Spannende ontknoping
Tot halverwege de race leek het erop dat Lewis Hamilton slapend wereldkampioen zou worden. Met twaalf punten voorsprong op teamgenoot Alonso en zeventien op Räikkönen reed hij vrolijk aan de leiding. Een blunder van het team gooide echter roet in het eten.
Kwalificatie
Hamilton sloeg zijn slag in de kwalificatie. Hij veroverde de pole, voor Räikkönen, Massa en Alonso. Vooral voor Alonso was de vierde plaats erg mager. Ralf Schumacher verraste met een zesde plaats. De Spykers waren weer eens laatste en een-na-laatste, maar dat is meestal zo.
Race
Bij de start reed Hamilton meteen weg bij de Ferrari’s. Alonso wist Massa buitenom in te halen, maar was de derde plaats voor het einde van de eerste ronde alweer kwijt. Dus had Hamilton Alonso weer waar hij wilde hebben.
Minder verging het Ralf Schumacher bij de start. De Duitser spinde en viel ver terug.
Regen
Net als in Japan regende het. Iedereen startte op intermediates, behalve de twee Spykers. Anders dan de vorige keer met Ferrari, was het volkomen geoorloofd om met de full wets te rijden. Helaas leverde het niet veel op: de oranje bolides waren per ronde vier seconden trager dan wie dan ook. In ieder geval was het goed dat ze de gok durfden te nemen, anders waren ze achteraan gebleven, maar misschien was het beter geweest om slechts één wagen met deze regenbanden uit te rusten.
Pitstops
In het eerste deel van de race gebeurde er niet veel. De rijders maakten vrij weinig fouten en iedereen reed op dezelfde banden. Vooraan komt Hamilton als eerste binnen. Bij de pitstop worden de banden gek genoeg niet vervangen. Even later komen de andere toppers binnen en krijgen ook al geen nieuwe banden. Vreemd. Misschien dat de afgesleten banden beter waren in de drogere omstandigheden. De droge en natte periodes volgden elkaar echter op, wat het niet makkelijk maakte om een bandenkeuze te maken.
Droog
De eersten die durfden over te stappen naar droogweerbanden, waren Alexander Wurz en Jenson Button. Vooral Wurz was na zijn overstap erg snel. De lange Oostenrijker bleef echter in de achterhoede ploeteren, terwijl Button zich steeds nadrukkelijker vooraan kwam melden.
Gek genoeg negeerden de topteams deze gegevens. Ze bleven erg lang rijden met de niet-optimale banden, die te langzaam waren.
Duur
Het was Hamilton die dit aarzelende gedrag moest bekopen. De Brit werd steeds meer opgejaagd door Räikkönen en kreeg last van zijn banden. Een ideaal moment om over te stappen naar slicks, zou je denken. Helaas voor hem was zijn team niet zo slim. Ze bleven wachten om er zeker van te zijn dat het droog zou blijven. Dus reed Hamilton rond op banden die tot het canvas versleten en verloor zeeën met tijd. Dit liep al gauw op van twee seconden per ronde tot zeven (!) seconden per ronde. Toen pas mocht hij zijn banden laten wisselen. Voorzichtig kwam Hamilton de pits in rijden, maar niet voorzichtig genoeg. Bij het insturen gleed de auto aan de achterkant weg, waardoor Hamilton de bocht bij de pitingang niet kon halen. Tot overmaat van de ramp bleef de zilveren bolide vastzitten in het grind. Hamilton werd gek.
Uitvallers
Natuurlijk voelde Hamilton zich schuldig voor zijn fout, waar hij alleen zichzelf mee dupeerde. Maar welk team laat hem ook veel te lang op afgesleten banden rijden? En waarom werden die banden niet vervangen bij de pitstop? N00bs…
Ineens kregen Alonso en Räikkönen een kans om veel punten goed te maken. Räikkönen werd daarbij nog geholpen door Kubica, die in leidende positie (!) uitviel.
De laatste bocht nekte Ralf Schumacher en Subtiel. Ralf had zijn mooie inhaalrace verpest door Liuzzi af te knijpen, waardoor hij opnieuw in de rondte ging. Hij kon verder rijden, maar toen hij vlak achter twee auto’s reed, spinde hij opnieuw en dit keer definitief. Op hetzelfde moment reed Subtiel keihard tegen een camera aan.
Slotfase
Terwijl Räikkönen aan de leiding reed, had Alonso zich ontdaan van Massa en kwam hij dichterbij. Maar Kimi liet zich niet in verlegenheid brengen en hield het gat constant. Massa reed in de laatste ronde nog de snelste ronde en toonde aan dat het met de snelheid wel snor zat.
Ondertussen reed Vettel op de vierde plaats en maakte hij zijn gepruts van de vorige race meer dan goed. Liuzzi werd zesde en zorgde voor een geweldige dag voor Toro Rosso. Button werd vijfde en maakte Honda blij, terwijl Heidfeld en Coulthard de laatste puntjes pakten.
Minder geluk had Mowk Webbah. Hij kreeg het niet voor elkaar de verloren tweede plaats van vorige week nog goed te maken. De Australiër eindigde als tiende.
Spannend
Door dit resultaat staat Hamilton nog maar vier punten voor Alonso. Räikkönen staat daar weer drie punten achter. Het zal toch niet zo zijn dat Alonso wint in Brazilië en Raikkonen tweede wordt…?
In ieder geval is het kampioenschap een stuk spannender geworden.
Stand:
1. Hamilton 107
2. Alonso 103
3. Räikkönen 100
Grand Prix van China 2007