Verstappen zet zegereeks voort

Max Verstappen heeft de tweede Grand Prix van Oostenrijk met overmacht gewonnen. Op de Red Bull Ring leidde hij van start tot finish en zette hij tevens de snelste raceronde op zijn naam. Valtteri Bottas werd tweede, voor Lando Norris en Lewis Hamilton.

Net als vorig jaar wordt er twee weekenden achter elkaar op de Red Bull Ring geracet. Net als een week eerder is Max de snelste in de kwalificatie, maar tevreden met zijn ronde is hij allerminst. De tweede plaats gaat verrassend naar Norris, die een week eerder ook al snel was. Chicko is derde en pas daarna volgen de Mercedes van Luis en Bottas.

Geen undercut, maar een uppercut
Bij de start komt iedereen goed van zijn plaats. Vooraan zijn er geen positiewisselingen, maar in de middenmoot gaat het wederom mis. Ditmaal is Ocon de gebeten hond als hij bij het uitkomen van de derde bocht wordt gesandwicht door Mick en Giovinazzi, waardoor hij zijn gebutste Alpine meteen langs de kant van de weg kan parkeren. Omdat het wrak niet meteen achter de vangrail geduwd kan worden, wordt de race even geneutraliseerd.

Bij de herstart spuit Max er pas op het laatst mogelijke moment vandoor. Norris wordt erdoor verrast en krijgt meteen Chicko en de twee Mercedes in zijn kofferbak. Chicko ruikt zijn kans, maar overspeelt schromelijk zijn hand als hij zijn Red Bull er buitenom in de vierde bocht naast denkt te zetten. Zoals verwacht moet hij zijn overmoed bekopen met een rit door de grindbak, waardoor hij zich ineens op de tiende plek terugziet.

Met Chicko op veilige afstand staat alleen Norris nog tussen de hongerige Mercedes en de onaantastbaar ogende Max in. Anders dan een week eerder besluit Norris zijn tweede plaats nu wel met hand en tand te verdedigen, maar als hij van de wedstrijdleiding opeens een lachwekkende tijdstraf krijgt voor het akkefietje met Chicko, glipt Luis er alsnog langs. Zijn achterstand op Max bedraagt dan echter al bijna tien seconden, veel te veel voor een succesvolle undercut.

Norris zit zijn tijdstraf uit bij zijn pitstop, waardoor hij zijn plaats verliest aan Bottas, die tegelijk met hem zijn banden laat verwisselen. Even later duiken Luis en Max de pits in. Anders dan een week eerder kan Luis na zijn stop geen vuist maken. Net als twee jaar eerder had de Brit zijn Mercedes ergens op het circuit beschadigd, waardoor hij langzaam maar zeker ten prooi valt aan Bottas en Norris. Hoewel Bottas eerst krijgt te horen dat hij zijn teammaat niet mag inhalen, krijgt hij even later wel groen licht. Norris volgt meteen, waarna Luis nog maar een nieuw setje banden laat omleggen.

Ondertussen is Chicko in de middenmoot amper wat opgeschoten. Alleen omdat de Alpha Tauri’s en de Aston Martins vroeg in de race hun uitermate kwetsbare zachte banden moeten inwisselen wint hij wat plekken, want de voor hem liggende Ricciardo krijgt hij maar niet te pakken. Sterker nog, Leclerc gaat hem zelfs nog voorbij. Dankzij een undercut herovert Chicko zijn plek weer, maar komt hij zwaar onder druk te staan van de Ferrari-coureur. Tot tweemaal toe probeert Leclerc de Mexicaan op een onmogelijk punt buitenom in te halen, waardoor hij tweemaal van de baan wordt gedrukt en Chicko voorspelbaar genoeg twee keer een tijdstraf krijgt.

Vooraan schudt Max achteloos de ene na de andere snelste ronde uit zijn mouw. Hij heeft bijna een halve minuut voorsprong op Bottas als Red Bull hem tegen het eind van de race voor de tweede keer naar de pits haalt om een herhaling van Bakoe te voorkomen. Op nieuwe banden haalt Max nog even anderhalve seconde van zijn eerdere snelste raceronde af, waardoor hij met een uppercut zijn eerste Grand Slam uit zijn carrière behaalt.

Bottas wordt tweede met Norris op zijn staart, terwijl Luis met hangen en wurgen vierde wordt. In de slotfase wordt hij nog opgejaagd door Chicko, die Ricciardo tegen het eind van de race eindelijk had weten in te halen. Ondanks zijn tijdstraf weet hij de Australiër nog voor te blijven, maar Science, die zich in de slotfase langs Leclerc en Riciardo had gewurmd, niet, waardoor hij met een teleurstellende zesde plaats genoegen moet nemen.

Achter Ricciardo en Leclerc wordt Gasly negende. De Fransman had weinig plezier van zijn zesde startplaats omdat de zachte banden waarop hij de race noodgedwongen moest starten een dusdanig korte levensduur hadden dat hij later in de race nog een tweede pitstop moest maken. Wel eindigt hij voor Russle, die zich na een top-10-kwalificatie stiekem al rijk had gerekend, maar in de slotfase zijn plek verliest aan Alonso en daardoor wederom puntloos blijft.

Voor Alonso was het punt een doekje voor het bloeden nadat Fattle onbedoeld zijn kwalificatie had verpest. De schuldbewuste Duitser, die aan het voorval overigens weinig kon doen, werd wel drie plekken teruggezet op de startopstelling. Door het strategische nadeel van het starten op de zachte banden ging hij de race al met een baksteen onder het gaspedaal in. In de slotronde wordt hij ook nog door een slapende Rijkunnen van de sokken gereden. Rijkunnen haalt de finish nog wel als zestiende en krijgt een flinke tijdstraf op de koop toe.

Tsoenoda en Stroll, die allebei een tijdstraf van 5 seconden hadden gekregen voor geblunder in de pitstraat, schuiven zodoende op naar de twaalfde en dertiende plaats, voor Giovinazzi en Latifi. Op twee ronden achterstand eindigen de Schildpadden van Mick en Marsepein.

Door zijn derde overwinning in drie weken vergroot Max zijn voorsprong op Luis in het kampioenschap naar 32 punten. Over twee weken mag Luis voor eigen publiek op Silverstone proberen het tij te keren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *