doordat hij zich liet verschalken door Leclerc eerder in de race al) en ook opvallend dat hij bij de sprintrace totaal niet profiteert van zijn voordeelsituatie. Misschien dat ook daar het team wat heeft gezegd (leek dat hij iets dergelijks leek te zeggen in de persconferentie na de sprintrace) maar toch had er echt meer in moeten zitten.

    Uiteraard verbleekt de matigheid van de prestatie in het licht van die van Perez. Onnodige boetes in de pitstraat, domme spin en tijdens de sprintrace ook weer te aggressief tijdens het achterhoedegevecht vandaag. Aan het begin van het seizoen komt hij nog terug van een 16e plek ofzo naar p5, maar met de race van vandaag en die van vorige week vraag ik me zelfs af of hij een verlenging krijgt. Gelukkig voor hem heeft het team een ander appeltje te schillen, maar blij zal Marko niet zijn.

    Ergens hoorde ik dat de komst van Russell nog altijd onzeker is, omdat Hamilton wel tevreden is met Bottas; maar mocht dit echt zo zijn dan hoop ik echt dat RB Russell wegkaapt bij Mercedes opleidingsteam. Het zou echt mijn droomteam zijn, en ik denk dat Max het prima kan hebben een competitieve teamgenoot.

    1. Toen Bottas in 2017 naar Mercedes kwam, deed hij het meteen behoorlijk goed. Hij zat vrij dicht op Hamilton en won wanneer Hamilton een off-day had. Dat is vreemd genoeg geen opmaat voor meer geworden. Met uitzondering van 2019 is hij elk jaar behoorlijk verpletterd door Hamilton, zo ook dit jaar, waarin hij echt nog helemaal niks heeft laten zien. Geen wonder dat Hamilton blij met hem is, hoewel Bottas’ matige vorm Mercedes de constructeurstitel kan kosten.

      Dat moet Pérez inderdaad wel beter gaan presteren dan nu. Voor het seizoen werd hij door velen gezien als een van de beste coureurs na Verstappen/Hamilton/Leclerc. Nu is wel duidelijk dat hij dat niet is. Wat een waardeloos optreden afgelopen weekend! Langzaam in de kwalificatie, afschuwelijk in die sprintrace en in de echte race ook helemaal niks laten zien. Misschien dat Red Bull ook te slim probeerde te zijn door hem met weinig vleugel en op de harde banden aan de race te laten beginnen, want echt veel progressie maakte hij niet. Waarom hij tegelijk met Räikkönen stopte, snap ik eerlijk gezegd ook niet zo.

      Ik kan me voorstellen dat Red Bull geïnteresseerd is in Russell, nu hun tweede rijder opnieuw niet goed genoeg blijkt te zijn, en dat ze hem liever niet naar Mercedes zien vertrekken. Aan de andere kant is het ook een risico om iemand die maar een keer punten heeft gescoord in dienst te nemen. Is Russell de topcoureur die alleen in de kwalificatie zijn auto overstijgt, of is de auto goed en haalt hij er op zondag te weinig uit? Daar ben ik wel benieuwd naar. Verstappen is een goede graadmeter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *