Rapportcijfers van de Grand Prix van China

In China boekte Ricciardo een verrassende overwinning, terwijl Vettel na twee zeges slechts achtste werd. Een overzicht van de uitblinkers en de brokkenpiloten van gisteren.

Lewis Hamilton (4e)
Is geen schim van zichzelf. Reed zonder enig zelfvertrouwen anoniem in de rondte en liet zich in de slotfase wel kinderlijk eenvoudig door Ricciardo wegzetten. Werd bovendien het hele weekend door Bottas afgetroefd.
6

Valtteri Bottas (2e)
Klopte de ene Ferrari bij de start en de andere bij de pitstops. Had zonder de safetycar waarschijnlijk de race gewonnen. Nu viel hij nog ten prooi aan Ricciardo en bijna aan Räikkönen.
9

Mercedes
Opnieuw een verkeerde inschatting van de kampioenen van de afgelopen jaren. “We dachten dat nieuwe banden niet zo’n groot voordeel opleverden”, was de verklaring van het team waarom ze Hamilton op de vierde plek aan lieten modderen. In de kwalificatie zat de vaart er ook al niet in.
5

Sebastian Vettel (8e)
Soms zit het mee, soms zit het tegen… Reed aanvankelijk bij de rest van het veld weg als in zijn Red Bull-tijd, maar een trage pitstop en een safetycarfase later zag de wereld er heel anders uit. Was in de slotfase aangeschoten wild en kon nog net een paar puntjes veiligstellen.
8

Kimi Räikkönen (3e)
Leek op de pole af te stevenen, maar greep opnieuw net mis. Verloor bij de start en de pitstops twee plaatsjes doordat zijn strategie werd opgeofferd, maar door de safetycar was dat weer een voordeel. Haalde enigszins fortuinlijk een derde plek binnen.
7

Ferrari
Ditmaal was de front-row lockout slechts genoeg voor het onderste treetje van het podium. Pech met de safetycar was daar voor een deel debet aan, maar een erg doortastende indruk maakten de strategen ook niet.
7

Daniel Ricciardo (1e)
Was onzichtbaar in de eerste helft van de race, maar werkte zich na de safetycarfase in rap tempo omhoog. Smaakte het genoegen beide Ferrari’s en beide Mercedes in een rechtstreeks duel te kloppen, zodat hij zijn zesde overwinning scoorde.
9

Max Verstappen (5e)
Vergooide na de herstart een gewonnen race. De actie op Hamilton had wellicht een beter lot verdiend, maar die actie op Vettel was natuurlijk oliedom. Stak na afloop wel de hand in eigen boezem. Lijkt zich eindelijk te realiseren dat het lompe gebeuk nergens toe leidt.
5

Red Bull
Eindelijk! Na twee mislukte weekenden viel in China eindelijk alles op zijn plaats. De keuze om beide wagens tijdens de neutralisatie van nieuwe banden te voorzien, was voor de hand liggend, maar desondanks briljant, want het leverde ze een onverwachte zege op.
9

Sergio Pérez (12e)
Eindelijk in Q3! Maar de race viel tegen. Zat na een slechte start op de verkeerde band en op de verkeerde strategie. Had desondanks had nog kans op een puntje, maar kreeg in de slotfase Magnussen niet meer te pakken.
7

Esteban Ocon (11e)
Zat eveneens het grootste gedeelte van de race in het verkeer. Reed zich in de slotfase klem achter Magnussen en liet Pérez het toen nog even proberen, om in de laatste ronde zijn (overigens waardeloze) elfde plek terug te krijgen.
7

Force India
Is zowel in de kwalificatie als in de race middenmootmateriaal. Doordat er aan kop niemand uitviel, was dat in de race echter onvoldoende voor punten. Positief is dat de coureurs weer samen lijken te werken.
7

Lance Stroll (14e)
In de kwalificatie was het weer niet veel soeps, maar onder andere door een goede start eindigde hij uiteindelijk vier plekken hoger dan waar hij begon, zodat hij opnieuw beslag legde op de veertiende plaats.
7

Sergey Sirotkin (15e)
Klopte Stroll opnieuw in de kwalificatie, maar was dat voordeel bij de start alweer kwijt. Stelde zijn bandenwissel heel lang uit, maar bereikte daar niet veel mee.
6

Williams
Zo slecht als vorige week waren de witte bolides in ieder geval niet en dat was al heel wat. Door de bandenwissels uit te stellen, reden ze met Stroll zelfs even in de punten. Maar hadden ze hem niet tegelijk met Vandoorne binnen moeten halen?
5

Nico Hülkenberg (6e)
Wederom een zeer sterke race van de Renault-coureur. Was in de kwalificatie al best of the rest en eindigde in de race door Vettels pech zelfs als zesde.
9

Carlos Sainz (9e)
Reed in de openingsfase nog achter Hülkenberg, maar verloor hem daarna langzaam uit het oog, zodat Alonso en Vettel er uiteindelijk nog tussen kwamen.
7

Renault
Voor het eerst dit seizoen voerden de gele bolides de middenmoot aan. Dat Hülkenberg Vettel inhaalde en Hamilton aan het eind nog in het zicht had, was een hele opsteker voor het derde fabrieksteam in de Formule 1.
8

Pierre Gasly (18e)
Het kan vriezen, het kan dooien. Dat het evenaren van die vierde plek in Bahrein geen realistisch doel was, wist hij ook wel, maar dat het zo slecht zou gaan… Knalde halverwege de race ook nog koddig tegen Hartley aan, waarvoor hij een tijdstraf kreeg. Gauw vergeten dit weekend.
4

Brendon Hartley (uitgevallen)
Troefde Gasly opnieuw af in de kwalificatie, maar was in de openingsfase van de race niet vooruit te branden. Na de bandenwissel ging het beter, totdat hij door een stom misverstand Gasly van de baan drukte. Viel ook nog eens als enige coureur uit. Gauw vergeten dit weekend.
4

Toro Rosso
From hero to hele vette zero. Werkelijk waar alles ging mis, zelfs de strategie. Waarom begon Hartley op de ultrazachte band? Waarom zat Gasly veel te lang in het verkeer? Of reden de Italiaanse Red Bulls alleen mee om het hoofdteam aan een onverwachte zege te helpen?
4

Romain Grosjean (17e)
Revancheerde zich voor Bahrein door Q3 te halen, waardoor hij in de race op de ultrazachte band moest starten. Door de safetycar ging zijn strategie het putje in, waarna hij met een late pitstop nog probeerde te redden wat er te redden viel. Dat was niet veel.
6

Kevin Magnussen (10e)
Werd verrassend genoeg uitgeschakeld in Q2, maar had daardoor wel een vrije bandenkeus. Profiteerde daarvan door een lange eerste stint te rijden. Had ook geen geluk met de safetycar, zodat hij met een punt genoegen moest nemen.
7

Haas
Na twee sterke weekenden moesten de Amerikanen in China een stapje terugdoen. Geluk met de safetycar was er ook niet, dus zat er niet meer in dan een tiende en zeventiende plaats aan de finish.
7

Fernando Alonso (7e)
Opnieuw een stevige puntenfinish nadat hij in de kwalificatie zelfs in de slipstream van Vandoorne niet goed genoeg was voor de top 10. Wist in de race van aanpakken, maar of het nou nodig was om Vettel helemaal van de baan te drukken?
8

Stoffel Vandoorne (13e)
In de kwalificatie deed hij opnieuw weinig voor Alonso onder, maar de race was een heel ander verhaal. Na wederom een slechte start liep hij de hele race achter de feiten aan.
6

McLaren
Waar Red Bull en Renault met de race sterker worden, lijkt McLaren te zijn gestagneerd. Vooral in de kwalificatie zijn de bolides langzaam. Positief: het team heeft na drie races bijna net zoveel punten als vorig jaar aan het eind van het seizoen. Negatief: het chassis is toch niet zo goed als gedacht.
6

Marcus Ericsson (16e)
De kwalificatie was pijnlijk. Laatste op een halve seconde van Leclerc! In de race ging het beter. Een late pitstop leverde hem in de slotfase nog wat plaatsjes op, maar punten, zoals de vorige keer, zaten er geen moment in.
6

Charles Leclerc (19e)
Was na de kwalificatie eindelijk tevreden. Helaas was zijn race van een minder kaliber. Had de mazzel dat hij na zijn spin nog uit de grindbak kon komen, maar meer dan een laatste plaats zat er daarna niet meer in.
6

Sauber
Is weer terug op de plek waar het vorig jaar ook vaak te vinden was: aan de staart van het veld. In de race ging het iets beter, maar niet veel.
5

De tussenstand:
1. Vettel 8,7
2. Hülkenberg, Magnussen 8,3
4. Räikkönen, Alonso 8,0
6. Ricciardo 7,7
7. Hamilton, Bottas, Ericsson 7,3
10. Ocon, Vandoorne 6,7
12. Pérez, Gasly, Sainz, Leclerc 6,3
16. Stroll, Grosjean 6,0
18. Sirotkin 5,3
19. Verstappen 4,7
20. Hartley 4,3

1. Ferrari 8,0
2. Renault, Haas 7,3
4. Red Bull, McLaren 7,0
6. Sauber 6,7
7. Mercedes 6,3
8. Toro Rosso 6,0
9. Force India 5,7
10. Williams 3,3

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *