Verstappen domineert in Oostenrijk

Geen klapbanden, gezeur over baanlimieten of inhaalacties in de slotfase: de Grand Prix van Stiermarken was maar een saaie race, die overtuigend door Max Verstappen werd gewonnen. Lewis Hamilton werd tweede, Valtteri Bottas derde.

Door het uitvallen van de Grand Prix van Turkije staan er voor dit jaar twee races op de Red Bull Ring gepland, net als vorig jaar, maar dit keer is de eerste race omgedoopt tot Grand Prix van Stiermarken. Voor eigen publiek is Max in de kwalificatie niet te houden. Als enige duikt hij op het korte circuit onder de 1:04, iets wat Luis in al zijn drie pogingen niet lukt. Hij wordt zelfs nog geklopt door teamgenoot Bottas, die vanwege een knullige spin in de pitstraat drie plekken moet inleveren en daardoor ook nog achter Norris en Chicko start.

Als de lichten op zondagmiddag doven, behoudt Max de leiding, voor Luis. Achter hen gaat Chicko voorbij Norris, maar hij is zijn derde plek al gauw weer kwijt. Achter hem gaat het helemaal mis voor de fraai als zesde gekwalificeerde Gasly, die na een slechte start wordt aangetikt door Leclerc. De Monegask molt daarbij zijn voorvleugel en kan na een reparatiestop een inhaalrace rijden, terwijl Gasly een lekke band te pakken heeft. Hij molt vervolgens zijn achterwielophanging door te snel terug naar de pits te rijden, waardoor hij meteen kan douchen.

Vooraan rijden Max en Luis hard weg bij Norris, die aanvankelijk weinig te duchten heeft van Chicko en Bottas. Na tien ronden vindt hij het wel weer leuk geweest en laat hij de twee er zonder slag of stoot langs. Vervolgens hengelt Bottas Chicko langzaam maar zeker binnen. De Mexicaan was als enige in de kopgroep op de zachte banden aan de race begonnen en als die banden grip beginnen te verliezen, duikt hij de pits in. Zijn pitstop is echter slecht, waardoor hij zijn plek verliest aan Bottas, die een ronde later stopt.

Beter vergaat het de andere Red Bull. Max loopt heel geleidelijk weg bij Luis, die een ronde na Bottas zijn mediums voor de harde banden in komt wisselen. Max volgt een ronde later en blijft aan de leiding. Na de pitstops lijkt het nog even spannend te worden als Luis aanzet en het gat dicht begint te rijden. Hij blijft steken op vier seconden en daarna groeit het gat alleen maar.

Heel anders is de situatie bij hun teamgenoten. Chicko hengelt Bottas in de tweede helft van de race langzaam binnen, maar inhalen is er, ondanks de drie DRS-zones, niet bij. Tegen het eind van de race haalt Red Bull hem voor de tweede keer naar de pits, in de hoop dat Chicko Bottas op nieuwe banden wel kan inhalen. Voor Chicko begint er dan een race tegen de klok. Om beurten worstelen hij en Bottas zich door de kluit achterblijvers heen, waardoor ze om beurten tijd verliezen en het gat soms wel en soms niet slinkt.

Luis ziet zijn achterstand in de slotfase alleen maar oplopen en besluit kort voor het einde een nieuw setje banden te halen om in ieder geval nog het punt voor de snelste raceronde te pakken. Terwijl Max met een straatlengte voorsprong zijn veertiende overwinning pakt, verpulvert Luis op de valreep de snelste raceronde. Achter hen weet Chicko het gat naar Bottas dicht te rijden, maar komt hij net tekort om hem ook van het podium te verdringen.

Op meer dan een ronde achterstand wordt Norris vijfde na een eenzame race. Achter hem finishen verrassend genoeg de twee Ferrari’s. Science weet zich door een extreem lange stint op de mediums knap te herstellen van een matige kwalificatie, terwijl Leclerc vanuit de achterhoede het halve veld oprolt en zevende wordt, wat hem de titel Driver of the Day oplevert. Een heel contrast met vorige week, toen de rode bolides in de race links en rechts werden ingehaald.

De achtste plaats gaat naar Stroll, de locomotief van het treintje in de middenmoot. Op zijn staart eindigen Alonso en Tsoenoda, die de laatste punten pakken. Rijkunnen krijgt Fattle in de slotfase te pakken en wordt elfde, terwijl Ricciardo een kleurloos weekend als dertiende afsluit. Ocon wordt teleurstellend veertiende, terwijl Giovinazzi, die bij de start nog in de rondte ging, als vijftiende over de streep komt.

Op grote achterstand eindigt Mickael Schumacher als zestiende, terwijl teamgenoot Marsepein in de slotfase nog wordt verschalkt door Latifi, die bij de start een lekke band had opgelopen en daardoor al meteen een kanonneneind achter de rest lag. Daarmee had hij overigens nog meer geluk dan teamgenoot Russle, die in de openingsfase op de achtste plek lag, maar daarna drie keer naar de pits moest komen om een pneumatisch systeem op te pompen, waarna hij het maar voor gezien hield.

Door zijn overwinning gaat Max volgende week de Grand Prix van Oostenrijk in met een voorsprong van 18 punten op Luis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *